Paypal

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Hei ærede HFSere!
Vet ikke om denne havner under rett kategori.
Har en interessert kjøper på platespiller jeg skal selge. Kjøperen vil betale meg via paypal (dette er vel trygt og greit), men etter spørsmål har ikke kjøperen oppgitt noe kontaktinfo. Kommunikasjon foregår på engelsk, og har bare fått opplysning om at kjøperen holder til "abroad", og vil sende en "agent" for å hente spilleren etter at betaling er utført.
Er jeg på trygg grunn her? Ut fra kjøperens mailadresse høres personen dansk ut.

Mvh Frode

N

nb

Gjest
Får du penger inn på din PayPal-konto så har du jo fått pengene. Om du er paranoid kan du overføre de fra PayPal til din bankkonto umiddelbart. Som mottager av betaling tror jeg du må betale et gebyr på 3-5% til PayPal (husker ikke hvordan det funker og vet ikke hvor stort det er).

Han trenger ikke oppgi noe kontaktinfo til deg utover en epost-addresse (som kreves for en PayPal-transaksjon. Som kjøper kan du velge om adressen skal sendes til selger da dette jo er nødvendig for å kunne motta en fysisk vare i posten, kjøper man en "tjeneste" (f.eks programvare o.l.) så skal jo ingen ting sendes i posten og da trenger man ikke oppgi addresse.

Opplegget høres litt merkelig ut, men du vil se på PayPal at du får pengene og da er de dine. Hva som skjer om kjøper lager krøll i ettertid aner jeg ikke, har aldri vært borti noen PayPal-disputt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Siden du er selger, blir du ikke lurt. Gi bare ikke fra deg noe før betalingen er på din konto.
Men...............det virker litt mistenkelig dette.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan ikke betaler åpne en "disputt" i ettertid.
Hvis varen ikke er som forskrevet eller ikke mottatt kan betaler gi melding til paypal.
Ergo bør du sikre deg kvittering for at varen er levert ut og at den virker som den skal.

Håvard

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Som Haavard sier, en uredelig kjøper kan åpne en "dispute" hvorpå PayPal legger beslag i pengene. Kjøpers rettigheter står veldig sterkt i dette systemet, for sterkt vil enkelte mene. Legg merke til på eBay, flere og flere selgere aksepterer ikke bud fra visse europeiske land pg.a gjentatt svindel.

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg har kjøpt mye bildeler fra Tyskland via PayPal. Og det har fungert bra. Men jeg får sendt delene til en bekjent som bor i Tyskland.

Det kan være at denne "dansken" har en kompis som bor i Norge og kan hente det du vil selge. Da er han også tryggere på at han får varen. Han løper en mye større risiko enn deg siden han vil betale deg før han får varen. Men tror at du selv må opprette en PayPal konto for å kunne motta pengene. Og da har kjøperen kjøpsforsikring i tilfelle han blir lurt.

Du kan jo spørre han om han har et telefonnummer du kan ringe til for å avtale prosessen. De fleste seriøse kjøpere og selgere har ikke noe imot å gjøre det.

Hilsen Eirik.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.326
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Som Haavard sier, en uredelig kjøper kan åpne en "dispute" hvorpå PayPal legger beslag i pengene. Kjøpers rettigheter står veldig sterkt i dette systemet, for sterkt vil enkelte mene. Legg merke til på eBay, flere og flere selgere aksepterer ikke bud fra visse europeiske land pg.a gjentatt svindel.
Betyr det at en ikke kan overføre pengene fra paypalkontoen før det har gått ett visst antall dager? En tvist eller disputt i paypal systemet er på ca 50 dager fra en starter til paypal eventuellt fatter en avgjørelse.

Håvard

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Haavard skrev:
ErosLoveking skrev:
Betyr det at en ikke kan overføre pengene fra paypalkontoen før det har gått ett visst antall dager? En tvist eller disputt i paypal systemet er på ca 50 dager fra en starter til paypal eventuellt fatter en avgjørelse.

Håvard
Vet ikke, har aldri solgt noen ting.
Registrerer bare en økende frustrasjon blant seriøse samlere og selgere på et annet forum jeg deltar på.

N

nb

Gjest
Ellers gjelder følgende ved netthandel: Om du har den minst lille følelse av at noe ikke helt stemmer, så styr unna. Det er mange som prøver å lure folk og mange som lar seg lure. De som driver med svindel og lignende vet garantert bedre enn deg hvordan systemet funker og hva man kan slippe unna med.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Ellers gjelder følgende ved netthandel: Om du har den minst lille følelse av at noe ikke helt stemmer, så styr unna. Det er mange som prøver å lure folk og mange som lar seg lure. De som driver med svindel og lignende vet garantert bedre enn deg hvordan systemet funker og hva man kan slippe unna med.
Godt poeng! Jeg skal sende en enda en henvendelse med spørsmål om mer kontaktinfo, hvis jeg ikke får det vil revurdere om jeg gjennomfører handel.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Det er mange som "sniffer" til seg visa og paypal informasjon om dagen.
De hacker seg inn på PCene til folk og legger igjen trackingsoftware på PCen til en eller annen og får tilgang til diverse paypalkontoer og visanumre.

Hvis handelen foregår veldig anonymt og han ikke spør om tilstand på det du skal selge eller noe som helst annet som andre normale folk gjør, så er det godt mulig at det er en svindler. Pengene dine får du sikkert uansett men ;)

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Det er mange som "sniffer" til seg visa og paypal informasjon om dagen.
De hacker seg inn på PCene til folk og legger igjen trackingsoftware på PCen til en eller annen og får tilgang til diverse paypalkontoer og visanumre.

Hvis handelen foregår veldig anonymt og han ikke spør om tilstand på det du skal selge eller noe som helst annet som andre normale folk gjør, så er det godt mulig at det er en svindler. Pengene dine får du sikkert uansett men ;)
Ja det skurrer litt. Det eneste personen har spurt om er prisen på varen.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Hvis kjøper sender en "agent" for å hente varen, så er det vel like greit at han har med seg pengene og betaler kontant?

Mvh

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Delle skrev:
Hvis kjøper sender en "agent" for å hente varen, så er det vel like greit at han har med seg pengene og betaler kontant?

Mvh
He he, ja "secret agent man" kan vel ta med penger :) Jeg har nå sendt mail om at det ikke blir noe handel såfremt jeg ikke får kontaktinfo om kjøper.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Det svares så at personen vil sende meg kontaktinfo så snart jeg har oversendt e-mailadresse til paypal-konto. Er det mulig å misbruke denne infornasjonen på noen måte? Jeg synes hele greia lukter råttent. Eller jeg lettere paranoid?

N

nb

Gjest
nescafe skrev:
Det svares så at personen vil sende meg kontaktinfo så snart jeg har oversendt e-mailadresse til paypal-konto. Er det mulig å misbruke denne infornasjonen på noen måte? Jeg synes hele greia lukter råttent. Eller jeg lettere paranoid?
Det lukter, ja. Ikke at jeg skjønner hva han kan oppnå med å få epost-adressen din PayPal er tilknyttet, men en seriøs kjøper ville jo ikke ha noen problemer med å gi kontaktinfo.

På generelt grunnlag: Styr unna.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg ble kontaktet av en fra Hong Kong i forbindelse med en elektrisk gitar jeg hadde avertert på Finn.no for en tid tilbake. Det luktet litt mystisk, men jeg satte premissene om forskuddsbetaling via PayPal, og at han bestilte opphenting, og sørget for oppgjør med egnet spedisjonsfirma.

Pengene kom, jeg pakket, og to dager etter stod det en fra DHL på døren for å hente objektet. jeg måtte åpne pakken i enden slik at vedkommende så gitaren i esken. Hun tok seg av å lukke pakken igjen. Vi signerte papirene og fire dager etterpå var gitaren mottatt i Hong Kong.

Kan jo hende "agenten" representerer noe tilsvarende ?

Jeg har også solgt endel plater til Tyskland og England og fått forskuddsbetalt via PayPal. Det har uten unntak vært uten problemer. Som regel bruker jeg pengene på Ebay, men har også overført til bankkonto i Norge uten problemer. Har aldri erfart at pengene er låst på noe vis.

Jeg har over 80 kjøp på Ebay, og all er betalt via PayPal. Kun en gang har jeg opplevd å ikke få varen. Jeg fikk kjøpesummen tilbakeført direkte fra selger etter å ha klaget via Ebay.

Visa-opplysninger oppgir jeg imidlertid aldri, med mindre jeg handler med firma som har profesjonelle nettbutikk-løsninger med HTTPS-adresse.

Generelt synes jeg PayPal er et bra verktøy !

Lykke til !

Stian

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.807
Torget vurderinger
0
Det kan være at kjøper jobber innefor spedisjon/transport. At "agenten" er en kollega i Norge som ordner gratis transport. Kan jo være en smule å spare på slikt.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Finner ut på nett at flere har fått henvendelser fra samme mailadresse for blant annet kjøp av bil, og forskjellig kontaktinfo har kommet opp for den samme mailadresse, så her er det vel bare å styre unna.

Topp Bunn