http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6942036
Har dette noe for seg?
Professoral tenkning kan være spennende nok.
Har dette noe for seg?
Professoral tenkning kan være spennende nok.
Rehabilitering kan nok virke på narkomane vinningskriminelle,men det har neppe noen misjon på hardbarkede yrkeskriminelle, spesielt utlendinger. De synes jo norske straffer er latterlige, og de tjener mer på å sitte i norsk fengsel enn å jobbe hjemme i Lituaen/Bulgaria osv. På toppen av det får man pensjonspoeng, barnetrygd og fulle sosiale rettingheter ved å sone som utlending i Norge....HåkonN skrev:Høres ikke bra ut.
Er ikke moderat fengselstraff med sterkere fokus på rehabilitering en bedre vei å gå?
Det er mange andre land som er gode bevis på at vold og lengre fengselstraffer ikke nødvendigvis er den beste løsningen.
Om utlendinger er problemet så hjelper det nok neppe å skerpe fengselstraffene med noen år, eller innføre pisking. For tunge kriminelle som lever av status innen miljøet vil neppe noen arr på ryggen gi de noe annet enn enda mer å skryte av.Sleiven skrev:Rehabilitering kan nok virke på narkomane vinningskriminelle,men det har neppe noen misjon på hardbarkede yrkeskriminelle, spesielt utlendinger. De synes jo norske straffer er latterlige, og de tjener mer på å sitte i norsk fengsel enn å jobbe hjemme i Lituaen/Bulgaria osv. På toppen av det får man pensjonspoeng, barnetrygd og fulle sosiale rettingheter ved å sone som utlending i Norge....
Ellers er det påtide at SosionomNorge innser at ingen trenger å bli kriminelle av nød eller fattigdom i Norge. Ser man bort fra belastede narkomane, å er det rett og slett et opportunt yrkesvalg som gir status i visse miljø..
Ikke rart Norgeer populært blant omreisende kriminelle bander!!!
Det er lite eller intet statistisk bevisgrunnlag for at drakonisk lov gir mindre kriminalitet. Tvert om er vel den gjennomgående trenden at jo tøffere statsmakten er, jo tøffere blir de miljøene som ikke vil innrette seg etter dens vedtatte regelverk. Forskning viser jo at det er andre tiltak som er langt mer effektive enn mest mulig brutal statlig frihetsberøvelse, feks. har eksperimentelle fengsler som Bastøy, som beskriver seg selv som en "arena for ansvarsutvikling", langt lavere tilbakefallsprosent enn vanlige fengsler.Sleiven skrev:På tide å gjøre noe med strafferegimet i Norge? Jatakk.!
Det er derfor velferdsstaten er en slange. Fire og en halv millioner borgere i fengsel? Nei takk.HåkonN skrev:Elektronisk registrering og biometrisk kontroll av alle innreisende er overhodet ingen teknisk umulighet i 2010. Dessverre er verden vi lever i blitt slik at den type tiltak er helt nødvendig i velferdsland som Norge.
Fengsel er vel ikke det første som slo meg når jeg sist viste fingeren til SAS sin biometriske leser på Gardemoen. Poenget er vel heller ikke å nekte folk å reise ut av Norge, men å forhindre at tunge yrkeskriminelle utlendinger fritt vandrer inn og ut av landet med lomma full av tyvegods, våpen og kriminelle handlinger på samvittigheten.Slubbert skrev:Det er derfor velferdsstaten er en slange. Fire og en halv millioner borgere i fengsel? Nei takk.
Hehe, som en sann sosialist ville. Selvsagt har man det lille problemet at staten da ville gjort seg avhengig av denne arbeidsproduksjonen for å få hjulene til å gå rundt, og at den derfor ville hatt en egeninteresse av å få så mange inn i straffearbeid som mulig. Det blir som med bøter nå; for å få budsjettene til å gå rundt må staten ha bøteinntekter og behovet for penger er konstant og ustanselig voksende. Derfor blir terskelen for bøtelegging stadig senket (forenklet forelegg mv) og bøter fungerer i praksis nesten som en ekstraskatt. Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at det samme raskt ville blitt realiteten med straffearbeid.VilhelmW skrev:At vi har skikkelige utfordringer ang. økende kriminalitet, hardere voldsbruk på den ene sida, og utøvelsen av straff på den andre siden, er det vel ikke særlig tvil om. Jeg har stor tro på tvangsarbeid.
Da, ikke når [/petimeter]. "Elektronisk registrering og biometrisk kontroll" lukter 1984 lang vei, hvis du er komfortabel med at staten samler inn slike opplysninger om alle borgere og ikkeborgere i den tro at den både har og alltid vil ha kun gode hensikter, ja så er du imo fryktelig naiv. Et overvåkingssamfunn som ikke brukte overvåkingen til å innskrenke den enkeltes frihet ville vært et historisk unikum.HåkonN skrev:Fengsel er vel ikke det første som slo meg når jeg sist viste fingeren til SAS sin biometriske leser på Gardemoen.
Jeg er helt og fullt for åpne grenser. Å kunne søke lykken for seg og sine hvor man ønsker burde være en soleklar menneskerett. Europa går forøvrig mot et åpent arbeidsmarked, som ser seg hør og bør.HåkonN skrev:Men om man mener den stadige økende tunge kriminaliteten som slynges inn over oss fra øst-europa er helt greit, så er det bare å åpne slusene.![]()
Om vi ønsker å avvikle våre trygdeordninger og sosiale nettverk, så er åpne grenser for alle og enhver veien å gå. Effektivt er det også.Slubbert skrev:Jeg er helt og fullt for åpne grenser.
Det vestlige landet hvis fengselsinstitusjoner ligger nærmest gulag eller nazistenes konsentrasjonsleire i henhold til staffearbeid i dag er sannsynligvis USA, et land med utbredt privatisering av straffeinstitusjonene. Også landet med høyest andel av sin egen befolkning bakenfor murer. Biopolitikken og straffepolitikken er langt på vei like grusom i mange kapitalistiske land som det det var i de gamle sovjettstatene. Fengselslivet i Russland i dag beskrives av personer som har vært innenfor institusjonene under begge perioder som verre i dag enn under kommunisttiden (se gjerne den flotte dokumentaren, The Art Of Violence), noe som er tragisk.Slubbert skrev:Hehe, som en sann sosialist ville. Selvsagt har man det lille problemet at staten da ville gjort seg avhengig av denne arbeidsproduksjonen for å få hjulene til å gå rundt, og at den derfor ville hatt en egeninteresse av å få så mange inn i straffearbeid som mulig. Det blir som med bøter nå; for å få budsjettene til å gå rundt må staten ha bøteinntekter og behovet for penger er konstant og ustanselig voksende. Derfor blir terskelen for bøtelegging stadig senket (forenklet forelegg mv) og bøter fungerer i praksis nesten som en ekstraskatt. Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at det samme raskt ville blitt realiteten med straffearbeid.VilhelmW skrev:At vi har skikkelige utfordringer ang. økende kriminalitet, hardere voldsbruk på den ene sida, og utøvelsen av straff på den andre siden, er det vel ikke særlig tvil om. Jeg har stor tro på tvangsarbeid.
Kanskje han bommet litt med utspillet sitt og det hadde vært tydeligere om han hadde gått inn for fysisk avstraffing som en del av fengselsoppholdet og straffen, og ikke som en måte tøffinger kan lure seg unna fengsel på.Honkey-Chateau skrev:Det er dog viktig å nevne at professoren som trakk fram pisken, hadde en helt annen agenda enn den som svart/hvitt-pressen har klart å tyne seg til å skrive.
Hans poeng var i korte trekk at ettersom vi rent faktisk HAR et straffesystem der vi bevisst velger å påføre fangen en "lidelse", i vårt tilfelle berøvelse av frihet til å bevege seg utenfor et gitt område; hvorfor kunne vi ikke like gjerne la fangene selv få bestemme seg for å få denne lidelsen overlevert i mer håndfaste varianter? Da i motsetning til seigpining, altså. Poenget hans var klart; han ville få fram at dette å påføre lidelse som straff, innebærer et hevnmotiv, institusjonalisert sådant, til og med, noe som er svært tvilsom praksis, og det viser ikke store tegn til å hjelpe samfunnet mot mindre kriminalitet, heller.
Professoren er i sin overbevisning motstander av det retts- og strafferegime vi har, og han ønsker alternative tanker som kan hjelpe noen til en annen type liv, ganske enkelt. Men ikke en gang justisministeren tok poenget hans, alle hang seg opp i pisken i stedet for budskapet...
Honkey
Hjernen? Joa. Mye ville bli annerledes da... ;Ddecibelius skrev:.."Krim-reseptoren" i skolten..
Med utgangspunkt i subjektive forventninger i så fall.BT skrev:Med en slik type straff spørs det om ikke mange machocister blir kriminelle...
Lobo Tommy var vår gode venn dørvakta på Planet Rockall i Rosenkrantzgate. Nå tviler jeg sterkt på at du er Lobo Tommy, så det er sikkert like greit at du ikke tok navnet hans. Lobo er ikke å spøke med.......decibelius skrev:Når jeg registrerte meg her på sia, vurderte jeg sterkt å kalle meg for Lobo-Tommy, men endte opp med det navnet jeg harKanskje valgte jeg feil...
hehe - det visste jeg ikke, men da unngikk jeg svølk denne gangen daErosLoveking skrev:Lobo Tommy var vår gode venn dørvakta på Planet Rockall i Rosenkrantzgate. Nå tviler jeg sterkt på at du er Lobo Tommy, så det er sikkert like greit at du ikke tok navnet hans. Lobo er ikke å spøke med.......decibelius skrev:Når jeg registrerte meg her på sia, vurderte jeg sterkt å kalle meg for Lobo-Tommy, men endte opp med det navnet jeg harKanskje valgte jeg feil...