Pick up til Michell GyroDec

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Er i ferd med å kjøpe med en Michell GyroDec, 20 år gammel...

Den har ikke pickup og jeg lurer på hva slags pickup jeg kan/bør bruke? Skulle gjerne brukt en Shure M97xE, er dette ok?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.833
Sted
Der det finnes okser i Oslo
Torget vurderinger
10
ElvisRuler skrev:
Er i ferd med å kjøpe med en Michell GyroDec, 20 år gammel...

Den har ikke pickup og jeg lurer på hva slags pickup jeg kan/bør bruke? Skulle gjerne brukt en Shure M97xE, er dette ok?
Gratulerer med fin spiller :) Hvilken arm skal du bruke?

OU812

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Vet ikke, kommer med alt, bortsett fra pickup. Armen skal være matt svart....

Tror kanskje jeg har litt lite detaljer for å få skikkelig hjelp, men i følge selger har han hatt problemer med at enkelte pu`er setter hele armen i svingninger slik at den sporer av! Anbefalte en pu type Grado med en compliance på 20 et eller annet.

Finner imidlertid ikke ut compliance på Shure pu`en.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ElvisRuler skrev:
Vet ikke, kommer med alt, bortsett fra pickup. Armen skal være matt svart....

Tror kanskje jeg har litt lite detaljer for å få skikkelig hjelp, men i følge selger har han hatt problemer med at enkelte pu`er setter hele armen i svingninger slik at den sporer av! Anbefalte en pu type Grado med en compliance på 20 et eller annet.

Finner imidlertid ikke ut compliance på Shure pu`en.
Du må vite armens effektive masse for å kunne si noe om hvilke pickup-er (masse og ettergivenhet) som passer sammen med den. ...Så det er litt viktig å vite hvilken arm det er snakk om. Har du i det minste et bilde, så kan det hende noen kjenner den igjen?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rask googling sier "Fidelity Research FR-64fx"

http://www.vinylengine.com/library/fidelity-research/fr-64.shtml

Så: Effektiv masse på 20g

Da kan du bruke denne for å finne ut om en gitt pickup som passer:

http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.php?eff_mass=20&submit=Submit

Vi vet f.eks. at Shure-en du nevnte veier 6,6 gram, og legger til 0,5g for skruer, muttere og slikt og ender på ca. 7 gram. Da ser vi at hvis den har en compliance på mellom 8 og 16, vil det funke fint.

(Men MM-pickuper har vel gjerne høyere ettergivenhet enn det?)

Der har du i alle fall det du trenger for å vurdere om en pickup passer armen eller ikke.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.947
Sted
Kongsberg
ElvisRuler skrev:
Har funnet ut mer, armen er en FR64fx.
You lucky man.

Fidelity Research FR-64fx er en av det råeste tonearmene som noensinne er laget
og dagens versjon av denne; Ikeda Etellerannet koster fryktelig masse penger.
Dette er en langt mer verdifull vare enn en 20 år gammel Michell Gyrodeck og må
absolutt sies å være rosinen i pølsa her.
FR-64fx var lettvektsversjonen av armene fra Fidelity Research og med en bevegelig
masse på 20 gram var den vesentlig lettere enn storebror FR-64s som hadde en
bevegelig masse på 35 gram! Til tross for betegnelsen lettvektsarm er den dobbelt så
tung som brorparten av armene som selges i dag (f.ex. Rega RB-300). Derfor skal den
matches med en stiv pickup og da snakker vi Moving Coil. De fleste moderne MCer har
en compliance på 12-15 my og bør passe utmerket i armen. Er du på et budgett er FR-64
en av de få armene som kan takle en Denon DL-103 (alternativt DL-103R) for masser
av moro til en billig penge. Audio Technica AT-33EV (se egen tråd) eller AT-OC-9 bør
også være aktuelle kandidater i dette prissegmentet.
Men armen er god nok til å takle også alt av dyrere MC-pickuper, så er du villig til å
bruke noen kroner er det masser av gode pickuper som bør fungere godt i denne armen.
Hva med en Lyra Delos eller Ortofon Cadenza Blue. Eller kanskje til og med en Cadenza
Black (testet i forrige Fidelity).

Shuren får du finne en annen bruk for...

mvh
Gunnar Brekke

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er bare å gratulere! FR64 har jeg eid i mange år, og ikke minst har jeg hatt minst tre å tidens fylde. En av de lekreste armene jeg vet om, så nok engang må jeg si meg enig i kollega Gunnars vurderinger. Å sette en Shure på denne, er snaue saker. Strekk deg til en Denon 103 om du kan,(en gedigen match!!) og vil du lenger opp på stigen, finnes jo Dynavector 10x5.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Hmmm, både gode og "dårlige" nyheter, må altså ut med noen kroner til pu antagelig, men har fått tak i en god spiller/arm.

Sitter nå og lurer, går det ann å prøve Shuren?, den sitter i dag i et SME kompatibelt shell, passe det denne armen?

Dersom jeg spanderer 3000,- +/- hva er best kjøp, Denon eller Blue, grøss black...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ElvisRuler skrev:
Hmmm, både gode og "dårlige" nyheter, må altså ut med noen kroner til pu antagelig, men har fått tak i en god spiller/arm.

Sitter nå og lurer, går det ann å prøve Shuren?, den sitter i dag i et SME kompatibelt shell, passe det denne armen?

Dersom jeg spanderer 3000,- +/- hva er best kjøp, Denon eller Blue, grøss black...
Dynavector DV-10x5 burde være en god match. Denon er allerede nevnt. Audio Technica har sikkertbogså gode alternativer.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Maskinen er i hus. Spiller relativt bra, bedre enn Stanton med Shure M97ex, men den går for sakte.....

Har sett at den har verdens enkleste power, en trafo og en kondesator som forsøker å lage tre-fase! Motoren er med andre ord en trefase synkronmotor!

Har fikset hastigheten preliminært med en liten bit blå maskeringtape rundt motorakselen der strikken går! Og byttet kondensator, siden den forrige var ca. tredve år gammel, men uten annet resultat enn at power ble mindre varmt.

Noen som har erfaring med oppgradering til DC motor og DC power? Tenker først og fremst rent fysisk, er det vanskelig?

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.833
Sted
Torget vurderinger
10
ElvisRuler skrev:
Maskinen er i hus. Spiller relativt bra, bedre enn Stanton med Shure M97ex, men den går for sakte.....

Har sett at den har verdens enkleste power, en trafo og en kondesator som forsøker å lage tre-fase! Motoren er med andre ord en trefase synkronmotor!

Har fikset hastigheten preliminært med en liten bit blå maskeringtape rundt motorakselen der strikken går! Og byttet kondensator, siden den forrige var ca. tredve år gammel, men uten annet resultat enn at power ble mindre varmt.

Noen som har erfaring med oppgradering til DC motor og DC power? Tenker først og fremst rent fysisk, er det vanskelig?
Den nye DC motoren er frittstående på de nye modellene. Mulig du må få laget hull i akryl plinthen. Med det gjort så er det bare å plassere den nye motoren.

OU812

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Min Gyro Dec har vel også frittstående motor, idet at den er boltet til akrylplaten og kommer opp gjennom et hull i aluminiumsrammen.

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.833
Sted
Torget vurderinger
10
ElvisRuler skrev:
Min Gyro Dec har vel også frittstående motor, idet at den er boltet til akrylplaten og kommer opp gjennom et hull i aluminiumsrammen.
Yepp, men siste utgave har også hull i akrylen. Motoren står rett på underlaget med en tung base/motorhus. Mulig du bare kan bestille et kit med ny motor som passer i motorhuset du har. Michell har ganske gode oppgraderingsprogrammer.

OU812

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
dc-motor er en stor opgradering og ganske enkel at implantere uden tilpasninger osv
en anden stor opgradering er at køre med bare en drivrem....og det er endda gratis

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Status på mekking:

Har åpnet powersupply og funnet at jeg har en tidlig 1980 Gyro Dec med trefase AC Syncron motor. Erstattet en 22microF bipolar elektrolytt med to seriekblede 47microF elektrolytter, hadde ingen bipolar for hånden, og satte i gang igjen. Nå er ikke lenger veggvorten varm, men spilleren går stadig litt langsomt.

Løftet platetallerkenen opp og ned litt og observerte at det kom olje opp fra senterleiet og at tallerkenen nå roterer mye lettere. Fjerner tapen jeg hadde satt på motorspindelen for å øke diameteren og tester med tynn elektrikkertape - perfekt hastighet!

Tror nå egentlig at det er reima som er slitt/tørket ut og at ny reim egentlig gjør susen!!

Har imideltid bestillt, og kjøpt, DC oppgraderingskit. Egentlig burde imidlertid Papst motoren være bedre, idet den er synkron med strømettets 50Hz - rimelig stabil i Norge. Vurderer litt å få tak i en trefase trafo og kjøre fra et trefaseuttak....... Hadde vært utrolig kult med en platespiller som går på ekte trefase!!!

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.833
Sted
Torget vurderinger
10
Det med reim er ganske viktig på Gyro'n. Byttet min for et par mnd siden etter at jeg la merke til at lydkvaliteten var dalende. Ny reim og vips så var alt som det skulle :)

OU812

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Byttet reim og hastigheten trenger nu kun litt tape....

Skjønner ikke hvorfor den er for treg, men har bestilt ny DC motor og power pakke som skal gli inn i eksisterende motor feste som smør, i det minse i henhold til Oslo HiFi Center og ørten nettsteder!

Gleder meg!

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.833
Sted
Torget vurderinger
10
Min DC motor gikk ivertfall ikke for tregt med standard PSU. Heller litt omvendt! Bra at ting ordner seg :)

OU812

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
En bitteliten dråpe symaskinolje ned lans motorakselen - perfekt! Utrolig hva olje kan gjøre!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Symaskinolje er ikke optimalt, bestill et "Booster oil kit" fra Audio Origami. Bedre blir det ikke.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Lurer veldig på dette med PU. Har nå en helt ny Shure M97, hva er neste trinn?

Noen forslag, liker egentlig Shure veldig godt, men lurer på om det går an å få noe som er hørbart mye bedre. Hvilke merker er aktuelle og hvor kjøper man slikt?

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
21.833
Sted
Torget vurderinger
10
ElvisRuler skrev:

Noen forslag, liker egentlig Shure veldig godt, men lurer på om det går an å få noe som er hørbart mye bedre. Hvilke merker er aktuelle og hvor kjøper man slikt?
Kjenner ikke Shuren og armen du bruker, men har forstått at armen er meget god. Jeg har hørt Lyra, Benz, Dynavector og Sumiko og alle har spilt meget godt. De spiller litt forskjellig og jeg vil generelt påstå at Sumikoen og Benzen er de to varmeste, men Lyra og Dynavector er nøytrale. Spiller du mye rock og metal ville jeg kanskje ikke valgt Benz!

OU812

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
34.234
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Tja, nå har du allerede bestilt DCkit, så da er det vel ikke noe vits i å snakke mer om
hastighetsproblematikken. Har hatt det selv, det har ligget i strømforsyningen hver gang....

Michell byttet, etter hva jeg har latt meg fortelle, over til DCdrift fordi Pabst sluttet å lage den der ACmotoren,
så DC var ingen oppgradering, det var rent praktiske hensyn.

God spiller, god arm, gratulerer!

Om du ikke har gjort det, er det en god idé å bytte olje i senterleiet, så vet du at alt er på sjekk der.

Ellers er det bare å kose seg med spilleren, i trygg forvissing om at den kan oppgraderes helt opp til dagens spec,
når / hvis du får lyst til det, alle deler er utbyttbare med dagens ditto, genialt egentlig...

Vennlig hilsen

Morten

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.947
Sted
Kongsberg
ElvisRuler skrev:

Hei igjen.

Med en FR-64 FX skal du definitivt over på en MC-pickup. Dette er en relativt
tung arm som skal matches med en stiv pickup - en pickup med lav compliance.

Shuren din er relativt myk (25 my) og passer klart best i en vesentlig lettere arm.
En indikasjon på dette er et såpass lavt anbefalt stifttrykk som 1,25 g (0.75-1,5 g)
Se heller etter pickuper med anbefalt stifttrykk på 1.5 g og gjerne (vesentlig) høyere...

Er alt dette pratet om compliance gresk for deg kan du lese mer om emnet her:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity44.pdf fra side 96 og utover.

Om du ikke vil bruke for mye penger er varianter av Denon DL-103 de aller beste
kjøpene der ute - om du har en arm der de passer. Du har en av de armene der
den passer aller best. En standard DL-103 koster latterlig lite i forhold til lydkvaliteten:
http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/denon_dl-103_pickup.htm

Denonen er en low output moving coil og trenger en dedikert MC-inngang på RIAAen/
forforsterkeren. Hva bruker du her? Har du ikke en slik anbefaler jeg Xindaks superbe
MC-10 (26 dB) trafoer som er de ideelle samarbeidspartner for Denonen da det ikke
trenges noen ytterligere impedanstilpasning mot en standard MM-inngang. Mer om dette her:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf side 78 og utover.

Lykke til.

Gunnar Brekke

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Takker for svar og leser, hadde imidlertid en dramatisk ulykke på søndag, et kamera med et 70-200/2.8 objektiv skle av skulderen og havnet i betongen som et spett. Kamera ok - objektiv antagelig ødelagt! 15.000,- i bøtta....

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
ElvisRuler skrev:
Takker for svar og leser, hadde imidlertid en dramatisk ulykke på søndag, et kamera med et 70-200/2.8 objektiv skle av skulderen og havnet i betongen som et spett. Kamera ok - objektiv antagelig ødelagt! 15.000,- i bøtta....
Hmm anbefaler deg å sjekke med ditt forsikringsselskap. Jeg har iallefall en reiseforsikring som hadde dekket det.
Og skulle noe slikt skje hjemme, har flere forsikringsselskap en 'tabbe' forsikring. dekker alt uansett av tåpelige og kjedelige ting som måtte skje.
Slik tabbeforsikring koster noen hundrelapper ekstra i året. En god reiseforsikring koster tusenlappen eller mer.
Mvh
Hifi Stasjonen

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.08.2009
Antall liker
2
Takker for råd, har sjekket med reiseforsikreingen ... dekker ikke.

Var en svart linse, Nikon har bare svarte, men desverre toppobjektivet, har vært og hentet nytt i butikken i dag, 15.000,-, Æsj!

Går inn og spiller plater... heavy rock!

Topp Bunn