Pappapermisjon - Sluket trenger hjelp!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.651
Torget vurderinger
24
Vyrde borgarar!

Jeg er IKKE gravid... :eek: :eek: MEN har en i familien som skal bli far i mai, og som plutselig har fått en karrieremulighet innen firmaet. Han skal i møte om dette på mandag, og er mildt sagt usikker på timingen da han jo skal bli pappa rundt den tiden han ev. tiltrer ny stilling. Han skal i møter og intervju mandag, og trenger litt hjelp og Boost fra meg

Kort sagt:

1. Hva sier dagens regler omm pappapermisjon?
2. Må dette tas?
3. Varighet?
4. Konsekvenser ved å ikke ta?
5. Kan dette deles opp?

Kort sagt, henvender meg til min versjon av barndommens Hakkespetthåndbok, nemlig det samlede miljø på HFS

HASTER...

audunivers

Fersking
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
0
Er litt i samme situasjon selv. Her er hva jeg har funnet ut sålangt:

12 uker er satt av til far, disse må taes innen 3 år.
En må ikke ta permisjon men disse 12 ukene kan ikke overføres til mor slik som før.
Det går an og dele permisjonen opp som en selv vil(innen nevnte 3 år). Dette fører dog til en fin ekstrabunke med søknader osv...

C

Cyber

Gjest
Jeg hadde 10 uker i høst og det var veldig kjekt. Man må jo tenke på barna og ikke bare karriere, men han kan jo som nevnt utsette permisjonen og også overføre endel til kona hvis ønskelig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Er det en bra arbeidsgiver, får han jobben og pappapermer som det passer ham og loven. De relativt få ukene koster arbeidsgiver lite i det store sluket i forhold til det å ha ansatte som trives. La det være en lakmustest på om det er en arbeidsgiver som gutser.
Har hatt mine to runder de siste tre årene , og det har vært verdt hver en time. Økt trivsel på privaten, fører til ekstra innsats på jobben for min del, klokket inn på halv tre senest i natt. Livet er gi og ta, gi og ta.

Forresten, gutta boys, dere er ikke såååå viktige, ingen arbeidsgiver dør av at dere er borte skarve 10-12 uker. Gled dere over livet, dere har det nå.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
audunivers skrev:
Er litt i samme situasjon selv. Her er hva jeg har funnet ut sålangt:

12 uker er satt av til far, disse må taes innen 3 år.
En må ikke ta permisjon men disse 12 ukene kan ikke overføres til mor slik som før.
Det går an og dele permisjonen opp som en selv vil(innen nevnte 3 år). Dette fører dog til en fin ekstrabunke med søknader osv...
Dersom far ønsker å utsette pappapermisjon, dvs. ikke ta den ut idet mor er ferdig med sin permisjon, må dette søkes om. En kan også søke om gradert permisjon, dvs. at man jobber en viss %-andel og tar ut resten i permisjon. Vet ikke om det er relevant her, men gradert permisjon kan man kun få dersom man har en 100%-stilling.

C

Cyber

Gjest
En ting som er veldig viktig er at far må søke om utsatt perm før mors perm er over, hvis ikke mister man dag for dag fra den dagen mor er tilbake i jobb til man søker.

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
818
Sted
Oslo
ErosLoveking skrev:
Forresten, gutta boys, dere er ikke såååå viktige, ingen arbeidsgiver dør av at dere er borte skarve 10-12 uker. Gled dere over livet, dere har det nå.
Den der er viktig.
Har bekjente selv som opplyste om gravidetet en dag etter muntlig tilbud om jobb. (de hadde prøvd noen år..) Fikk bare beskjed om at arbeidsgiver måtte tenke litt.. Fikk beskjed dagen derpå om at det beste var om de kunne opplyse nåværende arbeidsgiver om situasjonen slik at hun kunne begynne fortest mulig hos de slik at fødselspermisjonen ble best mulig for henne.
Dette var i en av Norges største banker.

Lang historie, men arbeidsgiver som forventer at man skal gi alt for jobben uten hensyn til privaten, er ikke verdt det i lengden. Balanse er tingen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er dette noe å lure på da? Du viser deg som den barmhjertige slektning og samaritan, og stepper inn i jobben hans. Så kan pappa permittere seg av alle krefter og i det hele tatt ha det på fløyel, mens du tar støyten - og lønna - for ham.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg tok 25 uker jeg, for 8 år siden. Det var bare måtelig morsomt og jeg savnet jobben etter den første uken, men det har vært en fantastisk investering i bonding med jentungen.
Da guttungen ble født for 17 år siden pendlet jeg, og det har jeg angret siden.
Jeg syns han skal satse på å få til en god avtale med fremtidig arbeidsgiver og ta all den permisjon han kan få.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.867
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
fikk denne lille krabaten siste uke og har tatt to uker nå- kona mi skal ta ut hele årsferien sin i ett stykke mot slutten av sommeren og jeg tar papaperm samtidig- da blir det en 5 ukers ferie for hele familien - det er vel den siste anledningen vi har mulighet til det....

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg hadde 6 uker. 5 av de i mors ferie. På den måten slapp jeg å bli trukket i lønn.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
ArtDeco skrev:
Jeg tok 25 uker jeg, for 8 år siden. Det var bare måtelig morsomt og jeg savnet jobben etter den første uken, men det har vært en fantastisk investering i bonding med jentungen.
Da guttungen ble født for 17 år siden pendlet jeg, og det har jeg angret siden.
Jeg syns han skal satse på å få til en god avtale med fremtidig arbeidsgiver og ta all den permisjon han kan få.
Der er essensen i det hele!
Vurderer man ut i fra en slik tankegang har man kommet langt her i livet :)

Hilsen Bestefar ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.651
Torget vurderinger
24
Hjertelig alle bidragsytere. Nå er jeg godt rustet til en samtale i morgen! HFS svikter ikke!

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Man trenger ikke ta pappapermisjonen om man ikke ønsker, men som tidligere skrevet her kan det ikke overføres til mor og pengene forsvinner.
Mange måter å unngå det på, men ingen tvang eller plikt altså. :)

Topp Bunn