Piano

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
Hei,

Jeg er litt newbie til klassisk musikk, men har hørt en del rene pianostykker som imponerte stort.

Har noen noen anbefalinger å komme med på lignende?

Espen

N

nb

Gjest
Det finnes jo fantastisk mye å velge mellom, så kanskje litt lettere å komme med forslag om du kan være litt mer konkret på hva du har hørt som du har likt.

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
Tja, godt spm. Blir litt som når jeg beskriver vin - jeg vet hva jeg liker men mangler vokabularet til å sette ord på det.

Jeg er fasinert av piano i utgangspunktet. Jeg har mer sans for melodisk piano enn moderne "klassiske" innspillinger som låter ikke helt bra i mine ører. Jeg tror jeg har hørt noe piano av mozart jeg satte stor pris på, men ellers litt usikker.

Uansett er jeg veldig åpen for forslag, uansett om jeg har hørt det før eller ikke.

Takk for innspill så langt.

espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Liknende til hva da Espen? :)

Kanskje vil du like Chopin? Satie? Beethoven? Svært mange av de største komponistene har jo skrevet god pianomusikk.
Antall plateutgivelser må vel være millioner, så her er mye å velge i.

Dette er et lite knippe store plateutgivelser med stor pianomusikk i innspillingshistorien imo. Obs for noe "historisk" lydkvalitet; dette er plater for musikkinteresserte, ikke for lyddemoer.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5669042.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4757527.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5748002.htm

Dette innlegget kunne egentlig vart herfra til Dovre, så ta det ikke som noen anbefaling forsåvidt, bare noen få av de skiver jeg personlig aldri ville ha vært uten i platehyllene mine.

Mvh Vidar P

N

nb

Gjest
espenleknes skrev:
Tja, godt spm. Blir litt som når jeg beskriver vin - jeg vet hva jeg liker men mangler vokabularet til å sette ord på det.

Jeg er fasinert av piano i utgangspunktet. Jeg har mer sans for melodisk piano enn moderne "klassiske" innspillinger som låter ikke helt bra i mine ører. Jeg tror jeg har hørt noe piano av mozart jeg satte stor pris på, men ellers litt usikker.

Uansett er jeg veldig åpen for forslag, uansett om jeg har hørt det før eller ikke.

Takk for innspill så langt.

espen
Mozart har skrevet en del pianosonater - om du finner CDer med en pianist som heter Uchida trår du neppe mye feil. Jeg liker mye bedre klaverkonsertene til Mozart, men da blir det jo ikke kun piano som var det du spurte etter...

Om du føler deg litt barsk, så kan du prøve deg på Das Wohltemperierte Klavier av Bach, om det blir litt i overkant, så har Bach flotte pianosonater. Vidar P har sikkert noen utmerkede konkrete innspillinger å anbefale her - jeg har Das Wholtemperierte Klavier blant annet med Sviatoslav Richter og liker den godt, men lyden er litt så som så på den synes jeg.

Beethoven er nesten obligatorisk - de siste klaversonatene hans er kanskje det høyeste noen har nådd innen denne sjangeren, men det er litt mer "easy listening" tidligere i produksjonen.

Chopin er nevnt - Nocturene synes jeg er flott. Kan anbefale Arthur Rubinstein på RCA sine innspillinger, gamle og gode.

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
Her tråkker jeg allerede tydeligvis litt dårlig..

Jeg skjønner at piano blir feil begrep, når jeg sikkert(?) også mener flygel og klaver.

Takker for innspill så langt.

espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pianomusikk er et fullgodt begrep det; du misforsto nok nb, som mente piano med orkester.

I begrepet "pianomusikk" er det vanligvis implisitt at det er spillbart for flygel.

Du kan gjøre verre enn Edwin Fischer i de velltempererte også synes jeg, nb. Men de er innspilt midt på 30-tallet, og er sånn sett kanskje mer egnet for viderekommende; all den tid den reduserte lydkvaliteten lett kan stå i veien for noen.

Jeg har også Daniel Barenboim sine begge bøker, synes de er fine også jeg; han gjør seg mye bedre i Bach enn i f.eks Mozart synes jeg.. med sitt mer bastante og rytmiske spill enn de typiske "lyrikere". Imo.

Espen; se gjennom klassisksidene her på forumet, sjekk www.good-music-guide.com sitt forum; kjøp noen skiver, hør og lær.

Mvh Vidar P

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
OK, da skjønner jeg. Da skal jeg prøve å få tak i noen av klaverkonsertene til mozart, virker jo som et godt startpunkt. Både med og uten orkester er jo verdt å høre på.

Er det noen online-nettbutikker som selger dette i fornuftige kvaliteter? (mp3/flac uten sperre)

Espen

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.071
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Amazon selger da visst noe mp3; både Chandos og Linn selger lossless (flac og/ eller wma). Deutsche Grammophon også mp3 (men til grisepris, mener nu jeg. Norske 2L må også nevnes, men hvorvidt katalogen deres inneholder noe interessant er jeg ikke sikker på.

Bernt K

espenleknes

Medlem
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
0
Kjøpte akkurat en skive med Steffen Horn som solist fr l2.

Litt av hvert på cd'en, mye kjenner jeg igjen og mye nytt.

Får høre og kjøpe litt etterhvert.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.663
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei

Det er så mye bra så hvor skal jeg begynne?
Uchida med pianosonater av Mozart er nydelig, det skriver jeg under på.
Ivan Moravec spiller også Mozart nydelig. Både sonater (bare piano) og konserter (Piano og orkester).

En av mine største favoritter er
Glenn Gould som spiller Goldberg Variasjoner av J.S. Bach

Ingen pianister spiller slik, og det svinger så inni.......

Liten advarsel: Glenn Gould likte ikke Mozart, og herper sonatene med vilje på plate. Tøff type!

Og et tips: søk på YouTube, mye klassisk der nå, der kan du finne ut hva du liker før du kjøper.

hkl7

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.08.2008
Antall liker
0
Glenn Gould Goldberg variasjoner er noe av det beste som er innspilt, det kan være interesangt å skaffe begge inspilninger da det er en stor forskjell på karakteren i de to.

En annen favoritt er
Martha Argerich innspilning av Rachmaninoff`s konsert nr 3

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
Enig i at man ikke kommer utenom G.Gould i dette verket.
Anbefaler på det sterkeste denne utgaven-

- fordi man her får begge studioinnspillingene (1955 & -81)
-og for første gang brukes analogtapene fra 1981, som låter myyyye bedre enn de
digitale. (De ble spillt inn samtidig, visstnok uten at Gould visste noe om de analoge maskinene som
stod koblet til i naborommet). Disse tapene har ligget i hvelvet helt til de ble tatt fram og klippet sammen til
denne utgivelsen.
-Meget morsom bonus CD med 50 minutters intervju med Mr.Gould om Bach/Gouldberg pluss
uttak fra 1955 Goldberg innspillingene.
-Den er,tror jeg, mulig å finne lattelig billig. Mener jeg har sett den rimelig både på platekomp. og Amazon.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.663
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
hkl7 skrev:
Glenn Gould Goldberg variasjoner er noe av det beste som er innspilt, det kan være interesangt å skaffe begge inspilninger da det er en stor forskjell på karakteren i de to.
........
Jeg rasket med meg 1955-versjonen fra butikken til Platekompaniet i dag, kan ikke bare gå rett forbi sånt.
Skal si det er forskjell på de to innspillingene hans ! Den mannen høres som han ble klokere med årene, jeg liker ikke 55-innspillingen så godt ved første gjennomspilling. Da gjenstår fremdeles analog-opptaket av den siste innspillingen og da må jeg vel kjøpe den versjonen som har alle likevel. Jaja.

J.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Prøv en av våre egne pianister Leif Ove Andsnes. Han er lagt ut på cdon til 99 for de fleste innspillinger. Ønsker du å prøve deg på litt teknisk vanskelige stykker prøv denne. Her får Andsnes virkelig vist sine kvaliteter.

Elektron

Vedlegg

Topp Bunn