Phonoamp og pick up til TW Acustic Raven med Graham Phantom II / Triplanar arm?

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hei!

Ja, da hopper man i det og kjøper grammofon etter Jul. Det blir en TW Acustic Raven One / Two og en Graham Phantom II / Tri-Planar arm. Men jeg må finne ut hva jeg skal bruke på phonoamp og pickup. Jeg kunne tenke meg å investere omlag kr. 15 - 20,000 på en phonoamp og kr. 10-15,000 på en pickup. Det hele er selvfølgelig et spørsmål om smak. Lyden bør stå i stil til Burmester og Wilson Audio Sophia II, som faktisk tenderer mot det varme, men likevel åpen detaljert lyd. Spiller all slags musikk, så her man kunne tåle å spille Pantera, John Martyn og Passion Pit om hverandre ;D

Har noen hørt Air Tight PC-3 eller Transfiguration Phoenix? Har gjennom mange år likt Ortofon godt, men vet ikke helt hvordan de står nå prismessig i forhold til andre pickups der ute.

MVH, ToffenG

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ToffenGunnufsen skrev:
Hei!

Ja, da hopper man i det og kjøper grammofon etter Jul. Det blir en TW Acustic Raven One / Two og en Graham Phantom II / Tri-Planar arm. Men jeg må finne ut hva jeg skal bruke på phonoamp og pickup. Jeg kunne tenke meg å investere omlag kr. 15 - 20,000 på en phonoamp og kr. 10-15,000 på en pickup. Det hele er selvfølgelig et spørsmål om smak. Lyden bør stå i stil til Burmester og Wilson Audio Sophia II, som faktisk tenderer mot det varme, men likevel åpen detaljert lyd. Spiller all slags musikk, så her man kunne tåle å spille Pantera, John Martyn og Passion Pit om hverandre ;D

Har noen hørt Air Tight PC-3 eller Transfiguration Phoenix? Har gjennom mange år likt Ortofon godt, men vet ikke helt hvordan de står nå prismessig i forhold til andre pickups der ute.

MVH, ToffenG
Etter å ha eid relativt mange "småpene" pickup'er opp gjennom årene og også prøvd mange av dem på Raven og begge nevnte armer er min soleklare anbefaling Air Tight PC-1
Koster nok dessverre en god del mer enn hva du antyder, men på en annen side blir du da ferdig med det og ikke behøver å tenke på noen videre oppgradering på den fronten de neste årene......... :)
Så kan du heller spare inn litt på riaa i første omgang.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jens skrev:
ToffenGunnufsen skrev:
Hei!

MVH, ToffenG
Etter å ha eid relativt mange "småpene" pickup'er opp gjennom årene og også prøvd mange av dem på Raven og begge nevnte armer er min soleklare anbefaling Air Tight PC-1
Koster nok dessverre en god del mer enn hva du antyder, men på en annen side blir du da ferdig med det og ikke behøver å tenke på noen videre oppgradering på den fronten de neste årene......... :)
Så kan du heller spare inn litt på riaa i første omgang.
I mine ører er PC-1 ganske "nøytral" i klangbalanse d.vs hverken spesielt lys eller mørk.
Det er dog en ekstremt sprek og dynamisk pickup og er så langt man kan komme fra "kjedelig nøytral". Den har altså sjel :)

Skal man over mot det mer varme er Kondo et godt valg (men koster enda mer) og hvis man skal mot det litt lysere er jo Titan-i også en sterk kandidat. Det finnes dog både klart mørkere og klart lysere pickup'er enn både Kondo og Titan-i, men da begynner man å komme ganske langt ra det som jeg oppfatter som noenlunde "nøytralt".

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi!

Dessverre er Airtight PC-1 utenfor hva jeg har å rutte med. Hvordan der PC-3 i forhold? Det er ofte slik at man vi ha alt med en gang, men jeg må priortere driverk og arm først dessverre...

Kjøpte nye høyttalere ifjor, og driver med raske båter på si (der kostnadene ikke kan sammenliknes med stereo i det hele tatt).

MVH, TG

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ToffenGunnufsen skrev:
Hi!

Dessverre er Airtight PC-1 utenfor hva jeg har å rutte med. Hvordan der PC-3 i forhold? Det er ofte slik at man vi ha alt med en gang, men jeg må priortere driverk og arm først dessverre...

Kjøpte nye høyttalere ifjor, og driver med raske båter på si (der kostnadene ikke kan sammenliknes med stereo i det hele tatt).

MVH, TG
Irriterende å måtte ta slike valg :mad:
Både PC-3 og Phoenix er ok pickup'er, men jeg ville allikevel gått for PC-1 (eventuelt Titan-i) og de ekstra 10k som man må ut for disse ville jeg heller spart inn ved å kjøpe en riaa til 5-10k i første omgang.
Men det er nå bare meg.......... :-\

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
7
Hi!

Hvor mye koster en PC-1 vs PC-3? Eller Titan-i? Har ikke helt oversikten på prisene her på berget (!)..

MVH, Toffen

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ToffenGunnufsen skrev:
Hi!

Hvor mye koster en PC-1 vs PC-3? Eller Titan-i? Har ikke helt oversikten på prisene her på berget (!)..

MVH, Toffen
En ting er veil. priser en annen ting er prisen du må betale.
Spør din Raven forhandler www.artsound.dk

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
ToffenGunnufsen skrev:
Hi!

MVH, Toffen
Regner med du handler med Hans, Artsound. Du skulle i så fall forhøre deg om pakkepris på raven one/phantom/PC-1 og f.eks den billigste Whest riaa. Kanskje du kan få pressa det innenfor ditt budsjett. Ellers så finnes det alltids noen brukte PC-1 på Audiogon til omtrent $3K.

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det var visst to hoder samme tanke, Jens ;)

Asbjørn

Topp Bunn