PC som lydkilde - veien videre

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.439
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei godt folk.

Anlegget mitt er beskrevet i signaturen. I tilegg har jeg en Sony CRT tv som ikke blir byttet ut før til sommeren.

Jeg ønsker å innlemme en PC i anlegget, primært for avspilling av musikk med AudioLense installert. På sikt (dvs når tv'en er byttet ut med flatskjerm) bør denne også kunne brukes til film (dvd, Blu-ray Disc?).

Krav:
- Støyfri
- Liten
- Billig
- Avspilling av CD/DVD enkelt! (Mor må kunne gjøre dette også...)
- Fjernkontroll
- På sikt blir vel mine cd'er rippet på harddisk, slik at dette blir vel en velbrukt kilde i fremtiden
- AudioLense eller andre romkorreksjon/DSP må kunne kjøres

I og med at tv'en min kun har Scart inn må den helst kunne kjøres uten bilde i første omgang. Jeg må vel i tillegg anskaffe en USB-dac?

Er Mac Mini en mulighet?

Andre gode og velbegrunnede forslag?

Jeg er ikke datakyndig, men er ikke redd for å prøve... Forhåpentligvis er dette en vei mot bedre lyd.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Dette er kansje ikke det du vil høre, men jeg ville kjøpt en Squeesebox og en Blu-ray spiller. PC'en kan du ha stående i bøttekottet, hvor den unektelig tar seg best ut :)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Høres ut som om en MacMini ville vært midt i blinken - bortsett fra at Audiolense ikke kan kjøres på OSX og at den ikke har BlueRay... ;) En av fordelene med en MacMini er at OSX har utrolig god mediesenterstøtte innebygd slik at alle i familien vil klare å sette på musikk/film/DVD/vise bilder.

En mulighet er å kjøre Windows på den, men da må man samtidig finne et bra mediesenterprogram som kan kjøre på Windows. Dette finnes helt sikkert, men jeg har ikke oversikten over denne plattformen.

Jeg tror det finnes en løsning der man legger til filtre generert i Audiolense i en plugin i SquezeCenter slik at musikken kommer ferdig korrigert frem til SquezeBoxen. Da kan PCen stå trygt i bøttekottet.. Problemet da er å finne en måte å integrere dette med en fullverdig mediecenterløsning som også har støtte for andre medier enn musikk...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Enkleste er å bruke Squeezebox/Transporter til musikk sammen med Audiolense (det fungerer fint), og så en dedikert Blu-ray spiller til film. Hvis det er viktig for deg å få Audiolense med til film og surround, så må du gå den lange veien med HTPC og mye jobbing for å få det til å fungere optimalt.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Peter skrev:
Kan jeg bruke AudioLense da?
Audiolense brukes til å gjøre målinger og lage korreksjonsfiltre.
Så bruker man da dette til å gjøre innstillinger på squeeseboksen.
Selv har jeg ikke prøvd Audiolense enda, men alle de andre guttene er godt i gang allerede ;D

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Peter skrev:
Kan jeg bruke AudioLense da?
Ja, men kun med romkorrigert stereo.

Surround og aktiv deling får du ikke til med squeezebox.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Greven skrev:
Høres ut som om en MacMini ville vært midt i blinken - bortsett fra at Audiolense ikke kan kjøres på OSX og at den ikke har BlueRay.
He he, mac folk er noe for seg selv... ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
En MacMini er ikke noe jeg ville foreslått til dette, derfor min komentar da trådstarter lurer på om nettopp denne maskinen er noe å satse på til hans bruk ;)

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.439
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker for svar sålangt!

Jeg vil påpeke at til å begynne meg er stereo prioritert (AudioLense), men vil svært gjerne ha mulighet å korrigere også i 5.1 hvis det er en suksess i 2 kanaler.

Jeg er altså ute etter både pose og sekk, og det for en billig penge...

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Nei.
Du kan glemme å kjøre BR med en "atom-PC".

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.439
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Kan ikke Vista innstalleres på Mac (- og Mac Mini)?

Da er det vel ingen problem med AudioLense?

Jeg kommer ikke til å prioritere Blu ray med det første.

Så det jeg trenger er en billig enhet som kjører Vista/Audiolense, tar CD direkte, er veldig stille og er enkel å operere, og har spdif utgang...

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Kanskje dette er noe å se på? Dette er t.o.m. gratis, og er komplett uten å måtte sette sammen sitt eget system av mange komponenter.

http://www.mythbuntu.org/

Har lurt litt på å bygge om en quadcore til å brukes som AV-server. Men stillegående vifter og det hele, og så bruke Asus sitt Xonar D2 lydkort.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Ingen problemer med Vista/Xp på Applemaskiner. Stillegående, men gammel denne MacMini... Det går rykter om en oppgradering rett over nyttår, men hvem vet?

Topp Bunn