Pentax K-7

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.826
Torget vurderinger
0
Sitter her og har "lyst på". ;)

Vurderer å kjøpe nytt kamera til erstatning for mitt gamle Fuji FinePix S 7000. Guttungen har kjøpt seg en Nikon D80, så nå kan tydeligvis far få igjen sitt Fuji som i all ærlighet har blitt gammelt og en smule utdatert. Fujien eter batterier med en vemmelig appetitt. Dessuten er den sein. Bruker laaang tid på å "tegne" bildene, den er nesten håpløs til litt actionfyllt bruk. Man får bilde av det som skjedde et tidels sekund "etterpå" om dere forstår.

Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for en speilrefleks eller et godt kompaktkamera. (Jfr Baltic Tors tråd)

Kom tilfeldigvis over Pentax ( som jeg hadde avskrevet for lengst ) som nå har lansert K-7 modellen. Denne ser utrolig kjekk ut på papiret, den er ganske så regntett og tåler lave temperaturer. Den kan også fås med to zoomobjektiver som også er regntette.

Er det noen som har "hands on" erfaring med dette kameraet?

Vi har jo profesjonelle fotografer her på HFS, synspunkter på K-7 til en amatør som var veldig aktiv for 35-40 år siden ?

Egentlig har jeg jo mest lyst på et analogt mellomformatkamera slik at jeg kan få brukt fargelabben som har ligget nedpakket alt for lenge, men det holder vel at man har rør i lydanlegget ? Analog (filmbasert) fotografering blir vel alt for sært ? Er det noen som driver med det lenger overhodet ?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har et Pentax K20D - som i hovedtrekk har mye av det samme som K-7. Etter det jeg har forstått og lest meg til. K20D har også vanntett kamerahus, og jeg antar at hvis Pentax har lansert noen nye vanntette objektiver, kan disse også brukes på K20D. Du sparer jo LITT penger på den måten - og snart blir det vel ett og annet brukt K20D-hus å få kjøpt - når "alle" skal ha K-7. Men for all del - hvis jeg skulle finne på å kjøpe meg enda et kamerahus - man kan aldri få nok av dem - blir det ganske sikkert et K-7. Jeg er i hvert fall godt fornøyd med Pentax - uten at jeg skal påstå at konkurrentene er noe dårligere.

Analogt - det ble det slutt på i fjor for mitt vedkommende. Da den unge damen i fotobutikken sa at "vi selger ikke sånn film lenger, vi..." da jeg ba om et par ruller lysbildefilm, skjønte jeg tegningen. Labfølelsen får jeg i rikt monn med Photoshop. Fordelen med et digitalt mørkerom er at hifien er like rundt hjørnet, slik at digitalt mørkeromsarbeid kan kombineres med musikkspilling. Men jeg kjenner mange som kombinerer analog og digital fotografering. De sier at analogt gir en slags følelse for prosessen som digitalteknikken ikke gir. At analogt fører til mindre knipsefølelse. Særlig de som går helt tilbake og jobber med manuell fokusering og manuelle innstillinger av tid og blenderåpning, hvor man tar seg god tid til å tenke dybdeskarphet og bevegelsesuskarphet. Antar at man kan trekke en viss parallell til vinyl kontra harddiskbasert avspilling i hifien.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
K7 er knall, spesielt om du vil ha et forholdsvis lite kamerahus (klassen tatt i betraktning) – kjekt på tur. En av hovedfordelene med Pentax er utvalget av god fastoptikk – tenker da spesielt på limited-serien. Selv de enkleste kit-objektivene er forholdsvis skarpe, og det finnes solide objektiver i de fleste klasser. Ellers er kamerahusene godt konstruerte, ergonomiske og ellers greie å ha med å gjøre.

En begrensning ved å ha et såpass smalt merke er at tilgangen på bruktoptikk ikke er fullt så bra som ved Canon/Nikon. Så får man avgjøre hvor stor betydning det skal ha. På den annen side er ny Pentax generelt veldig god value for money.

Analog mellomformat er slett ikke dødt, det krever bare litt tid – og marginalkostnaden ved å trykke utløseren er ikke null. Det er en ulempe om man skal trene på knipsing.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.634
Torget vurderinger
1
Wright skrev:
...
Analog mellomformat er slett ikke dødt, det krever bare litt tid – og marginalkostnaden ved å trykke utløseren er ikke null. Det er en ulempe om man skal trene på knipsing.
Sorry o.t.

Det er stor forskjell på «å knipse» vs «å fotografere». Man blir ikke god fotograf av å trene på knipsing. En gang da jeg knipset som værst (da digitalkamera knapt var påtenkt), gikk det opp for meg at jeg uansett ikke tok mer enn maks 2-3-4 brukbare bilder pr. filmrull - det «endte» etterhvert med at jeg tok inntil 10 bilder pr rull, og statistikken med 2-3-4 brukbare bilder pr rull holdt seg helt fint - dvs samme marginalkostnad pr brukbart bilde. Slik sett burde jeg ha gått over til bladfilm, dilemmaet er storformatkamera som ikke er spesielt hendig ... Fotografering handler en god del om prosessen før utløseren trykkes: vurderinger av utsnitt, komposisjon, linjer, farge, kontrast, tekstur, visuelt utrykk, budskap, eksponering og alt det der.

mvh
KJ

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Enig med forrige taler; formulerte meg litt sleivete.

Topp Bunn