PC som lydavspiller

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei
Har tenkt å kjøpe meg en mini-laptop. Samtidig var tanken at jeg kanskje skulle legge iTunes på denne og koble den rett i dacen. Er det så at jeg MÅ ha USB på dacen, eller finnes det noe form for overgang her?
Må jeg også ha ett fett lydkort for at dette skal bli bra?
Eller er det rett og slett bare plugg & play?

Dette er helt nytt for meg, så kom gjerne med noen innspill så jeg ikke trår feil.

Torsen

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det kommer an på minilaptopen din ;) Har den SPDIF (Toslink) er saken jo grei. Alle Mac Book'er har Toslink. Men med unntak av MacBook Air er de jo ikke helt mini...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Mange måter å bygge ut et PC-basert system.

Jeg ville nok heller satset på et stasjonært system i forhold til lagringsplass. Jeg ser også for meg at det blir mye styr med bærbar PC som skal kobles opp og ned hele tiden. Om man ikke allerede har en stasjonær er jo disse rimlige i dag.

Mange har god erfaring med SqueezeBox. Selv liker jeg bedre iTunes og Apple Airport Express. Dette er Apples trådløse ruter som også har lydutgang. På denne måten vil maskinen overføre et digitalt lydsignal via det trådløse netter og man tar signalet til stereoen rett fra ruteren. Dette fungerer med iTunes både for Mac og PC. Airport Express har optisk digital ut og kan da kobles sammen med en vanlig DAC. Den har også vanlig analoge utganger, men kvaliteten er nok ikke den beste. Den kan jo også brukes sammen med en bærbar og da slipper man styr med oppkobling/nedkobling.

Om man setter opp en stasjonær PC/Mac kan man styre denne via laptopen enten via iTunes delte bibliotek eller andre løsninger. Man kan også styre hele biblioteket på en elegant måte fra iPod/iPhone. I tillegg kan man enkelt bygge ut med flere Airport Express slik at man får lyd i flere soner.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja kan ikke se at det skal væe noen god løsning å la musikken liggende på laptoppen og drive å koble denne til og fra hver gang du vil spille av musikk.

Squeezebox er en grei måte å styre det hele, eller en airport hvis du sverger til macløsninger. Begge deler fungerer godt. laptopen kan du bruke som fjernkontroll til systemet, eller hvis hele poenget med laptopen var å spille musikk fra den så og du har en stasjonær maskin så kan du droppe den og bruke Squeezeboxens gode fjernkontroll med skjem, den styrer Sb over det trådløse nettverket. Sonos er et annet lignende alternativ, men blir fort minst 3 ganger så dyrt som tilsvarende løsning med Squeezebox. Hvis du går doe en airport må denne styres fra noe annet. Har du en appletelefon kan du bruke denne, eller hvis du tranger laptoppen til andre ting også så kan du vel styre musikken med den også.

Hvis du har TV stående på der su skal bruke dette kan du osgå vurdere Popcorn Hour A110 som streamer både musikk og film i HD, eller en PS3.

Mitt valg blandt alt dette hvis du har en stasjonær PC en eller annen plass i huset er en Squeezebox Duet. Det koster 3000kr, og 1000Kr ekstra for hver ny avspiller du kobler til. F.eks. hvis barn, bestefar eller naboen også skal ha tilgang på samme bibliotek samtidig, eller du vil ha en utgave med innebygde høyttalere på soverommet eller på kjøkkenbordet.

Folk med små barn kan også ha en boks på barnerommet og styre denne fra andre rom. F.eks. avspilling av vuggeviser eller lydbøker.

Felles for alle disse løsningene er at de bør koble til en ekstern DAC hvis lydkvaliteten spiller noen rolle.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ok, glemte å fortelle at jeg har hatt SB3, og at jeg vil bort i fra trådløst da jeg føler dette blir mer hodebry. Laptoppen skal ikke flyttes mye på da jeg har 2 andre. Stasjonart blir for stort, og iTunes ligger på ekstern HD. Dette skal bli et stilrent oppsett med pc, dac og forsterker.

Pc´en kan kobles til flatskjerm, og jeg kan kontrolere hele herligheten fra sofaen med trådløst tastatur. Dette var nå tanken uten at det skulle gå utover lydkvaliteten.

T

G

Gjestemedlem

Gjest
Torsen skrev:
Ok, glemte å fortelle at jeg har hatt SB3, og at jeg vil bort i fra trådløst da jeg føler dette blir mer hodebry. Laptoppen skal ikke flyttes mye på da jeg har 2 andre. Stasjonart blir for stort, og iTunes ligger på ekstern HD. Dette skal bli et stilrent oppsett med pc, dac og forsterker.

Pc´en kan kobles til flatskjerm, og jeg kan kontrolere hele herligheten fra sofaen med trådløst tastatur. Dette var nå tanken uten at det skulle gå utover lydkvaliteten.
Du kan jo ha laptoppen rett ved der du sitter og også en DAC der eller skjult like ved. Så strekker du en audiokabel fra DACen til forsterkeren. USB kabler kan også være opp til nesten 5m også, så det er kanskje den greieste løsningen. Audiokabler kan jo godt være noen meter uten at det medfører problemer. Hvis ikke DACen støtter USB kan du bruke en overgang fra USB eller et ekstern lydkort koblet til USB eller FW. Da står du også helt fritt til å bruke den avspilleren du liker best. Foobar, Mediamonkey, Winamp, Itunes, WMC eller annet. Laptoppen har jo også trødløst nettverk, så det er jo da heller ikke noe problem å lagre mer på en NAS senere hvis du går tom for plass på den og aksessere disse fra laptoppen uten noe mer dill.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Altså, vil det si at jeg ikke kan ha en laptop koblet rett i dacen?? Men hvis det går, vil det bli samme kvalitet om jeg bruker UCB eller optisk/coax? Jeg tror ikke den pcen jeg tenker på har s/pdif.

T

G

Gjestemedlem

Gjest
Torsen skrev:
Altså, vil det si at jeg ikke kan ha en laptop koblet rett i dacen?? Men hvis det går, vil det bli samme kvalitet om jeg bruker UCB eller optisk/coax? Jeg tror ikke den pcen jeg tenker på har s/pdif.

T
Hvis laptopen din har digital utgang i form av toslink eller S/Pdif så kan du koble rett i en DAC. Hvis DACen har USB- eller firewireinngang så kan du bruke den i stedet. Hvis DACen ikke har har USB eller FW så må du via en omformer eller et eksternt lydkort med riktige utganger.

Jeg ville ikke bekymret meg over enetuelle kvalitetsforskjeller i dette tilfellet. De er uansett så små at det ikke vil ha stor praktisk betydning i de fleste tilfeller.

Velg det som er lettest rent praktisk.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Gjestemedlem skrev:
Torsen skrev:

T
Hvis laptopen din har digital utgang i form av toslink eller S/Pdif så kan du koble rett i en DAC. Hvis DACen har USB- eller firewireinngang så kan du bruke den i stedet. Hvis DACen ikke har har USB eller FW så må du via en omformer eller et eksternt lydkort med riktige utganger.

Jeg ville ikke bekymret meg over enetuelle kvalitetsforskjeller i dette tilfellet. De er uansett så små at det ikke vil ha stor praktisk betydning i de fleste tilfeller.

Velg det som er lettest rent praktisk.
Supert
Hvis dette gir fullgod kvalitet vil jeg nok gå for dette til å begynne med. Trådløse greier kan jeg prøve meg på senere.
At jeg ikke har tenkt på dette før. Nå får jeg meg en liten kjekk bærbar PC også ;D

Takker

Topp Bunn