Plassering av bakhøyttalere

Formula1

Fersking
Ble medlem
19.11.2010
Antall liker
0
Er det noe vits i bakhøyttalere hvis de ikke er plassert bak lytteren? Problemet mitt er at jeg har sofaen helt inntil bakvegg, og evt bakhøyttalere må henges over seeren/lytteren. Er jeg bedre tjent ved å kjøpe en god lydplanke? Sofaen kan ikke settes nærmere TVen sidne det ikke er mer enn 3,5m mellom dem.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Du kan fint ha f.eks. dipole bakhøyttalere rett ut til siden for der du/dere sitter, og gjerne henge dem opp på veggen på hver side, en meter eller så over ørehøyde. Tror nok det vil funke helt knall. :)

Lydplanke er vel siste utvei, og gjerne noe som påtvinges lydentusiaster av sin mer eller mindre bedre halvdel. :p

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Holder på å eksperimenterer med noe lignende selv. På grunn av rommets begrensninger, sofa 30 cm ut fra bakvegg, bokhyller på sidene, blir første forsøk å plassere "vanlige" "bokhylle" høyttalere på sidene av sofaen (i hylle/ på sidevegg), ca 40 cm over ørehøyde, svakt vinklet ned og frem. Plasserer i tillegg dipole høyttalere ca en meter fra bakvegg, men nesten i takhøyde.

Har lest alt for mye om dette temaet på nettet den siste uka. Ulike høyttaler fabrikanter og "eksperter" anbefaler helt forskjellig og ofte helt motsatt. Eneste løsning er å prøve ettersom det er ditt rom og dine høyttalere, og bare du vet hva du blir mest fornøyd med.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Tenker på siden går helt fint, dipol eller ei.
Prosessoren jeg har anbefaler ikke plassering av høyttalerne bak men litt høyt - og på siden.

Topp Bunn