Pasientskader på norske sykehus

R

rico

Gjest
4700 mennesker døde på norske sykehus i fjor på grunn av skader. Altså døde det 12 personer pr. dag grunnet dette, 1 stk. annenhver time hele døgnet hele året. Og det verste er at det visstnok er store mørketall. Kommer det i det hele tatt folk ut av sykehusene med livet i behold? Med all respekt, jeg stusser litt på disse tallene, ikke det at jeg ikke tror på at dette skjer men det er da et vannvittig høyt tall?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7913741

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Tja. 1.700.000 mennesker var til undersøkelse eller behandling ved somatiske sykehus i Norge i fjor. 4700 blir vel rundt 0.3% av disse. Klart det er mye, men det er neppe særlig høyt i sammenligning med andre land. Med tanke på de siste års nedbemanning og effektiviseringskrav så synes jeg ikke det er spesielt overraskende heller.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.965
Ved første øyekast virker dette horribelt, man skal da ikke skades på et sykehus. Jeg lurer egentlig på hva en pasientskade er? Mulig den "diagnosen" er litt romslig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Ved første øyekast virker dette horribelt, man skal da ikke skades på et sykehus. Jeg lurer egentlig på hva en pasientskade er? Mulig den "diagnosen" er litt romslig.
"Tallene viser antall pasienter som skades, uavhengig om det har skjedd feil eller ikke" heter det i pressemeldingen fra regjeringen. Men i kombinasjon med de nye kvalitetsmålingene finner vi nok mer ut av det etterhvert. Men pr i dag vet vi altså ikke det.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.965
baluba skrev:
Pink_Panther skrev:
"Tallene viser antall pasienter som skades, uavhengig om det har skjedd feil eller ikke" heter det i pressemeldingen fra regjeringen. Men i kombinasjon med de nye kvalitetsmålingene finner vi nok mer ut av det etterhvert. Men pr i dag vet vi altså ikke det.
Ganske ullen uttalelse. Skades pasientene ved at de faller ut av sengen, er det kirurgen som skjærer litt feil eller hva menes med skade?

N

nb

Gjest
Det var en sak om dette i A-magasinet for en del år siden. Ganske fritt etter hukommelsen ble det pekt på noen årsaker til at slikt skjer: Det er ganske lett å gjøre feil, var noen ganske banale ting som at vidt forskjellige medikamenter hadde veldig lik emballasje. Samt det mer strukturelle ved at det ble påstått at helsevesenet er et system hvor det ikke eksisterer noen kultur for å innrømme feil og lære av feil som ble gjort.

Luftfart ble fremstillt som den rake motsetningen hvor enhver ulykke og nesten-ulykke blir gransket opp, ned og i mente for å finne ut hva som gikk galt og hvordan det kan unngås.

Jeg jobber ikke i helsevesenet så skal ikke ha noen formening om dette har noen rot i virkeligheten eller ikke, de gangene jeg har vært i kontakt med systemet har jeg følt meg godt ivaretatt.

R

rico

Gjest
Pink_Panther skrev:
baluba skrev:
Pink_Panther skrev:
Ganske ullen uttalelse. Skades pasientene ved at de faller ut av sengen, er det kirurgen som skjærer litt feil eller hva menes med skade?
I flg. ei som mente noe om saken på radioen så var det mye å hente bare på det å være nøye med å vaske hendene skikkelig, da unngikk man infeksjoner og slikt. Regner med at hun mente helsepersonellet. Man reiser inn for å fikse kneet men så er det en som ikke vasker hendene og så havner man plutselig på denne statistikken? Hvis det er tilfelle så er det grunn til å bli skikkelig bekymret...Norge i 2011, man vasker da hendene?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Det er ikke snakk om å vaske hendene en gang imellom, slik vi alle bør gjøre, men å vaske dem mellom hver pasient, hver prosedyre, 20, 30, 40, 50 ganger per skift. Ikke så greit å huske på i praksis, når arbeidsdagen er sabla travel fra inntreden til avgang.

GjeEsp

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2006
Antall liker
115
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Man 'vasker' ikke hendene 20, 30, 40, 50 ganger på et skift ved sykehusene.
Det man gjør, og sikkert i nevnte talls mengde er å desinfisere hendene med sprit.
Dette er kjapt og mye mer effektivt enn vanlig handvask (forutsatt at det ikke er synlig tilgrisning av hendene, da må det fjernes ved handvask). Dette gjør helsepersonell hele tiden og fokuset på hygiene er stort slik jeg har erfart det ihvertfall.

Mvh
Gjert

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
Kanskje det vil gå bedre hvis man lar personalet bruke tiden sin til å behandle pasienter heller enn å skrive rapporter. Jeg snakket med en sykehuslege forleden som var veldig lei av å bruke tiden til å sitte i møter og skrive rapporter. Han mente at han brukte bare 30 - 40% av tiden sin til å behandle pasienter. Resten gikk med til administrasjon.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Kanskje det vil gå bedre hvis man lar personalet bruke tiden sin til å behandle pasienter heller enn å skrive rapporter. Jeg snakket med en sykehuslege forleden som var veldig lei av å bruke tiden til å sitte i møter og skrive rapporter. Han mente at han brukte bare 30 - 40% av tiden sin til å behandle pasienter. Resten gikk med til administrasjon.
Jeg skal ikke motsi det, men det er vanlig at folk har sterk motstand mot det å bli tvunget til å skrive rapporter og slikt når  de ikke er vant med det fra før. Da vil de ofte protestere med overdrivelser, for eksempel. Ikke at jeg mener at denne personen gjør det, men det må jo være en viss oversikt her. Og det spørs om ikke den prosessen som pågår nå er viktig for fremtiden til vårt helsevesen. At rapporteringen skulle oppta så mye som 60-70 prosent av arbeidstiden stiller jeg meg sterkt tvilende til.

Ingen liker å ha noen hengende over skulderen sin hvis de føler at de gjør en god jobb.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
Jeg har ingen grunn til å mistro denne legen. Man overdriver jo ofte litt i slike samtaler, men at det kan være snakk om 50% er jeg ikke i tvil om. Jeg er gift med en sykehuslege og hører det samme fra henne. Og vi så jo Marte Walstad på Dagsrevyen i går som sa mye av det samme om primærhelsetjenesten.
Så at helsearbeidere i dagens helsevesen bruker svært mye tid til administrasjon er det ingen tivl om. Og at dette har forverret seg (eller forbedret seg alt etter hvilket ståsted man har), er det ingen tvil om.
Vi ser jo mye av det samme i skolen, der lærerne bruker mer og mer av sin tid til adminstrasjon og mindre og mindre av sin tid til undervisning. Alt reguleres og styres, og man stoler ikke på at de som er ansatt til å gjøre en jobb faktisk gjør den, og ansetter en administrasjon som skal passe på at alt gjøres "etter boka", og for å kunne gjøre det må man skrive rapporter (som ingen leser), og de som skal skrive rapportene er de som egentlig skulle gjøre jobben som de nå ikke har tid til å gjøre fordi de er opptatt med å skrive rapporter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Da skal jeg ikke protestere på det, otare. Men det spørs likevel om det ikke er nødvendig med den revisjonen som pågår nå, og det er kanskje for lite ressurser til den da? Og er det ikke viktig at detaljer rundt pasientbehandlingen skrives ned, slik at man i etterkant kan vurdere hva som gikk galt i slike tilfeller? Hva er egentlig alternativet? At helsevesenet får holde på med den praksisen som passer dem, uten at det skrives ned noe det?

Er det bare det at disse to prosessene som foregår nå (en er ferdig, en ny er påbegynt) er for omfattende, eller er det andre administrative ting som tar opp tiden? Jeg skjønner faktisk ikke helt saken.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
Helt sikkert et ressursproblem. Man skal "produsere mer" (altså behandle flere pasienter og levere flere rapporter) samtidig med at man skal spare penger. Samtidig er det stadig flere sykdommer som kan behandles, og trykket på sykehusene blir større fordi primærlegene henviser stadig flere til utredninger. Primærlegene tar ikke lenger sjansen på å ikke henvise pasientene til sykehus fordi de vil bli "hengt ut" i media hvis de overser noe. Noe som igjen øker presset på sykehusene, samtidig med at de hele tiden skal spare penger. Ond sirkel.
Vi må akseptere at enten bruker vi langt mer til helsetjenester enn vi gjør nå (altså økte skatter, eller privatisering), eller så må vi leve med de feilbehandlingene vi ser dokumentert i dag og at disse vil øke i tiden framover.
Det er selvfølgelig tragisk at slikt skjer, og man må gjøre alt man kan for å redusere slike hendelser. Spørsmålet blir jo hvordan man kan redusere sjansen for at slikt skjer. Jeg er usikker på om det er den beste bruken av ressurser å la leger som har gått 6 år på universitetet og har 1,5 år turnustjeneste før de begynner å jobbe selvstendig på sykehus (eller i primærhelsetjenesten) bruke opptil 50% av tiden sin til å skrive rapporter heller enn å behandle pasienter.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
75.419
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Et stort antall av pasientene som blir behandlet ved sykehus har høy alder.Noe av forklaringen ligger nok her.
Som kjent øker levealderen stadig og de gamle blir mange i Norge. En del er også demente.
Jeg vil tro at et stort antall av pasientene i den fæle statistikken er i denne kategorien.
At man er gammel og/eller dement øker risiko for pasientskader betraktelig.
F.eks. fall m.bruddskader,infeksjoner,trykksår osv.
Det er ikke alltid så lett å holde liv i gamle folk. Uansett kreves tilstrekkelig antall kompetent og motivert personale.
Det er altså ikke nok å telle hoder på jobb,selv om man til stadighet hører at de ikke er mange nok.
Tallet på pasientskader er alt for høyt og vitner om mangler i helsevesenet. Dette til tross for at vi aldri har brukt mer penger på helse enn nå. Helsevesenet er et bunnløst gap som kan sluke hvor mange penger som helst.
Det er bare å finne en statistikk å jobbe med.

R

rico

Gjest
bluesbreaker skrev:
Det er bare å finne en statistikk å jobbe med.
Ja, og det får meg til å lure på en ting; hvor mange statistikker er disse 4700 på? Blir man lagt inn på sykehus grunnet f.eks.kreft men blir påført en eller annen skade på sykehuset som rett og slett tar knekken på en, havner man da på skade statistikken eller kreft statistikken? Man havner kanskje på begge?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
rico skrev:
4700 mennesker døde på norske sykehus i fjor på grunn av skader. Altså døde det 12 personer pr. dag grunnet dette, 1 stk. annenhver time hele døgnet hele året. Og det verste er at det visstnok er store mørketall. Kommer det i det hele tatt folk ut av sykehusene med livet i behold? Med all respekt, jeg stusser litt på disse tallene, ikke det at jeg ikke tror på at dette skjer men det er da et vannvittig høyt tall?

Der det høvles, flyr det flis! Selvfølgelig sterkt beklagelig og tragisk for den/de det gjelder. Problemet er at også leger og øvrige helsepersonell er mennesker, og da kan selvfølgelig slike ting skje. Tidspress, misforståelser, feil kommunikasjon, inkompetanse - la oss bare håpe at dette blir satt fokus på slik at antallet kan gå ned fremover. En bekjent av meg fikk fjernet FEIL ben, ikke bare spøk akkurat.

R

rico

Gjest
pengesluk skrev:
rico skrev:

Der det høvles, flyr det flis! Selvfølgelig sterkt beklagelig og tragisk for den/de det gjelder. Problemet er at også leger og øvrige helsepersonell er mennesker, og da kan selvfølgelig slike ting skje. Tidspress, misforståelser, feil kommunikasjon, inkompetanse - la oss bare håpe at dette blir satt fokus på slik at antallet kan gå ned fremover. En bekjent av meg fikk fjernet FEIL ben, ikke bare spøk akkurat.
Ja så lenge mennesker er innvolvert er det dødfødt med en 0-visjon, men dette hjelper neppe i denne saken...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7917940

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.650
Torget vurderinger
24
Ja, det er så latterlig tragisk at det ligner ingen verdens ting. Landets kanskje viktigste sykehus, pengene det krangles om er småpoteter i denne sammenhengen, særlig i den sitsen Norge faktisk er i. Som så mye annet i det siste en stor skam.

Topp Bunn