Pioneer PL-71

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Hei!

Jeg er ny på platespiller-fronten og lurer på hva jeg bør gjøre med denne for å få mest mulig godlyd ut av den - på et studentbudsjett. Pickup? Headshell? Nye caps? Tips mottas med stor takk!

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.956
Sted
Kongsberg
Hei Koltrane.

Coolt anlegg. Platespilleren minner masse om den første spilleren jeg hadde.
Helt kurant sak. De første jeg ville gjort var å sette på en Audio Technica
AT-95 (Kr. 395,- hos Big Dipper). Da bør du ha en spiller som spiller musikk
som bare det. Du må bruke mye mer på PU for å toppe denne.
Hvis du vil bruke mere penger kan en ny platematte (f.eks. Audioquest)
gjøre litt (men ikke så mye). Nytt headshell kan også forbedre lyden noe.
Originalshellet er helt utmerket så har må du påregne et dyrt "high-end"
shell for at det skal gi noen særlig forbedring. En dyrere pickup er da et
bedre alternativ.

Ellers - spill musikk!

mvh
Gunnar Brekke

Koltrane

Medlem
Ble medlem
16.12.2009
Antall liker
0
Takk for tipset! En AT95 er nå satt på, armen er innstilt etter egen beste evne ifølge den nedlastede brukemanualen og det låter knallfint! Foretrekker faktisk platespillerlyden fremfor lyd gjennom fra Mac´en M-Audio-lydkortet. Det låter, hm, rett og slett bedre!

Planen er å etterhvert bestille en ny matte fra Herbie´s Audio Lab, så får vi se åssen dét blir. Spennende.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hei Koltrane!

Har spillt på Pioneer PL 71 selv.Ligger i sin eske på loftet ;) Var en av de beste direktedrevne spillerne i sin tid rundt 73. Er veldig enig med Gunnar Brekke. Selve platematten var ikke spesielt god, da man fikk dårlig demping pga. at den hadde ''riller'' som ga dårlig kontakt til platen. Jeg byttet til Oracel Groov Isolator . Denne klebet seg til platen slik at det ble mindre overflatestøy. Merket også at bassen ble stammere. Jeg brukte både Stanton 681 EEE og ortofon Mc 20. Jeg har også villet valgt en MM pickup i steden for en Low output moving coil i dag. De har lettere for og plukke opp støy fra motoren som ligger i senter av platetalerken. Byttet også ledningene på headshell til SME sine. Ikke noe som lyder som en god platespiller ;D Har den flotte orginalbrosjyren liggende også. Kan sende som PDF fil hvis ønskelig. MVH Guit

Topp Bunn