Pattegris! er det noen som har tips

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har kjøpt noen pattegriser av høy kvalitet. Er det noen som har tips på hvordan steke, koke, grille osv. Grisene veier ca 7 kg

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
wayheeey, fett!
har ikke spist pattegris siden ifjor sommer, sikle sikle.

send en over hit, da, så skal jeg grille den etter alle kunstens regler.
selv om jeg hverken har gjort det før eller vet hvordan. ;D

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.676
Torget vurderinger
1
Stakkars dyr! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.260
Torget vurderinger
1
Vi spiser jo kalv, lam og kje. Så ser ikke helt problemet.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.327
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har webergrill.

Håvard

N

nb

Gjest
Sjekk om du får låne/leie en diger grill med spyd som kan roteres, steder som selger hele lam, slaktere o.l. kan muligens ordne det. Eller cateringfirma eller noe slikt. Bruk steketermometer for å vite når den er ferdig, i motsetning til hva som er populært å mene er det ikke nødvendig å steke svin til det blir grått, tørt og trist. Trinkiner eller hva det er den bakterien heter (som visstnok ikke er funnet i Norge siden 80-tallet) dør ved 58 grader. Et par og seksti grader er fin kjernetemperatur for svinekjøtt.

Eller ring Olympen Restaurant i Oslo og be om å få snakke med noen på kjøkkenet, de har helstekt pattegris på menyen og deler sikkert villig noen tips med deg om du slår på tråden.

"Noen" pattegriser? Håper du har stor omgangskrets...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Sjekk om du får låne/leie en diger grill med spyd som kan roteres, steder som selger hele lam, slaktere o.l. kan muligens ordne det. Eller cateringfirma eller noe slikt. Bruk steketermometer for å vite når den er ferdig, i motsetning til hva som er populært å mene er det ikke nødvendig å steke svin til det blir grått, tørt og trist. Trinkiner eller hva det er den bakterien heter (som visstnok ikke er funnet i Norge siden 80-tallet) dør ved 58 grader. Et par og seksti grader er fin kjernetemperatur for svinekjøtt.

Eller ring Olympen Restaurant i Oslo og be om å få snakke med noen på kjøkkenet, de har helstekt pattegris på menyen og deler sikkert villig noen tips med deg om du slår på tråden.

"Noen" pattegriser? Håper du har stor omgangskrets...
Hehe det skal brukes i et større selskap. Det er griser fra spania helfrosne. Ellers takk for gode tips!

N

nb

Gjest
Skal du tilberede en del slike samtidig kommer du neppe utenom en eller flere voksne griller.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Skal du tilberede en del slike samtidig kommer du neppe utenom en eller flere voksne griller.
det blir en utfordring. Får forsøke å leie noen. Har et par halve oljefat som muligens er lange nok. Grisene veier ca 7 kg og kan da umulig være frøktlig langstrakte (håper jeg)

G

Gjestemedlem

Gjest
Har aldri prøvd å lage dem selv, men jeg vil tro at fremgangsmetoden ikke er så ulik tynnribben som spises til jul av dem som ikke har oppdaget pinnekjøtt. Saftig, dryppende fett og med en sprø svor. Det er i alle fall slik jeg har fått dem servert i Spania. God mat, men det fordrer at man ikke sverger til mager kost. Men liker man saftig flesk og fett er det noe av det bedre man kan få servert.

N

nb

Gjest
65finger skrev:
takker! fett spiser jeg mye av
Da ville jeg heller gått for en fullvoksen gris med et fullvoksent fettlag;) Tror det var Hellstrøm som sa en gang at pattegris var en typisk turistfelle, mye bedre med en ordentlig voksen, fet og glad gris.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
65finger skrev:
takker! fett spiser jeg mye av
Da ville jeg heller gått for en fullvoksen gris med et fullvoksent fettlag;) Tror det var Hellstrøm som sa en gang at pattegris var en typisk turistfelle, mye bedre med en ordentlig voksen, fet og glad gris.
Hadde med en gris på telttur en gang (levende) 30 kg som vi slaktet og grillet. det tok 12-14 timer. Derfor er nok 7-8 kg litt enklere i så måte. Grisen vi slaktet var nok ikke fullvoksen men det var et bra spekklag

N

nb

Gjest
65finger skrev:
Hadde med en gris på telttur en gang (levende) 30 kg som vi slaktet og grillet. det tok 12-14 timer. Derfor er nok 7-8 kg litt enklere i så måte. Grisen vi slaktet var nok ikke fullvoksen men det var et bra spekklag
30 kilo er da ingen vekt for en gris;) Kudos for innsatsen - levende gris med på telttur - den var ny! Og absolutt et eksempel til etterfølgelse.

Da jeg var grillmeister for helgrillet lam, var det forhånssteamet av Strøm-Larsen, så det var i praksis bare å varme det opp siden det hadde vært helt gjennomvarmet på forhånd. Tok da 2-3 timer å grille det istedenfor 7-8 som det ellers ville ha tatt. Funket i alle fall veldig bra.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
65finger skrev:
30 kilo er da ingen vekt for en gris;) Kudos for innsatsen - levende gris med på telttur - den var ny! Og absolutt et eksempel til etterfølgelse.

Da jeg var grillmeister for helgrillet lam, var det forhånssteamet av Strøm-Larsen, så det var i praksis bare å varme det opp siden det hadde vært helt gjennomvarmet på forhånd. Tok da 2-3 timer å grille det istedenfor 7-8 som det ellers ville ha tatt. Funket i alle fall veldig bra.
Nei det var opplagt en grisunge. fraktet den til bjørnsjøen i min bil. Lukten hang igjen til bilen ble solgt noen år etter ;D skal stikke innom strøm-Larsen og høre hva de anbefaller

N

nb

Gjest
65finger skrev:
skal stikke innom strøm-Larsen og høre hva de anbefaller
Skal presiseres at lammet vi grillet også var kjøpt fra Strøm-Larsen, så tviler på det er en tjeneste de tilbyr om du kommer med "medbrakt" - men noen tips har de sikkert. Nevnte Olympen har sikkert også noe vettugt å si om saken siden de har helgrillet pattegris på menyen som sagt.

Jeg fikk for øvrig en bok om amerikansk BBQ, samt en om bygging av griller og røkehus til bursdagen min, den er skikkelig barsk - står beskrevet hvordan man skal grille en hel, voksen gris - "will feed a few hundred people". Alt er større der borte...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
65finger skrev:
skal stikke innom strøm-Larsen og høre hva de anbefaller
Skal presiseres at lammet vi grillet også var kjøpt fra Strøm-Larsen, så tviler på det er en tjeneste de tilbyr om du kommer med "medbrakt" - men noen tips har de sikkert. Nevnte Olympen har sikkert også noe vettugt å si om saken siden de har helgrillet pattegris på menyen som sagt.

Jeg fikk for øvrig en bok om amerikansk BBQ, samt en om bygging av griller og røkehus til bursdagen min, den er skikkelig barsk - står beskrevet hvordan man skal grille en hel, voksen gris - "will feed a few hundred people". Alt er større der borte...
Tipper de ikke er spesielt gira på å steame medbragt. Får eksprimentere litt med en gris og lære av feilene

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.398
Sted
Saksvik - Trøndelag
Fikk servert helgrillet pattegris i et selskap i fjor sommer. Dette var på landet, og det var gjort på fillippinsk vis av fillippinske sesongarbeidere. De hadde slaktet grisene, fjernet innaten , fylte opp buken med løk, urter og krydder og sydde igjen. Deretter ble grisene grillet på spidd over en ildgrop i 3-4 timer. Jeg antar at de også ble penslet gjevnlig utvendig med krydderolje e.l.

Det smakte utrolig saftig og godt. Krispy utenpå og mørt og smakfullt inni. Et minneverdig måltid!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I Portugal har eg fleire gonger fått aldeles nydeleg melkegris, med steikesjy av ei anna verd... Eg veit ikkje heilt framgangsmåten, men innbiller meg at dei steikast relativt lenge over relativt svak varme, og får ei økt på slutten der dei haldast nærare varmen. Eg har ein mistanke om at det brukast "veggrill", der grillkolet er i hyller, og grillmaten grillast ved sida av (og ikkje over) varmen. Har aldri sett slike grillar her nordpå, så det er nok ikkje enkelt å få til.

J

J.J

Gjest
Jeg har ikke noe fasit på dette her , men jeg snakket med en som griller for Gilde her lokalt (Vestfold) og han grillet et lam på 17 kg for jobben da vi hadde nyåpning.
Han sa at han hadde grillet ca 120-130 stykker.... så erfaringsgrunnlaget hans er vel bra ;)
Brukte en grill på størrelse med et halv fat .. men det var laget på Gilde.

Han brukte aldri steamet, grunnet at da ble det tørrere. Han sa oxo at tiden grilltiden ikke var så fryktelig mye lengre enn når det var steamet. 3/4 -1 mer...

Men jeg har spist pattegris og kje - og det er meg totalt uforståelig at vi ikke bruker det mer her i Norge... På grillen.

G

Gjestemedlem

Gjest
jan#jan skrev:
Men jeg har spist pattegris og kje - og det er meg totalt uforståelig at vi ikke bruker det mer her i Norge... På grillen.
Kje er virkelig god mat, og topp til grill. En av mine favoritter er å dampe ribbestykkene som man gjør med pinnekjøtt og så gi dem en kjapp omgang under grillen for å få litt crispy fett. Funker både med grillelement i stekeovnen og på utegrill.

Kje og hval er vel det mest undervurderte kjøttet i landet og begge er supert til grilling. Galaxer over flintsteiker og grillpølser.

J

J.J

Gjest
Uten at vi klarer å nå helt ut til hele folket må vi da vel prøve og gjøre en innsats her inne .. for å få frem budskapet ;D

V

vredensgnag

Gjest
65finger skrev:
vredensgnag skrev:
Skal du tilberede på spansk vis, blir det som i linken. Retten kalles cochinillo - kåtchiniyå.
Gjort riktig er det himmelsk.

http://www.cochinillosegoviano.com/cochinillo/EN/receta/receta.html
Takk for linken vredensgnag. Har kun spist pattegris tilbredt i Spania. Det var minneverdig
Min mor gjør dette i en stekeovn med grillelement, og resultatet blir godt.
Men det krever at man passer på, om man vil ha det rett.

Her har jeg kjørt google-translate på en oppskrift -- google mente grisen hadde en kroppsdel som het sekkepipe, men de mente nok halsen:

Så du kan lage mat den beste svinekjøtt, sender vi deg oppskriften på i dag er den beste grillen Segovia: José María.
Roast gris
Hans alder bør ikke overstige tre uker, med en idealvekt rundt 4 til 4.5 kg Oppskriften er enkel, men krever engasjement og følsomhet trening.

Forberedelse
Etter slakting, eller blødde, flådd og tømt, vasket, renset med kaldt vann til det er hvitt på innsiden og ut.
Pattegrisen plassert på et bord, åpner vi ryggen med kniv fra hals til halen, pass på ikke å bryte huden.
I en grillpanne , sette svinekjøtt ryggen ned, kastet litt vann, sesongen i og vi legger i ovnen.
I ovnen
Å være ved en temperatur rundt 200 grader, innfører vi grisen som det er.
Etter en time fikk vi den ut, tilsett vann til pan (som vil ha fordampet), og har plukket vi snur farge.
Allerede med ryggen opp, huden nøye hakke, gir vi et snev av jomfru olivenolje, langs ryggen og igjen vi setter den i ovnen to timer.
I den siste halvtimen, vil vi være enestående om nødvendig for å beskytte mot overskuddsvarme: ører, føtter ...
Når vi syns at huden er gyllen og sprø kan bakes og klar, så absolutt ta den ut av ovnen, og vi presenterte den på bordet.

Presentasjon og carving
Av historiske tradisjonen steke dier gris på bordet presenteres hele, som den forlater ovnen. Det starter med en bolle eller rister i nærvær av gjestene. Det er et ritual for å vise nøyaktig der skyter og ømhet. Den juice eller saus som salt og tjene separat i leire potten, varm.
Den perfekte supplement til kastiljansk steke, kan vi finne våre fine viner fortrinnsvis Foster, for det av "oppskriften med viner av sted,» fortrinnsvis fra DORibera del Duero.

Vi håper vi hjulpet vært nyttig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Pattegris skal tilbredes til lørdag kveld. Fransk toppkvalitet, 6,2 kg tung. Av praktiske årsaker kan den ikke grilles på utegrill. Vredensgnags alternativ i innlegget over er høyaktuelt men snuser også på mulighetene for langtids-steking. Er det noen som har noen oppfattninger, erfaringer eller meninger om det er lurt eventuelt hvordan det bør gjøres?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
få tak i en god kokk - si når du vil spise - la kokken ta seg av resten. Slapp av med en pils eller tre og nyt livet. Sånn skal iallefall jeg gjøre det med min pattegris på lørdag ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Pattegris skal tilbredes til lørdag kveld. Fransk toppkvalitet, 6,2 kg tung. Av praktiske årsaker kan den ikke grilles på utegrill. Vredensgnags alternativ i innlegget over er høyaktuelt men snuser også på mulighetene for langtids-steking. Er det noen som har noen oppfattninger, erfaringer eller meninger om det er lurt eventuelt hvordan det bør gjøres?
Nå har jeg ikke forsøkt dette, men jeg kan ikke se noen gode grunner til å langtidssteke slikt ungt og mørt kjøtt. Prøv oppskriften hans vredensgnag, og reis heller en nidstang i hagen og tøm en boks cola i Macen hvis det blir mislykket.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
H.R skrev:
få tak i en god kokk - si når du vil spise - la kokken ta seg av resten. Slapp av med en pils eller tre og nyt livet. Sånn skal iallefall jeg gjøre det med min pattegris på lørdag ;D
God matlagningskompetanse er tilstede men dette er upløyed mark for oss alle. Vi finner nok på noget men mye bedre med tips

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Nå har jeg ikke forsøkt dette, men jeg kan ikke se noen gode grunner til å langtidssterke slikt ungt og mørt kjøtt. Prøv oppskriften hans vredensgnag, og reis heller en nidstang i hagen hvis det blir mislykket.
Det blir nok slik. Får håpe vi unngår alt arbeidet med å reise nidstang

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
jan#jan skrev:
Kje er virkelig god mat, og topp til grill. En av mine favoritter er å dampe ribbestykkene som man gjør med pinnekjøtt og så gi dem en kjapp omgang under grillen for å få litt crispy fett. Funker både med grillelement i stekeovnen og på utegrill.

Kje og hval er vel det mest undervurderte kjøttet i landet og begge er supert til grilling. Galaxer over flintsteiker og grillpølser.
Prøv kystgeit. Bukk. Slaktevekt ca 40 kg. Same framgangsmåte

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Gjestemedlem skrev:
jan#jan skrev:

Prøv kystgeit. Bukk. Slaktevekt ca 40 kg. Same framgangsmåte
Hvordan får man tak i det kjøttet?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
65finger skrev:
Fint i kystbygdenorge men jeg tror ikke jeg flytter for kystbukkenes skyld 8)
Du finner også tynnfjærede strandryper der. Lekkerbiskner.

R

Roysen

Gjest
Hvor får man tak i pattegris i Norge? Jeg vet Laks & Vilt har problemer med å skaffe.

Mvh
Roysen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Hva er egentlig pattegris? Jeg spiste helstekt pattegris i Danmark i sommer og den var stor. Jeg trodde det var grisunger man mente med pattegris.

Topp Bunn