Pappcover/Plastcover

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Er det noen her på forumet som har noen formening om hvorfor de fleste plateselskap først gir ut en CD med pappcover, for deretter å gi ut den samme med plastcover i ettertid (ca. 3-4 uker etterpå).

Er dette for å vise at man har kjøpt en CD tidlig?, eller er det ingen grunn i det hele tatt.

Det er absolutt ingen forskjell hverken på lydkvalitet, eller innholdet :p.

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Pappemballasje (DigiPak) har en produksjonstid på 3 uker. Komplett produksjon i jewelbox leverer de fleste fabrikkene i Europa på under 4 døgn. Derfor kan overraskende bra salgstall gjøre at man velger å følge opp etterspørselen kjapt i en plastboks.

De store utgivelsene kommer gjerne i begge formater samtidig fordi bensinstasjonene nekter å ta inn annet enn plastbokser.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Litt på siden, men jeg skulle ønske de kunne ta pappcoverne sine og skyve dem opp et visst sted. :mad:

Pappcovere er ikke min favoritt. Desverre er det mange gode album som kommer med dette. Coverne holder seg mye bedre med hardplastomslag.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Da ble man litt klokere i dag også 8).

Pappemballasje (DigiPak) har en produksjonstid på 3 uker. Komplett produksjon i jewelbox leverer de fleste fabrikkene i Europa på under 4 døgn. Derfor kan overraskende bra salgstall gjøre at man velger å følge opp etterspørselen kjapt i en plastboks.

De store utgivelsene kommer gjerne i begge formater samtidig fordi bensinstasjonene nekter å ta inn annet enn plastbokser.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Litt på siden, men jeg skulle ønske de kunne ta pappcoverne sine og skyve dem opp et visst sted.  :mad:

Pappcovere er ikke min favoritt. Desverre er det mange gode album som kommer med dette. Coverne holder seg mye bedre med hardplastomslag.
Men aller best holder de seg pent plassert i en hylle.

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å slite ut coverne sine. Jeg behandler mine med rimelig forsiktighet. Jeg har mistet en og anne CD i gulvet, og da er de jewelcasene som sprekker lettest. Da er det heldigvis en grei sak å bytte ut plasten.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
552
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Pappcover kan være greie. Ved riktid oppbevaring holder de seg bedre enn plastcover, som lett blir ripete og går i stykker ved fall.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
4
For noen år siden kom jeg over plastcover til pappen....altså tilsvarende som man brukte plastcover utenpå LP-coveret....funker genialt. Kjøpte de 500 stk de hadde igjen, men begynner om ikke så lenge å gå tom.

Riktignok er det noe dritt om plastholderen som CD-platen festes i ødeleges, men det har i grunn skjedd meg bare en eller to ganger....plastcoverne derimot har heg byttet mye innmat på. Heldigvis begynner flere å lage pappcover som om det var gode gamle LP-cover...uten plast i det hele tatt.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
De LP-aktige coverene kan være seriøst irriterende, spesielt på plater som man spiller mye. Noen ganger skal det jo attpåtil være dobbel-lp. Da må man gjerne til med et ekstra plastcover.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Synes mange pappcovere er mer spennende, men praktisk? Nei.
Gode plastcovere er det greieste. Men siste cd'n jeg kjøpte hadde plastcover med runda hjørner - Cris Rea's Road to hell and back. Kvaliteten virka også grei. Noe som kommer?

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Synes mange pappcovere er mer spennende, men praktisk? Nei.
Gode plastcovere er det greieste. Men siste cd'n jeg kjøpte hadde plastcover med runda hjørner - Cris Rea's Road to hell and back. Kvaliteten virka også grei. Noe som kommer?
De såkalte SuperJewel med runde hjørner er på full fart til å overta for de gamle plastboksene. "Hengslene" er mye mer solide enn på den gamle typen.

K

kbwh

Gjest
Men fyttegrisen så plundrete dobbelutgavene av de nye superjævelboksene er! Får meg til å føle meg som en mann med 13 tommeltotter minst.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Men fyttegrisen så plundrete dobbelutgavene av de nye superjævelboksene er! Får meg til å føle meg som en mann med 13 tommeltotter minst.
Også du som er en ung mann.....jeg får finne frem vinkelkuttern jeg da. Tenk deg hvis vinylen kommer i slike "jævel-bokser"!

Z

Zomby_Woof

Gjest
De LP-aktige coverene kan være seriøst irriterende, spesielt på plater som man spiller mye. Noen ganger skal det jo attpåtil være dobbel-lp. Da må man gjerne til med et ekstra plastcover.
Hjertens enig! Jeg har Led Zeppelinboksen, som er pakket i sånne. Det er plundrete og jævlig å få CD'ene ut av coveret, og nesten umulig å unngå fettfingre på dem. Disse hater jeg skikkelig.

Pappcover med plast innmat er favoritten min. Bra utgangspunkt for cover-art, og praktisk i bruk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Dette kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg har vært borti to typer, den som er hengslet på samme side som lokket liker jeg best, men den andre funker også helt greit, og i hvert fall ikke dårligere enn et vanlig slimline dobbeltcover.

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
0
Hvor fikk du tak i disse?.

For noen år siden kom jeg over plastcover til pappen....altså tilsvarende som man brukte plastcover utenpå LP-coveret....funker genialt. Kjøpte de 500 stk de hadde igjen, men begynner om ikke så lenge å gå tom.

Riktignok er det noe dritt om plastholderen som CD-platen festes i ødeleges, men det har i grunn skjedd meg bare en eller to ganger....plastcoverne derimot har heg byttet mye innmat på. Heldigvis begynner flere å lage pappcover som om det var gode gamle LP-cover...uten plast i det hele tatt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.909
Torget vurderinger
4
Hvor fikk du tak i disse?.
En platesjappe i Lillestrøm. Men liten sjans for at de skal ha noe slikt nå lenger. Dengang visste de selv knapt hva det var til....fikk alt for en 50-lapp eller så og de var glad for å bli kvitt det. Står dessverre ikke noe produsentnavn på pakken heller.

Petter81

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.09.2004
Antall liker
0

Helt enig. Det er et mareritt å spille den nye Morrissey plata som jeg kjøpte i slikt dustecover. Butikken jeg kjøpte den i hadde både tradisjonelle plastcover og dustecover. Jeg valgte dustecoveret pga det fulgte med en ekstra dvd. Har forøvrig aldri orket å se dvden som fulgte med. ::)

K

kiwi

Gjest
Synes plast er bedre en papp, papp blir slitt på kantene når jeg tar de ut og in av cd stativet ;)

Topp Bunn