Pick-up til fersking med SME10: AT-OC9 MLII?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg skal sette opp analoganlegg. SME 10 drivverk og arm er på vei med Tollpost, men utover det har jeg ingenting. Høsten skal brukes til å bygge noe lettdrevet og fulltonebasert og jeg trenger riaa-, for- og effektforsterkere. Jeg må også ha en pick-up, og da vil jeg ha en som:
-spiller fint
-ikke er for dyr
-er lett å få til å fungere i armen
-ikke er (for) kilen på riaa

Jeg lurer på å bestille en AT-OC9 MLII for $340 på LP Gear. Jeg vil tro det er et utmerket valg, men har noen motforstillinger eller andre og bedre alternativer? Når det gjelder preferanser så syntes jeg LMCs Basis med Lyra titan spilte fantastisk, men utover det vet jeg egentlig ikke hva jeg skal si.

totte

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har i alle fall åde dyr smak og en fantastisk fin platespiller! ;D Audio Technica AT-OC 9 er en glimrende pickup, men personlig synes jeg nok at Dynavector 10x5 også fortjener en plass på shortlist. Hakket mer dynamisk og mer tilgivende overfor rillestøy er gode egenskaper å ta med seg. Dessuten er det en High Output-MC, så den går rett inn i et MM-trinn.
Dynavectors P-75 Riaa er også verdt å merke seg når du trenger et slikt trinn, akkurat som ting fra ASR, Graham Slee og Audion. For å nevne noen.

Hva legger du forresten i "ikke for dyr"?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
impulse skrev:
Du har i alle fall åde dyr smak og en fantastisk fin platespiller! ;D Audio Technica AT-OC 9 er en glimrende pickup, men personlig synes jeg nok at Dynavector 10x5 også fortjener en plass på shortlist. Hakket mer dynamisk og mer tilgivende overfor rillestøy er gode egenskaper å ta med seg. Dessuten er det en High Output-MC, så den går rett inn i et MM-trinn.
Dynavectors P-75 Riaa er også verdt å merke seg når du trenger et slikt trinn, akkurat som ting fra ASR, Graham Slee og Audion. For å nevne noen.

Takk for svar. Jeg har et noe uavklart forhold til hva "ikke for dyr" betyr. Den nevnte titanen er helt klart alt for dyr, men AT-OC9 er helt klart ikke det. Rett side av 5000,- er kanskje det jeg ser for meg.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
[/quote]

Takk for svar. Jeg har et noe uavklart forhold til hva "ikke for dyr" betyr. Den nevnte titanen er helt klart alt for dyr, men AT-OC9 er helt klart ikke det. Rett side av 5000,- er kanskje det jeg ser for meg.
[/quote]

I så fall,kjøp heller storbroren AT33EV http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-Cartridge-AT33EV?sc=2&category=363 Superfornøyd så langt,har bare fått 15-16timer men svinger som f..  8) PS kom på ca 4300kr for mæ med toll og alt

mvh Filip

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Angående dette med for dyr: Jeg ser for meg at den første pick-upen jeg setter på kanskje skal byttes på noe sikt. Foreløpig vet jeg ikke hva som blir stående nedstrøms, så det viktigste er at den virker, og det sammen med alskens riaaer og slik sett er nok en HO-MC fornuftig. Pick-up'en må være såpass god at den hvert fall ikke blir en vits i forhold til drivverk og arm.

Edit: Jeg ser nå at dette avsnittet ikke henger helt sammen. Poenget skulle være at jeg i første omgang vil ha en pick-up som er rimelig uten å gjøre skam på drivverk og arm, men at det kan være aktuelt å strekke seg noe lenger prismessig i neste omgang. Hva som er for dyrt for den første avhenger litt av hvor sikker jeg er på at jeg kommer til å ville beholde den.

F.E. skrev:
I så fall,kjøp heller storbroren AT33EV http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-Cartridge-AT33EV?sc=2&category=363 Superfornøyd så langt,har bare fått 15-16timer men svinger som f.. 8) PS kom på ca 4300kr for mæ med toll og alt

mvh Filip
Jeg har kikket på denne også, ja. Er denne klart bedre enn game OC9?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.396
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvilken arm er det du har på den tier`n din, totte? Jeg er jo trygg på at det er en SME, men hvilken?

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
tkr skrev:
Hvilken arm er det du har på den tier`n din, totte? Jeg er jo trygg på at det er en SME, men hvilken?

mvh
Armen heter også SME 10, og det er 309-basert sak. Dette sier SME selv:

"The Model 10 precision pick-up arm derived from the popular Series 300 Model 309 is only for use with this turntable and has special features including:
-A simplified arm-base assembly specially designed for the Model 10 turntable, combining tracking adjustment with absolute rigidity.
-One piece pressure die cast magnesium arm tube.
-Detachable magnesium headshell affording azimuth adjustment.
-Effective mass: 9.5g.
-Cartridge balance range: 6-17g.
-Vertical tracking force: 0-3g

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
I så fall,kjøp heller storbroren AT33EV http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-Cartridge-AT33EV?sc=2&category=363 Superfornøyd så langt,har bare fått 15-16timer men svinger som f.. 8) PS kom på ca 4300kr for mæ med toll og alt

mvh Filip
Jeg har kikket på denne også, ja. Er denne klart bedre enn game OC9?
[/quote]
Dem sier så ;) Har ikkje hørt OC9 så æ skal ikkje uttale mæ om det,sto vel noe om det i tråden om AT33 her på vinylforumet..

mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har begge, og kan underskrive på at begge er kjempegode. Jeg trenger egentlig ikke bedre pu'er enn disse for min del. Selv om jeg har flere som koster opptil 5-10 ganger prisen.

AT33EV likner mye på AT OC9, men førstnevnte er mer spenstig dynamisk og mer klangrik med en mektigere lyd. Mer kjøtt på beinet, om man kan si det slik. En klart bedre pu imo, i min arm iallefall.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.396
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
totte skrev:
tkr skrev:

mvh
Armen heter også SME 10, og det er 309-basert sak. Dette sier SME selv:

"The Model 10 precision pick-up arm derived from the popular Series 300 Model 309 is only for use with this turntable and has special features including:
-A simplified arm-base assembly specially designed for the Model 10 turntable, combining tracking adjustment with absolute rigidity.
-One piece pressure die cast magnesium arm tube.
-Detachable magnesium headshell affording azimuth adjustment.
-Effective mass: 9.5g.
-Cartridge balance range: 6-17g.
-Vertical tracking force: 0-3g
Ok.Det ligger en ny og sterkt prisredusert Goldring Eroica på Needledoctors hjemmeside. Den kunne jo også være noe å tenke på.

mvh

PS: Jeg regner med at du gjøre det slik for å prøve ting ut, men strengt tatt tåler jo drivverk og arm pu`er av et helt annet kaliber..

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.565
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hva med å prøve Denon 103r,det er en pu som tiltaler meg og mange andre til en grei pris(ca 300usd)
er ikke sikker på hvordan den fungerer med armen din men kan ikke se noe problemer når jeg leser dataene på armen.
er detaljert og er en pu med en frisk spillestil som gjerne kunne være en godt start på vinyl eventyret.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
PS: Jeg regner med at du gjøre det slik for å prøve ting ut, men strengt tatt tåler jo drivverk og arm pu`er av et helt annet kaliber..
Det gjør de, men jeg kan med glede melde at med en AT33EV så er det iallefall hos meg slett ikke nødvendig å bytte kaliber. Jeg vet det høres rart ut, men på et ellers svært påkostet drivverk og arm hos meg så låter faktisk AT33EV bortimot like bra som min egen DV XV-1S utrolig nok. Og det til tross for at XV-1S passer suverent bra i spilleren og riaa'en. Det er like gledelig som det var uventet.

Spillegleden er faktisk mye høyere med AT33EV, fordi jeg ikke sitter og regner på spillekostnader for hver plateside (rundt 30-35,- pr LP i slitasje med XV-1S!!! dersom man anser den som oppbrukt og verdiløst etter 1500-2000t)

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
503
Sted
Bergen
Torget vurderinger
12
Kan skrive under på VidarP`s erfaringer.
Har selv en SME309-arm som har fått ATOC9`en byttet ut med en AT33EV.
Absolutt mer kjøtt på beinet. AtOC9`en er veldig bra sett i forhold til pris, men EV`en gir en mer `full bodied`gjengivelse, med mer tyngde i bunnen av skalaen.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.525
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Hva med en Benz? Hør med Tor hos Lyric han kan sikkert gi deg et bra tilbud! Jeg bruker M10 arm og den er identisk med siste utgave av 309. Eneste forskjell er armfeste.

OU812

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har aldri hatt gleden av å høre denne spilleren. Men jeg har lest tester og brukererfaringer til øyet ble stort og vått. Jeg tror dette er en så nøytral, konsistent, og matchmessig robust spiller at de nærmest bærer alt med stil. Altså. en sånn "liker du pickupen, så liker du den på en SME"-greie. Med forbehold om at noen vet noe annet, naturligvis.

Hvis det er som jeg tror, vil jeg slå et slag for Ortofon. Jeg er veldig glad i disse oppløste, nakne, direkte, og nøytrale pickupene. Kadenza-serien tror jeg er et godt sted å lete (fra 6.495,- og opp hvis jeg ikke husker feil).

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Takker for mange og sikkert gode forslag. Pick-up'er er vel ikke noe man låner (?), så man må vel nesten ta valget litt på magefølelse og anbefalinger, særlig når man ikke har videre erfaring med vinyl utover en dårlig oppsatt eldre Rega P3 for flere år siden. Tønnes og Zomby har forhåpentligvis rett i at drivverk og arm tåler svært gode pick-up'er, og tanken da jeg ganske plutselig slo til på spilleren var også at denne ikke skulle være flaskehalsen.

Dem jeg heller mest mot å prøve nå er nok DV10X5 og AT33EV. Siden det nærmeste jeg foreløpig kommer analoganlegg er "spiller i transit" kan jeg tenke og se meg om en stund uten at det gjør noe - ingen hast. Det kommer nok noen naive spørsmål om riaa også etterhvert.

totte

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
totte skrev:
Dem jeg heller mest mot å prøve nå er nok DV10X5 og AT33EV…
Med en viss risiko for å tråkke på noen tær, og det er ikke meningen, men i mitt syn så er det da liten tvil om hvilken av de to som er soleklart den beste. Det er nær sagt flere generasjoner med pu-utvikling mellom disse imo. DV sine rimeligste designer er gammel som alle hauger, og deres teknologiske utvikling synes nær stillestående. De gjør det veldig skarpt i høye prisklasser med håndbygging osv, men kan ikke konkurrere spesielt overbevisende i rimelige prisklasser, hvor konkurrentene (som AT og Ortofon f.eks) har et helt annet nivå av kostnadseffektiv automatisering.

Ikke for det, jeg liker DV'er jeg forsåvidt, nok til å selv kjøpe toppmodellen for sporadisk bruk; men 10X5 er dessverre utdatert ift de beste idag imo. Nå er det lenge siden jeg har hatt en slik i min arm; men jeg er rimelig sikker på hukommelsen av dens prestanda ift AT33EV; det er utklassing i AT's favør det der. Imo.

Jeg er inneforstått med at noen vil synes dette er urimelige meninger; men det er greit, det er delte meninger om ting. Min mening er at flere rimeligere DV'er pr idag er en smule oppskrytt på disse sidene; de er gode nok, men de er ikke sååå gode ift konkurransen idag. Nok en gang imo.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Uten å starte noen "Dynavector kontra Audio Technica"- fronter her, må jeg nok innrømme at mine erfaringer er at AT33 er etpar stråd hvassere enn Dyna10x5, og har netopp den klangrikdommen og og autoriteten jeg synes OC 9 er litt snau på. Bare så det er sagt. Likevel er 10x5 et element å regne med i sin prisklasse, for å si det forsiktig.

IMHO, naturally.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Uten å starte noen "Dynavector kontra Audio Technica"- fronter her, må jeg nok innrømme at mine erfaringer er at AT33 er etpar stråd hvassere enn Dyna10x5, og har netopp den klangrikdommen og og autoriteten jeg synes OC 9 er litt snau på. Bare så det er sagt...
Det var da absolutt ingen grunnlag for fronting; for her er vi helt enige om jeg forstår deg rett. Som jeg sa; AT33 (og i særdeleshet EV-utgaven) er noen strå hvassere enn tilsvarende DV, og har akkurat som du sier mer klangrikdom, fylde og autoritet enn AT OC9.

Så det blir litt systemavhengig med OC9 vs AT33EV; er man i markedet for mer fylde så er AT33 billetten dit; er man i markedet for mer stramhet og naken åpenhet i tillegg til en litt lavere pris så er AT OC9 den rette å kjøpe.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , i og med at AT pu er ofte dukker opp som best buy i de fleste tråder , syntes jeg det er rart at det stort sett bare enn at95e som er tilgjenglig hos norske dealere.

Hvorfor satser ikke flere på å selge disse ?

Er de ikke dyre nok ?

Er det for dårligmarked ? etter slt å dømme her inne , burde kaskje akkurat disse pu ene være mere å satse på , på forhandlersiden...en ting er å bestille , for det går , men det er nok mange som ønsker å kjøpe Norsk...så da blir det en gåte for meg hvorfor ingen hiver seg seriøst på at agentur i Norge .

Mvh Espen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ssm skrev:
Hei , i og med at AT pu er ofte dukker opp som best buy i de fleste tråder , syntes jeg det er rart at det stort sett bare enn at95e som er tilgjenglig hos norske dealere.

Er de ikke dyre nok ?

Er det for dårligmarked ? etter slt å dømme her inne , burde kaskje akkurat disse pu ene være mere å satse på , på forhandlersiden...en ting er å bestille , for det går , men det er nok mange som ønsker å kjøpe Norsk...så da blir det en gåte for meg hvorfor ingen hiver seg seriøst på at agentur i Norge .

Mvh Espen
Jeg kjøpte for 20 år siden en OC5 (?) med Regaen min på Hifiklubben. Hvorfor sluttet de å føre AT?

Z

Zomby_Woof

Gjest
ssm skrev:

Er de ikke dyre nok ?

Mvh Espen
Det må tas inn styggmange for å få en innpris som gjør det mulig å konkurrere med utenlandske nettbutikker. Det er dessverre markedet for lite til. Tro meg når jeg sier at deler av bransjen har tenkt tanken....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
Så bra spiller burde ha en VESENTLIG bedre pickup. Ferrari med 1.2 l diesel ??
Joda, tanken er å "undermotorisere" spilleren i første omgang, men ikke såå grovt. Som nevnt innledningsvis så blir dette et helt nytt anlegg (i annet fylke enn det digitale, faktisk) så alt må kjøpes/bygges fra scratch, og med mindre noen spiller lotto i mitt navn så må det finansieres på statstjenestemannslønn. Det viktigste nå er å komme i gang og å få litt erfaring med å fomle med og spille på utstyret. Dessuten vet jeg ikke helt hva jeg vil ha og liker ennå (selv om jeg hadde en slags oppvåkning hjemme hos LMC da han etter å ha spilt CD satt på vinylspilleren sin med Lyra titan).

Mener du f.eks. en AT33EV ville være direkte latterlig?

totte

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For the record så kan jeg noteres for en kontramening; jeg mener at det er grenser for hvor "VESENTLIG bedre" pu'er kan bli. AT33EV er langt ifra latterlig i en slik kontekst, derimot er prisene på litt bedre pu'er grensende til latterlige imo.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.306
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Ingenting er latterlig............ lommeboka bestemmer....... det er bare at du har anskaffet en fet spiller som fortjener en riktig god pickup og hvis du spør meg så MÅ man ikke kjøpe en Titan med engang, men det finnes jo et par alternativer i prisklassen 3000 - 50.000 da ;)
Jeg synes du burde forsøke og heve listen til en Lyra Delos, det tror jeg er den perfekte inngangsbilletten på din spiller. Da har du en pickup som er nære de riktig dyre pickupene i ytelse, men til en langt mere jordnær pris OG som ikke minst utklasser de tidligere nevnte pickupene i denne tråden.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
590
Torget vurderinger
2
Enig med VidarP her,en PU til 20k ER IKKE 4ganger så bra som en til 5k,sånn er det bare.Kvalitetskurven flater endel ut.Trur nok de beste kjøpene fins under 5k,her får man mest for pengene,les denne testen http://www.soundstage.com/equipment/audiotechnica_at33ev.htm EDIT kjøp heller flere skiver for mellomlegget en "litt bedre" koster ;-)

mvh Filip

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Også enig med Vidar her, har haft mange av de dyre pu'er, spekulerer hvorfor man bruker så mange penger på pu da man kan gjøre nesten så godt med noe av de billigere pu'er. Men nå det gjelder tonearme så vil jeg gjerne bruke lidt mer penger der.

Min liste gjelder, fleste av vdH, transfiguration orpheus, Bens LP ebony og flere...

Tror jeg kjøper AT 33 neste gang.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Den nevnte Delos høres unektelig fristende ut (med dens påståtte nærhet til top-end Lyra i ytelse, som jeg jo har hørt før), men ut fra beskrivelsene fra flere her har jeg uansett lyst til å prøve AT33EV (som man får i flere nettbutikker til $399 gitt at man bestiller til adresse i USA, hvilket vil la seg gjøre for min del i løpet av høsten).

Jeg ser Oslo Hi-Fi Center har Lyraen til 9995,-. Er det gjennomgående mulighet for å få avslag på pick-uper hos norske forhandlere?

totte

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.386
Torget vurderinger
10
Uten sammenligningsgrunnlag på de andre pu'ene som er nevnt, må jeg bare si at jeg er superfornøyd med delos. Plukker opp lite støy, er dynamisk og oppløst, men skjønner at 10 høvdinger er mye for en pu.

Hvis du har elektronikk som takler det kunne kanskje Denon 304 eller S1 vært verdt å prøve?

Mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Jeg synes du burde forsøke og heve listen til en Lyra Delos, det tror jeg er den perfekte inngangsbilletten på din spiller. Da har du en pickup som er nære de riktig dyre pickupene i ytelse, men til en langt mere jordnær pris OG som ikke minst utklasser de tidligere nevnte pickupene i denne tråden.
Jeg har hørt AT33-EV og DV XV-1S og har vanskelig for å høre at det skal være noen form for utklassing. Tviler på at en Lyra skal være noe stort bedre enn XV-1S.

Jeg vil slå et slag for AT'en.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.798
Sted
Hus
Hadde en AT OC10 som første pickup på Microen min, og den var utrolig god til prisen på 2095 spenn i 1995. Synd at nålefanen brakk :'(

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.306
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Anonym skrev:
Rudi skrev:
Jeg har hørt AT33-EV og DV XV-1S og har vanskelig for å høre at det skal være noen form for utklassing. Tviler på at en Lyra skal være noe stort bedre enn XV-1S.

Og sammenligne den minste Lyra'en til ca 8-10000 kroner (avhengig av hvor man handler) med en Dynavector til 35000......... er vel ikke helt riktig ?
XV-1S er en fantastisk pickup, men sammenligner man den med en toppmodell fra Lyra får den hendene fulle med og forsvare prisen....... på lik linje med en rekke andre pickuper. En helt annen ting er vel at en XV-1S ikke alltid faller Lyra tilhengere i smak og vise versa, liker man Koetsu er en XV-1S et langt sikrere valg........ etter min mening.
Tatt i betraktning av spiller og arm......... hvilket tro det eller ei er viktig ved valg av pickup og det endelige resultat, så har jeg 0 problem med og fortsatt stå på at en Lyra Delos vil være et perfekt valg som topic-starter vil være storfornøyd med i de kommende år.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.685
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
Rudi skrev:

I samme oppsett og under optimale betingelser så klart?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hukommelse er ferskvare og det har gått for lang tid i mellom til at jeg føler jeg kan skrive relevant omtale av noen av de.

Men har jo hørt både AT og DV i samme stue og det låt bra med begge to, såpass bra at jeg vil ikke si at utklassing mellom de to forekommer. Nekter ikke for at det er forskjeller, mener bare at AT'en er såpass god at den blir ikke utklasset.

Forøvrig

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg eier begge, i samme stue og betingelser, betingelser som på andre fora sies å være nær optimale for XV-1S :)

Kan underskrive på Anonym sine opplevelser, her er det langt fra snakk om noen utklassing. Det er faktisk slik at jeg ville ikke blitt overrasket dersom mange ville ha problemer med å konsekvent identifisert den dyreste pu'en i direkte sammenlikning.

Dersom XV-1S er litt bedre, og det er den nok, så er det så lite at det for meg blir overskygget av gleden ved å spille med en mye billigere pu hvor man slipper å ha kostnadsspøkelset pr avspilte plate i bakhodet. Det er så lite at prisforskjellen mellom mine to synes helt latterlig. Eksempelvis er løftet fra et standard subchassis til Keel (LP12) under halve mellomlegget, og i mine ører et mye større løft.

Om ikke annet så sier dette at hos meg er AT33EV en pu som fungerer så bra at det er nær sagt vanskelig å tro til prisen. Ja, faktisk så bruker jeg AT33EV jeg… og XV-1S ligger pent nedpakket.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.685
Torget vurderinger
28
Selv opplevde jeg overgangen fra DV Te Kaitora Rua til XV-1s som markant, og alle skift av pickup jeg har gjort siden har innvirket vesentlig på lyden.

Ikke ment som noen forkleinelse for deres observasjoner, men det forunder meg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det forundret meg også. Jeg har hatt ørten pu'er, er storforbruker faktisk og har ikke tall på hvor mange både dyre og billige pu'er som er utslitt av min platesamling som teller omlag 20.000 stadig snurrende plater.
Men denne forbauset meg. Jeg har hatt (og har) f.eks de dyreste modellene fra VdH, Linn, AT, Ortofon osv fra tidligere av, men her har åpenbart skjedd mye på pu-fronten med presisjonsproduksjon i de seneste år... noe enhver som hører en tipp-topp moderne pu i et godt og riktig veltilpasset drivverk/arm vil merke seg.
Jeg har grublet litt på det, resultatene er slik de er uansett hvordan jeg vender og vrir på det; tror kanskje noe av det kan være relatert til drivverk/arm som jeg mistenker kan ha en langt større betydning enn man tror, dvs det kan ha med noe Ivor kaller for "closed loop" å gjøre. Men det er sannsynligvis også en klar indikasjon på hvor langt noen av de mest moderne pu-produsentene har kommet! Sammenlikner man en Ortofon til 8-10k idag med en like dyr for endel år siden så får man lett hakeslepp. Lyra er sikkert mye av det samme, og ikke minst Audio Technica også.

En moral som jeg synes ligger nært å mistenke i det hele er at DV begynner å bli akterutseilt sine rimeligere og midlere prisklasser. Det rimer forsåvidt godt med mistanker jeg har næret en stund. Uansett; det forundret meg også at den er så nær opp til XV-1S i kvalitet, og jeg hadde ikke trodd dette på det tidspunktet jeg anskaffet XV-1S, da hadde jeg aldri kjøpt den. AT33EV kom et år senere, og var bare en total forundringspakke av vellyd. Burde ha solgt i bøtter og spann antakelig.

Topp Bunn