Pickup <-> Arm - generell info ønskes

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Hei
Er igang med enda et prosjekt, og er begynt å filosofere litt på problemstillingen i headingen. Da jeg ikke er av de som er bemidlet med ubegrenset økomomi til å prøve og feile, kunne det være fint med innspill fra forumets medlemmer.
Problemstillingen er som følger:
Da det er snakk om en tangential type arm, har jeg etterstrebet å gjøre armen så lett som mulig, hvilket så absolutt har lykkedes. Flere steder her på forumet har jeg imidlertid lest, at lette armer kan medføre mismatch med et utall pickup'er.
Samtidig vet jeg at arm-typer som Clearaudio TT fungerer nesten helt uten arm, så der kan det jo ikke være snakk om alverdens masse ;) Compliance er vel egentlig det som avgjør mest, hva som er god match mellom arm og pickup, og da spesielt med tangential armer, da det er rillene som bestemmer "drift".
Synspunkter?
Steen

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Nå vet jeg ikke hvordan du har lagd din tangentialarm, men en utfordring med slike armer er at de ofte har (tildels svært) stor forskjell på effektiv masse i vertikal og horisontal retning. Dette kan da resultere i at du må velge en meget myk pickup for å unngå at vertikalresonansen kommer opp i området med musikkinformasjon og dermed få en ekstremt lav resonansfrekvens i horisontal retning. Som da kan falle sammen med f.eks resonansen til et ev. flytende oppheng. Og jeg kan love deg at det er slett ikke bra.
Ettersom du vil unngå prøving og feiling (du kan nok ikke unngå det helt :'() vil jeg anbefale å prøve en pickup med en kraftig dempet resonansfrekvens. Dette er ikke nødvendigvis det samme som en stiv pickup (sammenlign med fjær og støtdemper på en bil), prøv noe midt på treet stivhetsmessig. Jeg har f.eks. erfart at enkelte fra Van den Hul har slike egenskaper.

Tangetialarmer er herrrlige saker når alt spiller sammen. Lykke til.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
2.173
Takk for linker og svar.
Det er netopp når det blir snakk om resonansfrekvenser, at jeg begynner å tvile på om jeg har påbegynt noe som kan vise seg vanskelig å gjennomføre. Det var da jeg så denne

jeg skjønte at armressonanser og vekt ikke kunne være hele historien. Hvis ressonanser stort sett er noe som oppstår i armrøret, har materialvalg vel en meget stor innvirkning på dette?

Vedlegg

cox

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
371
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Tangentialarmen på denne spilleren ligner litt på prinsippet som ble brukt i Revox-spillerne på slutten av 70-tallet. Jeg husker at disse i en test (High Fidelity?) ble litt kritisert for wow og flutter på grunn av nettopp veldig kort arm. Det er nesten umulig å finne helt flate plater uten buler etc. Mener også at det den gang ble anbefalt å bruke lettvekts pu med høy ettergivelighet.

En kamerat av meg har fortsatt denne spilleren og bruker en pu i OM-serien til Ortofon

Vedlegg

Topp Bunn