Pengene brenner i lomma, hva velger jeg?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Har tenkt litt på og lage en data kløsning hvor jeg legger inn musikken min ukomprimert i en slags server.

Denne skal stå i ett annet rom enn hifi'en og det skal kables med coax fra pc, alle helst aesbu.

Jeg kan tenke meg det blir en 3-5 TB musikk på denne iløpet av ett år eller to, så det må har plass til disker. Mange disker.

Jeg bruker også pc til foto g den burde fungere godt til dette.

Den må ikke være treg i slike ting som og åpne/lukke programmer da dette er det værste jeg vet fra min nåværende aldrende pc. Den skal overhodet ikke spilles spill på. kun foto og musikk.

Mulig det skal legges inn noen hundre dvd filmer på den senere, evt om det blir en egen maskin.

Så jeg har kikket litt på komplett.no og gått på pc-byggern. komplett bygger maskinen for deg og du kan selv konfigurere den utifra en maskintype man velger.

Jeg snekret meg en som kom på underkant av 8000 for harddisk men 1.5TB minne som en start og stort kabinett, 2 quad core 2.5GHz prosessor og der stopper det for min del.

Samtidig ble det en sjekk på forskjellige lydkort men jeg skjønte ikke hvilket jeg skulle ha for og nå målet mitt.

Musikken min legger jeg inn på iTunes og lagrer enten som WAV/losless.

McLaren

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg er i litt samme problemstilling som deg og har skrevet litt om det i tråden min også. Det jeg tenker å gjøre er bygge Marsboer sin Linux-server (søk på Datahjørnet på sentralen så finner du linker og slikt) - den maskinen jeg har satt sammen ser slik ut:

http://prisguide.hardware.no/calc_waggon.php?waggon_id=93598

Maskinen skal være fullstendig overload på de fleste parametre. Chassiset har plass til 6 harddisker og går for å være stillegående. Det er ikke lagt til lydkort, da jeg nå har tenkt å bruke Squeezeboks i første omgang. Det mangler også skjerm og harddisken er "bare" 1 TB, men det kan du endre lett selv.

Jeg tror den Linux-greia til Marsboer skal være rimelig enkel å få opp å gå og grei å ha med å gjøre. Med den maskinen jeg linker til over kan du uten problemer kjøre virtuelle maskiner, slik at Windows-programvare du måtte ha behov for skal kunne styres uten problemer. Så vidt jeg har skjønt har Mac-OS'et SSH innebygd, noe som i praksis betyr at det skal være en no-brainer å få koplet Mac'en opp mot servern.

Når det gjelder ripping: hvis du skal rippe ukomprimert og bruke iTunes ville jeg gått for AIFF - det har vesentlig bedre og enklere støtte for tagging enn WAV. Alternativet ville jeg tenkt var Apple Lossless. Hvis du vil ha et mer "åpent" format er FLAC tydeligvis valget, men da får du det ikke ukomprimert (men det er lossless) - dog er iTunes og FLAC (teit nok) vanskelig å få til å samarbeid ordentlig i følge ryktene.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Coolermaster Stacker er et kanon kabinett med god ventilasjon og masse plass

PSU, hvis du ikke skal kjøre på med skjermkort så bør 5-600 W være nok, finn en stillegående en (Mist og Corsair har jeg god erfaring med)

MB, her bør du finne et med min 6 SATA kontakter og gjerne integrert skjermkort. GB lan er også en fordel

Prosessor, Core 2Duo E serie er gode rimelige prosessorer som bruker mindre strøm.
Sjekk her http://processorfinder.intel.com/Default.aspx
Det er også viktig å sjekke at MB kan brukes med den prosessoren du velger, det er ikke selvsagt at en prosessor kan brukes i et hovedkort selv om sokkel er kompatibel med prosessor. De er som oftest oppgitt på leverandørens hjemmeside

HDD, her er det flere å velge i, men finn en som er beregnet for server bruk og tåler å stå på 24/7 (eksempelvis Segate ES), jo kjøligere du klarer å holde kabinettet jo lengre kan du forvente å ha diskene. Dobble opp med disker, og kjør speiling av data, så slipper du den utrolig kjedelige rippe jobben NÅR hdd krasjer, for det gjør de før eller siden.

Hvis du skal sette den opp med Windows så kjør innstallasjons CD gjennom n-lite for XP eller v-lite for Vista, da kan du fjerne alt unødig dill dall som MS har lagt inn i operativ systemet, det fører til at du får en MYE raskere PC, du kan og eventuelt "slipstreame" ServicePackene inn, det medfører et mer stabilt oppsett.
Last også ned de nyeste driverene for MB og legg disse til i stedet for CD som følger med MB.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.821
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg har et coolermaster stacker til denne oppgaven:
plass til 12 hd
plass til 2 psu
kjører asus p5k wifi hk med quad 6600 cpu og 4 gig 1066 ram VISTA 32(har 64bit liggende klar for bytting)
går så det hyler på det meste
hadde kjøpt inn et nytt stillegående 800w power fra gigabyte istedet for Fortron som jeg har nå,men G gikk til juniors nye spill-pc :eek:
knall kabinett med plenty av viftemuligheter
jeg har radialviften , en 12 bak og 2 i hdbrønnnene foran en på topp og en i siden
manuell viftekontroll bak og zahlmann 9700 cpuvifte
mvh
leif

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har noe av den samme løsningen som du ønsker. Da jeg synes det blir masse om-og-men i forhold til valg av slike systemer, tenkte jeg at det viktigste var å få noe med masse plass som holder for mitt nåværende behov. Etterhvert kan man jo bare bytte ut da slike løsninger uansett er "billige".

Jeg valgte å bygge en PC fra Komplett som ikke kostet med enn 2800 (2,66 DualCore, 4 GB RAM) + HD og i prinsippet fungerer som en NAS. Kabinettet hadde plass til 6 HDer og jeg må øyeblikkelig putte inn flere. Kjører selv med 2 * 1TB disker, men allerede nå finnes 1,5 TB til ca 1300kr. Dette gir jo mulighet for totalt 6 * 1,5 TB noe som burde holde for en stund. Jeg installerte XP på egen partisjon og har derfor en full HD tilgjengelig for lagring + en nesten full (parisjonerte med 30 GB kun for OSet). Så valgte jeg å dele begge volumene på nettverket. Dette fungerer helt strålende og jeg synes at dette foreløbig er den greieste løsningen for meg. Når det etterhvert kommer løsninger som passer ennå bedre er sikkert denne klar for utskiftning uansett...

Så har jeg en hovedmaskin (iMac) som har et stort musikk- og filmbibliotek som da fysisk ligger på denne serveren på kontoret. Her styrer jeg det meste fra GUIet til iTunes. I tillegg har jeg 3 Airport Express i andre soner i huset. Styrer det via iPhone og programmet Remote som virker som en enestående 2-veis fjernkontroll med støtte for coverart ol. Som regel ser jeg film/TV-serier på prosjektoren i TV-stua, men om jeg ønsker det kobler jeg bare opp MacBooken (tar 5 sek) og har da også tilgang på alle filmene/TV-seriene på TVen i stua. En litt proffere løsning (kun at man slipper opp/nedkoblingen) er jo å gå for en Apple TV. Koster 2500 og den eneste forskjellen fra å koble opp og ned en bærbar er at man nettopp slipper å koble opp/ned. Samme GUIet som man styrer med fjernkontroll.

Når det gjelder tilkoblinger aner jeg ikke hvilke lydkort som støtter AESBU, men er du sikker på at dette er nødvendig? Selv bruker jeg FireWire lydkort i hovedanlegget og enklere løsninger i de andre sonene. Apples løsninger støtter kun optisk digitalt, men jeg har selv hørt hvordan en Apple Express leverte et like godt digitalsignal som et VRDS NEO-drivverk til 70 lapper.... Ellers kan man jo bare benytte SqueezeBox. Disse har vel digital coax?

Når det gjelder format konverterte jeg for en stund siden fra AIFF til Apple Lossless. Ingen grunn for å bruke mer diskplass enn nødvendig. Dette er et lossless komprimering av filene så kvaliteten er lik som AIFF. Jeg ser ingen grunn for å velge FLAC da dette senere uansett kan konverteres om man ønsker å benytte andre formater.

Min anbefaling er derfor å gå for en PC/server med stor nok kapasitet. Det er minimal belastning for denne, så hva man velger er nok ikke så kritisk. Så ville jeg brukt de komponentene som er mest hensiktsmessig som front-end. Ingen grunn for å bruke denne serveren til noe annet enn lagring da det finnes massevis av gode avspillere som man uansett kan bytte etterhvert, de koster jo ikke all verdens. I tillegg tror jeg at en state-of-the-art løsning her etterhvert vil bli nokså utdatert...

Om du derimot ønsker en PC/server som du også skal bruke som arbeidsstasjon, bør du nok legge mer i maskinen.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Mc Laren
Les nøye gjennom det Greven har skrevet (særlig siste halvdel ;) )
Så stikker du innom meg en tur ved nærmeste anledning, så skal du få høre hvordan det lyder med trådløst (tenker på plassering av utstyr/HD i annet rom, kabling o.s.v.
Klart det muligens kan gjøres billig med noe selvsammensatte pc greier, men var det ikke slik at pengene brant i bukselomma da ;D
Da begynner du vel å ane hvor jeg vil (føre deg) hen ::)
Eleganse, enkelhet, brukervennlig og trådløst, du vet hva jeg har ;)
Lydmessig? Kom og hør, lenge siden du var her sist nå, og så kan du få med deg noen antikviteter du har glemt å hente også, dersom det fortsatt er av interesse ;)
Mvh.KW
Edit; Laren skrev:
Jeg kan tenke meg det blir en 3-5 TB musikk på denne iløpet av ett år eller to, så det må har plass til disker. Mange disker.

Bare nevner at på 1tb i losslesss format så får en vel inn noe over 3000cder ::)
Er du helt sikker på at du trenger plass til 9000-15000 cder i løpet av de to neste årene?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Som regel ser jeg film/TV-serier på prosjektoren i TV-stua, men om jeg ønsker det kobler jeg bare opp MacBooken (tar 5 sek) og har da også tilgang på alle filmene/TV-seriene på TVen i stua. En litt proffere løsning (kun at man slipper opp/nedkoblingen) er jo å gå for en Apple TV. Koster 2500 og den eneste forskjellen fra å koble opp og ned en bærbar er at man nettopp slipper å koble opp/ned. Samme GUIet som man styrer med fjernkontroll.
Apple har mange gode løsninger, men Apple TV er ikke en av disse. Den er god hvis du bor i USA og laster ned innhold fra iTunes, men for oss her på berget har den for mange begrensninger.
Først og fremst format støtte.
Da er Popcorn Hour eller Tvix en mye bedre løsning. De støtter det meste av de aktuelle formatene du måtte komme over. I tillegg finnes det masse custom firmware å legge inn for å tilpasse den til din personlige smak.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
KW skrev:
@Mc Laren
Les nøye gjennom det Greven har skrevet (særlig siste halvdel ;) )
Så stikker du innom meg en tur ved nærmeste anledning, så skal du få høre hvordan det lyder med trådløst (tenker på plassering av utstyr/HD i annet rom, kabling o.s.v.
Klart det muligens kan gjøres billig med noe selvsammensatte pc greier, men var det ikke slik at pengene brant i bukselomma da ;D
Da begynner du vel å ane hvor jeg vil (føre deg) hen ::)
Eleganse, enkelhet, brukervennlig og trådløst, du vet hva jeg har ;)
Lydmessig? Kom og hør, lenge siden du var her sist nå, og så kan du få med deg noen antikviteter du har glemt å hente også, dersom det fortsatt er av interesse ;)
Mvh.KW

Det mye foto som skal inn. 4-5000 album som er planlagt inn jeg driver på min dinosaur maskin nå. Etterhvert skal det legges inn ca 500dvd filmer, iallefall ett godt utvalg av disse. bor i leilighet og har noe bgrenset plass til slikt når en blir 2 hvert øyeblikk.

Jeg kan nok svippe innom deg nå til uken engang og ta en kikk på ny ervelsene dine;M;-)

det er vel 1.5 år siden?
Jeg har alle gulv åpne i leilgheten grunnet en beleilig vannlekkasje fra mitt eminente kjøkken og legger ned rør til skjermer der det kan være brukt for disse, kortlesere, trådløs mus/tast og fotoprinter. Jeg kommer til og kjøre en optisk kabel fra PC til DAC.
Edit; Laren skrev:

Bare nevner at på 1tb i losslesss format så får en vel inn noe over 3000cder ::)
Er du helt sikker på at du trenger plass til 9000-15000 cder i løpet av de to neste årene?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Hvor stor prosessor vil jeg trenge her egentlig?

Det skal gå skikkelig unna her etter planen. Men den skal ikke spilles på.

Likte veldig godt kabinettet til LMC, men jeg trenger en hel haug med andre deler jeg ikke kan navnet på en gang.

Kan denne maskinen være noe og satse på?

http://www1.euro.dell.com/content/p...spx/desktop-xps-430?c=no&cs=nodhs1&l=no&s=dhs

Det er maskinen helt til høyre med skjermen jeg tenker på da. Det er kjekt med 2 skjermkort da jeg skal ha iallefall 2 skjermer.

Vil dette være en maskin som klarer seg uten og svette? om jeg ripper musikk samtidig som jeg behandler bilder i redigerings programmer så klarer den det?

McLaren

McLaren

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har tildels dårlig erfaring med Dell etter drifting av rundt 30 maskiner i over 5 år nå. Anbefales ikke.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Er ikke dell som alle andre maskiner? De kjøper vel deler, setter i sammen og klistrer navnet sitt på kabinettet?

Kikket på en arbeidstasjon som den var kallt, osm ikke var noe særlig til spilling men flott til redigeringsprogrammer og lagring av alt mulig.

Den var konfigurert til og kjøre speil lagring om det er det det kalles og man kunne sette inn 6 disker i den om man ønsket, pluss det man skulle trenge av andre ting.

Lydkort velger jeg bort, da Sound Blaster X-Fi Xtreme-musikkort ikke ser ut til og ha coax digital ut. Dette er jeg helt avhengig av ettersom jeg skal ha separat dac.

Om noen vet om et godt lydkort er jeg evig takknemlig ettersom jeg kommer til og bestille et eller annet på mandag.

Skjermkortet på masinen var klar og og styre 4 skjermer samtidig noe som er bra da jeg skal med tiden ha en flatskjerm på soverom hvor jeg avspille film fra pc, liten skjerm ved anlegget (Så liten som mulig) kun for og se hva jeg spiller og en skjerm så jeg kan drive med foto på kjøkkenet.

jeg mangler plass til og ha en pc pult eller liknende så jeg prøver og gjemme ting bort mest mulig og tilpasse det deretter.

Ettersom jeg har skjønt med opptil 4 skjermer vil man ha 4 skjermbilder oppe. så om jeg åpner ett fotoprogram på kjøkkenet, man jeg ved noen tastetrykk og museklikk hente det fram på skjermen på soverommet.

Tar jeg feil her eller har jeg litt flaks og har rett?

Hvorfor er ikke Dell noe og anbefale foresten?

McLaren

G

Gjestemedlem

Gjest
McLaren skrev:
Vil dette være en maskin som klarer seg uten og svette? om jeg ripper musikk samtidig som jeg behandler bilder i redigerings programmer så klarer den det?
Det kommer vel an på hvike programmer du bruker til ripping og hvilke instillinger som bruker. Hvis jeg ripper med dbpoweramp til FLAC så ser det ut som om programmet anvender seg av alle 4 kjernene i prosessoren på og da går alt annet svært sakte, så maskinen er ikke egentlig egnet til å bruke til så mye annet enn å lese websider mens den ripper.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
ok. hvor lang tid bruker en på og rippe cd'er i lossless for eks med en slik maskin?

min maskin, bruker 10-20 min på en cd fra jeg legger den i skuffen og til den er fremme i min 1TB eksterne hardisk.

McLaren

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Dette er jo en liten brannfakkel, men min 2,5 år gamle iMac med OSX klarer uten antydning til problemer å rippe en CD til lossless med iTunes, samtidig som jeg surfer, komprimerer DVD til MP4, flytter store datamengder og har ca 10 aktive programmer. Jeg antok derfor at slik rippearbeid var ekstremt lite resurskrevende.

Jeg tror ikke det er særlig forskjell på rippehastighet med forskjellige PCer. Dette er vel stort sett begrenset av drivverket? Jeg har som regel rundt 8x hastighet ved ripping.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
ok. hvor lang tid bruker en på og rippe cd'er i lossless for eks med en slik maskin?

min maskin, bruker 10-20 min på en cd fra jeg legger den i skuffen og til den er fremme i min 1TB eksterne hardisk.

McLaren
Det kommer ann på hvilket rippe program du bruker.
dbPoveramp kan rippe 2 spor i slengen hvis du har dual core med quad core så ripper den 4 spor i slengen så da går det rimelig kjapt unna.
Men ulempen med quad core er at disse har et høyere strøm forbruk og dermed høyere varme utvikling.

En annen ting, du trenger ikke 2 skjermkort for å bruke 2 skjermer.
Du kan få skjermkort med 2xdvi for 4-500 kr eller 4xdvi for 2-2500 kr
Skal du bruke det til bilde redigering og Photoshop CS4 så bør du gjerne undersøke hvilke kort som er anbefalt til dette da den nyeste versjonen av Photoshop kan benytte seg av grafikkprosesoren for å avlaste CPU.
For en PC som skal gå 24/7 så ville jeg vært mer bekymret for strøm/varme en størrelsen på prosessoren.
Core2Duo E 8xxx serien er et godt valg, da disse ikke utvikler så mye varme,men er mer en raske nok for ditt bruk.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
McLaren skrev:

McLaren
Høres litt tregt ut. Selv min fem år gamle laptop med dBp ripper i FLAC til NAS på stort sett 11x. Men hele kjeden er viktig for å sikre både raske og ikke minst korrekte ripper: drivverk, prosessorkraft, minne, programvare, nettverksytelse, innskriving på harddisk. For eksempel brukte iTunes mer enn dobbelt så lang tid på ripping til Apple Lossless enn hva dBp bruker til FLAC. Samtidig har jeg kompiser med enda eldre Macbooker enn hva min laptop er, som er oppe i 15-17x ripper til Apple Lossless.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
jeg har på en slags bit korrigering som finnes i iTunes som gjør at det tok litt lengere tid.

Denne vet jeg ikke om fungerer da jeg 2-3 mnd med ripping og gjøre før jeg får hørt på det jeg legger inn. underkant av 10.000 cd'er skal legges inn og jeg håper jeg klarer det før jeg igjen skal inn i nyoppusset leilighet og koble opp herligheten.

Ser ut til at ny maskin blir bestilt på mandag morgen og den bør komme fort så jeg har muligheten til og rippe med 2 maskiner omgangen.

McLaren

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Hvem av disse er beste digitale alternativene for overføring:
1. AES-EBU
2. Coax
3. Optisk

Og hvorfor ? ;). Regner med at mange velger første siden den er "XLR" :S.

G

Gjestemedlem

Gjest
McLaren skrev:

McLaren
Tja, vanligvis 1-2 mins.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
spurv skrev:
Hvem av disse er beste digitale alternativene for overføring:
1. AES-EBU
2. Coax
3. Optisk

Og hvorfor ? ;). Regner med at mange velger første siden den er "XLR" :S.
leste en artikkel hvor de beskrev de forskjellige digitalkabel typene.

Optisk hadde laveste båndbredde, coax kommer etter med litt mer mens aesbu hadde mye høyere båndbredde enn disse to andre til sammen.

Finnes det lydkort med aesbu(XLR)?

McLaren

Topp Bunn