På rømmen

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Mulig det skyldes litt for god tid i jula, uansett så har følgende problemstilling blitt gjenstand for tildels heftig debatt i heimen:

Hvis man dypper en gulrot,en chips eller whatever i en rømmebasert dip, tar en bit og så dypper påny, er dette på noen måte å regne som ureinslig, smittefarlig eller på annet vis uhygienisk?

Jeg er av den oppfatning at dette er helt greit, rett og slett siden all rømmen som berører fx gulroten fester seg til denne og følger med opp, og på den måten ikke kan etterlate noen form for uhumskheter i dip-bollen.

Utsetter jeg mine omgivelser for utilgivelig smitterisiko, eller kan jeg fortsette på dette viset?

Kjør debatt. ;D

Mvh

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.526
Torget vurderinger
4
Dette er vel diskutert før

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
"The act of double dipping is the equivalent of putting the microbes in your mouth into the dip as if all of the dip were put in your mouth.

BUSTED

In their experiment, the MythBusters used chips with regular dip and salsa. In the control test, they put the untouched dip and salsa into petri dishes, and followed with double dipped dip and salsa, and finally dip and salsa that had been put in Adam and Jamie’s mouths. However, when they examined their results, they found that the dip and salsa were already loaded with microbes. For a more accurate experiment, the MythBusters were forced to sterilize all their testing materials with radiation and create a sterile environment. Examining the results, the MythBusters found that double dipping produced less microbes than putting all the dip in your mouth. Also, the amount of microbes present after double dipping was negligible compared to the amount found in regular dip."

http://mythbustersresults.com/banana-slip-double-dip

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.926
Paal Iksom skrev:
"The act of double dipping is the equivalent of putting the microbes in your mouth into the dip as if all of the dip were put in your mouth.

BUSTED

In their experiment, the MythBusters used chips with regular dip and salsa. In the control test, they put the untouched dip and salsa into petri dishes, and followed with double dipped dip and salsa, and finally dip and salsa that had been put in Adam and Jamie’s mouths. However, when they examined their results, they found that the dip and salsa were already loaded with microbes. For a more accurate experiment, the MythBusters were forced to sterilize all their testing materials with radiation and create a sterile environment. Examining the results, the MythBusters found that double dipping produced less microbes than putting all the dip in your mouth. Also, the amount of microbes present after double dipping was negligible compared to the amount found in regular dip."

http://mythbustersresults.com/banana-slip-double-dip

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Ser man det ja. De gamle er eldst.

Case closed, og jeg hadde rett.

Mvh

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg anser det også som ufarlig å drikke av andres glass / flaske .. men jeg synes ikke man skal gjøre det uten invitasjon og mange synes dobbeltdipping er ekkelt, og da burde vi intelligente, fornuftige, snille, omtenksomme og veloppdradde mennesker respektere det imho.

;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
pstraums skrev:
intelligente, fornuftige, snille, omtenksomme og veloppdradde mennesker
;D
Dette minner ikke om meg.

Mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Paal Iksom skrev:
Shait - slutt med 69 i heimen, mao ... well, well ... noen "råd" er det god grunn til å hoppe julebukk over!

Cheers! ... and Good Luck!

N

Nifelheim

Gjest
Delle skrev:
Ser man det ja. De gamle er eldst.

Case closed, og jeg hadde rett.

Mvh
Ikke enig i konklusjonen din.

Mythbuster knuste myten om at doubledip tilsvarer å blande hele dippglasset i munnen din.

Det er ikke mengden bakterier som avgjør om man blir syk eller ei, men hvilke bakterier. Så det at det allerede finnes så mange bakterier i dippen at det lille ekstra du tilfører med dobbeltdippingen ikke utgjør noen forskjell, er ikke et godt argument. Bakteriene som finnes i dippen er av en annen type enn de som finnes i munnen din.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Nifelheim skrev:
Ikke så farlig sålenge jeg er noenlunde enig selv. Det viktigste var tross alt å vinne diskusjonen.. ;)

Mvh

N

Nifelheim

Gjest
Delle skrev:
Nifelheim skrev:
Ikke så farlig sålenge jeg er noenlunde enig selv. Det viktigste var tross alt å vinne diskusjonen.. ;)

Mvh
Og det har du ikke gjort. Du utsetter dine omgivelser for smitterisiko. Basilusker fra din kjeft havner i dippen.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Nifelheim skrev:
Delle skrev:
Nifelheim skrev:

Mvh
Og det har du ikke gjort. Du utsetter dine omgivelser for smitterisiko. Basilusker fra din kjeft havner i dippen.
OK. Hold deg med din egen dip. ;)

Mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette kan du ikke fortsette med Delle. Det er uappettelig for de andre. De fleste synes ikke noe om at en stikker chips, gulrot, stangselleri eller hva det måtte være i munnen og deretter nedi dippen igjen som deles av andre. Fysj og fysj! Skandaløst at du i det hele tatt spør! ;D

N

Nifelheim

Gjest
Delle skrev:
Nifelheim skrev:
Delle skrev:
Nifelheim skrev:

Mvh
OK. Hold deg med din egen dip. ;)

Mvh
Ingen fare der ;) Du har jo erklært at den dippen er din ;)

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Nifelheim skrev:
Basilusker fra din kjeft havner i dippen.
Inntaket av Antibac-lignende stoffer er såpass høyt at jeg er å regne som desinfisert sone.
Og forøvrig er spørsmålet kun av akademisk interesse, jeg dobbeldipper ikke. Har det kun i kjeften.

Mvh

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Dobbeldipp handler jo vel så mye om kulinarisk estetikk og respekt?
Eller kanskje heller en mangel på sådant?
No problemo så lenge det bare er snakk om elledillen og jeg som deler bollen, men i andres selskap? NIX!

Topp Bunn