Plagsom røyk

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Dama og jeg leier leilighet som ligger i fjerde etasje - av seks - i en bygning fra 50-tallet. Leiligheten er utstyrt med en vedovn av nyere dato.

Tidvis opplever vi at det kommer røyk fra denne ovnen når en eller annen nabo fyrer, og vi ikke fyrer selv. Vi snakket med utleier om problemet, samt noen som selger slike ovner. Først trodde jeg det var noe galt med ovnen, et spjel som ikke var riktig montert etc. Men det viser seg at dette er et rimelig vanlig problem. Dessuten er nyere vedovner laget slik at de ikke skal være helt tette. Altså er det ikke mulig å separere leiligheten helt fra pipa, og på den måten unngå problemet. Det eneste rådet vi fikk var å sørge for tilstrekkelig ventilering av leiligheten, så det ikke er undertrykk her. Er det undertrykk og samtidig forhold som gir litt dårlig trekk i pipa, så vil røyken velge minste motstands vei - ut i leiligheten vår. Feieren/brannvesenet var på rutinemessig inspeksjon her i desember, og sa også at dette er et vanlig problem, og at ventilering er viktig. Og forøvrig var ovnen i forskriftsmessig stand, også røret til pipa.

Vi sørger for å ha en lufteslisse over vinduet i stua åpen hele tiden, men problemet fortsetter å oppstå - fra tid til annen. Og vi begynner å bli skikkelig lei - det reduserer trivselen, og jeg innbiller meg at røyken kanskje heller ikke er gunstig hverken for leiligheten i seg selv eller inventaret. Til nå i høst/vinter har det skjedd mellom 5 og 10, og det skjedde vel et titalls ganger sist vinter også.

Noen som har erfaring med slikt? Hva kan man gjøre? Gir slikt grunn til å be om husleiereduksjon? Kan man ytre ønske om at vedovnen blir fjernet? Selv om vedfyring er hyggelig og gir god varme, kan jeg gjerne glatt avstå fra den gleden bare for å slippe dette.

I kveld ble en hyggelig filmkveld ødelagt av dette, og jeg har faktisk lyst til å teipe gaffateip over alle åpninger i ovnen, hehe.

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
En bekjent hadde et hus der det var montert avtrekksvifte på toppen av pipa må selvfølgelig være beregnet til formålet ::)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Hvis de under deg fyrer med bedre trekk, vil problemet bli minimert. Evt få en vifte montert på toppen av skorsteinen.

J

J.J

Gjest
Luft ut = luft inn

Enn må ha like mye inn som det det går ut.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
Moderne ovner skal ha lite trekk samt at røykgassen fra dem har vesentlig lavere temperatur. Dette fører igjen til dårligere trekk i pipen. Du kan montere et sjeld på røykgassrøret ut fra ovnen din, da vil problemet være løst.

M

Mr-T

Gjest
Fyrer man riktig (med nok trekk) så skal all røykgassen forbrennes i ovnens etterbrenner. Du får be naboen om å fyre med trekken på fullt og heller regulere varmen med mengden ved.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Takk til alle for svar!

Pink_Panther skrev:
Moderne ovner skal ha lite trekk samt at røykgassen fra dem har vesentlig lavere temperatur. Dette fører igjen til dårligere trekk i pipen. Du kan montere et sjeld på røykgassrøret ut fra ovnen din, da vil problemet være løst.
Er dette en smal sak å få montert og godkjent? Noen erfaring med sånt? Røykgassrøret mitt er ca 30 cm, og går vannrett inn i veggen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
-HP- skrev:
Takk til alle for svar!

Pink_Panther skrev:
Er dette en smal sak å få montert og godkjent? Noen erfaring med sånt? Røykgassrøret mitt er ca 30 cm, og går vannrett inn i veggen.
Tror ikke det skulle by på store problemer. Snakk med en seriøs forhandler av ovner, ikke de som selger ovner i "bulk" på et byggsenter.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
-HP- skrev:
Selv om vedfyring er hyggelig og gir god varme, kan jeg gjerne glatt avstå fra den gleden bare for å slippe dette.
Hvis det ikke er noe offer for deg å avstå fra å fyre med ved løses dette enkelt med å trykke en "propp" av Glava inn i ovnsrøret ditt for å tette det.

Så ville jeg hørt med huseier om en husleiereduksjon var aktuelt; jeg synes ikke det ville være et urimelig krav.

Mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skjekk for røyklekkasjer fra innføringsrøret. Ofte kan det lekke rundt pynteringen som dekker innføringsstussen. Vri pynteringen rund en halv runde og dra den vekk of se på klareringen mellom rør og mur. Hvis det er mye glipper kan dette tettes med en egnet tettemasse på tube.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Delle skrev:
-HP- skrev:
Selv om vedfyring er hyggelig og gir god varme, kan jeg gjerne glatt avstå fra den gleden bare for å slippe dette.
Hvis det ikke er noe offer for deg å avstå fra å fyre med ved løses dette enkelt med å trykke en "propp" av Glava inn i ovnsrøret ditt for å tette det.

Så ville jeg hørt med huseier om en husleiereduksjon var aktuelt; jeg synes ikke det ville være et urimelig krav.

Mvh
Hvis jeg skal dytte glava inn i ovnsrøret, så må jo nødvendigvis dette kobles fra ovnen først, må det ikke? Det kan bli en aktuell ting å gjøre hvis ikke noe annet fører frem. Samme med å be om husleiereduksjon. Men jeg vil drøye litt med det siste, ettersom sånt fort kan oppfattes som en "krigserklæring".

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
-HP- skrev:
Delle skrev:
-HP- skrev:

Mvh
Hvis jeg skal dytte glava inn i ovnsrøret, så må jo nødvendigvis dette kobles fra ovnen først, må det ikke? Det kan bli en aktuell ting å gjøre hvis ikke noe annet fører frem. Samme med å be om husleiereduksjon. Men jeg vil drøye litt med det siste, ettersom sånt fort kan oppfattes som en "krigserklæring".
Forlang at huseier setter inn et spjeld på ovnen din. Vent med husleiereduksjon.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Griffenfeldt skrev:
Skjekk for røyklekkasjer fra innføringsrøret. Ofte kan det lekke rundt pynteringen som dekker innføringsstussen. Vri pynteringen rund en halv runde og dra den vekk of se på klareringen mellom rør og mur. Hvis det er mye glipper kan dette tettes med en egnet tettemasse på tube.
I steden for innføringsstuss, har denne ovnen sjalusier spredt rundt omkring for å gi trekk (inni skapet under, f.eks), pluss en liten klaff på fronten av askeskuffen. Dessuten har den et spjel i bakkant som kan lukkes 80 prosent (noe mer er visst ikke lovlig i dag). Problemet med mange luftinntak, er at røyken også får mange veier å komme ut når ovnen går i "revers".

Slik ser den ut:
http://www.varmefag.no/?itemid=1358

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.711
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg åpnet tråden uten å sjekke hvilket forum den lå i for jeg tenkte at denne plagsomme røyken var slik dyr magisk røyk som ikke må slippe ut av elektronikkomponenter for da slutter de å virke.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Valentino skrev:
Jeg åpnet tråden uten å sjekke hvilket forum den lå i for jeg tenkte at denne plagsomme røyken var slik dyr magisk røyk som ikke må slippe ut av elektronikkomponenter for da slutter de å virke.
Jeg trodde tråden handlet om lydforbedrende røkelse. Rimelig skuffa nå..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
toriamos skrev:
Valentino skrev:
Jeg trodde tråden handlet om lydforbedrende røkelse. Rimelig skuffa nå..
jassågitt!

Vedlegg

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
og jeg tenkte på Høybråtens gave til menneskeheten...

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.210
-HP- skrev:
Griffenfeldt skrev:
I steden for innføringsstuss, har denne ovnen sjalusier spredt rundt omkring for å gi trekk (inni skapet under, f.eks), pluss en liten klaff på fronten av askeskuffen. Dessuten har den et spjel i bakkant som kan lukkes 80 prosent (noe mer er visst ikke lovlig i dag). Problemet med mange luftinntak, er at røyken også får mange veier å komme ut når ovnen går i "revers".

Slik ser den ut:
http://www.varmefag.no/?itemid=1358

Du har vel her en moderne rentbrennende ovn. De har en tilførsel til etterbrenneren som ikke kan reguleres/stenges. Eneste måten du får stengt av den der på er vel som nevnt før her et spjeld på utløpet. Ikke helt uvanlig i anlegg hvor flere ovner deler samme pipeløp for noen år siden ihvertfall. Husk bare på å åpne det før du fyrer opp selv... ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
OBS! Moderne ovner krever mere trekk/sug fra pipa. Rett og slett fordi trykkfallet gjennom ovnen er større i moderne ovner pga sekundærkammeret etc. Fyringen skal reguleres med INN luften, ikke spjeldtrekken som bør være på max.- Korrekt at lavere røkgass temp gir lavere trekk i pipen. Masse nye ovner har problemr i hvis ikke pipetrekken er stor nok. Spesielt Nordpeis er dårlige mht dette

Forslaget om spjeld i ditt røkrør vil nok hjelpe. Har du prøvd å slå av avtrekksviften din?, den skaper undetrykket hos deg...

J

J.J

Gjest
Jeg har ovn med rent brent system ... Enebolig.

Når feierne har vært her sier dem alle som en .... >lite brukt detta, er jo så reint i pipa di<
Blir som regel ikke mer enn et lite kaffekrus med sot. Og tidligere så har jeg brukt minimum 3 skikkelige favner med ved (jeg liker å ha det varmt og godt).
Og jeg kjører med skikkelig trekk inn i ovnen og har minimum tre ventiler (4x6") som jeg regulerer inn luften i huset på.

Om en bruker kjøkkenvifte eller har annen ventilasjon så må det jo enda mer luft inn i huset/leiligheten....

/JR

Edit: la til relevant info.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.000
Sleiven skrev:
Pink_Panther skrev:
OBS! Moderne ovner krever mere trekk/sug fra pipa. Rett og slett fordi trykkfallet gjennom ovnen er større i moderne ovner pga sekundærkammeret etc. Fyringen skal reguleres med INN luften, ikke spjeldtrekken som bør være på max.- Korrekt at lavere røkgass temp gir lavere trekk i pipen. Masse nye ovner har problemr i hvis ikke pipetrekken er stor nok. Spesielt Nordpeis er dårlige mht dette

Forslaget om spjeld i ditt røkrør vil nok hjelpe. Har du prøvd å slå av avtrekksviften din?, den skaper undetrykket hos deg...
Jeg har en ny Scan-ovn. Den har regulerbar trekk både på primær og sekundærluften. Man skal strupe ned primærluften for å forbrenne ufullstendig og dermed lage CO. Deretter skal sekundærluften justeres slik at flammen ligger og "ruller" øverst i ovnen. Den har ikke spjeld på røykstussen.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Du bør få sjekket hvilken dimensjon/kapasitet avtrekket ditt har. Har du tilgang til viften kan du lese av modell nummer. Er viften for stor får du mye undertrykk.
Det fikser du med å sett inn en frafo nedregulering for noen tusenlapper inkl arbeid.

Utskifting av luftvolumet i leiligheten 1/2 gang pr tim er anbefalt minimum.
vidte eksempel på en svææe vifte...

http://www.systemair.com/no/nettkat...ksvifter/kvke/kvke-125-circular-duct-fan-1406

Topp Bunn