Pick-up anbefaling

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg er på jakt etter en ny pick-up og håper at jeg her kan få noen anbefalinger.

Armen som jeg har er en Alphason HR-100S-MCS og jeg har RIAA fra Electrocompaniet og Doxa.

Pick-up'er som jeg pr i dag tenker på som mulige er Benz ACE og Glider, Lyra Dorian, Goldring Elite, AT OC-9.

Håper på gode tips.

Cello

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Hva har du hatt, hva likte du og hva mislikte du med det du hadde? Du nevner Lyra og Benz, de har absolutt ulik prioritering, så anbefalingen min vil avhenge av hva du er ute etter.

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Har lenge brukt Rega 3, RB300, Benz Gold og Doxa RIAA og har vært relativt fornøgd med det. Anskaffet meg EC RIAA som kunne virke litt glattere/mer oppløst mens Doxa er livligere/dynamisk (kanksje dette har noe med impedans å gjøre).

Fikk tak i en Sota Star med nevnte arm og Grado TLZ mm pick-up. Det virker som om denne pickupen har en mørkere klangkarakter. Mulig dette er vanlig for mm pickuper eller at mm-delen på EC er dårligere enn mc-delen.

Er på jakt etter en god pick up som er istand til å få frem detaljer i f eks orkesteret uten at det hele blir grøtete, samt få fram plassering av de ulike instrumentene.

Lyra har jeg ingen erfaring med. Benz Gold har jeg hatt lenge og som fortsatt skal få stå på min Rega i anlegg nr 2 og at en bedre Benz vil være et godt valg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Benz Glider er vel ikke av de varmeste Benzene, likevel har Benz en huslyd som kjennetegnes av varme, glatthet, jeg har en fornemmelse av at det låter litt "vått". Den er ikke ekstrem på dynamikk, ei heller detaljer. Likevel er dette på ingen som helst måte mangler, men Benz har sin prioritering på glatt topp og åpen mellomtone. Vakkert. De rimelige Benzene har en tendens, etter min oppfatning, til å ikke ha den tighteste bunnen.

Lyra låter mer dynamisk, mindre varmt (mer nøytralt?), strammere bass, tørrere, mer detaljert, men uten denne forførende varmen i mellomtonen.

Jeg kjenner ikke til Dorian og det jeg skriver over baserer seg på pickuper jeg tidliger har hatt: Benz Glider, Benz L04, Benz Ruby3, Lyra Argo. Jeg byttet riaa da jeg hadde Argo, så helt presist blir det ikke. Ruby3 og Argo ble ikke testet på samme riaa som de to førstnevnte.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Kan vel bekrefte litt av Fosses inntrykk ang. Lyra. Hadde en Dorian et år eller to selv. Var veldig godt fornøyd med den. Den opplevdes både dynamisk og ganske nøytral i sin spillestil. Oppgraderte til Grado Ref ref, som er en dobbelt så dyr pickup. Da fikk jeg en deilig oppløsning i toppen, og en musikalitet som ikke Dorian klarte helt å formidle. Nå spiller jeg jo på en Dynavector av fineste sort, og denne har alt fra begge verdener må jeg vel si. Det jeg vil frem til, er at hvis Dynavector har en gjennomgående "huslyd" som mange av de andre produsentene, er dette et merke jeg ville føyd til lista. Jeg har ikke selv erfaringer med rimeligere Dynaer, men har jo lest at dynamikk og musikalitet er betegnelser som går igjen når andre beskriver sine opplevelser med disse pickupene. Huff, dette er ikke et innlegg av typen; kjøp det jeg har for jeg er kjempefornøyd. Heller et forsøk på å si litt om hvilke erfaringer jeg selv har gjort med b.la Lyra Dorian. Dette er en god pickup som er meget tilpasningsdyktig i mange armer, og riaa trinn. Er du villig til å ta en ørliten kjangs, kan du imidlertid ved å sjekke på Audiogon få pent brukte pickuper som koster dobbelt så mye, for samme pengene. Da skal du imidlertid vite litt hva du gjør, sjekke feedback (for å vurdere seriøsitet) osv. Har gjort dette selv, og har kompiser som har greie erfaringer med slike kjøp. En Lyra Argo i burde vel da kunne være innen rekkevidde. Den har vel både Fosse og Rudi her på forumet meget gode erfaringer med. Den står vel for meg som den pickupen i Lyra sin linje som gir mest vellyd for pengene. Ellers har jeg sett flere Dynavector XX2 i prisklassen rundt 6-7000 kr. En av dem med så lite som 60 timer på nåla. Lykke til på pickupjakt!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Ortofon har kommet med en ny serie MM for den som ikke er innsnødd med mc-pickups....Black er vel det valget som bør vurderes først og fremst, ryktene vil ha det til at dette er en videreutvikling av OM 40, uten at jeg vet noe eksakt om det...

http://www.ortofon2m.com/indhold/HFW_Test_Nov07.pdf

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Hva legger du i "innsnødd med mc-pickups"? Jeg skjønner ikke formuleringen, og beklager samtidig off-topic.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Fosse skrev:
Hva legger du i "innsnødd med mc-pickups"? Jeg skjønner ikke formuleringen, og beklager samtidig off-topic.
Med det mener jeg at det er mange som tror at virkelig god lyd får en kun med MC-prinsippet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.209
Torget vurderinger
29
Det gjør man sikkert ikke, men jeg har tilgode å høre virkelig god lyd fra MM, uten dermed å ha sagt noe som helst om prinsippet generelt sett.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Personlig så liker eg Grado - Reference veldig godt. Ikkje det at eg har hørt så mange andre pu'er av høy kvalitet, men denne er eg rett og slett bergtatt av, desverre så er det ein "lavmål" platespiller den står på...

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.218
Torget vurderinger
6
Grado ref ref er en meget habil pickup. Har brukt den selv en stund. Har den enda, på utlån for tiden. En meget musikalsk og fin pickup IMO. Oppgraderte til denne fra Lyra Dorian, og opplevde forbedringer på alle punkter. Oppløsning og dynamikk er meget bra! Det eneste ankepunktet jeg har ang. Grado'ene, er et merkelig fenomen med s'er. Enkelte s'lyder med mye trykk, blir til ssszzzz lyd. Skjærer ut på en måte. Dette har jeg hatt på min ref ref, og har også hørt samme "problem" hos FallenA på hans Grado Statement med VdH s1 nål på. Blir ikke helt klok på hva det kan skyldes. Har prøvd flere armer og forskjellige riaa trinn med samme resultat. Ikke noe man hører på mer enn et par plater i samlingen kanskje, men det er der nå likevel. Lurer fælt på om dette fenomenet forårsakes av moving iron prinsippet til Grado, eller om det er andre særegenheter som spiller inn...

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
gut_man skrev:
Grado ref ref er en meget habil pickup. Har brukt den selv en stund. Har den enda, på utlån for tiden. En meget musikalsk og fin pickup IMO. Oppgraderte til denne fra Lyra Dorian, og opplevde forbedringer på alle punkter. Oppløsning og dynamikk er meget bra! Det eneste ankepunktet jeg har ang. Grado'ene, er et merkelig fenomen med s'er. Enkelte s'lyder med mye trykk, blir til ssszzzz lyd. Skjærer ut på en måte. Dette har jeg hatt på min ref ref, og har også hørt samme "problem" hos FallenA på hans Grado Statement med VdH s1 nål på. Blir ikke helt klok på hva det kan skyldes. Har prøvd flere armer og forskjellige riaa trinn med samme resultat. Ikke noe man hører på mer enn et par plater i samlingen kanskje, men det er der nå likevel. Lurer fælt på om dette fenomenet forårsakes av moving iron prinsippet til Grado, eller om det er andre særegenheter som spiller inn...
Dette med desse ssss lydene har eg eigentleg ikkje tenkt på før, men når du nemner det ( og eg har hørt litt flere plater etter eg leste dette) så slår det samme meg. Grado'en lager en slaks sssszzz lyd, men dette er ikkje så problematisk for meg iallefall, syns ikkje det ødelegger for lydbilde. Men så har eg ikkje hørt bedre pickup før heller;)
Var foresten FallenA eg kjøpe pickupen av;=)

K

kbwh

Gjest
Ang 'companiet-RIAAen:

Jeg har lest en tysk test som konkluderte med at den (dersom det bare finnes én slik) ikke likte MM-pickuper. Den høye impedansen i slike krøllet frekvensgangen til noe ganske forskrekkelig, for ikke å si ubrukelig.

Forøvrig passer Benzer riktig godt til armen din, Cello. Ingen overraskende resonansfrekvenser og slikt.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.581
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Først må man skille mellom riaa og step up eller pre-pre som er den korrekte betegnelsen på EC sin "step-up", EC har 1 stk riaa som heter EMC-1 og 2 varianter av MC pre-pre hvorav den første versjonen etter min mening heller ubrukelig, no 2 derimot var vesentlig bedre. Forsøker noen og kjøre en MM pickup inn i en pre-pre blir resultatet heller skrallt da en pre-pre ikke har noen frekvenskorrigering, men jeg vet om tilfeller hvor folk har gjort nettop dette. Det har også stått avertert EC pre-pre som riaa ved opptil flere anledninger. La meg si det sånn, står det EC på fronten og fronten er laget av aluminimum er det en pre-pre, er det plexi front så er det en riaa.

K

kbwh

Gjest
Det var nok EMC-1 de testet da, siden RIAA-avviket ikke var på bærtur på laben.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.581
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Hvis man har både EC sin riaa og Doxa sin riaa ville jeg klart satset på den sistnevnte og kostet på en liten oppdatering av denne..... grunnen er at man med Doxa'en manuelt kan tilpasse pickup'ene og at den ivaretar dynamikken fra platene bedre enn det EC riaa'en klarer for og nevne noe.

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Tusen takk for alle svar og gode innspill!

RIAA'en fra Electrocompaniet som jeg har heter ECP-1, og det er et rent RIAA-trinn for mm og mc pickuper.

Når det gjelder mm-delen av denne RIAA'en vil jeg si den er direkte dårlig med det oppsettet jeg har med Grado pickup. Jeg fikk bedre lyd ved å bruke en NAD 302 forsterker med innbygd mm RIAA. Dette inntrykket samsvarer med den tyske testen som Valentino refererer til.

Jeg har nå byttet ut Gradoen med min Benz Gold og da ble lyden noe helt annet. Rett og slett kjempemoro. Dessverre har jeg ikke funnet ut hvordan jeg kan få stilt inn riktig stifttrykk med min Alphason-arm (noen som har tips å gi). Derfor har jeg bestilt en pickup -vekt som er på vei. Uansett riktig stifttrykk eller ikke, så lyder mc flere klasser over mm på ECP-1.

ECP-1 kontra Doxa RIAA:
Jeg har forstått det slik at ECP-1 ikke kan endre inngangsimpedans mens på Doxa RIAA kan jeg velge mellom 47, 100, 150 og 47 000 ohm.

Inntrykket fra en sammenligning mellom de to gjort med Rega 3/Benz er at EC låt mer glattere og oppløst mens Doxa var mer livlig/dynamisk. Doxa var da innstilt på standard innstilling som er 47 000 ohm. Jeg har tenkt å teste dette videre i det nye oppsettet.

Jeg har i tillegg til den nevnte Doxa RIAA en Doxa DAC. Til disse har jeg bygget en batteriforsyning som gir et lydmessig løft med bredere og dypere lydbilde, mere rom rundt instrumenter. Med andre ord mer detaljert og mer interessant å høre på. Batteriforsyning for disse to kan absolutt anbefales!

DAC'en har jeg tenkt å beholde og Lauvland har en ny oppgraderingspakke for denne som jeg har tenkt å få gjort. Tilsvarende oppgradering av RIAA'en har han ikke idag.

Dette er foreløpige erfaringer/konklusjoner. Videre innspill/ideer fra Dere vil jeg motta med stor takk.

Med vennlig hilsen
Cello

Cello

Medlem
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Er det noen som har erfaring med ZYX R100 pick-up?

Topp Bunn