Plasébo

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Har blitt diskutert før, men i dag skjedde det noe som gjorde meg obs på hvor stor effekten er:
I dag drakk jeg kaffe, mens jeg var på do ble kaffen bytta ut med cola. Jeg liker både kaffe og cola, men siden jeg forventet kaffe ble det spyttet ut forholdsvis fort: Altså jeg trodde jeg drakk kaffe, så da ble det ekstremt vond kaffe! Etterpå var colaen god! Slik fungerer alle sansene våre ;D

Husk: dette er ikke en diskusjon om hvorvidt kabler o.l. fungerer !

PK

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.506
Artig effekt det der. Ta på deg et bind for øynene og en klype over nesen og prøv å smake forskjell på Cola og Solo.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Dette er vel snakk om forventning?

-k
Placebo mener jeg absolutt er en effekt som baserer seg på forventninger, der forventningene farger en hendelse på en slik måte at det ikke lenger blir et samsvar mellom opplevelse og faktisk hendelse.
Forventningene kan faktisk være så sterke, og gjerne i fbm. medisiner, har pasienten et så sterkt ønske om å bli friskere, at medisiner som ikke inneholder virkemidler likevel får pasienten til å bli frisk.

Her på sentralen er vi helt syke av hobbyen vår, fordi de som opplever noe positivt med en komponent, og føler seg mye bedre av dette, får brølende tilbake fra andre medlemmer at denne komponenten ikke har noen effekt likevel - og man blir syk igjen ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
- du vet det er med stereoanlegg som det er med promille
du blikke rekti skikkelig frisk før du har hatt det skikkelig ille
;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Placebo mener jeg absolutt er en effekt som baserer seg på forventninger, der forventningene farger en hendelse på en slik måte at det ikke lenger blir et samsvar mellom opplevelse og faktisk hendelse.
Forventningene kan faktisk være så sterke, og gjerne i fbm. medisiner, har pasienten et så sterkt ønske om å bli friskere, at medisiner som ikke inneholder virkemidler likevel får pasienten til å bli frisk.

Her på sentralen er vi helt syke av hobbyen vår, fordi de som opplever noe positivt med en komponent, og føler seg mye bedre av dette, får brølende tilbake fra andre medlemmer at denne komponenten ikke har noen effekt likevel - og man blir syk igjen ;D
Sjekk det siste danske high fidelity, sinnsyke priser på disse placebotingene (les jorma-kablene....) folk som kjøper dette kan gjerne bli "syke" igjen...

Topp Bunn