Pc-batteri

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har nettopp kjøpt meg ny bærbar pc ( HP DV6410) og som grønnskolling på denne fronten er det jo de underligste spørsmål som dukker opp. Som hvor lenge batteriet skal lades, og om man kan sjekke på maskinen hvor mye batteriet er ladet. Mannen på butikken sa at det var best å ta batteriet ut når det var fulladet når man brukte ledningen,( for å ikke slite det ut så fort) og jeg kommer vel til å bruke ledning en del, så derfor hadde det vært greit å vite hvor fullt batteriet er.
Så ikke nok med at mangelen på normal mus er i ferd med å drive meg til vannvidd... nå er det dette med batteriet og... :-\

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Dersom normal mus problemet irriterer deg veldig så kjøp ei trådløs mus som du kan bruke i ene usb porten på maskinen så har du fortsatt vanlig mus. Logitech sine funker veldig bra for eksempel. Har ikke bærbar selv så batteri spm skal jeg ikke prøve å villede på.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.782
Med moderne ladere lever batteriene lengst om de står til lading hele tiden. Da får de den ladningen de trenger når de trenger det. Det som sliter mest er når de blir helt utladet.

Om laptoper har sota ladesykluser vet jeg ikke, men det burde være trivielt å implementere dette i en datamaskin, så man kan jo håpe og tro. Det ser ut som min laptop har rimelig god kontroll på batteristatusen - med visning av % ladet og greier ;D ;D. Og da regner jeg med at den også har implementert en fornuftig ladesyklus. I alle fall er den så fornuftig at ladeindikatoren slår seg av når batteriet er fulladet. Og den merker det hvis batteriet ikke er 100% kurant. Så noe styr på sakene må det være. Jeg ville tatt dette rådet med en klype salt. Det er utrolig irriterende å ha tomt batteri når man en sjelden gang behøver det. Og mange selgere har ikke så peil som de høres ut til.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pc-batteri og andre små og store problemer.

Vel, den som ikke leter den finner, etter at jeg sluttet å lete etter denne batteri-lade-viseren så fant jeg den tilfeldigvis...

Dette med batterier er ikke lett, og man vet ikke hvem man skal tro på. Hadde nylig et problem med en oppladbar tannkost, og gikk og klagde på den, for den var ganske ny. Da sa damen i butikken at jeg ikke burde la den stå i laderen hele tiden, men bruke den til den var tom før jeg ladet den igjen, da skulle batteriene leve lenger. Så ikke vet jeg, det eneste jeg vet er at batteriene stort sett ikke holder det de lover. Ipoden min f.eks skulle vel holde i 13 timer om jeg ikke husker feil, har ikke tatt tiden, men tviler på at den holder mer enn halvparten før den må lades igjen.
Så siden jeg stort sett kommer til å bruke laptopen hjemme tenkte jeg at jeg kunne spare dette batteriet litt, for de er vel ikke så mye å skryte av de heller etter hva jeg forstår.

Når det kommer til mus så måtte jeg nok plugge til en ja. Hadde egentlig tenkte å prøve å venne meg til uten, men det ble for tungvindt. Jeg brukte en gang en dag eller to på å venne meg til en spesialmus som var helt grusom i starten ( en sånn hvor man holder rundt et skaft og bruker bare tommelen) men veldig kjekk når man ble vant med den. Men etter noen år fikk jeg vondt i tommelen og måtte tilbake til vanlig mus.

En annen ting som kanskje noen vet svaret på. Hvordan fjerner man et program fra PC'en når det ikke er avinstalleringsprogram inkludert, og når man ikke finner programmet i listen der hvor man kan legge til eller fjerne program i kontrollpanelet? Finnes det gode "ryddeprogram" som ordner dette?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg kan fortelle deg såpass, at dersom Laptopen din stort sett "lever" tilkoblet nettstrøm så kommer i løpet av et par år, det som nå er ca 5 timer driftstid på batteri til å være redusert til 15 minutter. Tro meg!

Har vel når jeg tenker etter, blitt rådet til å ta ut batteriet nåt laptopen står i dockinga over lengre tid.

På noen laptoper, går det an¨å gå inn i BIOS (trykk F2 under oppstart). Der vil man i menyen finne et valg som heter "battery maintenance and repair". Ved å velge denne funksjonen, setter man i gang en ganske lang prosess detter batteriet blir tømt-ladet-tømt-ladet. På en annen laptop jeg hadde, klarte jeg ved hjelp av denne funksjonen å få et batteri tilbake fra å være så dårlig at det ikke klarte å drive oppstarten, og til å vare ca 110 minutter. (dette var en eldre laptop, og 120 min var max operasjonstid på batteri).

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.782
Batteriet mitt virker fortsatt ok 5 år etter 5 år. Det varer ikke 5 timer, men det har det aldri gjort. PC-en har vært brukt MYE både til arbeid og fritid.

Tannkosten har neppe en optimal ladesyklus.

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Antall liker
0
Tannkosten bruker stort sett Nickel Cadmium batterier, disse har desverre den egenskapen at de bygger opp ett "minne" om hvor mye kapasitet de har, og dette blir mindre og mindre dersom batteriet sjelden blir utladet helt, eller helt ladet opp.
Disse kan "recycles" og få tilbake mesteparten av den gamle, opprinnelige kapasiteten, dersom man har rette utstyr til å gjøre dette.
Ved bruk bør de tappes helt ut/lades helt opp jevnlig, for å holde kapasiteten vedlike på best mulig måte.
Står tannkosten hele tiden tilkoblet lading, blir batteriet fort ubrukelig!

PC-batterier er i dag Lithium Ione (Li-ion) oppladbare batterier.
Disse har ikke denne "minne"-effekten, men eldes konstant fra det tidspunktet de er ferdig produsert!
Mer enn 5 års levetid får man neppe ut av disse.
Disse skal ikke lades helt ned, da dette kan ødelegge dem!
De kan godt stå tilkoblet lading mesteparten av tiden, men anbefalt ved lagringbruk er at de skal holdes på ca 40 % kapasitet (Apple anbefaler iPod å brukes på denne måten, og iPod har Li-ion batterier).
Men hvem vet når batteriet har fyllingsgrad på 40 %?
Så disse anbefales faktisk å stå i lader mesteparten av tiden, og aldri legges bort/ikke brukes uten at de sjekkes/lades opp jevnlig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ok, da kan jeg forhåpentligvis litt mer om batterier, selv om det var en viss uenighet om det også her... Synes det er rart at det ikke står mer om slikt i bruksanvisningen, etter at jeg fikk ny tannkost sjekket jeg om det stod det som hun damen hadde sagt, og det gjorde det ikke, tvert imot, man kunne ha den i laderen hele tiden.

Er det skadelig for en ipod å bli helt utladet og? Er det bedre/like bra med klattlading som å lade den helt opp når den er omtrent helt utladet?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.782
Tror du må prøve www.batterisentralen.no. Men ikke kjøp alle argumentene deres om esoteriske ladere og gullforgylte batteripoler ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, der var det mye nyttig informasjon...hvorfor har jeg ikke visst om dette stedet før... ;D

Topp Bunn