bjornh skrev:
Den gjengen der er helt bananas. At en vaksine skulle inneholde nanochips med GPS-mottakere for at CIA skal kunne overvåke folks bevegelser og kontrollere folks tanker og at influensaen er konstruert for å sprøyte dette inn i folk - det er så sprøtt at det får selv Dynamica Machinas hifi-tweaks til å se jordnære ut i sammenligning. (Her trenger jeg en smiley som viser et defekt gjøkur...)
Vi hadde forøvrig en runde med schweinegrippe her i huset for et par uker siden. Eldstedatteren ble smittet i løpet av en skolekonsert på en torsdag, begynte å hoste på fredagen, og gikk ned skikkelig med feber etc på lørdagen. To dagers inkubasjonstid og ingen tvil om hva som foregikk. Heldigvis har vi venner som er leger, sånn at jenta fikk den første dosen Tamiflu allerede lørdag kveld uten byråkrati. Da stabiliserte det hele seg, men hun var fortsatt ganske slapp, så hun tilbragte en uke i sengen med laptop og Facebook, og kunne konstatere at det bare var sju elever som møtte i klasserommet på mandag morgen. Resten, både elever og lærere, lå strødd rundt om. Tre av elevene fikk Tamiflu, alle med leger i familien eller vennekretsen, og de fikk et vesentlig lettere sykdomsforløp enn resten.
Det pikante var at vi har to astmatikere i familien med betydelig sjanse for en tur på intensivavdelingen, eller verre, hvis de ble smittet. Der har vi vært før med begge to. Ikke gøy. Og dette var altså uken før vaksineringen kom i gang, så vi måtte bruke ganske ekstreme smitteverntiltak i heimen. Jeg fikk jobben som sykepleier og "brannmur". Det gikk bra, og vi unngikk at astmatikerne ble syke, og selv var jeg bare uggen i to-tre dager uten å bli skikkelig syk. (Edit: Jepp, VilhelmW, du har The Real Thing i huset. Nøyaktig slik.) Uken etter ble begge astmatikerne vaksinert i første pulje, nærmest ved personlig håndspåleggelse fra fastlegen. Eventuell risiko for bivirkninger ved vaksinen er peanuts i forhold til risikoen ved at de to blir syke av H1N1-viruset. Selv tror jeg at jeg er tilstrekkelig vaksinert etter å ha vært sykepleier for Miss Piggy en uke.
Moralen er:
1) Det er mulig å stanse schweineriet selv om det har kommet i hus.
2) Jeg, min gamle gris, var tilsynelatende tilnærmet immun fra tidligere, mens tenåringen ble ordentlig syk.
3) Tamiflu virker, forutsatt at pasienten får det i løpet av 24 timer etter at feberen har begynt. Da er det minimal risiko for videre komplikasjoner. Venter man lenger enn ca 48 timer gjør den mindre nytte. Heldigvis var vi raske på avtrekkeren og slapp å sloss med byråkrati.
4) Hvis man er i den såkalte risikogruppen er vaksinen en no-brainer. For oss andre er den en kost/nytte-avveining.