Pick-up til Project Debut III (ca 1000-1500kr)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
vurderer å kjøpe en ny pickup til platespilleren min (Project Debut III), men har ingen anelse hva som fungerer noe bra med det. Den brukes sammen med en Yamaha RX-V659 AV-reciever og Focal Chorus 716V + SW700V..

Skal helst ikke koste mer enn ca 1000-1500kr..

Har fra før en Ortofon OM5E (har hørt rykter om at man kan sette inn stift fra de dyrere OM-pickupene i den?)

har sett på et par til nå:
Grado Gold
www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=931963 &cart_id=

Benz Micro MC20
www.hifi-guiden.no/brands/benz.html

Clearaudio Aurum Alpha
www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=40,158&id=1537

DENON DL-160
www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Tilbehoer/Platespillertilbehoer/DENON_DL-160_Pickup_.htm

DENON DL-103
www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Tilbehoer/Platespillertilbehoer/DENON_DL-103_Pickup.htm

ORTOFON Super OM20
www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Tilbehoer/Platespillertilbehoer/ORTOFON_Super_OM20_Pickup_Sort.htm

vil gjerne høre litt erfaringer med disse, men kom gjerne med andre forslag også.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
veldig viktig for meg at lyden ikke er såkalt "tynn og analytisk"..

det er ikke detalj som er viktigst (selvom det er viktig det og), men spilleglede..

Får man lov til å ha hjemlån på pickuper?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

tenkte å henge meg med her,hvis det er greitt.funderer på det samme.

brukte formiddagen på å tweeke på vinyl-oppsettet mitt.har en stund hatt Rega Planar 2 koblet direkte inn på phono-inngangen på min H/K 970 forsterker.låt ikke fenomenalt bra.koblet deretter Rega'en inn til en Rotel RQ 970 RIAA-trinn.brukte så Taralabs Axiom signal-kabel inn til aux inngangen på H/K'en.lyden ble langt mer detaliert,men den gamle Rega'en er litt merkelig på kanal-seperesjonen.til slutt koblet jeg til min Project Debut II m/oc 5 pick-up'en og resultatet var at lyden av dette grepet med tilgjengelige ting&tang ble fullt på høyde med cd-spillerene jeg har til dette oppsettet.(PIoneer PD S 707 og H/K HD 970)

så en ny pick-up innen en fornuftig prisramme ville ha vært aktuelt hos meg også.

mvh. s,

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.670
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
HAr litt problem med å finne dei heilt optimale pickupane i denne prisgruppa. Har du skikkeleg god arm - og fin riaa (RQ970 er ganske grei) funkar DL103 bra. Men om tilhøva er mindre ideelle, vil eg seie at ein DL 110 eller 160 passar betre, alt etter armen. Har du bruk for skikkeleg god lyd på ein Rega-arm eller tilsvarande, funkar den 3200 pengar dyre Dynavector DV10x5 svært godt.
Du kan også høyre på Lyric om Sumiko-pickupane. Desse har eg ikkje fått til (kan ikkje monterast skikkeleg i Akito-armen), men dei verkar svært interessante...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
project debut på høyde med den HK cd-spilleren der? Jeg ville nok si at den er bedre. testen den selv en gang i tiden (Den gang jeg hadde HK og System Audio) og fant ut at Marantz CD5001 til 2500kr var mye bedre (i mine ører ihvertfall)..

Personlig er jeg blitt helt hekta på vinyl og hører nesten aldri på cd lenger. bortsett fra om natta (når jeg ikke gidder å stå opp for å skifte side på vinylen)

tenke å gjøre litt research før jeg evt. kjøper noen pickup da. :p

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
HAr litt problem med å finne dei heilt optimale pickupane i denne prisgruppa. Har du skikkeleg god arm - og fin riaa (RQ970 er ganske grei) funkar DL103 bra. Men om tilhøva er mindre ideelle, vil eg seie at ein DL 110 eller 160 passar betre, alt etter armen. Har du bruk for skikkeleg god lyd på ein Rega-arm eller tilsvarande, funkar den 3200 pengar dyre Dynavector DV10x5 svært godt.
Du kan også høyre på Lyric om Sumiko-pickupane. Desse har eg ikkje fått til (kan ikkje monterast skikkeleg i Akito-armen), men dei verkar svært interessante...
har ingen seperat riaa jeg.. bruker den innebygde i RX-V659, men kan tenkes at jeg kjøper en rundt juletider.

har den originale armen på Debut'en min jeg.. Pro-Ject 8.6 heter den ifølge hjemmesida. Burde denne oppgraderes?

Jeg har hørt noen rykter om at Grado skal ha bra PU i denne prisklassen da men..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har forresten hørt noen rykter om at MC-pickuper er veldig analytiske og ofte litt kjedeligere enn MM.

stemmer dette?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Tror det er liten vits i å bytte til en dyrere arm på denne spilleren. Det er en budsjettspiller, og av den grunn er det sikkert spart litt på både chassis og drivverk. Men det er nok umulig at du kan få den til å spille bra ved å koste på noen kroner. Monterte en Denon DL-160 på min Pro-Ject Xpression2, og den spiller etter min mening ganske godt i denne spilleren. DL-160 koster 998,- på Hifi-Klubben.

Om dette passer din smak, blir en annen historie. Benz Micro MC20E får god omtale rundtom ser jeg. Også denne koster rundt 1000-lappen og begge disse kan kobles rett i MM-inngangen (MC high output).

Når det gjelder RIAA så har du jo Pro-Ject's PhonoBox II til rundt 1000-lappen(?) og Cambridge 540P og 640P til henholdsvis 600 og 1000,-

Bare noen tanker og forslag fra min side. Les litt rundt på nettet om noen av dem virker interresante...Alltid noen som har prøvd disse før deg :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tror det er liten vits i å bytte til en dyrere arm på denne spilleren. Det er en budsjettspiller, og av den grunn er det sikkert spart litt på både chassis og drivverk. Men det er nok umulig at du kan få den til å spille bra ved å koste på noen kroner.
jeg går ut ifra at du mener at det er mulig å få den til å spille bra?

Når det gjelder RIAA så har du jo Pro-Ject's PhonoBox II til rundt 1000-lappen(?) og Cambridge 540P og 640P til henholdsvis 600 og 1000,-
er ikke Pro-Ject sine RIAA'er ganske "døde"? tror jeg leste et sted en gang at de var kjedelige å høre på..

tror nok uansett ikke jeg skal kjøpe en ny arm.
har planer om å kjøpe en 70-talls spiller å prøve å bygge om. Kanskje en Lenco L75/78 eller noe slikt..? (kommer an på hva jeg får tak i)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
går det an å få tak i noen skikkelig billige step-up transformere for low-output MC-PUer? kunne kanskje kjøpt en slik en istedetfor en RIAA..

har noen kjennskap til RIAA-trinnet som sitter i Yamaha RX-V659? (på sinnsykt høyt volum hørte jeg en slags during som ikke var på andre inputs, men det kan kanskje ha noe med uren stift?)
Har Yamaha bra RIAA-trinn eller er det en god ide å bytte ut til juletider?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg har aldri hørt Pro-Ject sine RIIA-trinn, men har fått inntrykk av at de er greie nok til prisen. Tubeboxen har jo fått endel skryt, men også endel pepper pga småfeil....

Jeg tror at du kan få spilleren din til å spille ganske bra. Den har tross alt fått mye skryt oppgjennom, men man må jo huske på at vi snakker om budsjettklasse. Er der jeg også, men syns jeg har fått det til ganske bra for ganske lite penger. Har inntrykk av at kablene mine farger lyden litt for mye, så de skal byttes ut..Det er sånne småting som er moro å holde på med på kalde vinterkvelder....

Skal du "trimme" en gammel spiller, kan du sikkert få litt hjelp på alternativaudio.com (eller selvsagt også her)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er sånne småting som er moro å holde på med på kalde vinterkvelder....
Skal du "trimme" en gammel spiller, kan du sikkert få litt hjelp på alternativaudio.com (eller selvsagt også her)
Akkurat, kalde vinterkvelder. kan ikke akkurat være ute på verandaen med en øl liksom.. :p
Det er litt det med en gammal spiller også. jeg vil ha noe å gjøre. (en slags hobby)

Har hørt at man kan få til ganske mye bedre (ihvertfall noe veldig bra) for samme pris hvis man kjøper en gammal spiller som har potensiale, men at man må legge litt arbeid i det. Med riktig arm og pickup kan visst en lenco l75 bli like bra som forholdsvis dyre spillere. må jo være en grunn til at den har så stor tilhengerskare..

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Det er mange som forsker på dette med gamle spillere. Bare gjør et søk på Dual+Shure og du vil fort finne ut at dette er verdens beste kombinasjon...syns enkelte...

Neida, men en gammel Thorens kan du få endel godt ut av. Dette er solide spillere, men dessverre er deletilgangen heller laber (dvs. bortimot umulig å oppdrive).

Lenco L75 er en spiller jeg ikke har vært borti...

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
når vi først er inne på dette temaet lurer jeg på en ting.. Er Dual 1219 eller Dual 1228 bra?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
går det an å få tak i noen skikkelig billige step-up transformere for low-output MC-PUer? kunne kanskje kjøpt en slik en istedetfor en RIAA..

har noen kjennskap til RIAA-trinnet som sitter i Yamaha RX-V659? (på sinnsykt høyt volum hørte jeg en slags during som ikke var på andre inputs, men det kan kanskje ha noe med uren stift?)
Har Yamaha bra RIAA-trinn eller er det en god ide å bytte ut til juletider?
"Donald" har denne liggende til salgs:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=vinyl;action=display;num=1161107414

Han har faktisk denne også:http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb2/YaBB.cgi?board=vinyl;action=display;num=1161108370

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
lurte i første omgang på om det innebygde RIAA-trinnet i Yamaha RX-V659 er noe tess.. Hvis ikke blir det no en ekstern en på meg om en stund..

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
og den Audio Experience Solo MC STEP-UP er veldig bra?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har nok ikke råd til den akkurat nå uansett "bobolav".

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

hva med audio technica ? er det tilfelle at project xpression spilleren blir levert med element av denne fabrikanten ? søkte hos eltek A/S, men den var ikke oppført ved deres nettbutikk.

mvh. s,

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har hørt rykter om at AT har veldig tynn og analytisk lyd.. men jeg har selvfølgelig ingen egen erfaring med det.. :p

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har hørt endel på at-9 og at-5 mc. og hadde svært lite og utsette på lyden av desse.

du har muligens et poeng vedrørende H/K HD970 kontra Debuten. irriterer meg litt over sibilantene ved denne cd-spilleren.vil nok sette på LP'er litt oftere fremover.

mvh. s,

B

bamsemann

Gjest
Jeg spiller på en grado gold prestige som jeg er godt fornøyd med den har kropp på tonen og er "musikalsk"

Er det et stort hopp opp i lydkvalitet med en dynavector 10x5 Arve?

Jeg liker heller ikke tynn og flisete lyd...

bamsemann.. :)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Stemmer at Xpression 2 er levert med AT-95E. Jeg byttet ut denne direkte med en DL-160, så jeg kan ikke svare på åssen den spiller i denne armen/spilleren.

Har hatt den tidligere, og syns den spiller helt greit til en pris av rundt 400,-

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
stemmer det at man slipper skatt hvis man kjøper PU fra needledoctor.com?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Tor på Lyric Hi-Fi sa at Benz MC Silver var bra

samme sa han på hifi-guiden og han sa også at det var bra RIAA i Yamahaen min. velger å tro på det. :p (om RIAA'en altså)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
stemmer det at man slipper skatt hvis man kjøper PU fra needledoctor.com?
Kjøper du en skikkelig bra MC-pickup fra needledoctor blir du og din nærmeste familie fritatt for inntektsskatt de neste ti årene! Du får også god helse, hell og lykke!

Neida, du må betale 25% moms på pickupen og frakt med mindre du smugler pickupen inn i Norge.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
har ingen seperat riaa jeg.. bruker den innebygde i RX-V659, men kan tenkes at jeg kjøper en rundt juletider.

har den originale armen på Debut'en min jeg.. Pro-Ject 8.6 heter den ifølge hjemmesida. Burde denne oppgraderes?

Jeg har hørt noen rykter om at Grado skal ha bra PU i denne prisklassen da men..
I ditt tilfelle ville jeg anbefalt en MM-pickup i prisklassen opp til ca kr 1.000,-. Verken RIAA-trinnet i Yamaha'en eller armen til Project vil rettferdiggjøre noen særlig større investering enn dette. Å oppgradere til en annen arm er neppe spesielt hensiktsmessig, da er det bedre å selge spilleren og kjøpe en ny/brukt spiller med en bedre arm.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
så en Benz MC Silver for eksempel (high output), det synes du er litt overkill?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hva slags platespiller burde jeg kjøpe i såfall da? en brukt planar 3 eller no?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
I ditt tilfelle ville jeg anbefalt en MM-pickup i prisklassen opp til ca kr 1.000,-. Verken RIAA-trinnet i Yamaha'en eller armen til Project vil rettferdiggjøre noen særlig større investering enn dette. Å oppgradere til en annen arm er neppe spesielt hensiktsmessig, da er det bedre å selge spilleren og kjøpe en ny/brukt spiller med en bedre arm.
Forresten, har du hørt Yamaha's RIAA-trinn? Ifølge et par forhandlere (som faktisk ikke fører Yamaha) er det et godt trinn..

Og siden du foreslår det, hva slags platespiller syns du jeg burde kjøpe i såfall? (Har sett litt på en Garrard Zero 100S, men det var kanskje ikke det du mente?)

Topp Bunn