P-P EL34 m/interstagetrafo

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei

Har en Mullard 5-20 forsterker som jeg ønsker å bygge om. Den er ikke dårlig i dag, men ønsket om å bygge en interstagekoplet forsterker er stort. Mullarden har også altfor høy inngangsfølsomhet, som gjør den lite anvendelig for meg.

Har sett på litt forskjellig kretser. Tanken min er å bruke om igjen alt av jern og trafoer. Utgangsrørene (EL34) likeså. Fasesplitteren skal såklart ut. Den skal erstattes av en god trafo (forslag?) Som inngangsrør kunne jeg tenke meg å bruke noe av det jeg allerede har liggende (EF86, 6SN7, SV83, EL84) Er likevel interessert i andre forslag. Wattmessig er jeg ikke så kresen, men den vil nok ikke yte under 10w uansett med denne konstellasjonen, som passer meg helt fint. Dersom man tar utgangspunkt i denne kretsen, er det kommentarer til den?



Tar imot forslag med takk.

Edit: Ønsker forøvrig at inngangsfølsomheten blir normal også.

Mvh
Bjørn
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sowter har slike trafoer, jane brukte dem til Ekkofisk prosjektet, men utover det har jeg ingen erfaringer. Da jeg bestillte en choke fra Sowter nå nylig fikk jeg beskjed om fire ukers leveringstid.

Kan jeg spørre hva du ønsker å oppnå med trafo som fasesplitter? Jeg er nybegynner på alt som har med rør og spør kun av nyskjerrighet. Har selv begynt å samle deler til Byriths revisjon av 5-20.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Har sett på litt forskjellig kretser. Tanken min er å bruke om igjen alt av jern og trafoer. Utgangsrørene (EL34) likeså. Fasesplitteren skal såklart ut. Den skal erstattes av en god trafo (forslag?)
I oppsettet (som avbildet) er jo ikke fasevenderen erstattet av trafo. Du har innført I/S-trafo OG flyttet fasevenderen inn i utgangstrinnet. Det fungerer, men gir ofte mye harmonisk forvrengning.

Når det gjelder I/S-trafoer tror jeg utvalget er større hvis du ikke ønsker å kjøre DC gjennom den. En løsning kan f eks være parafeed av trafoen.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Sowter har slike trafoer, jane brukte dem til Ekkofisk prosjektet, men utover det har jeg ingen erfaringer.
Tenkte på Lundahl, men vi får se om det kommer noen som har bedre erfaringer.

Kan jeg spørre hva du ønsker å oppnå med trafo som fasesplitter? Jeg er nybegynner på alt som har med rør og spør kun av nyskjerrighet. Har selv begynt å samle deler til Byriths revisjon av 5-20.
Jeg er ingen kretsspesialist, bare så det er sagt :) Men jeg har lest mye lovord om denne typen løsning. Kretsen blir jo noe enklere. Det er enklere/bedre å splitte signalet via en trafo, enn å benytte ett splitterrør (etter det jeg har lest)

Mvh
Bjørn
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
I oppsettet (som avbildet) er jo ikke fasevenderen erstattet av trafo. Du har innført I/S-trafo OG flyttet fasevenderen inn i utgangstrinnet. Det fungerer, men gir ofte mye harmonisk forvrengning.
Ok. Lærer etterhvert :)

Når det gjelder I/S-trafoer tror jeg utvalget er større hvis du ikke ønsker å kjøre DC gjennom den. En løsning kan f eks være parafeed av trafoen.
Supert. Har du noen forslag her? Gjerne hvordan den implementeres osv.

Mvh
Bjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Ønsker forøvrig at inngangsfølsomheten blir normal også.
For å drive utgangen (i den originale tegningen) til full effekt trenger du ca 20Vrms. Hvis I/S-trafoen er 1:1 vil det si at du trenger omtrent 26dB forsterkning i første trinnet hvis inngangssignalet er linjenivå. Mitt valg ville blitt 6SN7 (også et triodekoblet EF86 gir omtrent samme resultat).

Har du noen forslag her? Gjerne hvordan den implementeres osv.
Lundahl har et bredt utvalg av I/S-trafoer (også beregnet for DC).
En mulighet kan være noe ala dette, enkelt og greit:

 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du får neppe mye over 10 Watt med EL34 slik de er koblet og med den høyspenningen du har antydet.
Jeg ser ingen fordeler ved å benytte I/S trafo som erstatning for rør. Fasevender eller ikke. Finner du en løsning og en trafo som gir bedre resultat enn rør, blir det i hvert fall mange ganger dyrere.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Hans

Så du mener jeg ikke vil oppnå noen forbedring mot den standard kretsen jeg har i dag?
Har du en god løsning på å senke inngangsfølsomheten? Har laget en spenningsdeler på inngangen. I tillegg har jeg triodekoplet EF86 røret. Har du no bedre forslag?

Mvh
Bjørn
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei Hans

Så du mener jeg ikke vil oppnå noen forbedring mot den standard kretsen jeg har i dag?
Har du en god løsning på å senke inngangsfølsomheten? Har laget en spenningsdeler på inngangen. I tillegg har jeg triodekoplet EF86 røret. Har du no bedre forslag?

Mvh
Bjørn
Du har vel gjort riktig så langt. Bare ikke nok. Triode kobling av EF86 gir mindre støy, mindre mikrofoni og mindre gain. Bare fordeler i dette tilfellet. Redusert følsomhet ved hjelp av spenningsdeler er helt greit. Men dersom du trenger knokrete tips, må jeg vite litt mer om signalamplituden, ønsket følsomhet og inngangsimpedans.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hei Hans
Så du mener jeg ikke vil oppnå noen forbedring mot den standard kretsen jeg har i dag?
Mvh
Bjørn
Jeg tviler på at en trafo gir bedre resultat. Det kommer selvsagt an på både rørløsningen og hvilken trafo du velger. Ekstremt gode trafoer er ekstremt dyre. Gode løsninger med rør koster nesten ikke noe.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg synes idéen med Interstage trafo koblet forsterker er meget interessant.
Det skal etter sigende kunne gi meget god lydkvalitet.
Se f.eks. på Lynn Olson sine konstruksjoner for inspirasjon: http://www.nutshellhifi.com/triode1.html

Den første skissen til Isbjørn med selv-splittende slutt-trinn ligner på the COMPACT amp fra 1961:
http://diyparadise.com/ultracompact.html. Besnærende enkelt, men med høy forvrengning. Det vil imidlertid kunne funke med Constant Current Source (CCS) i stedet for katodemotstanden på slutt-rørene.

Skjemaet til Jane ser imidlertid mere interessant ut. Den kan også tilpasses bruk med balansert drivertrin (LTP med catode CCS).

Svein.
 
Topp Bunn