Parkett eller vinyl?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Nytt hus og lytterom i sikte... :D

Men hva er best å ha på gulvet sett med akustiske øyne?

Vinyl (som er på moten igjen) eller Parkett/Tarkett?

Noen ideer om hva som kan gjøres med taket (vanlige plater der nå)?

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Dersom de "vanlige plater" i taket er av den hvite typen på 60x120, så ville jeg skiftet disse med akustikkplater. Vanlige takplater er alt for refleksive. Mengden er avhengig av vegger og møblering. Når det gjelder vinyl eller parkett vet jeg ikke, men unngå falsk parkett. Den er også alt for refleksiv og fullstendig uten demping.

Har nettopp bygd ny lab med storslått resultat og mye av pointet er å finne den rette blandingen av demping og refleksjon, begge deler må være til stede.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Dersom de "vanlige plater" i taket er av den hvite typen på 60x120, så ville jeg skiftet disse med akustikkplater. Vanlige takplater er alt for refleksive.
Ja, det er slike plater der. Og der jeg bor nå.

Googlet litt på akustikkplater, men vanskelig å se for seg en god løsning. Enten er de beregnet for profesjonelt bruk (og sikkert alt for dyrt), eller de ser alt for simple ut i ei vanlig stue..

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Ikke uenig i det, det var også en av grunnene til at jeg flyttet rigen ut av stuen...... (eller ble flyttet ???)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
Det koster litt mer å legge Rockfon Sonar i taket enn å legge en parkett av god kvalitet. Og det er verdt hver krone. Hadde jeg bygd hus fra scratch i dag, skulle jeg brukt dette på kjøkken, spisestue, kanskje i stua og definitivt i det rommet der anlegget sto. Det gir bedre lyd når man skal høre musikk - og det gir bedre stillhet når man ikke skal høre musikk.

Om man har parkett eller linoleum på gulvet spiller mindre rolle for lydkvaliteten.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.196
Sted
Sjælland. Danmark.
:)

mvh
:) :) :)
Vinyl er ikke godt. Det tiltrækker støv fordi det bliver statisk. Brug istedet linolium.
Trægulv er rigtig godt, men brug tykt 22 mm. træ helst og med underliggende isolering. Altså skal træet ligge på strøer. Om cementgulv er bedre ved jeg ikke. Jeg tror det ikke, men det er lidt svært at lave lytteforsøg.
Mvh.
Sven Palvig

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.196
Sted
Sjælland. Danmark.
Det koster litt mer å legge Rockfon Sonar i taket enn å legge en parkett av god kvalitet. Og det er verdt hver krone. Hadde jeg bygd hus fra scratch i dag, skulle jeg brukt dette på kjøkken, spisestue, kanskje i stua og definitivt i det rommet der anlegget sto. Det gir bedre lyd når man skal høre musikk - og det gir bedre stillhet når man ikke skal høre musikk.

Om man har parkett eller linoleum på gulvet spiller mindre rolle for lydkvaliteten.
Jeg har et akustikloft magen til og det er rigtig godt. Jeg bruger det også på væggen bag højttalerne med godt resultat.
Det er også velegnet til at have over spisebordet. Der bliver mere stille.
Mvh.
Sven Palvig
:)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309

mvh

Heltäckningsmatta:
De fenomenalt långhåriga mattorna ’Silence’ från egeteapper i Danmark, alternativt mattan ’Las Vegas’ är ett måste i varje optimalt ljudrum.
Den förstnämnda mattan – Silence – kostar cirka 700:-/m2 plus inläggningskostnad och kan köpas från många mattläggarfirmor. Silence finns i massor av olika färger, jag tror minst 40 olika. Den bourdaux-färgade är förstås bäst eftersom det inte blir fläckar på den när man spiller ur glaset.
Den senare mattan – Las Vegas – kostar egentligen 800:-/m2, men har en längre tid funnits på Mattvaruhusets många butiker till ungefär halva det priset, det vill säga 400:-/m2. Den mattan finns inte i så många färger, men gillar man någon av dem som finns kan man köpa och lägga den själv om man vill, eller förstås få den inlagd av mattvaruhuset fast då tillkommer förstås inläggningskostnaden. Även Las Vegas finns i en vinröd nyans, ehuru med en svag tegelton, det vill säga en mognare årgångston än Silence-mattans mera klassiska ungvinsröda färg.

Topp Bunn