Høyttalere Patos Symphonic IV, første generasjon erfaringer?

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Hei :)

Jeg vurderer kjøp av et sett høyttalere som i overskriften, men har null erfaring med Patos. Er det noen her som kjenner disse høyttalerene, og kan beskrive det som er bra og dårlig med dem? Gjerne sammenliknet mot andre høyttalere i 10-15tusenkronersklassen på bruktmarkedet. Jeg vet at de er relativt store og tunge, men lydmessig vet jeg ingenting. Jeg har en kraftfull forsterker, så det er ikke noe problem hvis de er litt tungdrevne.
Jeg hører på litt blandet musikk, men gjerne gode vokalister og akustiske instrumenter. Agnes Obel, Kari Bremnes, Nils Lofgren, Chris Rea, Ani DiFranco, Ben Harper, for å nevne noen av alle de jeg spiller ofte. En del klassisk musikk blir det selvfølgelig også. Stua er omtrent 25kvm vil jeg tro.

Takk for gode råd og tanker
- Ørjan

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hei. Jeg hadde disse for mange (7-8 ) år siden og husker jeg fikk 15000,- for de når jeg solgte de. Prøvde de på mye forsterkeri og husker jeg hadde inn et par Midgard Oberon 6.1 (600w) som ikke fungerte i det hele tatt på høyttalerene (den gang når digitalt og Midgard "revolusjonerte" markedet med sine effekter). Tamm lyd, og dro du på litt volum så klippet forsterkeren og det komm et smell som ikke var noe særlig morsomt. Den beste matchen jeg hørte var med McIntosh rør effekt som fikk de til å blomstre. De trenger mye strøm, men gir du de det er det en høyttaler som er veldig, veldig bra. Lyden i disse er mer mørk enn lys minnes jeg med ganske dyp bass. Disse er svære og mener de veide rundt 60kg pr stk. Skjelden de er på markedet nå om dagen...

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Tusen takk for svar Haugenial!
Jeg har en ganske strømsterk forsterker i min gamle danske Patriot, i alle fall tilsier strømforsyningens spesifikasjoner på 2.000VA at den har strøm nok å rutte med. Denne har en anelse varm klang, men jeg liker litt varm lyd, så det passer meg egentlig bra at høyttalerene også er litt varme. De spesifikasjonene jag har klart å oppdrive sier faktisk at de veier 70kg/stykk, så jeg har skjønt at de er "store" :)
Har du peiling på hvor gamle disse kan være da? Kjøpte du dine nye?

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Tusen takk for svar Haugenial!
Jeg har en ganske strømsterk forsterker i min gamle danske Patriot, i alle fall tilsier strømforsyningens spesifikasjoner på 2.000VA at den har strøm nok å rutte med. Denne har en anelse varm klang, men jeg liker litt varm lyd, så det passer meg egentlig bra at høyttalerene også er litt varme. De spesifikasjonene jag har klart å oppdrive sier faktisk at de veier 70kg/stykk, så jeg har skjønt at de er "store" :)
Har du peiling på hvor gamle disse kan være da? Kjøpte du dine nye?
Aner ikke hvor gamle de du ser på kan vere men du kan vel hvertfall regne 10 år og eldre.

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Såpass ja. Selger mente de va omtrent halvparten så gamle. Han forlanger tolv tusen for dem, og det føles jo litt i overkant hvis de er såpass gamle, og du solgte dine for femten tusen allerede for 7-8år siden??

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Symphonic IV AMT er vår mest påkostede modell. Denne store full frekvens treveis konstruksjonen gjengir musikk med en sjelden grad av realisme. Her takles alle former for musikk med samme grad av overbevisning og selvfølgelighet. Alt fra store dynamiske passasjer til de minste nyanser og detaljer, presenteres med en ro og kontroll som vil imponere selv det mest kresne publikum. Denne høyttaleren må oppleves!!
28-35.000 Hz, 4 Ohm, 91 dB, 50-300 Watt, 29 x 44 x 134,5 cm, 70 kg.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Vil ikke overraske meg om dome-utgaven fort er 15 år, 5 år er den i hvert fall ikke.

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Interessant Holmium! Er det egne erfaringer, eller har du funnet teksten på en nettside? Det så så "profft" ut :) Høres jo ut som om høyttalerene kunne vært noe for meg tross alt, men er litt usikker m t p. prisen for såpass gamle høyttalere. Så nå at jeg hadde fått opplyst 7-8år omtrent av selgeren, men du mener at de er betraktelig eldre enn som så altså? Hvordan er kvaliteten på dem? Tenker da på oppheng o s v? Må jeg regne med at de smuldrer i biter de nærmeste dagene, eller kan det fungere noen år til? Hvor mye dårligere er dome-utgaven i forhold til AMT-versjonen? Har skjønt det som at det i praksis er diskanten og delefiltret som er forskjellen rent teknisk?

Tusen takk for hjelp!!

Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hørte den "nye" modellen på en bel canto s300i og det låt fantastisk, gikk selv glipp av de som stod på finn.no :/

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hentet fra nett: soundmaster
Det er produsents info fra reklamebrosjyrene den gang da.
Jeg mener det er såpass lenge siden AMT-båndet kom at de må være eldre enn 7-8 år. Når det er sagt kan de jo ha stått på et lager og bli solgt vesentlig senere enn produksjonsdato slik at de i den forstand er 8 år. Men minimum 10 , kanskje enda noen, år gamle er de nok.

Jeg har kun eid Basic og Lyric så jeg har ikke erfaring med disse, men tror AMT var en stor oppgradering. Delefiltrene ble hele veien bedre og bedre på Patos.
Personlig liker jeg godt lyden og synes det er synd det gikk som det gikk med Patos.
Hva de bør koste har jeg ingen formening om, men de kostet en del i sin tid.

De kan ha godt av en stram forsterker som har full kontroll. Merk at de kan bli store i din stue, men mye kvalitet for pengene vil jeg si Patos var på sin tid. Så til riktig pris kan det meget vel være et bra kjøp.

For øvrig ser jeg ingen grunn til at de kvalitetsmessig ikke skal holde, men hvor bra oppheng osv er i forhold til andre høyttalere vet jeg ikke. Uansett bør/ skal de holde mange år til.

ERIKD

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.11.2005
Antall liker
696
Sted
Longnose
Har selv 1 generasjon symphonic 4 men mine er oppgradert med amt :) Synes det er de beste høytalerene jeg har hørt uansett pris så er superfornøyd!! Hørt de spille bra med dome diskanten også:) Regner med du blir fornøyd med de!!

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
eddie1: Er de solgt mener du? I så fall trenger jeg jo egentlig ikke diskutere så mye mer, men kan jo kanskje være greit for fremtidige annonser at det ligger ute litt informasjon her :)

Holmium: Får vel se om han fortsatt har dem da. De er meget interessante i alle fall :)

ErikD: Typisk hvis de er solgt nå da når jeg har somlet sån :D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Ja, kjør på.
Jeg liker Patos, men jeg liker det litt "varmt og godt" :)

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Jeg liker det også varmt og godt Holmium :D Derfor jeg bor i Tromsø.....øøøh.....eller kanskje ikke det var en god liknelse forresten ;)

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
eddie1: Er de solgt mener du? I så fall trenger jeg jo egentlig ikke diskutere så mye mer, men kan jo kanskje være greit for fremtidige annonser at det ligger ute litt informasjon her :)

Holmium: Får vel se om han fortsatt har dem da. De er meget interessante i alle fall :)

ErikD: Typisk hvis de er solgt nå da når jeg har somlet sån :D
De som hadde amt diskant er solgt!

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hentet fra nett: soundmaster
Det er produsents info fra reklamebrosjyrene den gang da.
Jeg mener det er såpass lenge siden AMT-båndet kom at de må være eldre enn 7-8 år. Når det er sagt kan de jo ha stått på et lager og bli solgt vesentlig senere enn produksjonsdato slik at de i den forstand er 8 år. Men minimum 10 , kanskje enda noen, år gamle er de nok.

Jeg har kun eid Basic og Lyric så jeg har ikke erfaring med disse, men tror AMT var en stor oppgradering. Delefiltrene ble hele veien bedre og bedre på Patos.
Personlig liker jeg godt lyden og synes det er synd det gikk som det gikk med Patos.
Hva de bør koste har jeg ingen formening om, men de kostet en del i sin tid.

De kan ha godt av en stram forsterker som har full kontroll. Merk at de kan bli store i din stue, men mye kvalitet for pengene vil jeg si Patos var på sin tid. Så til riktig pris kan det meget vel være et bra kjøp.

For øvrig ser jeg ingen grunn til at de kvalitetsmessig ikke skal holde, men hvor bra oppheng osv er i forhold til andre høyttalere vet jeg ikke. Uansett bør/ skal de holde mange år til.
Disse patosene er vel fra 2005!

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Ah. Jeg som leste for dårlig eddie1 :) Sorry!
Får se hva som skjer da. Problemet er jo frakt siden de er så tunge. Koster vel like mye som høyttalerene hvis de skal sendes med vanlig fraktselskap :/

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg hadde Patos på vei for noen år siden og gledet meg som fy, 402 ettellerannet, og skulle hente de på posten på Gruneløkka. Postbilen var forsinket så den kom mens jeg ventet. Ser gjennom vinduet at sjåføren drar de ut på løftelemmen og sender den ene på hue ned i asfalten uten å foretrekke en mine. Jeg fortalte betjeningen at jeg ville se på den ene før jeg underskrev. Det nektet de meg. Ristet på kartongen og det skranglet som fy. Jeg bare gikk hjem og kontaktet selger som fikk de i retur til Sørlandet. Hele delefilteret hadde løsnet. Han nektet å beholde de og Posten betalte han det jeg skulle betale + frakt. Etter det stoler jeg ikke mye på posten gitt.

Jeg sjekket så hva de gjør med skadede produkter i etterkant. Det blir solgt på auksjon. Noen som vet hvor?

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Artig å mimre litt, hadde nesten glemt disse... :)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Disse patosene er vel fra 2005!
Du har rett. Mente de kom i 2003, men var 2005.
Da er høyttalerne minst 8-9 år gamle, og da skal de ha blitt kjøpt rett før overgangen.
Dette forutsetter at det kun var en generasjon før AMT kom, og det var det muligens.

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
546
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Symphonic IV finner jeg i prislisten fra 2001 til 45000,-, i følge uttalelser fra Roar Moen mente han personlig at Lyric 502 er en bedre høyttaler enn førstegenerasjon Symphonic IV.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.205
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tja, skal prøve å bidra med noe konstruktivt...

Jeg har pt Patos S2 AMT, koblet til Lyngdorf TDAI2200RP

- stua mi er også på 25 kvm, men kvadratisk. Denne komboen spiller bass når den først er på innspillingen, så noe "litt bass for kosens skyld" får man ikke. Synes bassmengden er passende etter min smak. Men jeg kan godt tenke meg at S3 hadde fungert bra også, forutsatt at de flyttes enda lengre ut i rommet. Konklusjon: S4 i 25kvm er jeg meget skeptisk til.

- Aner ikke hvordan originalene var, men AMT-varianten til Roar Moen er helt fantastisk. Han hadde tydeligvis peiling, så man kan vel tro at den versjonen uten AMT var god den også?

For alt det er verdt :-/

Edit: det dukket opp en S2 AMT på bruktbørsen her noen uker siden til 11 900 kr. De er borte, så jeg antar at de er solgte. Kanskje det kan hjelpe deg å anslå verdien på Patos S4?

Hifimontøren

Medlem
Ble medlem
21.05.2012
Antall liker
26
Torget vurderinger
2
Hei.
Hadde et par slike en gang. Må vere ca 10 år siden.
Kan huske en høytaler med varm og fyldig klang, litt mørk med mye bass, ingen hi-end men høy party faktor.
Trenger mye strøm ja,
Hadde moro av og koble til to stk. Elcomp 250r, det spilte utrolig høyt.
etter en stund på meget høyt volum luktet det som svidd modelljernbane og diskantene formelig glødet i mørket.
Men merkelig nok så tålte de dette.
Tror ikke jeg ville betalt så alt for mye for disse i dag, bør vel høres og likes.

Frode

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hei. Jeg hadde disse for mange (7-8 ) år siden og husker jeg fikk 15000,- for de når jeg solgte de. Prøvde de på mye forsterkeri og husker jeg hadde inn et par Midgard Oberon 6.1 (600w) som ikke fungerte i det hele tatt på høyttalerene (den gang når digitalt og Midgard "revolusjonerte" markedet med sine effekter). Tamm lyd, og dro du på litt volum så klippet forsterkeren og det komm et smell som ikke var noe særlig morsomt. Den beste matchen jeg hørte var med McIntosh rør effekt som fikk de til å blomstre. De trenger mye strøm, men gir du de det er det en høyttaler som er veldig, veldig bra. Lyden i disse er mer mørk enn lys minnes jeg med ganske dyp bass. Disse er svære og mener de veide rundt 60kg pr stk. Skjelden de er på markedet nå om dagen...
Hørte du de med McIntosh rør hos selger? Da er det godt mulig det var meg. Solgte et par av disse for 7-8 år siden, og spilte da på McIntosh rør når kjøper tok en lytt. :) Fungerte brukbart det, tross litt lite effekt.

Ellers begynner disse høyttalerne å bli gamle. Skal ikke påstå noe, men at det er 15 år siden de var i salg tror jeg nok. Det er jo allerede mange år siden den siste utgaven kom. Rundt 2005? Selv om den siste utgaven er i en helt annen klasse enn den første er det fortsatt brukbare høyttalere, gitt at man liker den mørke og romantiske lyden. Veldig romavhengi dette, men ofte må de et godt stykke ut på gulvet for å temme bassen.

Selv ville jeg i hvert fall ikke betalt over 10K for de, helst et par lapper under.

Er også greit å vite at det ikke lar seg gjøre å skaffe elementer til disse. I hvert fall basselementer.

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hørte du de med McIntosh rør hos selger? Da er det godt mulig det var meg. Solgte et par av disse for 7-8 år siden, og spilte da på McIntosh rør når kjøper tok en lytt. :) Fungerte brukbart det, tross litt lite effekt.

Ellers begynner disse høyttalerne å bli gamle. Skal ikke påstå noe, men at det er 15 år siden de var i salg tror jeg nok. Det er jo allerede mange år siden den siste utgaven kom. Rundt 2005? Selv om den siste utgaven er i en helt annen klasse enn den første er det fortsatt brukbare høyttalere, gitt at man liker den mørke og romantiske lyden. Veldig romavhengi dette, men ofte må de et godt stykke ut på gulvet for å temme bassen.

Selv ville jeg i hvert fall ikke betalt over 10K for de, helst et par lapper under.

Er også greit å vite at det ikke lar seg gjøre å skaffe elementer til disse. I hvert fall basselementer.
Stemmer det, på Gjøvik?? Hehe..

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ikke langt fra Gjøvik nei. Artig! ;)

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Mange som likte å mimre litt ser jeg :D

Det høres ut som at prislappen er er i største laget virker det som, selv om det er gode høyttalere? Sliter jo dessuten litt med å finne noenlunde rimelig frakt, så da blir det nok ikke noe handel der regner jeg med. Takk for alle svar og synspunkter! Genialt å ha så mange folk med peiling bare noen tastetrykk unna :D

Topp Bunn