På tide med Schwein-influensa

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Jeg var å går med samboeren min og tok den nå ganske beryktede Pandemrix-vaksinen (høres ut som noe fra Asterix). Vi har en gutt på 4 måneder, og tenkte at vi skulle prøve å unngå virkninger av den berømte svineinfluensaen. Med på laget var samboerens datter som var tvangsutskrevet tross angst for sprøyter ;) -ikke at jeg tror noen av oss hadde dødd, men å bli liggende en uke er ikke bra for småbedrifter, og greit å slippe en skikkelig influensakule, og hvis ungen slipper å bli smittet så er det også bra. Jeg merker ingenting som helst annet enn at armen er stukket, men samboeren fikk litt verk i ledd, og føler seg urven i dag.

Men noen er skeptiske og tror det er konspirasjoner på gang:

http://www.dagbladet.no/2009/11/19/nyheter/vaksine/svineinfluensa/9107213/

http://www.vaksineaksjon.no/

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har ikke tenkt å ta noen vaksine, men la skrotten ri av heile H1N1. Jeg gikk og skranta heile forrige uka, guffen i skrotten, kvalm,svimmel, stive ledd osv..heile regla på at "noe" var på gang. Mandag ble jeg skikkelig svimmel, fikk steike ondt i auan og i haue - og siden da har jeg holdt meg heime. Jeg er ikke ordentlig sjuk, men heller ikke frisk. Kroppen føles som ei vridd vaskefille, og hauverken kommer og går. Har ikke feber unntatt et snev på kveldene.

For to døgn siden, gikk dattera vår på 12 år,ned for telling og i går tok frua i huset tellinga. Ho er lærer, og er sikkert proppfull av virus. Aner ikke om det er swine flu, men noe orntli' dritt er det iallefall. Har ikke opplevd sånn hauverk siden jeg i ungdommelig overmot, stormdrakk ei flaske Capt. Morgan på et vorspiel i Tromsø for en mannsalder sia - eller omtrent da universitetet åpna i ishavsbyen..

Håper vaksina virka! Stengte hifi-butikker må vi for all del unngå!! ;D

mvh. VaW

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
;D

Vi må holde livsnødvendige butikker åpne, ja..!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Den gjengen der er helt bananas. At en vaksine skulle inneholde nanochips med GPS-mottakere for at CIA skal kunne overvåke folks bevegelser og kontrollere folks tanker og at influensaen er konstruert for å sprøyte dette inn i folk - det er så sprøtt at det får selv Dynamica Machinas hifi-tweaks til å se jordnære ut i sammenligning. (Her trenger jeg en smiley som viser et defekt gjøkur...)

Vi hadde forøvrig en runde med schweinegrippe her i huset for et par uker siden. Eldstedatteren ble smittet i løpet av en skolekonsert på en torsdag, begynte å hoste på fredagen, og gikk ned skikkelig med feber etc på lørdagen. To dagers inkubasjonstid og ingen tvil om hva som foregikk. Heldigvis har vi venner som er leger, sånn at jenta fikk den første dosen Tamiflu allerede lørdag kveld uten byråkrati. Da stabiliserte det hele seg, men hun var fortsatt ganske slapp, så hun tilbragte en uke i sengen med laptop og Facebook, og kunne konstatere at det bare var sju elever som møtte i klasserommet på mandag morgen. Resten, både elever og lærere, lå strødd rundt om. Tre av elevene fikk Tamiflu, alle med leger i familien eller vennekretsen, og de fikk et vesentlig lettere sykdomsforløp enn resten.

Det pikante var at vi har to astmatikere i familien med betydelig sjanse for en tur på intensivavdelingen, eller verre, hvis de ble smittet. Der har vi vært før med begge to. Ikke gøy. Og dette var altså uken før vaksineringen kom i gang, så vi måtte bruke ganske ekstreme smitteverntiltak i heimen. Jeg fikk jobben som sykepleier og "brannmur". Det gikk bra, og vi unngikk at astmatikerne ble syke, og selv var jeg bare uggen i to-tre dager uten å bli skikkelig syk. (Edit: Jepp, VilhelmW, du har The Real Thing i huset. Nøyaktig slik.) Uken etter ble begge astmatikerne vaksinert i første pulje, nærmest ved personlig håndspåleggelse fra fastlegen. Eventuell risiko for bivirkninger ved vaksinen er peanuts i forhold til risikoen ved at de to blir syke av H1N1-viruset. Selv tror jeg at jeg er tilstrekkelig vaksinert etter å ha vært sykepleier for Miss Piggy en uke.

Moralen er:
1) Det er mulig å stanse schweineriet selv om det har kommet i hus.
2) Jeg, min gamle gris, var tilsynelatende tilnærmet immun fra tidligere, mens tenåringen ble ordentlig syk.
3) Tamiflu virker, forutsatt at pasienten får det i løpet av 24 timer etter at feberen har begynt. Da er det minimal risiko for videre komplikasjoner. Venter man lenger enn ca 48 timer gjør den mindre nytte. Heldigvis var vi raske på avtrekkeren og slapp å sloss med byråkrati.
4) Hvis man er i den såkalte risikogruppen er vaksinen en no-brainer. For oss andre er den en kost/nytte-avveining.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
bjornh skrev:
;D

Helt klart!! Monter opp sånn desinfeksjonsvæske innafor døra, og be kundene om vennligst å nyse i armhula. Sånn for tilfellets skyld - at ikke vaksina virker, mener jeg!

PS: Har du tips til en skikkelig god ic mellom vinylspiller og riaa?

;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
asbjbo skrev:
bjornh skrev:
Den gjengen der er helt bananas. At en vaksine skulle inneholde nanochips med GPS-mottakere for at CIA skal kunne overvåke folks bevegelser og kontrollere folks tanker og at influensaen er konstruert for å sprøyte dette inn i folk - det er så sprøtt at det får selv Dynamica Machinas hifi-tweaks til å se jordnære ut i sammenligning. (Her trenger jeg en smiley som viser et defekt gjøkur...)
Står det noe om dette på den nettsiden du referer til?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
BT skrev:
asbjbo skrev:
bjornh skrev:
Kanskje ikke (orket ikke å lese hele), men så definitivt i Dagbladet-artikkelen Bjørn linket til:
Ingunn Røiseland, som i går frontet vaksinemotstanden i debatten i RedaksjonEN på NRK, har tidligere vakt oppsikt med kompliserte utspill om temaet.

«Vi vet at CIA har utviklet en RFID-chip som kan implanteres under huden eller en nanochip som kan distribueres gjennom, ja - vaksiner. I tillegg til å inneholde et GPS-system som gjør at myndighetene alltid vil vite hvor du er, inneholder også en slik chip muligheten for tankemanipulasjon», skrev hun i et debattinnlegg i Telemarkavisa tidligere i høst.

Denne kan også være nyttig for å forstå motivene bak "folkeaksjonen":
http://www.dagbladet.no/2009/11/18/nyheter/vaksine/svineinfluensa/9104794/

Den som har sterk mage og utpreget sans for humor kan også lese en del av skriveriene på www.nyhetsspeilet.no om temaet. Verden ser annerledes ut derfra.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
asbjbo skrev:
BT skrev:
asbjbo skrev:
bjornh skrev:
Kanskje ikke (orket ikke å lese hele), men så definitivt i Dagbladet-artikkelen Bjørn linket til:
Ingunn Røiseland, som i går frontet vaksinemotstanden i debatten i RedaksjonEN på NRK, har tidligere vakt oppsikt med kompliserte utspill om temaet.

«Vi vet at CIA har utviklet en RFID-chip som kan implanteres under huden eller en nanochip som kan distribueres gjennom, ja - vaksiner. I tillegg til å inneholde et GPS-system som gjør at myndighetene alltid vil vite hvor du er, inneholder også en slik chip muligheten for tankemanipulasjon», skrev hun i et debattinnlegg i Telemarkavisa tidligere i høst.

Skjønner det, men innholdet i den linkede siden virket langt mer troverdig og faktabasert enn den uttalelsen til Røiseland.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
bjornh skrev:
;D

Helt klart!! Monter opp sånn desinfeksjonsvæske innafor døra, og be kundene om vennligst å nyse i armhula. Sånn for tilfellets skyld - at ikke vaksina virker, mener jeg!

PS: Har du tips til en skikkelig god ic mellom vinylspiller og riaa?

;D
Jo jeg har det. Men ikke her, pga. HFS reglementet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.879
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
asbjbo skrev:
Den som har sterk mage og utpreget sans for humor kan også lese en del av skriveriene på www.nyhetsspeilet.no om temaet. Verden ser annerledes ut derfra.
Nyhetsspeilet gir meg sterke assossiasjoner til sånne morospeil du finner på tivolier o.l.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.879
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
asbjbo skrev:
Helt klart en usalig blinding av profitører (han som selger Kolloidalt sølv o.l. som "vidunderkur" mot alt fra influensa og kreft til restskatt) og "conspiracy nuts" som tror på davincikoden, dommedag i 2012 osv. Lurer på hvorfor ikke den gjengen insisterer på at folkehelseinstituttet skal dele ut gratis tinnfolie-hatter til hele befolkninga?

Johan-Kr

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Fastlegen min sa det ikke var så nøye å vaksinere seg i og med att vi tror jeg ikke tilhører en risikogruppe.
Fortsatt forvirra?
Baconfeber?

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Fenalaar skrev:
Lurer på hvorfor ikke den gjengen insisterer på at folkehelseinstituttet skal dele ut gratis tinnfolie-hatter til hele befolkninga?
Det er da åpenbart; slike hatter ville hatt innebygd chip fra CIA som hjernevasket alle mann.

Fortvil ikke, man kan lage selv; garantert uten CIA-innflytelse.

http://www.stopabductions.com/

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
decibelius skrev:
Fastlegen min sa det ikke var så nøye å vaksinere seg i og med att vi tror jeg ikke tilhører en risikogruppe.
Fortsatt forvirra?
Baconfeber?
Neida, det viser antagelig bare sunn fornuft.

Dette viruset er en etterkommer av Spanskesyken som har mutert til å bli mildere med årene (det er en dårlig evolusjonsstrategi for et virus å drepe verten på flekken) og som har blitt blandet med andre influensavarianter. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men H1N1 sirkulerte fritt inntil ca 1957, sånn at alle som er gamle nok til å ha vært influensasyk før det sannsynligvis er immune fortsatt. De av oss som er noen år yngre fikk med oss Hong Kong-syken i 1968, som var en usalig blanding av influensavirus fra fugl, svin og menneske. (Virustype H3N2, tok knekken på en million, rundt regnet.)

Generelt "lærer" immunsystemet litt hver gang det nedkjemper et influensavirus, sånn at man sjeldnere blir syk av influensa som godt voksen enn som barn. Ordentlig gamle folk har derimot svekket immunforsvar, sånn at influensa kan bli til lungebetennelse med alvorlige konsekvenser.

Derfor, middelaldrende voksne uten hjerte- eller lungeproblemer burde ikke ha noen særlig grunn til panikk. Tenåringer med astma er en annen historie.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Det er nå kommet en light-versjon, såkalt "ribbesnue"........

Sannelig ikke enkelt med alt dette, fugleinfluensa, ditto svin, skrapesyke, gal ku....

Hvordan forholder vegetarianere seg til vaksine???

Ble selv vaksinert første dagen (s.k. risikogruppe), ingen kø engang. Har ikke merket noe som helst etterpå. Er vel så full av all slags utemmede hydrater at ingen ting virker uansett. Hva var det han ene sa på TV igår etter å ha blitt spurt om dødsfallene ikke bekymret ham? "Nei!" SI det til de stakkars 23 og deres etterlatte.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Fra pandemi.no: « 21 av de omkomne har hatt underliggende sykdom som har medført økt risiko for alvorlig sykdom ved influensa. De to som ikke tilhørte risikogruppene var i aldersgruppene 20-40 og 40-60.»

Såvidt jeg har forstått er denne andelen ikke helt i utakt med forløpet internasjonalt, imidlertid er det vel slik at det er de senere bølgene av slike pandemier som typisk er mest dødelige, eller har jeg misforstått helt?

PS: dette er ment som et spørsmål, ikke synsing. Jeg har nesten like lite peiling som disse vaksinemotstanderne, og det skal litt til.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Wright skrev:
Såvidt jeg har forstått er denne andelen ikke helt i utakt med forløpet internasjonalt, imidlertid er det vel slik at det er de senere bølgene av slike pandemier som typisk er mest dødelige, eller har jeg misforstått helt?
Nå skal jeg ikke utgi meg for å være spesielt til ekspert, jeg heller, men så langt jeg har forstått blir sånne virus vanligvis mildere etterhvert. Det oppstår hele tiden mutasjoner, og de virusene som greier å holde "verten" oppreist og mobil mens han nyser og snørrer kontinuerlig greier gjerne å smitte over til mange fler enn de virusene som får "verten" til å falle død om i løpet av et par dager. Utviklingstrykket går bort fra dramatikken.

Et markant unntak er Spanskesyken i 1918-20, som formodentlig oppsto i USA på våren 1918, kom over til Europa med amerikanske soldater, og så muterte til noe mye farligere tidlig på høsten 1918. En mulig forklaring på det er at utviklingstrykket pekte motsatt vei i skyttergravene under første verdenskrig: De som greide å holde seg oppreist, forble i skyttergravene hvor de ikke smittet spesielt mange andre, mens de som ble alvorlig syke ble evakuert til oppsamlingsposter og sykehus hvor de kom i kontakt med og kunne smitte mange fler. Så mye som 10-20 % av de som ble smittet i den andre bølgen døde, mens den første bølgen var omtrent som en vanlig sesonginfluensa (og ga immunitet mot den andre bølgen). Den influensaepidemien kan ha kverket omtrent like mange (80-100 mill) som hele første verdenskrig (15 mill) og Svartedauen (75 mill) tilsammen, selv om dødelighetsprosenten var mye høyere under Svartedauen (30-60 % av befolkningen).

Det er en grunn til at helsemyndighetene skvetter til når noen sier "influensapandemi".

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Wright skrev:
Fra pandemi.no: « 21 av de omkomne har hatt underliggende sykdom som har medført økt risiko for alvorlig sykdom ved influensa. De to som ikke tilhørte risikogruppene var i aldersgruppene 20-40 og 40-60.»

PS: dette er ment som et spørsmål, ikke synsing. Jeg har nesten like lite peiling som disse vaksinemotstanderne, og det skal litt til.
Andelen er basert på et lite tallmateriale, så det vil jevnes ut etterhvert som materialet øker. Og det vil øke dessverre, ikke minst blant uvaksinerte. En annen ting er; hva vil det si å tilhøre en risikogruppe? Om du har et barn med litt astma, anser du det om et veldig sykt barn? Neppe... men de er hyppig representert på dødsstatistikken. Hva med en ungdom med sukkersyke da? De også... dette er ikke veldig syke mennesker, langt derifra! Dette er hovedsaklig yngre mennesker som vi hadde forventet et nogenlunde gjennomsnittlig livsforløp for.

Du har ikke misforstått helt på det siste; pandemisk-historisk så er bølge 2 og især bølge 3 de mest dødelige. Det er det ingen holdepunkter for å utelukke nå heller, og dermed så er saken slik at vi ikke frykter hva pandemien HAR gjort men heller hva den VIL KUNNE gjøre. Derav vaksinasjonsanbefalinger. Noe mange tydeligvis ikke har skjønt.

Det er alltids noen snøser som fnyser av vitenskapelige sannsynlighetsberegninger; statistisk sett får de jo rett et lite fåtall av tilfellene, men det er forventet. Og det er ingenting å satse livene og helsen til våre nære og kjære på. Normalt så er man kun påståelig imot erkjent kunnskap og viten på et felt når man ikke helt kjenner grensene av sin egen inkompetanse.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.879
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
asbjbo skrev:
Et markant unntak er Spanskesyken i 1918-20, som formodentlig oppsto i USA på våren 1918, kom over til Europa med amerikanske soldater, og så muterte til noe mye farligere tidlig på høsten 1918. En mulig forklaring på det er at utviklingstrykket pekte motsatt vei i skyttergravene under første verdenskrig: De som greide å holde seg oppreist, forble i skyttergravene hvor de ikke smittet spesielt mange andre, mens de som ble alvorlig syke ble evakuert til oppsamlingsposter og sykehus hvor de kom i kontakt med og kunne smitte mange fler. Så mye som 10-20 % av de som ble smittet i den andre bølgen døde, mens den første bølgen var omtrent som en vanlig sesonginfluensa (og ga immunitet mot den andre bølgen).
Spanskesyken var litt spesiell som influensa, da dødeligheten var høyest hos relativt unge og ellers friske mennesker, mens vanlig influensa stort sett bare dreper svært unge, eldre og ellers syke. Årsaken er at Spanskesyken dreper med en s.k. Cytokinstorm, der en immunsystemet går amok. Jo sterkere immunsystem, jo hardere rammet ble en. At den andre bølgen rammet mye hardere enn den første er ganske typisk for influensa.

Nasse-Nøff-syken ligner litt på Spanskesyken, i og med at det er folk under 20 og fra 30-50 som hovedsakelig dør, men her er det oftest underliggende sykdommer i kombinasjon.

Svineinfluensaen er vesentlig skumlere enn vanlig sesonginfluensa, selv om den på langt nær er like dødelig som spanskesyken. Fra en artikkel i VG:
Anslagsvis 3900 er døde av svineinfluensa i USA.

Det viser nye beregninger fra det amerikanske folkehelseinstituttet CDC. Viruset antas å ha smittet 22 millioner amerikanere, og 98.000 av dem er lagt inn på sykehus.

Åtte millioner barn er smittet av svineinfluensaen. Av dem er 36.000 lagt inn på sykehus og 540 døde.

Vanlig sesonginfluensa fører til i overkant av 80 dødsfall i året blant barn i USA.
Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Fenalaar skrev:
asbjbo skrev:
Et markant unntak er Spanskesyken i 1918-20, som formodentlig oppsto i USA på våren 1918, kom over til Europa med amerikanske soldater, og så muterte til noe mye farligere tidlig på høsten 1918. En mulig forklaring på det er at utviklingstrykket pekte motsatt vei i skyttergravene under første verdenskrig: De som greide å holde seg oppreist, forble i skyttergravene hvor de ikke smittet spesielt mange andre, mens de som ble alvorlig syke ble evakuert til oppsamlingsposter og sykehus hvor de kom i kontakt med og kunne smitte mange fler. Så mye som 10-20 % av de som ble smittet i den andre bølgen døde, mens den første bølgen var omtrent som en vanlig sesonginfluensa (og ga immunitet mot den andre bølgen).
Spanskesyken var litt spesiell som influensa, da dødeligheten var høyest hos relativt unge og ellers friske mennesker, mens vanlig influensa stort sett bare dreper svært unge, eldre og ellers syke. Årsaken er at Spanskesyken dreper med en s.k. Cytokinstorm, der en immunsystemet går amok. Jo sterkere immunsystem, jo hardere rammet ble en. At den andre bølgen rammet mye hardere enn den første er ganske typisk for influensa.

Nasse-Nøff-syken ligner litt på Spanskesyken, i og med at det er folk under 20 og fra 30-50 som hovedsakelig dør, men her er det oftest underliggende sykdommer i kombinasjon.

Svineinfluensaen er vesentlig skumlere enn vanlig sesonginfluensa, selv om den på langt nær er like dødelig som spanskesyken. Fra en artikkel i VG:
Anslagsvis 3900 er døde av svineinfluensa i USA.

Det viser nye beregninger fra det amerikanske folkehelseinstituttet CDC. Viruset antas å ha smittet 22 millioner amerikanere, og 98.000 av dem er lagt inn på sykehus.

Åtte millioner barn er smittet av svineinfluensaen. Av dem er 36.000 lagt inn på sykehus og 540 døde.

Vanlig sesonginfluensa fører til i overkant av 80 dødsfall i året blant barn i USA.
Johan-Kr
Ah - statistkk!
Dersom tallene stemmer har 7 % av amerikanerne fått svineinfluensa. 1 av 200 som blir smittet blir innlagt på sykehus.
0,0177 % dødelighet, mot 0,0035 % i Norge. Det er stor forskjell, men ikke unaturlig når tallene i Norge til statistisk bruk er så lave.

I Norge dør mellom 1000 og 1500 mennesker av vanlig influensa årlig. Dersom dødeligheten er omtrendt den samme i USA tilsvarer dette mellom 64.000 og 100.000 amerikanere årlig. I den sammenhengen blir ikke 3.900 et veldig høyt tall.

Det man kan si er at svineinfluensa ser ut til å være farligere for barn enn vanlig influensa. Men vanlig influensa dreper ikke barn, med mindre de har andre diagnoser i tillegg, og da er det disse som normalt registreres som dødsårsak.

I Norge har vi 23 dødsfall som skyldes svineinfluensa hittil. Det er til sammenligning omtrendt like mange som dør av røyking her i landet i snitt per dag. Likevel går altså mange rundt og er livredde for svineinfluensaen, og særlig barn blir redde som følge av mediehysteriet. Det postive er naturligvis at folk skjerper hygienen, slik at svineinfluensaen vil sannsynligvis føre til at den totale dødeligheten går ned.

Og for konspirasjonsteoretikerne og kvakksalverne er naturligvis pandemien rene klondyke,

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
bjornh skrev:
;D

Vinmonopolansatte ble forhåpentligvis vaksinert i første runde.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
BBking skrev:
bjornh skrev:
;D

Vinmonopolansatte ble forhåpentligvis vaksinert i første runde.
;D
Best å hamstre, for sikkerhets skyld!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Unngå stenging eller service problemer i julestria..! ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Mer konspirasjon: Den østerrikske journalisten Jane Bürgermeister er en av dem som har stilt seg i spissen for «motstandsbevegelsen» mot svineinfluensavaksinen. ...Bürgermeisters teori er at denne saken og den pågående svineinfluensautbruddet og vaksineprogrammet, beviser at det er en stor konspirasjon iscenesatt av et internasjonalt forbrytersyndikat med koblinger til både store børsnoterte selskaper og FN.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2762153.ece

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.104
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva hvis både HFS og Polet rammes og blir stengt til langt utpå nyåret?
De gamle Madmax-drømmene mine kommer tilbake.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.879
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bare å finne fram "We don't need another hero" (på LP, slevfølgelig)... ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
hva er sytinga om "polet"?

Med respekt. Sikringslager for minimum 10 år for tunge misbrukere bør være et minimum på et forum som HFS.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Borte bra, men hjemmebrent..! ::)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
bjornh skrev:
Borte bra, men hjemmebrent..! ::)
I 1975 var Kongeriket heimsøkt av en knallhard influensa. Jeg husker ikke om det var "Hong-Kong" eller "Mao-syke" eller noe sånt, men heftig var den. Jeg skulle tilbringe påska sammen med gode venner i Lakselv, og ankom dit sjuk og trasig. Jeg ble kurert ved hjelp av følgende oppskrift:

Ca. 20 stk. C-vitaminpiller
2 store krus med whisky tilsatt akkurat nok kokhett vann til at man klarte å drikke det.

Det var ei heilt for jævlig natt, med mye svetting og usedvanlig høy puls. Men dagen etterpå var jeg sånn ca. frisk. Mørbanka i skrotten, men feber- og virusfri. Jeg har i ettertid drøfta hestekuren med medisinsk sakkyndige, som bestemt hevder at det ikke er bra..Jeg kan derfor ikke anbefale denne brukt.

;D mvh. VaW

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Hva er det med media og svineinfluensa??! Skulle tro de var ute etter å skremme befolkningen mest mulig, eller smi nyheter på temaet mens deler av befolkningen er lettere er oppskremt.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41094.40

Overskriften er "Resistent svineinfluensa oppdaget i USA".
Når man leser saken så står det at man har funnet en variant av svineinfluensa som er resistant mot Tamiflu.
Tamiflu har aldri vært laget som vaksine mot svineinfluensa, dette ble laget som vaksine fuleinfluensa. Det har meg bekjent aldri vært påvist at Tamiflu virker mot svineinfluensa heller.. men jeg har jo tatt feil før også jeg! (Da er det godt at media kan opplyse meg..)

EDIT: En liten moderasjon til meg selv: http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=592552
Media har altså opplyst meg litt denne gangen.. Tamiflu motvirker mutasjoner av "nåværende" svineinfluensavirus.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
Tamiflu har aldri vært laget som vaksine mot svineinfluensa, dette ble laget som vaksine fuleinfluensa. Det har meg bekjent aldri vært påvist at Tamiflu virker mot svineinfluensa heller.. men jeg har jo tatt feil før også jeg! (Da er det godt at media kan opplyse meg..)
Tamiflu virker mot influensavirus, uansett hva slags navn det har. Den er ikke så spesifikk at den bare virker mot en subtype av viruset som f eks influensa A H1N1 ("svineinfluensa", tidligere også kjent som Spanskesyken) eller influensa A H5N1 ("fugleinfluensa"). Alle influensa A er "fuglevirus" i utgangspunktet, men sprer seg lett til både svin og mennesker. Skikkelig gøy blir det først når to-tre varianter av influensa A smitter samme person/svin/fugl samtidig og utveksler gener på kryss og tvers inntil det oppstår en helt ny variant som begynner å spre seg på egen hånd. Det skjer ganske ofte på rismarkene hvor mennesker og griser vasser rundt blant ender og høns. Influensa B er stort sett et "menneskevirus", mens influensa C går på menneske, svin og hund. B og C er milde greier, det er bare influensa A som skaper mediaoppslag.

Pakningsvedlegget i Tamiflu sier at:
Tamiflu tilhører en gruppe medisiner som kalles ”neuraminidasehemmere”. Disse medisinene forhindrer influensavirus fra å spre seg i kroppen og hjelper oss slik å lette eller forebygge symptomene som oppstår fra influensavirusinfeksjon.

Tamiflu forskrives til deg for behandling eller forebygging av influensa.

Influensa er en infeksjon som er forårsaket av influensaviruset.
Edit: Jeg greide visst å overse den største misforståelsen. Nei, Tamiflu er ingen vaksine. Ikke i det hele tatt, ikke mot noe som helst. Kan sammenlignes med antibiotika (som virker mot bakterieinfeksjoner). Tamiflu gjør omtrent det samme mot influensavirus som penicillin og sånt gjør mot bakterier. Men den virker ikke mot forkjølelse eller noe annet enn influensa.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Terka; Tamiflu er ingen vaksine. Den kommer aldri til å bli noen vaksine, og har aldri vært det. Det er et antiviralia som virker mot replikasjon av influensa A-virus (bl.a) enten det er fra kylling, annen fugl, svin eller hva enn som helst.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.826
Torget vurderinger
0
Nå viser det seg at jeg var smart da jeg anskaffet "kriselageret" før Svineifluensaen ble "oppfunnet". Minstejenta har gått ned for telling med feber og ganske så redusert almenntilstand i dag. Tamiflu i kjøleskapet var slett ikke det dummeste jeg har gjort ! Slapp i allefall å vente til apoteket åpner på mandag. Tamiflu skal helst tas innen 48 timer, og se det klarte vi! Så får vi se hva uken som kommer bringer med seg? Fruen er allerede vaksinert og datter på Tamiflu, men hva med meg ?? Typisk i dagens samfunn egentlig, - ingen tenker på far !! Får vel innhente råd fra medisinmannen i løpet av morgendagen om jeg bør begynne med Tamiflu rent profylaktisk, eller om jeg må vente til symptomer oppstår?

Når det gjelder andre former for kriselager som har fått oppmerksomhet her, tror jeg at jeg ser de neste årene greit i møte. Tok opptelling i dag og mener jeg har whisky nok til å dekke brennevinskonsumet mitt i bortimot 15 år. Det kan være at jeg må drikke blended og grain i en to-tre år, Men malt skulle jeg ha nok av i 12-13 år. Dessuten har jeg vel tilsvarende 10års spritforbruk i Cognac, for det meste XO og Superior, men noe VSOP er det dog. Og hvis Polet fortsatt da er stengt om 25 år tror jeg at jeg berger på Vodka, Rum og Gin i et par tre år til! ;D

Nei moralen må være å ha et rimelig godt assortert kriselager med tanke på flest mulige eventualiteter.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Spiralis skrev:
Nå viser det seg at jeg var smart da jeg anskaffet "kriselageret" før Svineifluensaen ble "oppfunnet". Minstejenta har gått ned for telling med feber og ganske så redusert almenntilstand i dag. Tamiflu i kjøleskapet var slett ikke det dummeste jeg har gjort ! Slapp i allefall å vente til apoteket åpner på mandag. Tamiflu skal helst tas innen 48 timer, og se det klarte vi! Så får vi se hva uken som kommer bringer med seg? Fruen er allerede vaksinert og datter på Tamiflu, men hva med meg ?? Typisk i dagens samfunn egentlig, - ingen tenker på far !! Får vel innhente råd fra medisinmannen i løpet av morgendagen om jeg bør begynne med Tamiflu rent profylaktisk, eller om jeg må vente til symptomer oppstår?

Når det gjelder andre former for kriselager som har fått oppmerksomhet her, tror jeg at jeg ser de neste årene greit i møte. Tok opptelling i dag og mener jeg har whisky nok til å dekke brennevinskonsumet mitt i bortimot 15 år. Det kan være at jeg må drikke blended og grain i en to-tre år, Men malt skulle jeg ha nok av i 12-13 år. Dessuten har jeg vel tilsvarende 10års spritforbruk i Cognac, for det meste XO og Superior, men noe VSOP er det dog. Og hvis Polet fortsatt da er stengt om 25 år tror jeg at jeg berger på Vodka, Rum og Gin i et par tre år til! ;D

Nei moralen må være å ha et rimelig godt assortert kriselager med tanke på flest mulige eventualiteter.
Fy!
Man skal ikke anskaffe tamiflu før noen faktisk har influensa.
Men den er ganske effektiv til å forkorte influensaen, virker det som.

Selv har jeg visstnok hatt svineinfluensaen allerede. Det artet seg som en snill forkjølelse.
Får håpe jeg er immun noen år nå da.

Topp Bunn