Personlig trener

P

Parelius

Gjest
Lite innslag nå på nurk, og jeg blir rett og slett satt ut. Bruken av personlige trenere er på stort oppadgående. Er det jeg som er gal (som synes dette er sinnsykt), eller er verden på vei mot nok en galskap? Trenger vi betalte personlige trenere for å holde kroppen i nogenlunde bevegelse? Er vi blitt totalt ukyndig i det mest basale? Eller er det noe helt annet på gang?

Kjør debatt!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Det er vel litt stas å fortelle omverden at man er rik nok eller prioriterer fysisk fostring såpass at man benytter seg av personlig trener.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.328
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Her en trener for hver dag i uka.

Håvard

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Effekten av treningen er ganske stor. Lider du under f.eks tidsklemma så tror jeg en PT time overgår to vanlig komponerte timer med god margin!
Har selv hatt noen PT timer og effekten er høy!
Med tanke på hvordan du utfører øvelser. Lage program og motivasjon i en treningssituasjon så har dette mye for seg!

Men det koster!!!!!!!!!!!!!!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Enkelte har rett og slett ikke den egenskapen at de greier å suge til seg lærdom og få denne til å sitte, så ja, enkelte trenger en personlig trener som kan holde de i hånden mens de trener.
Noen trenger det for å unngå å skade seg på Tarzanfabrikken, og noen trenger det for motivasjonen ( eller mangel på det sådan )

G

Gjestemedlem

Gjest
Vil tro det har mange årsaker.

Noen folk mangler motivasjon til å trene. Har man en personlig instruktør så blir man pisket litt i gang.

De liker ikke å trene alene, men samtidig liker man ikke fellestreninger med mange ukjente. Dette blir litt som å ta drosje i stedet for buss. Greit nok hvis man har råd til det.

Mange er usikre på treningsmetoder, og trenger litt undervisning. Kanskje de ikke har trent aktivt siden gymtimene og en og annen spasertur.

Man vil gjerne ha et skreddersydd opplegg som er tilpasset ens fysikk, alder, erfaring, filofax og lommebok.

Man får gjerne kostholdsråd samtidig. Mange er litt ukritisk til dette.

..

Hva er problemet?

P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hva er problemet?
Hvorfor i all verden skal det være et problem? Det er da mange merkverdigheter en kan undres over uten at det er et problem? (En undres sjelden over problemer!)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Jeg hadde tre timer med personlig trener som jeg fikk da jeg meldte meg inn i Elixia. Veldig motiverende og lærerikt. Utbytte av treningen uten disse timene hadde ikke vært det samme uten personlig trener.

Fikk også videre trening, motivasjon og tips om kosthold av han som hadde timene så lenge jeg var medlem på Elixia, gratis.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.769
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Vil tro det har mange årsaker.

Noen folk mangler motivasjon til å trene. Har man en personlig instruktør så blir man pisket litt i gang.

De liker ikke å trene alene, men samtidig liker man ikke fellestreninger med mange ukjente. Dette blir litt som å ta drosje i stedet for buss. Greit nok hvis man har råd til det.

Mange er usikre på treningsmetoder, og trenger litt undervisning. Kanskje de ikke har trent aktivt siden gymtimene og en og annen spasertur.

Man vil gjerne ha et skreddersydd opplegg som er tilpasset ens fysikk, alder, erfaring, filofax og lommebok.

Man får gjerne kostholdsråd samtidig. Mange er litt ukritisk til dette.

..

Hva er problemet?

De er så mange, og så yngler de så jævlig. Snart tar de over alt. De er en fare for Norge

P

Parelius

Gjest
Brasse skrev:
Jeg hadde tre timer med personlig trener som jeg fikk da jeg meldte meg inn i Elixia. Veldig motiverende og lærerikt. Utbytte av treningen uten disse timene hadde ikke vært det samme uten personlig trener.

Fikk også videre trening, motivasjon og tips om kosthold av han som hadde timene så lenge jeg var medlem på Elixia, gratis.
Den forstår jeg. Alltid greit å få en innføring i bruk av apparater og sågar hjelp til å legge opp treningsopplegg. Slikt forudrer meg ikke, og er vel på mange måter fornuftig å gjøre.

Jeg tenkte mer på de som har personlige trenere til så å si alle sine treningsøkter. Det er noe annet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
personlig trener?
pføy!

jeg speller fotball en gang i uka og tråkker på stepmaskinen i stua hver gang jeg har skrivesperre (noe som har begynt å skje litt for ofte i det siste).
det får holde.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gago skrev:
personlig trener?
pføy!

jeg speller fotball en gang i uka og tråkker på stepmaskinen i stua hver gang jeg har skrivesperre (noe som har begynt å skje litt for ofte i det siste).
det får holde.
Lumsk og ful midtbanespiller med knottene først til en hver tid?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Så lenge foreldrene betaler for å kjøpe seg litt god samvittighet, så blir det vel litt harmoni i familien. (Var så uheldig å se dette innslaget) ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Personlig trener??? Faen, jeg trenger personlig FANGEVOKTER for å unngå fristelser etc. som forhindrer luksuslegemet mitt fra å komme i den form det fortjener....

Dersom en PT funker for noen, why not? I alle fall bedre enn å forfalle slik som meg ;D ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.660
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En venninne har en slik personlig trener. Ungkarskvinne, må vite. Jeg synes det er litt svett, men min egen form er ikke akkurat for oppadgående for tiden.

Norge. Vi pumper opp olje, har personlige trenere, svenske kelnere, og vaskehjelpere fra Syden.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Valentino skrev:
En venninne har en slik personlig trener. Ungkarskvinne, må vite. Jeg synes det er litt svett, men min egen form er ikke akkurat for oppadgående for tiden.

Norge. Vi pumper opp olje, har personlige trenere, svenske kelnere, og vaskehjelpere fra Syden.
hehe - Sånn er det. Noen må jo passe på att PC'ene ikke stikker av også ;)

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Trene? Man har da folk til slikt..

Mvh

S

Slubbert

Gjest
Ansvarsfraskrivelse er en ting i tiden; overlat alt til myndighetene og hvis det ikke lar seg gjøre, betal noen for å ta hånd om problemene dine.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
"jeg kan ikke hoppe i fallskjerm, men jeg har lyst til å hoppe i fallskjerm allikevel!".

vel, da blir du seende sånn ut:

også har vi denne, da:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Når jeg ser på enkelte av dem som trener alene på SATS tenker jeg at flere burde bruke PT. Mange, spesielt kvinner, trener så slapt at det umulig kan ha særlig effekt. Men tøye ut skal de, ligger på tøyrommet i en halvtime etter den puslete treningen. Gir vel god samvittighet, men kroppen er like slapp fra gang til gang. En PT presser deg til å ta i, og ta den ekstra serien som du tror du ikke orker. Samtidig gis det jo veileding. Mange øvelser er kan lett gjøres feil.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg har trent endel med vekter og som ved alt annet jeg gjør går jeg inn for oppgaven. Det innebærer kostholsdagbok, proteinshake, tunfisk på boks (UGG!) innkjøp av bøker om trening, lesing på nettet og hamstring av treningsblader på Narvesen. Jeg prøvde basisøvelser, isolerendeøvelser, tre splitt, fire splitt, mange reps, få reps, trene tungt, trene lett osv.
Alt sammen basert på treningstips fra blader, bøker, venner og internett.
Jeg skal ikke si at jeg ikke hadde fremgang, men jeg hadde kompiser som kanskje slang innom sats engang i måneden, spiste burger osv. og hadde mer effekt av treningen enn meg.
Det sier seg selv at motivasjonen kun holder så lenge av gangen når man ikke opplever å få betalt for hard innsats.
Det er først når jeg innså at det finnes forskjellige kroppstyper og at jeg beklageligvis ikke har en type kropp som kan pakke på seg kilo på kilo med muskler sånn uten vidre. Jeg er en tynn jævel, slik har jeg alltid vært, men det tok mange år før jeg skjønnte at 22inch armene var uoppnåelige.
Jeg spiser relativt sunt og beveger meg mye i jobben, så faktsik har jeg ikke giddet å trent noe særlig de siste årene, for meg er det å trene kun et ork ikke en lystbetont ting å gjøre. Om jeg skal være helt ærlig så er eneste motivasjonen ved trening å se bra ut!
Jeg brukte mange forskjellige PT mens jeg var "besatt" i håp om at en av de hadde den magiske formelen for store armer eller V formet rygg. Har sikkert brukt 6-8000,- på slikt tull.
INGEN av disse trenerene nevnte noe om kroppstyper og at det rett og slett var urealistisk for meg å tro at jeg kunne bli den neste Arnold, de var mer enn happy med å "pushe" meg litt for så å ta pengene mine.
Personligetrenere og hele helsestudio bransjen selger en drøm om at alle kan se ut som Arnold eller Madonna, når faktum er at det er gene du har fått utdelt som avgjør hva som er mulig.
I min egen situasjon tok det altså mange år før jeg innså at det jeg drev med var bortkastet og overtrening som tømte meg for energi isteden for å gi meg muskler.
Nå har jeg funnet ut at jeg ikke trenger å spise som en bodybuilder, proppe i meg forferdelig vonde shakes eller leve livet med militær disiplin. Trening en eller to ganger i uka med vanelig kost gir langt bdre resultater og jeg slipper å være helt utbrent pga. all treningen og neffor pga. manglende resultater.

N

nb

Gjest
Med mindre man har store ambisjoner om ett eller annet eller har veldig opptatt av å få maks effekt ut av hvert minutt, så holder det lenge for de aller, aller fleste å gjøre ett eller annet en times tid et par-tre ganger i uka. Hva det er spiller neppe så stor rolle, og vil man absolutt trene med vekter er det begrenset hvor mye galt som kan gjøres om man velger mange reps, moderat belastning og bruker maskiner fremfor frivekter. Det skal også mye til å sykle/jogge/ro/bruke stepmaskin feil.

Klart, er selvdisiplinen lav og man trenger noen som kan pushe litt ekstra eller er avhengig av å betale en eller annen noen hundre kroner for i det hele gidde å ta turen innom treningsstudioet så er sikkert en PT fin.

Men å trene for å holde seg sånn noenlunde i form er ikke akkurat rakettforskning.

Tannlegen min(!) sa en gang at hun ble skikkelig deprimert over sine medforeldre som klagde over at de aldri fikk tid til å trene. Men de hadde tid til å stå på et idrettsanlegg med alle mulige fasiliteter for å se på barna trene en times tid. Hva med å ta en økt selv i samme slengen?

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
172
Sted
Nes Romerike
All fokus på trening er noe forbasket sludder som diverse foretningsideer bare skal gjøre penger på. Normal aktivitet som klippe plen, måke snø, gå på fisketur, spa i hagen, mekke bil, lange shopping runder på kjøpesenter, til&fra butikken hvis det er lenger enn 10m, gå på markeder, dytte bilen hvis den stopper, ta trappa i stedet for heisen, sage&hogge ved, støvsuge etc. Bare spør hvis det er noe mer dere lurer på. I min familie har dette vært helt vanlig ting å holde på med og ingen har daua før tia så sant det ikke har vært ekstraordinært som feks kreft. Visse sykdommer har i visse sammenhenger ikke noe med levesettet å gjøre. Pt er min far 78 og han har ikke gjort det skapendes grann med trening i system å gjøre. Oppegående fyr som kjører bil. Kompisen hans også er ved sine fulle fem selv om han er etter visse målestokker er altfor feit, men han holder koken allikevel. Individuelt sett så vil nok mange ha mer behov for aktivitet enn andre, men hvis folk er så idioter at kun sofaen og burger blir levesettet, ja da får de bare ha det så godt, men som sagt innledningsvis så er det ikke en kjeft i dette landet som burde ha noe som helst behov for systematisert trening. Personlig har jeg lagt ski og skøyterene på hylla, men du verden for en fin aktivitet for den som liker det. God bedring, nå skal jeg ta meg et glass vann og gå trappa fra 1 til 3etg på jobben, med papir i handa. ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Klart man må ha en personlig trener. Man skal jo ha en perfekt kone, og da må man ha en attraktiv kropp selv, så man ikke føler at hun er der bare på grunn av den overfylte lommeboka. Man skal også ha perfekte barn, en lysende karriere og den rette sosiale omgangskretsen. Da oppstår den famøse tidsklemma, og da må den lille tiden man har igjen til trening utnyttes maksimalt for å få mest mulig fantastisk kropp ut av den, og der kommer den personlige treneren inn i bildet.

Selv har jeg tre trenere. Riktignok deler jeg dem med noen andre gubber, men det er fordi jeg er så primitiv at jeg må ha en ball å renne etter. Så nå venter jeg bare på at kroppen skal bli perfekt, så min fantastiske kone blir fornøyd.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hva med egen plate/musikk-coach?

For et honorar på 500.- + mva pr. time kan jeg gjerne stille som din egen personlige hjemme-hos DJ.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
geirf2 skrev:
All fokus på trening er noe forbasket sludder som diverse foretningsideer bare skal gjøre penger på.

God bedring, nå skal jeg ta meg et glass vann og gå trappa fra 1 til 3etg på jobben, med papir i handa. ;D ;D
Jo takk, og jeg er helt enig.

Vi har jo hatt grisepestsvindelen og smeltesvindelen.
Nå står treningssvindelen for tur. / har vel pågått en god del år.

;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:

For et honorar på 500.- + mva pr. time kan jeg gjerne stille som din egen personlige hjemme-hos DJ.
Det er greit det Eros. Ser ut som økonomien løfter seg etterhvert og pengene må brukes opp ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
ErosLoveking skrev:

Kan du gi meg gratis prøvetime?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
BT skrev:
ErosLoveking skrev:

nesten gratis. En six-pack, for den første timen. Har vi en deal?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
- og hvorfor ikke egen spesialisert hifi-trener?? Det er mye tunge løft ute og går, både på forsterkere og høyttalere. Som gammel :eek:
vektløfter ser jeg behovet, det løftes aldeles feil som regel. Særlig i "High-end" klassen; åpenbart noen som tror at high-end betyr
at baken skal være høyest når det løftes! Det er også en del tunge økonomiske løft har jeg observert, hifi-finansrådgivning er et
annet høyst plausibelt PT-område.... Hva med egen WAF-enhancer..??

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.984
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min treningsdagbok...

Kjære dagbok,

Jeg har akkurat fylt 44 år, og min samboer ga meg en uke med personlig trener i fødselsdagsgave.

Nå er jeg i og for seg fortsatt i kjempeform, jeg spilte tross alt fotball til jeg var 20 år, men det kan jo være morsomt å få røre litt på seg.

Jeg ringte til treningssenteret og bestilte tid med en personlig trener.

Jeg falt for Linda, som er en 26-årig jente som bortsett fra jobben som personlig trener også er aerobicinstruktør og modell for badeklær....!!!

Det er hun som er grunnen til at jeg skriver det her, hun ba meg skrive dagbok for å holde orden på mine fremskritt. Det er mandag det gjelder.....

Mandag:

Jeg stod opp kl. 06.00. Det var skikkelig tøft å stå opp så tidlig, men da jeg kom til treningssenteret, der Linda ventet i resepsjonen, ble alt helt plutselig mye lettere.

Linda er fantastisk! Hun har blondt hår, fantastiske blå øyne, fin figur og et sjarmerende smil. Vi begynte med en rundtur på treningssenteret.
Linda viste meg apparatene og det første jeg måtte gjøre var å springe på tredemøllen.

Etter fem minutter tok Linda pulsen på meg, og hun virket litt urolig over hvor høy den var. Det hun ikke skjønte var at min puls var høy på grunn av at hun stod så nært meg i sin trange lycra-outfit, jeg er jo i toppform ellers!

Da vi tok noen sit-ups pushet Linda på meg og jeg kjempet og stod på, selv om jeg var trøtt i magen etter å ha holdt den inne helt siden jeg møtte henne i resepsjonen.

Etter treningen nøt jeg av å se på hvor smidig Linda rørte på seg da hun trente aerobicklassen sin. Jeg tenkte på at hun var like flink der inne som hun var med meg.

Det her kommer til å bli en FANTASTISK uke!!!

Tirsdag:

Jeg måtte drikke to kanner kaffe for å klare å stå opp, men til slutt var jeg utenfor døren og på vei for å trene. Linda tvang meg til å ligge på rygg og løfte en tung jernstang i luften. Etterpå la hun vekter på den også!

Bena mine kjentes som spagetti på tredemøllen, men jeg klarte en hel kilometer.

Smilet jeg fikk fra Linda da jeg gikk av tredemøllen var verdt strevet.

Jeg har det kjempebra! Dette er andre dagen i mitt nye liv!

Onsdag:

Jeg prøvde å pusse tennene, og den eneste mulige måten var å ligge med hodet på tannbørsten og røre munnen frem og tilbake over den.

Jeg tror jeg har fått brokk i brystmusklene.

Jeg fikk til å kjøre bil så lenge jeg slapp å styre eller bremse. Jeg parkerte på en handikapparkering ved treningssenteret.

Linda var litt ufølsom i dag, og hevdet at mine skrik forstyrret de andre som trener på treningssenteret. Jeg har funnet ut at hennes stemme er litt for pigg for sånne tidlige morgener, og når hun skriker til meg får hun en nasal tone som er riktig irriterende. Jeg fikk vondt i brøstet da jeg skulle stille meg på tredemøllen, så jeg måtte bruke trappemaskinen i stedet.

Hvem i helvete har funnet opp en maskin som simulerer en aktivitet som gjør heisen avleggs? Linda sa at det skulle hjelpe meg å komme i form og øke min livsnytelse eller noe sånt. Hun pratet masse annen drittprat også!!

Torsdag:

Linda ventet på meg med sine vampyrlignende tenner i en grimase som skulle forestille et smil, men den stygge formen på hennes tynne lepper avslørte henne. Jeg kunne ikke noe for at jeg var en halvtime forsinket.
Det tok meg 20 minutter bare å knyte skoene!

Linda tvang meg til å trene med manualer. Når hun så bort, passet jeg på å springe og gjemme meg i herregarderoben. Hun sendte Lars for å hente meg, og som straff satte hun meg til å ro i romaskinen!

Fredag:

Jeg hater den lille purka! Linda er det verste menneskelignede vesen som NOENSINNE er født på denne planeten!
Idiotiske, anorektiske lille treningsnarkomanen! Dersom jeg klarte å røre på en eneste liten del av kroppen min uten denne forferdelige smerten, skulle jeg slå henne med den!

Linda ville at jeg skulle jobbe med min triceps.
JEG HAR
INGEN TRICEPS!
Om hun ikke vil ha hakk i gulvet, så burde hun ikke ha gitt meg de der
(%&##¤!!) manualene, eller noe annet tyngre enn en brødskive for den delen. (Jeg er sikker på at hun har lært seg dette på "Sadisthøyskolen", hun fikk sikkert en hedersbemerkelse i grenen "tilføre smerte").

Tredemøllen kastet meg av og jeg landet på en helserådgiver. Jeg skulle ønske at jeg hadde landet på noe mykere.

Lørdag:

Linda la igjen en beskjed på min telefonsvarer i morges, i det der ekle, såkalte pigge, gjennomtrengende toneleie hun har. Hun lurte på hvorfor jeg ikke dukket opp i dag. Lyden av stemmen hennes fikk meg til å ville slå sund høytaleren med den første tunge gjenstand jeg kunne få tak i, men dessverre så har jeg ikke kraft igjen til engang å trykke på knappene på fjernkontrollen. Jeg har sett på finsk TV i elleve timer.

Søndag:

Jeg dro til kirken i dag med gratis busstransport for handikappede, for å takke Gud for at denne uken endelig er slutt! Jeg ba også til Gud om at min samboer til neste år velger en morsommere presang. For eksempel en rotfylling eller en skikkelig tarmskylling..........

;-)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gullmedalje utdeles til de 2 siste innleggene.
Selv har jeg upersonlig trener.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
ErosLoveking skrev:
BT skrev:
ErosLoveking skrev:

nesten gratis. En six-pack, for den første timen. Har vi en deal?
Deal!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.129
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hva er galt med PT?

PERSONLIG TWEAKER ! ;D

jeg kjenner mange som kunne ha godt av en!
mye raua lyd rundt omkring forårsaker mye lidelse og elendighet

mvh
Leif

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bambadoos inlegg nomineres herved til årets innlegg hittil i år på Hifisentralen, morsomste jeg har lest på lang tid.

N

nb

Gjest
Milenko skrev:
Bambadoos inlegg nomineres herved til årets innlegg hittil i år på Hifisentralen, morsomste jeg har lest på lang tid.
Den vitsen er noen år gammel;) Ikke fullt så retro som den som postet Chuck Norris - facts en gang i fjor, men fortsatt temmelig retro. Men morsom er den forsåvidt.

Topp Bunn