Philips 212 Gp412 2 E

R

Roar

Gjest
:)

Denne spiller nå her hos meg. Den var veldig vanskelig og få til og spore riktig. Hadde ikke spilleren 100% i vater.

Lyden varm og nydelig detaljert. Har kansje ikke bunndraget til 75 nåla,men den virker mere varm lydmessig.(homogen).
Men en ting er sikkert,her må lp ene være i orden,for det hører du med en gang med denne nos nåla.
Spilleren har fått ny rem og nål,og den spiller nydelig.

Har sammenlignet den med Thorensen,er forskjell til thorensen sitt favør.(Thorens 126mk3 v15 shure.

Men forskjellen er ikke stor.Men den er like bra som 166bc med rega arm,om ikke bedre. Det får tiden vise.

Har også en helt ny Gp 400 nos nål som skal prøves.

Mvh Roar

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Spent på å høre mer om dette :)
Jeg har en Philips 209 S Electronic som jeg går og venter skal bli ferdig overhalt.
Denne har stått stille siden begynnelsen av 80-tallet.
Er spent på hvordan den vil yte i forhold til min gamle Rega Plan.2

Noen ideer om hvilken stift jeg skal/bør bruke, om den er gåen på 209`n?
Tviler egentlig på om selve stiften er gåen. Har vel knapt 200 timer bak seg tenker jeg.(vet jo ca hvor lite fattern spillte plater)

R

Roar

Gjest
Spent på å høre mer om dette  :)
Jeg har en Philips 209 S Electronic som jeg går og venter skal bli ferdig overhalt.
Denne har stått stille siden begynnelsen av 80-tallet.
Er spent på hvordan den vil yte i forhold til min gamle Rega Plan.2

Noen ideer om hvilken stift jeg skal/bør bruke, om den er gåen på 209`n?
Tviler egentlig på om selve stiften er gåen. Har vel knapt 200 timer bak seg tenker jeg.(vet jo ca hvor lite fattern spillte plater)
Kjenne ikke til denne 209,men kjenner godt til 212.
Har ikke lyst til og anbefale denne spilleren med andre nåler enn 412. Men får en tak i denne så,er det bare og slå til.
Regner med at det sitter en 400 eller 401 nål på din,disse kjenner jeg ikke godt nok til. Trur Jekri kan fortelle mere om disse nålene.
Vær litt oppmerksom på pickuphuset på de,disse kan være litt morkne.

Men har du en lett arm på den,kan du prøve shure n75ed type 2 i 400 pickupen. Dette kan bli en veldig bra match.

Om den er bedre enn Regaen din er jo noe du får teste selv.Er litt moro og teste spillere mot hverandre,men de bør jo ha like utgangsmuligheter,og det er ikke lett hvergang.

Hvis denne 209 har flytende oppheng må du jobbe litt med underlaget.Den MÅ stå stødig,og helst ikke med kontakt til gulvet.Står den dårlig så er det som natt og dag. Remma bør også være ny.
Nåler og remmer kan du bestille hos Philips Norge. 412 har de ikke mere av,men de har nos 400,401 igjen trur
jeg.(så løp og kjøp) betalte 318kr for den (400)

Mvh Roar

J

jekri

Gjest
209 electronic ble orginalt levert med 412 element. Nypris 1975 var kr. 1975.-

R

Roar

Gjest
209 electronic ble orginalt levert med 412 element. Nypris 1975 var kr. 1975.-
Er han heldig så sitter det en nos GP412IIE på den,er spilleren og pickupen i orden så kan jeg love deg at du skal bli overrasket. Hvis du får denne til og spille optimalt kommer du til og få mange gode stunder med denne spilleren.

Bruk en dempningmatte under spilleren,denne kan virke litt simpel.Men den gjør underverker. Det som er så fint med denne er overflaten,den gjør at spilleren på en måte suger seg fast. Den er vel cirka 4cm tykk og har blygymmi matte innvendig.

Det jeg ikke forstår at en ikke har tenkt på når det gjelder platespillere er styringshjul til remma. (mellom drivhjulet og tallerken på begge sider,ene siden hvor en kan justere) Da kan jo en få spilleren til og gå mye jevnere,og særlig i bassområdet.

Har du noe bilder av denne 209 Jekri?

Mvh Roar

J

jekri

Gjest
Det er veldig mye automatikk og sensorer på denne. Jeg liker ikke så mye elektronikk på en platespiller, det må være mekanikk :)

R

Roar

Gjest
Det er veldig mye automatikk og sensorer på denne. Jeg liker ikke så mye elektronikk på en platespiller, det må være mekanikk :)
Med denne spiller så følger det en lp plate,til og teste den med. Trur jeg henter spilleren.

Mvh Roar

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med denne spiller så følger det en lp plate,til og teste den med. Trur jeg henter spilleren.

Mvh Roar
Spennende!!

Hent spilleren ;D

Har du fått lyttet mer til 212?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått tilbake fatterns gamle 209 s electronic.

Den låter ikke så verst ;)
Har ikke hørt på den siden ca 1980.

Fin mellomtone, graver faktisk dypt i bassen, men gnistrer ikke akkurat i toppen.....

Pu`en som står på vet jeg ikke hva er. Den er sort....
Er det noe sted på den jeg kan se godt etter for å finne ut hvilken type det er?
Har en stygg mistanke om at fattern skiftet den en gang i tiden.

Det eneste negative jeg finner med overhalingen, er at det kommer en slags "metallisk puls" på starten, mellom låtene og på slutten av plata....hva kan dette være?
Hører det ikke på låtene, men det skaper vel forstyrrelser i lydbildet...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker!

Det er nok ingen av disse som sitter på nå...  :(

Er det bare Philips sine som gjelder?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Så enig, så enig! Disse 212ene har jeg forøvrig ingen gode minner om. En ganske mainstream sak fra den perioden det var god grunn til å rynke panna av Phillips. Hadde inntrykk av at mesteparten av produksjonskostnadene gikk med til den fancy touch-betjeningen med grønne lys (!?) og som sluttet å virke etter noen år.

Men som et symbol på perioden er den interessant. Og at touchen ender virker er jo verdt hele spilleren! Men ikke opphøye denne greia til noen stor spiller!

Kostet snaut det dobbelte av Stanton 681 EEE jeg kjøpte den gangen. Det sier jo litt, eller? :)

209en har jeg ikke peiling på. Men Phillips fra den perioden? Hrmmmm...

nimzo

Medlem
Ble medlem
01.09.2005
Antall liker
0
Philips 212 förtjänar ingen Hype. Jag har ägt en, och vilken Thorens som helst krossar den.
Den så kallade flytande upphängningen ser ut att vara konstruerad av Fisher-Price jämfört med Thorens. Ett hopplöst pickupfäste som tenderar att glappa och som aldrig kan ge ett bra och stumt montage. Synd, för tonarmen i övrigt har rätt bra lager och är inte så tokig.
GP400-pickuperna är helt OK, men Philips 212 är inte någon "Giant-killer".

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå har jeg absolutt ingen forventninger om at denne 209 skal være noen "giant-killer"!

Synes den låter helt ok...ikke mer.

Ett problem har oppstått siden i går.
Balansen har flyttet seg helt ut til venstre. Bare litt lyd i H høytaler.
Noen som har fornuftige tanker om dette?

J

jekri

Gjest
Nå har jeg absolutt ingen forventninger om at denne 209 skal være noen "giant-killer"!

Synes den låter helt ok...ikke mer.

Ett problem har oppstått siden i går.
Balansen har flyttet seg helt ut til venstre. Bare litt lyd i H høytaler.
Noen som har fornuftige tanker om dette?
Jeg har opplevd kontaktproblemer ved pickupfeste på Philips.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trodde kansje jeg ville få lyd eller ikke lyd da...

Spilleren ser jo kul ut da. Grønne lysdioder og børstet alu. ;)

Tror nok at fattern får spilleren tilbake som en del av julegave ;D

Må vel kjøpe noen LP`er til han også....jeg har alle de gamle hans ;D

Roar:
Hvordan ble det med spilleren din?

J

jekri

Gjest
Tror nok at fattern får spilleren tilbake som en del av julegave   ;D

Må vel kjøpe noen LP`er til han også....jeg har alle de gamle hans  ;D
Du er en snill sønn :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du er en snill sønn :)
Hadde jo vært moro om han begynte å høre på musikk igjen.
Han har alltid sunget i kor, men jeg håper han vil få bedre tid etterhvert, til å sette seg ned og nyte mye av det jeg vet han har sunget. :)

Vet at han var stolt som en hane den gangen han kom hjem med denne spilleren.
Det er jo fremdeles ikke en stripe på den. Lokket er like blankt som da den var ny.

Han kommer til meg i julen. Kobler opp i kjelleren. Så får han lyttet skikkelig. Kanskje det sporer ham til å bytte ut den GAMLE Akai reciveren han "alltid" har hatt....

R

Roar

Gjest
Trodde kansje jeg ville få lyd eller ikke lyd da...

Spilleren ser jo kul ut da. Grønne lysdioder og børstet alu.  ;)

Tror nok at fattern får spilleren tilbake som en del av julegave   ;D

Må vel kjøpe noen LP`er til han også....jeg har alle de gamle hans  ;D

Roar:
Hvordan ble det med spilleren din?

Hatt ferie noen dager,har vært på hytta og koset meg.

212 spiller bra med denne 412 nos nåla,men spilleren er helt jævlig og få 100% stabil.
Det er her hemligheten ligger og få den til og spille bra.
Spilleren må bli tyngre,og være stabil.
Den spiller klart og tydelig,og går brukbart ned i bassen.

Skal jbbe litt mere med underlaget,for og få den til og bli mere stabil. Skjønner godt at mange har gitt opp denne spilleren. Kommer til og prøve den mere med shure nåler.

Hvordan spiller 209 din i forhold til den andre spilleren du har?

Mvh Roar

R

Roar

Gjest

Har hentent 209 e,og jeg fant testplata som følte med denne spilleren. Den har ikke helt likt oppheng som 212.

Virker veldig plastikkaktig denne 209,men den skal få en sjangs. Men jeg må ta den helt i fra hverandre,for det er en del feil i opphenget på den. Hele armhenget må renses og smøres.
Men denne har jo en helt annen arm og spilleren har en bra tyngde,så denne er nok lettere til og få stabil enn 212.

Tøff er den også.
Dette hadde vært en fin jobb for deg Jekri. ;)

;)                Mvh  Roar

R

Roar

Gjest
Har nå gjort opphenget stivere på denne 209 e. Virker som det to forskjellig måter og ha det flytende opphenget på. Nå er den vateret opp på takkerken hjul og det ble bra. (slapp og ta spilleren helt i biter).
Må bare måle shoren på sidene,slik at denne blir lik. Spiller gjør den også. ;)

Nå er opphenget mye stivere,og jeg vet ikke hva som kan bli negativt med dette. Det virker som det er mere bass i denne 209E.

Men uansett så er det et godt stykke opp til Dual og Thorens.

Mvh Roar

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Knakje noen kan hjelpe meg også.
En gammel skoleelev trenger hjelp til sin Philips 212. Hadde dratt den fra loftet og vil spille farens gamle lp plater. Stiften er ødelagt og ny trengs. Det sitter en GP 400/5oo på den. Dene får jeg tak i for 28$

Denne saken er noen år. SKal han:
-Kjøpe ny pick up?
-Kjøpe ny stift, eventuellt hvilken?
-Andre pick up'er som passer i denne spilleren?
-HVor er det billig og handle?

Håvard

J

jekri

Gjest
Kjøp ny GP 400/401 stift, reim og spill i vei. Ny pickup krever en annen festeskinne.
Stift får du kanskje i en hifi butikk, helt sikkert hos www.stiftservice.com

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei

Takk for svar. Enkelt og greit svar.

Syns prisene hos stiftdervice var litt drøye.
Bestiller vel fra needledepot tenker jeg.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Jeg har (også) en Philips 212. Har satt på 412 nål og da spiller den etter min mening utrolig fint. Men det var etter at jeg fikk satt den skikkelig i vater.

R

Roar

Gjest
Jeg har (også) en Philips 212. Har satt på 412 nål og da spiller den etter min mening utrolig fint. Men det var etter at jeg fikk satt den skikkelig i vater.
Har du fått også ta i denne 412 :) :) nålen,gratulere disse er sjeldne. Spill noen timer på den,så forandrer den seg litt lydmessig.(homogen)

La spilleren stå på et skikkelig underlag,gjerne 50kg tungt. Eller en vegghylle med dempningmatte. Men tallerken må være 100% i vater. Prøvde denne 412 i en 202,spilte utrolig detaljert men manglet tyngde nedover.
Vet ikke om dette kan skyldes at 202 ikke har flat rem. 212 har jo en ganske stor rem. Det er veldig viktig at remmen er bra,for at den skal spille bra.
Har du noen andre spillere du kan sammenligne den med?

Mvh Roar

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Har du fått også ta i denne 412 :) :) nålen,gratulere disse er sjeldne. Spill noen timer på den,så forandrer den seg litt lydmessig.(homogen)

La spilleren stå på et skikkelig underlag,gjerne 50kg tungt. Eller en vegghylle med dempningmatte. Men tallerken må være 100% i vater. Prøvde denne 412 i en 202,spilte utrolig detaljert men manglet tyngde nedover.
Vet ikke om dette kan skyldes at 202 ikke har flat rem. 212 har jo en ganske stor rem. Det er veldig viktig at remmen er bra,for at den skal spille bra.
Har du noen andre spillere du kan sammenligne den med?

Mvh Roar
Takk, takk. :) Jeg må innrømme at jeg måtte lete litt ja. Men jeg skulle bare ha tak i en. Hadde egentlig en 312 innen rekkevidde men fikk et bedre tilbud på denne. Det er jo ikke så stor forskjell på de har jeg fortsått, bortsett fra at det er automatisk retur på armen på 312-en.

Så nå mangler jeg bare et fint eksemplar av en Dual. En 701 jeg hadde for hånden glapp for meg dessverre :(

Men er fornøyd med denne 212-en. Måtte betale litt, men fikk et Shure 75 element på kjøpet da :D. Har riktignok ikke fått hentet ny rem enda, men da blir den vel enda bedre.

Det eneste jeg kan sammenligne med er min Technics 1210 og Sony P-1000, men føler ikke at det blir helt riktig. Må ha tak i en Dual 601, 701, 1225 eller om du har andre tips.

Jeg skal også forsøke å sette 212-en på en sekk med tørket sand. ( ;D) Har hørt rykter om at det funker bra. Vet du noe om det?

PS.
Jaja, da har jeg også blitt bitt av "vintage" basillen.

R

Roar

Gjest
Det med sand har jeg ikke prøvd,men det kunne vært artig og prøve.
Moro og høre at den spiller bra,for det gjør den her også.

Når det gjelder Dual er 1219,1225,1228,1229 og 701 som er bra spillere.

1219 og 1229 er helt like,1229 har stroboskoplampe.
Disse to er veldig gode.

Mvh Roar

L

LA3WMA

Gjest
Fant en GA-312 Electronic i EE- containeren for noen år siden. Har tatt den fram igjen nå, og montert en Ortofon Super OM-10 på den. Fjernet den originale plastbunnen på den, og monterte en 30mm massiv eikeplate istedet. Har vatret den skikkelig opp, og den er ikke til kjenne igjen :)
Har en svak brum når jeg ikke spiller plate og skrur volumet endel opp, men det høres ikke ved spilling. Har prøvd å jorde den til forsterkeren, men da ble det betydelig verre. Noen tips?

Topp Bunn