Passivt linjefilter spørsmål

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
"mangler " en ekstra kanal på det aktive filteret, vurderer passivt linjefilter i til 1500 hz høypass og fant denne siden

TLS.org | Passive Line-Level Crossover

er usikker på om 6 eller 12 db er å foretrekke, kombinert med en kondensator direkte på drivern vil en jo også ha sikkerheten ivaretatt og steilheten blir bedre.

Spørsmålet som reiser seg er ; har forstått det slik at motstandsverdiene bør stå i forhold til utgang/ inngangsimp. på omkringliggende komponenter.

For øyeblikket er brukes firstwatt B1( shunt ps.) som pre - 30 ohm utg imp ? og firstwatt F5 som sluttrinn - 100 kohm ?

Hvilke motstandsverdier ville det vært smart å velge ?

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Takker for input Drossel !

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.361
Torget vurderinger
10
Det var noe for meg men jeg venter til du P M har knekt koden :)

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Litt merkelig at det ikke ligger kalkulator på nett, fins jo kalkulatorer for allting snart.

Hvis man oppga inn/utg impedanse valgte filtertype og delehz-

Vedr motstands valg ser jeg at noen anbefaler regne ut ( 12 db. høypass) slik; kutt ut siste parallell motstand - bruk sluttrinnets inng imp og beregn. serie kond nr 2 utfra denne. Første parallell motstand blir 1/10 av sluttrinnets inng imp og første serie kond beregnes utfra denne.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.793
Litt merkelig at det ikke ligger kalkulator på nett, fins jo kalkulatorer for allting snart.

Hvis man oppga inn/utg impedanse valgte filtertype og delehz-

Vedr motstands valg ser jeg at noen anbefaler regne ut ( 12 db. høypass) slik; kutt ut siste parallell motstand - bruk sluttrinnets inng imp og beregn. serie kond nr 2 utfra denne. Første parallell motstand blir 1/10 av sluttrinnets inng imp og første serie kond beregnes utfra denne.

L C Audio Technology / Aktiv Filterteori

Håber det er noget du kan bruge?

Istedet for venhedernes impedans sætter du effektforstærkerens impedans.

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=46

Desværre virker det ikke.

Sist redigert:

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Har et regneark basert på formlene fra t-linespeakers hvis det hjelper deg noe.

EDIT: Men klarer B1 å drive dette?

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Antall liker
1.751
Torget vurderinger
6
Hei
Ser at B1 har buffer på utgang som gir lavere utgangsimp. en mange andre pre`s selv om den altså ikke har forsterkning - hvis jeg har forstått dette riktig.

mvh

Topp Bunn