Pickup valg?

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Jeg har endelig tenkt å ta mål av meg og kjøpe ny platespiller.
Og da trenger jeg gode råd til valg av pick-up.
Den aktuelle spilleren er en NAS-Hyperspace med NAS- Spacearm. Som mange av dere vet så er denne spilleren kapabel til å ta de fleste dyrere p-u´er på markedet.
Men siden jeg har sprengt budsjettet(ifølge kjerringa) for uoverskuelig fremtid, så ser jeg meg dessverre nødt til å være beskjeden med valg av p-u, ihvertfall i første omgang. Oppgraderinger tar jeg etterhvert...

Anlegget forøvrig er: 300B i parallell pluss Triangle Celius Es. Og med det så har jeg en fantastisk mellomtone og diskant, men jeg savner litt trøkk i bassområdet.

Så derfor spør jeg bent frem; -finnes det noen god p-u der ute til ca. 2-3000-, som jeg både kan få god lyd utav og attpåtil redde ekteskapet ;) ;)?
Helge

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Selv hadde jeg nok sikkert snuset på AudioTechnica's helt glimrende AT OC9 ML. Jeg anbefaler å vurdere denne titt og ofte, den er dessverre for lite brukt i Norge pga mangel på importør.

Den lar seg hanke inn til kongeriket fra NeedleDoctor for noe rundt 2k, og imho er dette noe av et varp! Selv synes jeg man må doble, ja sågar tredoble, innsatsen før man får noen reel oppgradering på denne..
Videre skulle den passe godt i en NAS-arm (sikkert lurt å innhente råd fra produsent også!) og spillestilen passer iallefall med NAS's spillestil; åpent, detaljert, rytmisk og friskt.

Kan tilføye at jeg har brukt denne i alt fra Rega 3, via AudioNote TT1 og Rega P25, til min fullriggede LP12 med både Ekos og Naim Aro armer.. og den føles ikke ett eneste hakk for liten, selv i den veldig dyre Linn-spilleren.

Mvh Vidar P

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Enig i at AT oc9 spiller med en åpen og frisk stil, men mannen vil ha trøkk i bassen og det er det eneste jeg savnet litt av med denne p.u.

En Benz Ace kan du kanskje få presset ned mot 3000 men denne er ikke like åpen og klar som OC9. Det er ikke lett i denne prisklassen :)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i at AT oc9 spiller med en åpen og frisk stil, men mannen vil ha trøkk i bassen og det er det eneste jeg savnet litt av med denne p.u.

En Benz Ace kan du kanskje få presset ned mot 3000 men denne er ikke like åpen og klar som OC9. Det er ikke lett i denne prisklassen :)

mvh
AT OC9 ML låter nok noe fyldigere enn den originale OC9, også i bassen. Men det er ikke en basstung pu nei.. jeg vil heller kalle den rimelig nøytral i bassen. men med en frisk og veldefinert spillestil også her.
Men om det er tyngde og pondus i bunn man vil ha er vel neppe Hyperspace tingen...?
Er det dynamikk, fart og timing så er saken nok en annen.
Generator opplyser forresten ikke hva slags platespiller han har hvor han synes han mangler "trykk" i bassen.
Jeg er av prinsipp helt desorientert i denne måten å tenke lyd på btw; jeg skjønner liksom ikke hva dette "trykket" er, eller hvordan det relaterer til den musikalske ytelse. Er det fylde? Er det tyngde? Er det dynamikk? Er det anslagstiming? Er det nivå? Er det i dypbass eller mellombass? Er det dybde..? Skjønner? En god og presis diagnose er det beste utgangspunkt for en vellykket behandling.

Mvh Vidar P

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Er sikkert (kanskje) en kombinasjon av tyngde/dynamikk litt oppover i mellombassen som generator savner kan jeg tenke meg.
Trøkket du kjenner i kroppen Vidar, som er med på å få det til å svinge, men det er ikke mange smale høyttaler idag som henger med heller.Men dette blir vel en annen diskusjon.

mvh

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Jeg takker for fornuftige svar folkens.
Ja hvordan skal man forklare dette med bassen mon tro(jeg er ikke vel bevandret i hi-hi terminologien), jeg bare prøver å antyde at den bør være der, for å si det litt diffust.

Altså...i første omgang, dette er bare en p-u for å komme igang. Den platespilleren jeg har nå -en Thorens TD190 med en billig Ortofon p-u til 400-, låter rett og slett orm.. :(

Men Vidar, til bake til Audio Technica AT OC9 ML(hm....jo, jeg har faktisk hørt om den, når jeg tenker meg om), hvor er den og få kjøpt? Må man rette blikket mot Sverige? Gi meg en adr. er du snill.

Og du Rudi...ikke vær så negativ da ;)
Helge

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg takker for fornuftige svar folkens.
Ja hvordan skal man forklare dette med bassen mon tro(jeg er ikke vel bevandret i hi-hi terminologien), jeg bare prøver å antyde at den bør være der, for å si det litt diffust.

Altså...i første omgang, dette er bare en p-u for å komme igang. Den platespilleren jeg har nå -en Thorens TD190 med en billig Ortofon p-u til 400-, låter rett og slett orm.. :(

Men Vidar, til bake til Audio Technica AT OC9 ML(hm....jo, jeg har faktisk hørt om den, når jeg tenker meg om), hvor er den og få kjøpt? Må man rette blikket mot Sverige? Gi meg en adr. er du snill.

Helge
Jeg klarer ikke å linke detaljert (ser ut til å være "feil" med adressen, en .f til slutt), men her er nettadressen;

http://www.needledoctor.com

Klikk deg inn via menyer (til venstre) til AT OC9, du vil se at de har denne på salg; veil (eller vill.) pris er $499, de selger den for $289.
Denne kan man få tilsendt på mange kreative måter for de som ikke vil bidra med MVA til statskassa (fy!), ikke minst som deklarert til $10, eller som "warranty return".. og da blir totalprisen ca 1800-1900 NOK med frakt (som er nesten ingenting, synes jeg å huske).

Dette er en ny utgave av den originale OC9, som kom på markedet for noen få år siden. Jeg har handlet med NeedleDoctor (bl.a flere slike pu'er) flere ganger og har aldri opplevd problemer, men det er jo ingen garanti. Det er en av de større forhandlere i USA og går for å være seriøse der..

Mvh Vidar P

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.806
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
[quote

Helge[/quote]

Hvaffornoe ?? ;D ;D ække negativ jeg........ er realist jeg.... og driver og utballanserer kona jeg og :D...

Neida fra spøk til Hallvor........... AT-OC9 er en god pickup det og får man tak på den for rundt 2000 er det bare og løpe og kjøpe spør du meg, må du gi 3000 forden er den fremdeles et godt kjøp. Et annet godt alternativ er Denon's DL-304, men den har veldig lavt output så den fordrer en riaa med mye forsterkning, men lydmessig er den ganske konge vil jeg si, har ikke mye og utsette på den i så måte. Ortofon MC30 Supreme har jeg hørt at noen butikker selger gunstig om dagen og det er en likanes pickup spør du meg.
Jeg vet ikke helt hva en Shelter 301 kommer på tatt inn til Norge......... men får man den for en 3-4000 er nok den ganske konge på haugen kontra de andre nevnte.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
DL-304 ja, den hadde jeg glemt, den liker jeg også bedre enn OC9.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DL-304 ja, den hadde jeg glemt, den liker jeg også bedre enn OC9.

mvh
OBS! Sjekk kompatibilitet med arm! Er slett ikke sikker på at NAS-armen vil like denne...? Det har gått "i dass" med denne og noen av mine armer, ikke minst Linn-armene (som i seg selv er veldig veldig gode, men har en hang til visse vekt-/compliance-parametre).
Jeg har også etpar DL304 faktisk, liker de veldig godt; de har en varmere glød og litt mer klangfarger enn AT OC9 (men OC9 ML er mye nærmere), men er mindre allround kompatible, og savner AT OC9's åpne rytmiske presentasjon..

Mvh Vidar P

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Nåvel...det har seg slik at linjetrinnet/forforsterkeren min er kun "skapt" for Moving Magnet-High Output(der har jeg også en utfordring til oppgradering), så da kan vi begynne å luke vekk MC low output-alternativene med en gang(herregud, at jeg ikke skrev dét med en gang da..).

Ja mine herrer...hva sitter vi igjen med da, nesten ingenting?(he he). Går utifra at -AT OC9 ML- er en MC-low output?
Hva med Grado og Goldring forresten?

Har en mistanke om at NAS Hyperspace er en "overkill spiller" siden jeg ikke skal bruke dyre MC pickuper i første omgang...
Helge

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Det ble som jeg sa innledningshvis da.................... "Nei" ;D

Ok da......... ikke MC............ da er vinneren Garrot P77..... ferdig med det.

Hvem fører Garrot P77 Rudi?
Helge

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Ikke no problem da Benz Ace leveres i 3 forskjellige versjoner med hensyn til output hvorav en er såkalt high tilpasset MM-inngang.

Goldring Har en MC i 3000kroners klassen som også leveres i high utgave, denne synes jeg låt litt pinglete i en RB300 arm jeg hadde da, mulig missmatch ?

mvh

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Uanset så blir alt dette litt synsing, for det er kankje ingen av oss som svarer i denne tråden som hverken har NAS spiller eller arm.

men-men

mvh

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.806
Sted
Torget vurderinger
39
Hvem fører Garrot P77 Rudi?
Helge

Det blir han "nål"-doktor'n på den andre siden av dammen igjen det gitt.
Satt faktisk og lurte på om jeg ikke skulle bestille en slik en selv også sammen med en AT OC-9 og en AT 440......... kjekt og ha liggende veit du, forøvrig hvis du vil bruke lite penger nå og heller spare litt kan den AT-440 til nå kun var det 89 dollar montro ? være et fint alternativ, den spiller bedre enn de aller fleste pickup'er under 2000.- og er en kjempe pickup til 8-900 kr.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.806
Sted
Torget vurderinger
39
Uanset så blir alt dette litt synsing, for det er kankje ingen av oss som svarer i denne tråden som hverken har NAS spiller eller arm.

men-men

mvh

Er enig i det Paulsen, men på den annen side har jeg aldrig hørt at disse spillerne / armene har vært spesielt "kilne" når det kommer til MM ku-picker.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Er enig i det Paulsen, men på den annen side har jeg aldrig hørt at disse spillerne / armene har vært spesielt "kilne" når det kommer til MM ku-picker.
Ja Rudi, det går sikkert bra med disse "ikke veldig myke" MM'ene.
Har tru på en sånn 440 selv, er det ikke den som også kommer i en slik ML versjon ?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Tyngde i bassen med Hyperspace?
En SME V er nok eneste løsning såvidt jeg har hørt..
D.vs. jeg har da slettes ikke hørt det selv, men jeg har da hatt Hyperspace og vet hva den står for.
Og inne i mitt lille hode er jeg helt overbevist om at en SME V vil være en "match in heaven" med denne spilleren.
Og jeg har da ihvertfall hørt fra andre at Hyperspace/SME skal være en superkombinasjon).
Så budsjettet ditt sprekker nok igjen :p

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har en mistanke om at NAS Hyperspace er en "overkill spiller" siden jeg ikke skal bruke dyre MC pickuper i første omgang...
Helge
Er ikke så sikker på det.. utrolig hvor bra en god spiller kan låte med enkle pu'er.. leser du ikke Fidelity da? :D
Men hvorfor akkurat NAS når du er ut etter tyngde/trykk i bunn...? :p dette forstår jeg ikke helt.

Uansett; jeg har en AT som Rudi foreslår på en god Yamaha platespiller, og den pu'en låter veldig bra til prisen! Alternativt ser jeg at det brukes endel Goldring 1000-serie sammen med Nottingham; har ikke hørt kombinasjonen men 1042 er jo en bra pu da!

Mvh Vidar P

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Er ikke så sikker på det.. utrolig hvor bra en god spiller kan låte med enkle pu'er.. leser du ikke Fidelity da? :D
Men hvorfor akkurat NAS når du er ut etter tyngde/trykk i bunn...? :p dette forstår jeg ikke helt.

Mvh Vidar P
Nåvel, tyngde og tyngde fru Blom...jeg har nok et lite forklaringsproblem der tror jeg. Jeg vil bare ha en mer definert og tydeligere bass enn jeg har i dag for å si det diffust igjen. ;)
Goldring ja...har hørt mye vettugt om den. Hvem er importør her på bjerget Vidar?

Takker så mye for gode svar hittil folkens!
Helge

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nåvel, tyngde og tyngde fru Blom...jeg har nok et lite forklaringsproblem der tror jeg. Jeg vil bare ha en mer definert og tydeligere bass enn jeg har i dag for å si det diffust igjen. ;)
Goldring ja...har hørt mye vettugt om den. Hvem er importør her på bjerget Vidar?

Takker så mye for gode svar hittil folkens!
Helge
Tror nok du vil få en langt mer veldefinert både bass og resten av frekvensområdet kun ved å bytte drivverk (til f.eks Nottingham); om du attpåtil bruker en god arm og (imho litt mindre viktig) en god pu, så som f.eks 1042, så har du jo en ytelse som bør sende deg til lyttestolen hver gang du har et ledig øyeblikk!

http://www.mono.no/

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Er ikke så sikker på det.. utrolig hvor bra en god spiller kan låte med enkle pu'er.. leser du ikke Fidelity da?  :D
Men hvorfor akkurat NAS når du er ut etter tyngde/trykk i bunn...?  :p dette forstår jeg ikke helt.

Uansett; jeg har en AT som Rudi foreslår på en god Yamaha platespiller, og den pu'en låter veldig bra til prisen! Alternativt ser jeg at det brukes endel Goldring 1000-serie sammen med Nottingham; har ikke hørt kombinasjonen men 1042 er jo en bra pu da!

Mvh Vidar P
Har ikke opplevd at Hyperspace ikke har tyngde i bunnen, er i alle fall den med klart bassgjengivelse av de jeg har hatt i hus og mange andre jeg også har hørt. Ikke "basstung", men stram og veldefinert, og i mitt system DUO-system har den ikke avslørt mangler nedover......

Veldig viktig det Vidar sier om rimelige PU og dyre drivverk, tror mange har fått/kunne fått seg store overraskelser der.

Som Helge forøvrig skriver selv, det viktigste for han er ikke "mengden" bass - (han ønsker riktignok ingen slanktlydende PU) - men den må være fast/kontollert. dette bl.a. fordi hans rørtrinn mangler litt av kontrollen i bunnen.

En SME V -arm kunne eksempelvis blitt en dårlig partner i dette tilfellet. Tror jeg!

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke opplevd at Hyperspace ikke har tyngde i bunnen, er i alle fall den med klart bassgjengivelse av de jeg har hatt i hus og mange andre jeg også har hørt. Ikke "basstung", men stram og veldefinert, og i mitt system DUO-system har den ikke avslørt mangler nedover......
Mener ikke at Hyperspace er basslett; men den er ikke typisk "tung" og kraftig i bånn, ala enkelte US-designer f.eks..
Jeg opplever de Nottingham-spillerne jeg har hørt som raske, stramme, kontante, veloppløste i bånn.. og med en kjempefin tune-playing-ability og agilitet.
Men på dette nivået så blir dette med bass hit-og-dit litt å miste poenget, alle spillere på dette nivået yter teknisk bra, bare på forskjellige måter; det er spillerens musikalske ytelse som teller! Ikke den tekniske/objektive!

Forresten enig med olaps om at SME høres tvilsomt ut på denne, særlig når jeg får tenkt meg om :D..

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hva med følgende:
- DYNAVECTOR DV-20X, lite brukt, Audiogon, $295: Excellent condition DV-20X high output moving coil cartridge. Excellent transparency, a very quick and detailed cartridge. Comes with original box, acrylic jewel case, factory test report and spec sheet. Taken as a trade-in from a casual LP playing customer (used for under 80 hours).

- Benz, ny, Audiogon: Gold : $ 295, Ace : $ 390
Please email regarding output etc etc...Thanks...
Registered airmail + insurance flat wordwide : $ 15.00"

- Benz Micro Glider, brukt, Audiogon, $280: Outstanding sounding original glider. High output version no step up transformer required. Sweet midrange, with a nice large and deep sound stage. A very nuetral catridge that works with many arms and has been repeatedly recommended by stereophile. I estimate my hours on this piece to be between 200 and 250. Selling due to upgrade.

- Dynavector DV-10X4 mk II high output mc, brukt, Audiogon ($175): Great cartridge used for 3 years (approx 500-600 hrs.) Well cared for with all records cleaned with VPI HW16.5 cleaning machine and played on VPI Scout. Still has lots of life left. Rated 7/10 for age.

- Og mange fler........

http://buy.audiogon.com/cgia/fsb.pl?anlg

:) :)

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Mener ikke at Hyperspace er basslett; men den er ikke typisk "tung" og kraftig i bånn, ala enkelte US-designer f.eks..
Jeg opplever de Nottingham-spillerne jeg har hørt som raske, stramme, kontante, veloppløste i bånn.. og med en kjempefin tune-playing-ability og agilitet.
D..

Mvh Vidar P
Da er vi nok veldig enige :) :)

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Men på dette nivået så blir dette med bass hit-og-dit litt å miste poenget, alle spillere på dette nivået yter teknisk bra, bare på forskjellige måter; det er spillerens musikalske ytelse som teller! Ikke den tekniske/objektive!
Da er vi nok veldig enige :) :)
Melder meg på i "enig" gjengen her :)
Forøvrig er Hyperspace utseende-messig den aller stiligste platespilleren jeg vet om.
Dette er selvfølgelig snakk om smak og behag, men i mine øyne er proposjonene bare "riktige".

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Klarar du å finne deg ein Yamaha MC 7 (eller ein annan i Yamahafamilen), får du iallfall bass og topp sporingseigenskapar...
Ja og finner du en så må du være mer enn heldig.
Har vært ute etter flere Yamahaer i MC familien (MC9/7og 1) men de er jo håpløse å finne eller sinnsyk dyre.
Noen som har en av disse for salg?
Mvh Jan I

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klarar du å finne deg ein Yamaha MC 7 (eller ein annan i Yamahafamilen), får du iallfall bass og topp sporingseigenskapar...
Bare for å være litt i opposisjon her; det er ikke mange ukene siden jeg sist hørte en slik... nok en gang ble jeg ikke veldig imponert. Veldig følsom på VTA og vekt er vel tilgivelige egenskaper (om man kan justere VTA), men den litt "keramiske" spyttende nedre diskant er kanskje mer iørenfallende, og når den blir kombinert med en mangel på utklinging i nedre oktaver så virker hele fremførelsen litt "staccato" og "kort" på meg..

Det fins (imho) mange rimelige pu'er på markedet idag som maler langt flottere tonemalerier med langt rikere klangfarger, og attpåtil lar musikken flyte og swinge på en langt mer engasjerende måte enn denne MC 7..

Mvh Vidar P

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Ja dette begynner å bli interessant folkens.
Jeg ser at på MC high output p-u´er så har de en outpu på ca 2,5 mV og ordinære MM ligger på ca. 4 - 6 mV. Det må vel gi seg i utslag på hvor mye man må dra opp volumknappen?

Pr. i dag så har jeg en Ortofon OM 10 med output på 4 mV. Når jeg "svitsjer" fra CD til platespiller, så må jeg dra volumknappen en godt stykke for at den nå CD mediets volumnivå. Så hvis jeg skal gå for en Benz High output med 2,4 mV så må vel jeg dra volumknappen ytterlige rundt i forhold til nå, kanskje til -halv styrke nivå- for å ha en velfungerende lyd? Jeg vet ikke jeg...

Noen synspunkter på dette?
Helge

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Slik blir det ja, Helge.
Spørsmålet blir om du får gain nok til å dra max effekt ut av forsterkeren din. Om så er tilfelle, så er det vel mest et "kosmetisk" problem at du må vri litt ekstra..

Mvh Vidar P

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Blir Garrot brothers sine håndlagede p u laget ennå? Trodde hemmligheten gikk i grava etter deres kollektive selvmord på 80-tallet , eller var det 90-tallet?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
...men MC 7 kosta i si tid rundt 500 kr....
Hei AA. Tror nok du husker litt feil,eller også så har du fått kjøpt denne på extra-extra tilbud.
Betalte selv ca 750,- for en Yamaha MC9 i sin tid.
Denne var faktisk rimeligere enn MC 7
(jobbet i en hifi butikk som solgte disse)
For å være sikker så slo jeg opp i Danske Hifi årboken for 1985. der er følgende priser for Yamaha pickuper:
MC-21 :500,-
MC-11 :800,-
MC9 :900,-
MC 7 :1600,-
MC5 :1800,-
MC3 :1900,-
MC-1000 : 2200,-
Mener å huske at MC 1 var prissatt mellom MC-3 og MC-1000
Mvh Jan I

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.806
Sted
Torget vurderinger
39
Blir Garrot brothers sine håndlagede p u laget ennå? Trodde hemmligheten gikk i grava etter deres kollektive selvmord på 80-tallet , eller var det 90-tallet?

De lever i beste velgående i dag og utvalget er vel større enn noensinne om jeg ikke tar feil, fant føgende modeller hos "Needledoctor" :

Garrott P89  
Garrott P88  
Garrott FGS  
Garrott Optim S
Garrott P77  
Garrott K3  
Garrott K2  
Garrott K1  

Pickup'er i prisklasser fra i underkant av 2000 til "fy-end" priser  ;)    

Topp Bunn