Pickup til ny platespiler og riaa...

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Har nå gått til innkjøp av ny platespiller og ny riaa...

Riaa'en, en Lehmann Audio Black Cube kom først så den ble egentlig innkjøpt til en Pro-jekt RPM-5.
Men så i et akutt anfall av raptus hifius oppgradus, så slo jeg igår til på en brukt Wilson Benesch Circle med Wilson Benesch ACT 2 arm.
Så jeg håper riaa'en også gjør ære på denne platespilleren...

Men nå trengs altså ny pickup, og jeg ønsker da en MC i prisklassen mellom kr 3000,- og kr 7000,-.

Noen i riktig prisklasse:
Benz Ace
Dynavector DV20
Dynavector 17D2 mkII
Audio Technica OC-9

Er det noen der ute som har erfaring eller sitter på tekniske data på armen min så jeg kan finne ut hvilken compliance som egner seg? Jeg har letet litt men finner ikke effektiv masse noe sted.

Også lurer jeg på hvilken output som egner seg til riaa'en, kan man bruke low output pu'er eller egner Black Cube seg bare til medium eller high putput?
Noen der ute som bruker eller har brukt Black Cube?

Mvh C :D

K

kbwh

Gjest
Sumiko Blue Point Special Evo III koster $400 hos Needledoctor. Den er en ganske kjekk HOMC.  ;D

Ellers har jo WB en Benzbygget MC som sikkert passer fint, Ply. Fås i to outputvarianter.

Resonsansfrekvensutregning for din arm og allverdens pickuper finner du i tråden som er limt fast øverst på vinylforumet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Jeg tror vel ellers at denne armen har såvidt stor demping at det neppe blir noe problem med noen av kandidatene som er nevnt her, uten at jeg har finregnet på resonansefrekvensene.

Gratulerer med lekker spiller forresten. Har du fått med ACT 2 så har du jo vært ekstra heldig. Er vel ACT 0,5 som er standard på denne spilleren. Lekkert dette her.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Resonsansfrekvensutregning for din arm og allverdens pickuper finner du i tråden som er limt fast øverst på vinylforumet.
Alle unntatt min, eller er jeg blind? Søkte på Cartridgedb, men de har ikke effektiv masse for hverken ACT 0.5 eller ACT 2... Merkelig nok fant jeg det heller ikke på Wilson Benesch sine egne sider.

Ønsker helst en pickup som ikke er for lys, men likevel har detaljer og perspektiv.
Sumiko Blue Point må jeg se nærmere på...

Blir spennede å få spilleren i hus, må innrømme at designet lokket litt også. Morro å ha noe som ser bra ut øverst på hylla.
Nå er det bare å vente på posten... de bruker jo litt tid på å få ting fra Bergen til Østlandet...

Når det gjelder armen så trodde jeg faktisk at det var en ACT 0.5, siden annonsen ikke sa noe annet. Men selger hadde oppgradert til ACT 2 når han kjøpte spilleren hos importøren.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Effektiv armmasse på act 2 er 9 gram, men jeg er ikke sikker på at du skal la deg begrense så veldig av dette her. Vet at denne armen er veldig dempet, og tipper at den tåler noe stivere pickuper enn det armmassen skulle tilsi.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Takker for hjelpen...

Har sett i manualen for Black Cube, og gain ved bruk av MC pu er 61 dB.
Ved bruk av MM pu er gain 40dB, og den MM pu jeg bruker idag har utgangsspennning på 3.5 mV.

Hvor stor utgansspenning må MC pu'en ha for at jeg skal få samme nivå ut?

Eller er dette avhengig av inngangsfølsomhet etc. ?

Mvh C

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Ahh, så en MC med 0,35mV pu vil gi meg samme nivå som den MM med 3,5mV jeg har idag.
Men hvordan vil da f.eks en Dynavector 17d2 mkII med 0,23mV utgangssignal bli...litt i laveste laget?

+20dB =  10 x

Arne K

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Nå er en pent brukt Benz Ruby 3 innkjøpt... hurra for bruktmarkedet som ga meg muligheten til kjøpe en pickup til tre ganger budsjettet!

Hvis den nye spilleren bare kan komme nå så...

Posten er ikke akkurat de jeg stoler mest på.
Først brukte de nøyaktig to døgn på å få pakken et par mil fra der den ble postlagt og til Bergen sentrum... nå har de klart å sende den sørover fra Oslo istedenfor nordøstover dit jeg bor. så nå er den i Sarpsborg...
De har heldigvis skjønt at de har messed up, så nå tror jeg den er på rett vei igjen...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Gratulerer med "ny" pickup, kan det være den vi skimter her?

Gratulerer med flott sak.

Casle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.06.2003
Antall liker
1
Det ser faretruende sånn ut, selger hadde kjøpt seg Koetsu...

Egentlig kjekt å vite at den har hatt skikkelige eiere før da, så føler man seg litt tryggere på kjøpet... hvis bare spilleren kunne komme nå så jeg får hørt på den også!
Men boksen er jo forsåvidt fin å se på den og ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Det ser faretruende sånn ut, selger hadde kjøpt seg Koetsu...

Egentlig kjekt å vite at den har hatt skikkelige eiere før da, så føler man seg litt tryggere på kjøpet... hvis bare spilleren kunne komme nå så jeg får hørt på den også!
Men boksen er jo forsåvidt fin å se på den og  ;D
Koetsuen ja, http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...2;action=display;num=1170940060;start=200#200

Liten verden ;D

Bare å glede seg Casle, dette er en herlig sak, du har mye å se frem til. Hold oss orientert.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Nå er en pent brukt Benz Ruby 3 innkjøpt... hurra for bruktmarkedet som ga meg muligheten til kjøpe en pickup til tre ganger budsjettet!

Hvis den nye spilleren bare kan komme nå så...

Posten er ikke akkurat de jeg stoler mest på.
Først brukte de nøyaktig to døgn på å få pakken et par mil fra der den ble postlagt og til Bergen sentrum... nå har de klart å sende den sørover fra Oslo istedenfor nordøstover dit jeg bor. så nå er den i Sarpsborg...
De har heldigvis skjønt at de har messed up, så nå tror jeg den er på rett vei igjen...

Mvh C  :D
Da min platespiller brukte et par dager mer enn posten reklamerer med i sin produktinfo, klagde jeg pr. mail. Dette medførte faktisk at jeg fikk igjen hele fraktbeløpet!! Kan kanskje lønne seg å sende avgårde en mail da?

Topp Bunn