Pic-up anbefaling Rega Planar 2?

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Har en Rega Planar 2, som er litt i "nød" og trenger en ny pick-up. Jeg har platespiller som "bi-kilde" i mitt anlegg, for å mimre litt og for å bruke noen av de over 500 LP-platene som til nå har stått og samlet støv.

I den forbindelse vil jeg nok også koste på meg denne:

Link: http://www.tubeampaudio.com/prod07-MC767-RD.htm

Noen som kan gi meg noen rimelig, men god anbefaling på dette?

PS! Ser etter en pick-up i "øko-klassen" ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg tror mellomklasse MMen til Rega går for å være svært bra i forhold til prisen,
den heter Elys 2 og ser slik ut:

Koster ca 1500 spenn.

O.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Har en Rega Planar 2, som er litt i "nød" og trenger en ny pick-up. Jeg har platespiller som "bi-kilde" i mitt anlegg, for å mimre litt og for å bruke noen av de over 500 LP-platene som til nå har stått og samlet støv.
Noen som kan gi meg noen rimelig, men god anbefaling på dette?

PS! Ser etter en pick-up i "øko-klassen" ;)
Samtlige Moving Magnet modeller fra (i alfabetisk rekkkefølge) Audio Technica, Goldring, Ortofon og Rega i prisklassen opp til ca 1.500 kroner går jo relativt greit med denne spilleren. Spørsmålet blir heller hva slags klang og egenskaper ønsker du deg?

Jeg er generelt skeptisk til rør RIAA, det finnes vel andre mer åpenbare valg av RIAA-trinn (som ikke er rør) hvis du skal ha dette som en bi-kilde?

CBA

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg er i tillegg noget skeptisk til Regas pickuper. Har hatt et par, er ikke så glad for det.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
AT0C9 fra Lpgear.com. "Value for money" Eventuelt kan du prøve med Benz Miro Silver / Gold. Disse passer også meget bra på RB-250 -armen din.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg er i tillegg noget skeptisk til Regas pickuper. Har hatt et par, er  ikke så glad for det.
Jeg liker ikke disse pu'ene! Men vi snakker her om smak og behag.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Glemte å si den jeg selv(for en P25 med RB600 arm) har fått anbefalt, AT09.
Tror jeg betalte 289$ på LPGear.com, skal være en svært god MC pu til prisen.
Skal være sier jeg, for jeg har ennå ikke fått testet den! :D

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ooops, der hadde Par vært igjen gitt! ;D

Men dog...eller Dog i mitt tilfelle. ;)

O.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Samtlige Moving Magnet modeller fra (i alfabetisk rekkkefølge) Audio Technica, Goldring, Ortofon og Rega i prisklassen opp til ca 1.500 kroner går jo relativt greit med denne spilleren. Spørsmålet blir heller hva slags klang og egenskaper ønsker du deg?

Jeg er generelt skeptisk til rør RIAA, det finnes vel andre mer åpenbare valg av RIAA-trinn (som ikke er rør) hvis du skal ha dette som en bi-kilde?

CBA
Jeg har en innebygget RIAA i min Arcam FMJ A32 å benytte i tillegg dersom denne rør-saken ikke skulle falle i smak, men lysten til å forsøke dette er rett og slett for stor. Jeg kan jo ikke vite om jeg vil like det før jeg har forsøkt.... ;)

Lydsignaturen jeg ønsker bør kanskje helle litt mot "det mørke", da høytalerne mine er Audiovector Mi3.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg har en innebygget RIAA i min Arcam FMJ A32 å benytte i tillegg dersom denne rør-saken ikke skulle falle i smak, men lysten til å forsøke dette er rett og slett for stor. Jeg kan jo ikke vite om jeg vil like det før jeg har forsøkt.... ;)

Lydsignaturen jeg ønsker bør kanskje helle litt mot "det mørke", da høytalerne mine er Audiovector Mi3.
Da henviser jeg deg hit ;)

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1140642409

Dersom du er ute etter en mørk signatur må du ikke gå for Benz Silver / Gold.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Glemte å si den jeg selv(for en P25 med RB600 arm) har fått anbefalt, AT09.
Tror jeg betalte 289$ på LPGear.com, skal være en svært god MC pu til prisen.
Skal være sier jeg, for jeg har ennå ikke fått testet den! :D

O.
Har du fått den i hus?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
292
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er en stor fan av AT-OC9 pu'en, men ikke på en Rega P2. Den er simpelthen ikke egnet; især ikke dersom man har høyttarere som graver dypt.. avslører mye "gruff" i det svært enkle P2 drivverket. Jeg synes i grunnen det er med nød og neppe den går til P3, passer helt suverent til f.eks P25.
Ikke er den spesielt "mørk" heller.. for å si det slik.

Tror jeg ville ha tittet, som CBA også sier, på MM-modeller istedet. Fin liste han nevner, man kunne kanskje også tilføyd Linn, som lager veldig friske men klangrike MM'er.
Av en eller annen grunn (redesign?) låter Rega's nye pu'er langt bedre enn tidligere i mine ører, og dersom man er ute etter en upfront rytmikk står de aldeles ikke tilbake for noen..

Mvh Vidar P

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg er en stor fan av AT-OC9 pu'en, men ikke på en Rega P2. Den er simpelthen ikke egnet; især ikke dersom man har høyttarere som graver dypt.. avslører mye "gruff" i det svært enkle P2 drivverket. Jeg synes i grunnen det er med nød og neppe den går til P3, passer helt suverent til f.eks P25.
Ikke er den spesielt "mørk" heller.. for å si det slik.

Tror jeg ville ha tittet, som CBA også sier, på MM-modeller istedet. Fin liste han nevner, man kunne kanskje også tilføyd Linn, som lager veldig friske men klangrike MM'er.

Mvh Vidar P
Har brukt denne på både NAD 533, og dette spilte faktisk meget bra. Problemet jeg opplevde var at motoren var for dårlig skjermet. Løste dette med å lage ett aktivt skjerm-hus til motor.
Men som du sier, spesielt "dyp" er den ikke, så ett Shure M75 -hus med SAS-nåla er nok tingen ;) Eventuelt skaffe en NOS-nål.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Når det gjelder rør-riaa mener jeg man, med meget bra resultat, kan bruke dette på mm-pu'er. Ett godt rørbasert mc-trinn skal man lete lenge etter. Da er det heller bedre å bruke trafoer på ett rørbasert mm riaa-trinn.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
292
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har brukt denne på både NAD 533, og dette spilte faktisk meget bra. Problemet jeg opplevde var at motoren var for dårlig skjermet. Løste dette med å lage ett aktivt skjerm-hus til motor.
Jeg vet.. også HifiKlubben spilte av og til med AT OC9 på Rega Planar 2 i sin tid; kunne fungere greit, men var veldig avhengig av at høyttalerne ikke kledde av lydkilden.
Selv har jeg aldri skjønt hva som er så "om å gjøre" med å bruke dyre, slitbare pu'er på billige drivverk, når man vanligvis får bedre lydmessig utbytte av å legge ditto penger ned i drivverk med billigere pu..

Man er imho tryggere på et godt resultat pr krone om man innser svakhetene i P2-drivverket, og bruker pu'er som ikke kler det helt nakent.

Mvh Vidar P

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Sistnevnte ville jeg nok styrt klar av ;)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Puttet en Ortofon OM 20 Super i handlekurven hos needledoctor.com , men så kræsjet serveren. Skal jeg ta det som et tegn på at dette ikke er et bra kjøp, eller er denne finfin? Tror dere det er en "markant" oppgradering fra Goldring Electra?

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Att Anfield:

Ser at du "legger" deg på en vanskelig sum. 700 NOK pluss mva og frakt.

I denne prisklassen ville jeg nok vurdert Ortofon 520 MKII (http://www.ortofon.com/html/body_magnetic_technical_data.asp?varenr=0535201) Denne får du for rundt 1000 NOK her i Norge. Passer utmerket til din arm. Sporer meget bra gjør den også. Kontroll i alle ledd, men mangler litt av varmen jeg søker.

T

timc

Gjest
Puttet en Ortofon OM 20 Super i handlekurven hos needledoctor.com , men så kræsjet serveren. Skal jeg ta det som et tegn på at dette ikke er et bra kjøp, eller er denne finfin? Tror dere det er en "markant" oppgradering fra Goldring Electra?
Ja! (til siste spørsmål ;D )

Mvh

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Ja! (til siste spørsmål ;D )

Mvh
Goldring Elektra er håpløs, og hører ikke hjemme på en platespiller. Dårligere sporingsegenskaper skal du lete lenge etter.

S

Stereo_Mono

Gjest
For all del ikke kjøp det RIAA trinet. Har prøvd å feilet der. Noe av det værste jeg har hørt. Finnes ikke bass i den. Fikk nesten intrykk at det ikke er noe RIAA EQ i den. En rimlig Nad PP2 låter bedre.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Goldring Elektra er håpløs, og hører ikke hjemme på en platespiller. Dårligere sporingsegenskaper skal du lete lenge etter.
Takker for de tilbakemeldingene, både timc og PAR. Da er det verdt et forsøk med en ny PU :D

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Att Anfield:

Ser at du "legger" deg på en vanskelig sum. 700 NOK pluss mva og frakt.

I denne prisklassen ville jeg nok vurdert Ortofon 520 MKII (http://www.ortofon.com/html/body_magnetic_technical_data.asp?varenr=0535201) Denne får du for rundt 1000 NOK her i Norge. Passer utmerket til din arm. Sporer meget bra gjør den også. Kontroll i alle ledd, men mangler litt av varmen jeg søker.
Skal sjekke ut den også.

Når det gjelder sum, så hadde jeg håpet å slippe unna med ca 1000-1500,- totalt.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Skal sjekke ut den også.

Når det gjelder sum, så hadde jeg håpet å slippe unna med ca 1000-1500,- totalt.
Igjen er det ikke mye å velge i, men som sagt, 520 MKII gjør en meget god jobb i denne prisklassen.

josi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei PAR,

Hvorfor så kritisk til audio-technica AT440ML? Fint å høre argumentene dine - argumentene for ditt "nei" er vel så interessant som svaret i seg selv (for meg i det minste).

Jeg har ikke prøvd AT440ML selv, men den har fått en del hederlig omtale og går for en bra pris.

Mvh. josi

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Hei PAR,

Hvorfor så kritisk til audio-technica AT440ML?  Fint å høre argumentene dine - argumentene for ditt "nei" er vel så interessant som svaret i seg selv (for meg i det minste).

Jeg har ikke prøvd AT440ML selv, men den har fått en del hederlig omtale og går for en bra pris.  

Mvh. josi
På en RB-250 arm vil ikke denne spille bra. Sporingsevnene er dårlige og lyden spinkel. Samtidig vil denne gi et unyansert lydbilde på en RB-250 -arm. Finnes pu'er, i samme prisklasse, som paser så mye bedre på denne armen.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.265
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg har nettopp fått en ny Benz MC20E2 i bytte for min gamle ditto. Needle Doctor hadde til min store glede en bytteordning for denne pu; Ny pu, halv pris ved retur av gammel pu!
Anbefales iallefall på P3/RB300. Ligner litt på ATOC9 bare litt råere i lyden...

K.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Makan til diskutering her da. blir helt gal i huet av å lese alle for og imot argumentene her jeg;) Jeg er i samme båt, og er på jakt etter en ok pick-up til rega p2. Har det seg slik at ortofon 520 mk2 er den flest folk er minst uenige i er en ok pick-up:) ? er det en mm? Hvem leverer denne i så fall?

Min smak er ikke av den super analytiske, da jeg spiller mye rart på spilleren, men det hender det surrer ei zappa-plate i ny og ne og da hadde det vært greit om ikke pick-up`n er helt på trynet.

ser ut til at det blir innkjøp av en doxa 07 preamp med innebygget mc riaa(bygge om til mm). Kommer til å fortsette med å bruke mm, da disse er litt feitere i lyden og passer bedre til min musikksmak og lommebok.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Mono.no lever 520 MKII, og dette er en MM pu.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.957
Sted
Kongsberg
Hei. :)

Til en Rega P2 bør man absolutt vurdere en Audio Technica AT-95 om man ønsker å komme billig ut av det.
Denne selges i Sverige for en 4-500 kroner og dette gir deg penger til overs så du kan gå for en bedre RIAA.
Hva med en NLE-17, Project Tube Box eller ASR Basic Mini?
Så kan du vurdere en dyrere PU etter noen år når du har sett lyset. Og så kan du gå for en enda bedre spiller når du virkelig har blitt frelst. Og så er snøballen i gang...

Vinyl er herlig dere. ;)

Lykke til :)
Gunnar Brekke

D

dig_it_all

Gjest
Hei!
Hvis det du leter etter er en pickup hvor lydsignaturen heller mot det fyldige/varme klangen som ofte forbindes med rør - da bør du prøve en Shure eller Grado Prestige serien.
Rega P2 har en egenklang som heller mot det lyse. Har inntrykk av at mye av det som er tidligere nevnt her kan forsterke denne tendensen til spiller.

http://www.ljudia.no (Shure M44G)
http:www.multima.no/default.aspx?category=301
(Shure M97xE)
http://www.audioconsult.dk (Grado)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Det må du ta som et tegn. Kjøp heller en Audio Technika AT - 95e eller modellen over hos Ljudia.se. (440?) Koster deg 340,- for at 95. Godt kjøp i øko klassen!

Husker da Linn kom med "basik". Det var et Audio Technika produkt. Så da er du i Linn-klassen.  ;D

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei. :)

Hva med en NLE-17, Project Tube Box eller ASR Basic Mini?
Så kan du vurdere en dyrere PU etter noen år når du har sett lyset. Og så kan du gå for en enda bedre spiller når du virkelig har blitt frelst. Og så er snøballen i gang...

Vinyl er herlig dere. ;)

Lykke til :)
Gunnar Brekke
Jeg ønsker meg også en NLE 17, men Niels Larsen er tom og DACT leverer kun utenfor Skandinavia. Noen gode ideer?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
292
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husker da Linn kom med "basik". Det var et Audio Technika produkt. Så da er du i Linn-klassen.  ;D
Det var ikke "basik", det var Linn K5. Denne hadde samme grunnkonstruksjon, men noe småendringer i detaljer, og kostet etpar-tre hundrelapper mer. Linn K9 var forresten også samme konstruksjon, men med bedre nåleslipning.

Jeg liker AT95E (og K5) godt, har begge, men føler at Rega P2 gjerne kan påkostes et enda bedre element.

Mvh VIdar P

Topp Bunn