plassere høyttaler oppå sub, er det lurt?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.683
Torget vurderinger
10
ser at mange high end løsninger har "satelitten" plassert oppå suben (wilson, von sw, dali megaline, osv)

betyr det at det er greit å plassere andre kombinasjoner på hverandre?

jeg la ljudtema puter mellom RB75 og subben, blei litt vinglete!

ja.....og grunnen til at jeg har det sprøe spm er at fruen ønsker seg en stereobenk som er en halv meter breiere (og hvor kan jeg plassere subbene da?)

kommentarer ønskes :)

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.293
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det må da gå utmerket, med høgrøv SD-føtter mellom f.eks.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Valentino skrev:
Helt uenig Valentino, dette er ikke så lurt alltid ;)

Perfekt plasseltsering av høyttaler og sub er sjelden den samme fordi bl.a. subbene drar effekt av romforsterkning og høyttalerene er følsomme for bl.a. førstefefleksjoner.
Bildet er selfølgelig mye mer kompleks, men tar den enkle versonen her.

Jeg anbefaler å først plassere høyttalerene der de gir best perspektiv i lytteposisjon og så plassere subbene der de gir best perspektiv i lytteposisjon :D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.293
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Høgrøv = highend.

Man har da TO subwoofere, John_Harald!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.683
Torget vurderinger
10
John_Harald skrev:
Perfekt plasseltsering av høyttaler og sub er sjelden den samme fordi bl.a. subbene drar effekt av romforsterkning og høyttalerene er følsomme for bl.a. førstefefleksjoner.

Jeg anbefaler å først plassere høyttalerene der de gir best perspektiv i lytteposisjon og så plassere subbene der de gir best perspektiv i lytteposisjon :D
1. Klipsch er ikke følsom for førsterefleksjoner, tro meg, jeg har verdens verste lytterom, og har testet dette ut grundig. Har hatt mange høyttalere blandt annet Dynaudio Focus 140 og Proac Response 2.5, og de er følsomme for førsterefleksjoner de! Klipsch er selve løsningen for de med for mye førsterefleksjoner (hvis man ikke vil ha rommet stappa med rockwool da)!

2. Jeg har ingen andre steder å plassere hverken subber eller høyttalere (se bildet, slik det er i dag, sub nr 2 er på service)

3. Jeg tror faktisk Klipsch rsw10d subben er ganske snill mht plassering. Den har elementet bak og slave i front + at den har mange justeringsmuligheter. Tror heller ikke det skal bli noe problem å tune dette inn!

MAO jeg har et trangt og vanskelig rom med svært få valgmuligheter men tror allikevel at løsningen er god pga følgende:
- Klipsch RB75 har bassporten foran og kan derfor stå tett mot bakvegg
- Klipsch RB75 har begrenset spredning pga horn og gir derfor langt mindre problemer med førsterefleksjoner
- Klipsch RSW10D har slave og ikke bassport og er kanskje noe snillere mht reflekser i veggen (litt usikker her)???

Det jeg kanskje lurer mest på er om lyden fra RB75 vil bli mer upresis når den står oppå subben?

Vedlegg

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Høgrøv = highend.

Man har da TO subwoofere, John_Harald!
Det har jeg også fått med meg Valentino og er fremdeles uenig med deg :)
Stativhøyttalere stives som regel med luft rundt seg, dette gjelder også under for å minske refleksjoner. Subber trives ofte i hjørner får å dra effekt av rommforsterkningen. De kan da spille like høyt med mye mindre utsving og forvrengning som de ville produsert andre steder i rommet ::) Dette kommer selfølgelig ann på konstruksjonen..

Min anbefalte plassering med en sub er mitt mellom fronthøytalerer.
Min anbefalte plassering med to subber er en foran og en bak i rommet.
Min anbefalte plassering med fire subber er to foran og to bak i rommet.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
hel skrev:
John_Harald skrev:

tro meg, jeg har verdens verste lytterom, og har testet dette ut grundig.
Hvis du har et dårlig lytterom, bør du kanskje starte med å forbedre dette akustisk eller elektrisk gjennom romkorreksjon.. Hvis ikke kan det hende at du får deg en kraftig lydoppgradering ved å fjørne subbene og de lydproblemene de skaper!

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Jeg ser en sub & en ht i et hjørne. Dette er ikke spes. bra.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.683
Torget vurderinger
10
janb skrev:
Jeg ser en sub & en ht i et hjørne. Dette er ikke spes. bra.
som jeg sa tidligere i tråden rommet er lite og det skal være to subber, den ene er på service. Den andre subben skal stå ved siden av den venstre høyttaleren slik at det blir symmetri

ellers er rommet lite og det er ikke så mye annet jeg kan gjøre enn å ha det i et hjørne

jeg vurderer å bytte mcintoshen i en rogue cronos, burde jeg heller bytte i en lyngdorf roomperfect eller gå for rogue cronos + coplands romkorreksjon??

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Bruk annledningen til å kjøpe nye høytalere med "innebygget" sub?? (Fruen får seg ny stereobenk, du får deg nye høytalere = noe nytt til begge.) ;D

Spøk til side, prøv det ut! Trivst du med lyden så er det bare å kjøre på.
Jeg kjørte med den løsningen en stund, men da med gulvstående høyttalere oppå subene i hjemmekinoen. Fungerer fint det. (Ble litt for dominerende med over 1 m høye høyttalere oppå sub'ene, samt litt feil høyde på diskanten i mitt tilfelle. Skal derfor i gang å bygge stereobenk som ivaretar plassering av subbene på siden av høyttalerene.)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.293
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
John_Harald skrev:
Min anbefalte plassering med to subber er en foran og en bak i rommet.
Min anbefalte plassering er en som gir stereo over 10 oktaver.
Dersom subene kun skal jobbe under 40Hz kan anbefalingen din fungere.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Høyttaler og sub plasseringen du har er ikke optimal, som nevnt før. Men om høyttalerne står på stativer, med vegg på ene siden og sub/tv/tv-benk på andre siden, eller om du fjerner stativene og sette høyttalerne på subene tror jeg neppe vil gjøre noe fra eller til.
I teorien vil du påvirke baffle step en smule, og tilføre noe diffraksjon i øvre bass/nedre mellomtone når subene blir som en forlengelse av frontbaffelen, men tror ikke det er verre enn hva sidevegg og tv tilfører fra før.

Kanskje det kunne være en ide og forsøke spikes mellom høyttaler og sub og dempeføtter under sub?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Subwoofere spiller ikke kvalitetsbass når de blir plassert i hjørner....
Samme gjelder både stativ og vanlige høytalere.

Plasser gjerne stativhøytalere oppå subber,det er en løsning som fungerer helt utmerket.
Har selv brukt løsningen i årevis med ekstremt godt resultat. :D

Alternativ løsning er midplasserte subber på frontvegg og bakvegg.
Gir en meget god bass som i tillegg går dypt..

Men for all del dropp hjørneplasseringer! :(

Topp Bunn