Piratkopieringsaspektet ved salg av rippede CDer

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Jeg registrerer i økende grad annonser for CD-samlinger (fra og med 1 CD og oppover) hvor selger uten blygsel forteller at platene nå er ferdig rippet til harddisk og at vedkommende således ikke trenger det fysiske mediet lenger.

De strafferettslige og etiske sidene ved dette er etter min oppfatning klare - dette er piratkopiering av musikk (i det CDen blir solgt og en unnlater å slette rip'en).

Hva tenker dere?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Jeg tenker at det ikke er det. Man har kopiert sin egen cd, til eget bruk. Uansett, booooring.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
...er det like greit å hente popcorn med en gang?

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Antall liker
90
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Den Aftenposten-artikkelen var interessant, den har jeg ikke sett før.

Artig at jussen indikerer at om du selger CDer på grunn av plassmangel, er det greit å beholde kopien, men selger du for å unngå kapitalbinding, er du en potensiell lovbryter.

Det må vel bety at de som sitter på noen terabyte nedlastet musikk i en razziasituasjon kan hevde at de har eid CDene, men solgt dem pga. plassmangel, og vil således unngå straffeforfølging?

Husk å merke annonsene med "på grunn av plassmangel" i fortsettelsen!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.586
Torget vurderinger
24
Ja det er vel bare det som mangler - musikkripperazziapoliti!! Gud bedre...

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Eller hva hvis du kun downer musikk du angivelig allerede har kjøpt, på CD, LP eller for den saks skyld kassetter? Da kan du i ettertid påstå at du solgte akkurat de platene, pga plassmangel.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det mest interessante i denne saken er hvorvidt Hifisentralen kan bli gjort ansvarlig i tilfelle dette er på kant med loven. Jfr. de strenge reglene knyttet til kjøp og salg av konsertbilletter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Det er lov å kopiere musikk av venner og kjente, så da er det vel ikke ulovlig å sitte på en rippet kopi selv om man har gitt/solgt fra seg hardkopien til "bekjente".

...Men det er litt sketchy likevel, synes jeg.

Anyways: Vi har hatt denne diskusjonen noen ganger før:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63057.0.html

Dazed skrev:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Det mest interessante i denne saken er hvorvidt Hifisentralen kan bli gjort ansvarlig i tilfelle dette er på kant med loven. Jfr. de strenge reglene knyttet til kjøp og salg av konsertbilletter.
Det er nokså enkelt å se når en konsertbillett selges til overpris, mens det er umulig å se om en bruker selger en cd-samling som han kanskje har kopiert først. Det tror jeg enhver domstol vil være enige i.

Hvis en person skriver at samlingen er kopiert --> derfor er den tilsalgs --> da blir den slettet så langt vi ser det.

O

Ole I

Gjest
Høvdingen skrev:
Ulf-B skrev:
Det er nokså enkelt å se når en konsertbillett selges til overpris, mens det er umulig å se om en bruker selger en cd-samling som han kanskje har kopiert først. Det tror jeg enhver domstol vil være enige i.

Hvis en person skriver at samlingen er kopiert --> derfor er den tilsalgs --> da blir den slettet så langt vi ser det.
Selv om selger begrunner salget med "plassmangel" ?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Høvdingen skrev:
Ulf-B skrev:

Vel - da har vi en slags regel å forholde oss til, da....

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Syns loven var klar og grei.
Jeg har akkurat sortert 1200 CDer nettopp mtp på salg.
Ser for meg å selge det som jeg aldri hører på (og trolig ikke kommer til å høre på).
Så har jeg f eks hele Beatles rekka. Her låter jo remastrene bedre (har noen av dem og). Da kan jo være greit å selge hele pakka. Sikkert gøy for noen å ha på hytta?
Dernest er jeg veldig skeptisk til å selge sjeldenheter som MOFI, SHM-CD og førsteutgaver av kvalitetsmusikk som ikke er remastret i filler osv.
Jeg tror ikke det er lurt å selge hele cd samlingen i en fei. Mulig man angrer på det en gang.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Er ikke det litt stygt, hvis det nå ikke er ulovlig å beholde en kopi av solgte CD-plater?

...Men selvsagt er det du som er enerådende mht. regler og policy på sentralen, så... Ditt ord er lov. :)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Høvdingen skrev:
Er ikke det litt stygt, hvis det nå ikke er ulovlig å beholde en kopi av solgte CD-plater?

...Men selvsagt er det du som er enerådende mht. regler og policy på sentralen, så... Ditt ord er lov. :)
Utgangspunktet er nok slik at kopier skal slettes hvis plater selges, men det har kommet nye ulike syn på dette. Vi er ikke noen domstol, og her på HFS har vi praktisert det slik at annonser blir slettet hvis de inneholder ulovlig salg av film og musikk, og hvis noen skriver at de har kopiert samlingen slik at de kan selge den.

Vi har vel bare ønsket å følge det vi har trodd er loven, og dette er vel fortsatt det som virker mest fornuftig. Jeg tviler på at musikkbransjen er enige i at det er lov å beholde en kopi hvis en selger orig. platen, men det er ikke mitt bord. Vi ønsker ikke å komme i konflikt med verken lovverket eller musikkbransjen, og hvis en skriver at samlingen selges fordi den er er kopiert, så blir den fjernet.

Det er jo så enkelt som å skrive at cd-samlingen selges fordi du er lei av den, ønsker å kjøpe noe annet eller velge blant titusen andre grunner til hvorfor den skal selges. Eller ennå bedre - ikke gi noen grunn i det hele tatt. Verre er det ikke.

Mvh
Høvdingen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Høvdingen skrev:
Dazed skrev:
Høvdingen skrev:

Utgangspunktet er nok slik at kopier skal slettes hvis plater selges, men det har kommet nye ulike syn på dette. Vi er ikke noen domstol, og her på HFS har vi praktisert det slik at annonser blir slettet hvis de inneholder ulovlig salg av film og musikk, og hvis noen skriver at de har kopiert samlingen slik at de kan selge den.

Vi har vel bare ønsket å følge det vi har trodd er loven, og dette er vel fortsatt det som virker mest fornuftig. Jeg tviler på at musikkbransjen er enige i at det er lov å beholde en kopi hvis en selger orig. platen, men det er ikke mitt bord. Vi ønsker ikke å komme i konflikt med verken lovverket eller musikkbransjen, og hvis en skriver at samlingen selges fordi den er er kopiert, så blir den fjernet.

Det er jo så enkelt som å skrive at cd-samlingen selges fordi du er lei av den, ønsker å kjøpe noe annet eller velge blant titusen andre grunner til hvorfor den skal selges. Verre er det ikke.

Mvh
Høvdingen
Eller bare ikke skrive noen grunn til at du skal selge det du skal selge. :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg har FÅTT en Celine Dion-CD som neppe noen vil stille seg undrende til hvorfor jeg eventuelt legger ut for salg. Hva en eventuell kjøper måtte ha for motivasjon er et langt mer interessant spørsmål, men som man vel egentlig ikke vil ha svar på. Moralen er som så ofte ellers: Å snakke om ting er oppskrytt, fortielse er generelt å foretrekke.

Topp Bunn