Plassering av dempeplater iforhold til høyttalere?

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Jeg lurer på hva som er best utgangs punkt og plassere dempeplater etter? Sånn som jeg har det nå, er det plassert dempeplater der hvor jeg så diskant/mellomtone reflekterte i et speil, når jeg holdt speilet inntil veggen på hver av sidene! I tilegg til dette har jeg plassert dempeplater på høyre vegg iforhold til lytteposisjon. Jeg har også plassert dempeplater bak lytteposisjon, hvor det er en bar vegg. På gulvet har jeg lagt vegg til vegg teppe istedenfor vanlig tre gulv! Følte at det var det lureste i og med at du slipper så masse resonanse lyden som treffer gulvet! Lytterommet mitt er også relativt godt møblert, hvor jeg har seng, skrivebord og et ganske stort klesskap. Det er lettere og se på bildene som jeg har lagt ved! Kom gjerne med tips til og gjøre det annerledes enn hva jeg har gjort....... Tusen takk til alle som måtte ta seg tid til og svare!! ;D ;)




 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.409
Antall liker
11.170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Dempinga di virker da fornuftig nok, men blir det ikke litt vel mye? Med tepper, møbler og så mye dempeplater, ser jeg for meg at det blir for dødt?
Kan du si mere om det du håpet på å endre med lyden din? Det er ikke sikkert at demping er hele løsninga.

mvh
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Dempinga di virker da fornuftig nok, men blir det ikke litt vel mye? Med tepper, møbler og så mye dempeplater, ser jeg for meg at det blir for dødt?
Kan du si mere om det du håpet på å endre med lyden din? Det er ikke sikkert at demping er hele løsninga.

mvh
Blir ikke for dødt skjønner du! Hadde stoooore problemer med at lyden ble trukket til høyre for meg før jeg satt opp såpass masse dempeplater. Spørsmålet mitt går i grunn ut på om noen har noen raske andre forslag til hvordan jeg kan endre sånn som jeg har satt det opp nå. Er i bunn og grunn fornøyd, men om det hadde vært noen andre som hadde noe spesielt de ville ha endret på? Er vanskelig og prøve seg fram til dette hele tiden. Ettersom det er et ganske stort rom jeg bruker.... Takker iallefall for svar! ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Har du en plantegning som viser oppsettet? Det er vanskelig å gi kommentarer utelukkende basert på de fotografiske utsnittene.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Hei!
Det å bruke speilmetoden er en fin måte å gå frem på.
Husk bare at dette også gjelder høydeveis, da det er der du sitter (sweetspot) som er det viktigste utgangspunktet for førstegangsreflekser enten de nå kommer fra sidevegg, front og bakvegg tak og gulv.
Hele tiden dreier det seg om "speilbildene" du kan se i fra sweetspot.
Sidevegg,frontvegg og tak regnes vel ofte for de tre viktigste, samt bakvegg dersom du sitter nære den.
Jeg går ut i fra at du muligens vet at det du allerede har valgt å bruke til demping gjelder et litt begrenset frekvensområde og så langt jeg mener å vite ikke går alt for langt ned i frekvens.
Søk på denne siden (eller bla deg tilbake å du vil kunne finne mange tråder som omhandler dette tema.
Når det gjelder frontvegg (altså bak høyttalerne) så er det viktigste punktet også her (vanligvis) der hvor du ser ca. innsiden av ht. i speilen fra sweetspot (dynamiske høyytalere som f.eks. dine Triangle)
Det kan også være gunstig å dempe (tildels kraftig) i hjørnene bak ht.
også bak deg sjøl.
Vanlig møblering (ikke for mye ikke for lite ;D) gjør at en kommer et godt stykke på vei.
Med høydeveis tenker jeg på at det er viktigere å dempe (dersom det er et dempebehov) i sittehøyde, du vil jo ikke kunne se høyttalerne i en speile som er plassert høyere enn ht.
Det kan da være like greit med diffusering (i følge mange) ::)
Mvh.KW
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Jeg gjorde en liten test med å henge opp ett teppe i takek ca midt mellom lytte posisjon og høytalere. Dette synes jeg funket bra, men på grunn av at dette er i stua ble det bare med en test da. Jeg opplevde som om rommet ble mere borte og lyden snek seg litt lengre ut i rommet.
Dette er jo noe du kan prøve, jeg brukte bare non tegnestifter for å henge det opp med, hadde bare det pleddet vært usynlig så hadde det hengt der nå også :eek:
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Har du en plantegning som viser oppsettet? Det er vanskelig å gi kommentarer utelukkende basert på de fotografiske utsnittene.
Har ikke noen plantegning nei....
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Hei!
Det å bruke speilmetoden er en fin måte å gå frem på.
Husk bare at dette også gjelder høydeveis, da det er der du sitter (sweetspot) som er det viktigste utgangspunktet for førstegangsreflekser enten de nå kommer fra sidevegg, front og bakvegg tak og gulv.
Hele tiden dreier det seg om "speilbildene" du kan se i fra sweetspot.
Sidevegg,frontvegg og tak regnes vel ofte for de tre viktigste, samt bakvegg dersom du sitter nære den.
Jeg går ut i fra at du muligens vet at det du allerede har valgt å bruke til demping gjelder et litt begrenset frekvensområde og så langt jeg mener å vite ikke går alt for langt ned i frekvens.
Søk på denne siden (eller bla deg tilbake å du vil kunne finne mange tråder som omhandler dette tema.
Når det gjelder frontvegg (altså bak høyttalerne) så er det viktigste punktet også her (vanligvis) der hvor du ser ca. innsiden av ht. i speilen fra sweetspot (dynamiske høyytalere som f.eks. dine Triangle)
Det kan også være gunstig å dempe (tildels kraftig) i hjørnene bak ht.
også bak deg sjøl.
Vanlig møblering (ikke for mye ikke for lite ;D) gjør at en kommer et godt stykke på vei.
Med høydeveis tenker jeg på at det er viktigere å dempe (dersom det er et dempebehov) i sittehøyde, du vil jo ikke kunne se høyttalerne i en speile som er plassert høyere enn ht.
Det kan da være like greit med diffusering (i følge mange) ::)
Mvh.KW
Takker for flott forklaring. Skal lete litt mer rundt på forumet her også, i tilfelle det dukker om noe annet nyttig....
 
O

omholt

Gjest
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Når det gjelder frontvegg (altså bak høyttalerne) så er det viktigste punktet også her (vanligvis) der hvor du ser ca. innsiden av ht. i speilen fra sweetspot (dynamiske høyytalere som f.eks. dine Triangle)
Mvh.KW
Denne var nye for meg (innsiden av ht i speilet). Kan du beskrive det nærmere. Trodde at man dempet hvor man ser ca. midt på høyttalerne i speilet fra sweetspot.

Mange som sier at det er bedre å diffusere frontveggen fremfor å absorbere.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Spørsmålet mitt går i grunn ut på om noen har noen raske andre forslag til hvordan jeg kan endre sånn som jeg har satt det opp nå. Er i bunn og grunn fornøyd, men om det hadde vært noen andre som hadde noe spesielt de ville ha endret på? Er vanskelig og prøve seg fram til dette hele tiden. Ettersom det er et ganske stort rom jeg bruker.... Takker iallefall for svar! ;)
Om du har lykkes med dempingen din er det vel bare du selv som kan svare på, som vet hvordan lyden er hos deg.

Er lydbildet ditt homogent og oppløst, brukbar 3D, uten bulder bass og slitsom mellomtone på høyere lydnivå, så har du vel lykkes bra med akustikktiltakene dine.

I motsatt fall kan videre ekspredimentering lønne seg. Utenom den elementære 1.refleksjonen på sidevegg så prøv demping av hjørner front/bakvegg og ulik grad av demping på frontvegg.
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Om du har lykkes med dempingen din er det vel bare du selv som kan svare på, som vet hvordan lyden er hos deg.

Er lydbildet ditt homogent og oppløst, brukbar 3D, uten bulder bass og slitsom mellomtone på høyere lydnivå, så har du vel lykkes bra med akustikktiltakene dine.

I motsatt fall kan videre ekspredimentering lønne seg. Utenom den elementære 1.refleksjonen på sidevegg så prøv demping av hjørner front/bakvegg og ulik grad av demping på frontvegg.
Det er akuratt det jeg har tenkt til og fortsette med nå!
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Denne var nye for meg (innsiden av ht i speilet). Kan du beskrive det nærmere. Trodde at man dempet hvor man ser ca. midt på høyttalerne i speilet fra sweetspot.

Mange som sier at det er bedre å diffusere frontveggen fremfor å absorbere.
Grunnen til at man "burde" (skal ikke uttale meg og man må eller ikke, men er et valg man burde vurdere for en ganske enkel lydforbedring) er og plassere dempeplater der du ser diskant/mellomtone i et speil du går med inntil veggen. Lydforbedringen man kan oppnå, er at disse lydfrekvensene ikke sprer seg mer enn de gjør. Dvs at man slipper kraftige refleskjoner fra sideveggene. Om det er noen andre som har en bedre forklaring? Så kom gjerne med den også! Just correct me, if I`m wrong! :D ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Du bør dempe de stedene hvor du ser ht, element eller kasse, husk at kassa spiller med, om vi liker det eller ei.

Kan du lage en enkel skisse og legge ut?
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Du bør dempe de stedene hvor du ser ht, element eller kasse, husk at kassa spiller med, om vi liker det eller ei.

Kan du lage en enkel skisse og legge ut?
Vist du tenker på at jeg skal lage en liten skisse av rommet mitt, så kommer jeg ikke til og bruke noe mere tid på det! Veldig enkelt fordi jeg heller tar en kveld med en god kamerat, også flytter vi litt rundt på ting og tang. Dempeplater inkludert..... Har kommet fram til den konklusjonen av at jeg lærer myyye mer av og prøve og feile selv! Men takker ellers for interessen til og hjelpe andre! ;) :D Kjempe bra at det finnes sånne personer.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Denne var nye for meg (innsiden av ht i speilet). Kan du beskrive det nærmere. Trodde at man dempet hvor man ser ca. midt på høyttalerne i speilet fra sweetspot.

Mange som sier at det er bedre å diffusere frontveggen fremfor å absorbere.
Hei!
Jeg går ut i fra f.eks. den ht. typen som soundman har og den sprer lyden
som en sirkel (mer/sterkere forover enn bakover) og jeg vil jo tro at spredningen (sirkelformen) har sitt utspring fra frontbaffelen/elementene.
Så dersom du tenker deg f.eks. en stolpe satt opp rett foran og inntil elementene og videre tenker deg en sirkelspredning fra denne (eventuelt minus selve baffelen/hjørnekanten) som da blir innerside/front/kant av selve ht. så er det grunnen til at jeg sier som jeg gjør.
Når da høyttaleren i tillegg har bassporten forovervendt, så mener jeg at det er tilnærmet riktig påstand jeg kommer med.
Nå kan en sikkert i mange tilfeller se hele ht.bakenden i speilbildet, men det er riktigere å se innersiden/baksiden enn utsiden/baksiden og dette kommer jo litt an på hvor bred dempeplate en bruker der bak.
Dette er hva jeg mener om dette, kan jeg arresteres på det av noen så kom igjen, så lærer jeg eventuelt noe nytt.
Husk bare at jeg snakker om førstegangsrefleksjon og i sweetspot altså våre ører ;)

Mvh.KW
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Vist du tenker på at jeg skal lage en liten skisse av rommet mitt, så kommer jeg ikke til og bruke noe mere tid på det! Veldig enkelt fordi jeg heller tar en kveld med en god kamerat, også flytter vi litt rundt på ting og tang. Dempeplater inkludert..... Har kommet fram til den konklusjonen av at jeg lærer myyye mer av og prøve og feile selv! Men takker ellers for interessen til og hjelpe andre!  ;) :D Kjempe bra at det finnes sånne personer.
Jeg er helt enig i at prøving og feiling kan være en kontroll. Men ofte vil det jo være en fordel å ha litt kunnskap/teori i forkant. Det tar lang tid å skulle teste alt ved prøving å feiling. Bare nevnt som et tips.
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Jeg er helt enig i at prøving og feiling kan være en kontroll. Men ofte vil det jo være en fordel å ha litt kunnskap/teori i forkant. Det tar lang tid å skulle teste alt ved prøving å feiling. Bare nevnt som et tips.
Jeg takker og bukker for det! Men jeg leser til stadighet på avforum og her. Så jeg har da fått med meg litt fra både her og der! Jeg er ikke helt blank.... Men teori inne i det hele, er ingen dum ting! ;)
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

Hei!
Jeg går ut i fra f.eks. den ht. typen som soundman har og den sprer lyden
som en sirkel (mer/sterkere forover enn bakover) og jeg vil jo tro at spredningen (sirkelformen) har sitt utspring fra frontbaffelen/elementene.
Så dersom du tenker deg f.eks. en stolpe satt opp rett foran og inntil elementene og videre tenker deg en sirkelspredning fra denne (eventuelt minus selve baffelen/hjørnekanten) som da blir innerside/front/kant av selve ht. så er det grunnen til at jeg sier som jeg gjør.
Når da høyttaleren i tillegg har bassporten forovervendt, så mener jeg at det er tilnærmet riktig påstand jeg kommer med.
Nå kan en sikkert i mange tilfeller se hele ht.bakenden i speilbildet, men det er riktigere å se innersiden/baksiden enn utsiden/baksiden og dette kommer jo litt an på hvor bred dempeplate en bruker der bak.
Dette er hva jeg mener om dette, kan jeg arresteres på det av noen så kom igjen, så lærer jeg eventuelt noe nytt.
Husk bare at jeg snakker om førstegangsrefleksjon og i sweetspot altså våre ører ;)

Mvh.KW
Tror det kan stemme ja. Etter litt annerledes plassering nå, så er jeg meget fornøyd! ;D
 
T

tst

Gjest
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

De Biltema mattene du bruker har ikke veldig mye virkning i romkorreksjon, de er ikke lagd av det rette materialene. Prøv heller de som Acoustic Tuning har,Auralex eller Svanå.
 

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Innlegg
45
Antall liker
0
Re: Plassering av dempeplater iforhold til høyttal

De Biltema mattene du bruker har ikke veldig mye virkning i romkorreksjon, de er ikke lagd av det rette materialene. Prøv heller de som Acoustic Tuning har,Auralex eller Svanå.
Har bestilt de! Biltema var bare en midlertidig test for og se om noen lydforbedring ville skje. Og merket litt med biltema sine plater, så jeg regner med at det blir bedre med plater av god kvalitet! ;D
 
Topp Bunn