Pioneer pl-44f (front loading turntable)

olekris

Medlem
Ble medlem
03.03.2013
Antall liker
21
Sted
Haugesund
Hei.
Jeg får en slik i hus etter helgen, men finner fint lite informasjon om den på nett.
Er det noen som har noen erfaringer med denne, eller front loading turntables generelt?
Hvordan er det å skifte pickup på disse? Kalibrering av ny? Hvordan låter denne? Hvordan kvalitet er det på den?
Var front loading mest en gimmick?
Jeg har ikke hatt platespiller før, og får låne denne av svigerfar. Den har stått på loftet i 20 år så er spent på tilstanden. Har sett meg ut en spiller jeg vil kjøpe hvis ikke pioneeren er no, men er jo nødt til å prøve den av nysgjerrighet. :)

Setter pris på feedback. Denne blir vel kanskje for vintage å regne, men det finnes vel noen som har vært borti noe lignende. :)

Mvh
Ole K

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den er fra 1982, mener jeg å huske. Er nok relativt obskur, ja.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er en spiller det hadde vært veldig morsomt å ha et fungerende eksemplar av som en kuriositet. Jeg vet ikke hvordan den funker/låter, men jeg kjenner at jeg er litt fordomsfull. ;)

olekris

Medlem
Ble medlem
03.03.2013
Antall liker
21
Sted
Haugesund
Det blir spennende å se. Hvis den fungerer så kan jeg kanskje laste opp en liten videosnutt her. :)

olekris

Medlem
Ble medlem
03.03.2013
Antall liker
21
Sted
Haugesund
Da er platespilleren i hus. Ny drivreim er bestilt da den gamle var greit sprø. ?????? Litt trege motorer på skyveskuffen, men det ordnet seg men litt kjøring av denne. Elektronikk ser ut til å være i orden. Blir spennende å se om jeg får lyd i anlegget når reima kommer i posten. ??????

olekris

Medlem
Ble medlem
03.03.2013
Antall liker
21
Sted
Haugesund
Da er ny drivreim på plass, og jammen ble det ikke lyd i anlegget.
I hvertfall delvis. Først fra en kanal. Så fra den andre. Og så plutselig borte, eller veldig svakt laaangt bak i høyttalerene. Når jeg så trykke på knappen for å løfte armen, så ble det lyd i alle kanaler slik det skulle være.. i ett sekund før armen ble løftet opp.

Hvis jeg skal gjette så står kanskje nåla skjevt i pickupen? Og kanskje trykket på nåla også er feil? Etter å ha lest manualen har jeg funnet ut at trykket lett kan justeres med en skrue under armfundamentet. Mår det gjelder nålas skjevhet er jeg litt usikker, men skal finlese manualen etter jobb. Kanskje er rett og slett hele pickupen klar for utskiftning.

Er jeg inne på noe her? Vil tro at det i bestefall er noen småjusteringer som skal til for å få til dette. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Synes mer det høres ut som dårlig kontakt et sted.???

Topp Bunn