På kjøret igjen............

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
For snart tre år siden tok mine kjære IMF tls50 kvelden, delefiltret luktet det røyk av og bass og mellomtone var stumme. Siden jeg lenge hadde gått svanger med planer om å oppgradere delefilteret, følte jeg ikke med en gang dette var det værste som kunne hendt.
Som vi senere skal se tok jeg grundig feil.
Jeg trodde det skulle gå ganske kjapt å få tak i nye basser og mellomtoner. For noen år siden hadde jeg reddet bassene ved å skjære ut de gamle membranene og lime inn nye. Denne gangen klarte jeg imidlertid ikke å få tak i noe sånt. Skjema til delefiltrene var heller ikke lett å finne. Snakket jeg med noen om det sa de at jeg kanskje burde få nye moderne elementer, men da måtte jo hele delefilterdritten bygges om. Stønn. I fjor høst var jeg imidlertid kommet så langt at jeg hadde tegninger til delefilteret, nye bass og melllomtoner, men tiden går, og som dere vet TRENGER vi å kunne spille musikk på annet enn en gammel tandberg med b&o høyttalere. I tillegg hadde doxa forforsterkeren fått problemer i høyre kanal. Til sommeren orket jeg ikke mer. Jeg fikk doxa til å fikse forforsterkeren. Knut Lauvland var hjelpsomheten selv og anbefalte samtidig en "mod" til passiv drift. Riaa'en ville bli koblet under moddingen, men det gjorde ingenting, trodde jeg.
Dere som allerede er hektet på vinyl skjønner sikkert hvor tankeløst dette var siden jeg har rundt tusen plater på loftet. Jeg hadde og planlagt å skifte ut pioner cd-spilleren, eller i hvert fall få en dac, og bruke drivverket på den. To dager før jeg dro på ferie kjøpte jeg et par audio physics tempo 5 høyttalere, dagen før jeg dro kom doxaen tilbake fra Knut Lauvland. Jeg fikk såvidt koplet det opp for å høre at det var lyd.
Det var med lett hjerte jeg dro på ferie, jeg hadde ihvertfall det i huset som skal til for å tilfredsstille en audioholiker. Angsten slapp litt.
Etter ferien var jeg veldig spent på hvordan dette ville låte. Jeg satte meg til en kveld med mange cd'er. Etterhvert som kvelden skred frem ble det klart for meg at det mangler bass, det som var av bass var greitt nok, men det hørtes ikke ut til å gå dypere enn kanskje 80 hz ? og diskanten var litt skrikende. Ettersom adytonen ved tidligere anledninger omtrent har fått en reiseradio til å spille dypbass tvilte jeg på at det kunne være synderen. Jeg så på subbene som roysen har til salgs og begynte å sikle litt. Kunne dette hjelpe ? Nedfor og lei tok jeg kvelden.
Neste dag skulle tkr komme på besøk og høre på. Jeg ba han ta med riaa og kabler, og han dro og med seg en nakamichi om5 (?) effektforsterker.
Etter såvidt å ha hørt et kutt byttet vi ut kabelen fra forforsterker med en Transparent som tkr hadde tatt. Plutselig falt bassen på plass, den virket ikke lenger som den stoppet på 80 hz , diskanten mistet de harde ekle essene. Byttet litt senere ut kabel fra cd-spiller til forforsterker med nok en Transparent. Det ga ikke den samme forbedringen som den første, men jeg likte det jeg hørte veldig godt, og følte at jeg egentlig var "i mål" med denne oppgraderingen.

Senere på kvelden prøvde vi platespilleren med tkr's fremragende cj-riaa. Dette må vel kalles overkill til de grader. I platespilleren sitter en grado mm til rundt en tusing. Det hørtes imidlertid så bra ut at jeg er "nødt" til å finne meg en riaa og ny pu. Hørt det før ?

Moralen ?
Jeg trodde jeg skulle ha et cd-basert anlegg hvor jeg minst skulle skifte dac. Etter å ha skiftet kabler føler jeg ikke lenger noe presserende behov for dac, jeg er derimot klar for å gå i gang med vinyl-avdelingen.

Platespilleren er en Thorens td125 med sme 3009 sII arm. Gode og rimelige forslag til pu og riaa mottas med takk.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for en aldeles fortreffelig kveld!
Hva angår pu kan jeg tilby deg hjemlån av en Shinon Red eller en Madrigal Carnegie II.
I det du skriver ligger implisitt at du ikke lenger har en RIAA i Doxaen din. Jeg tror ikke at en Lehman eller NAD RIAA er tilfredsstillende med tanke på resten av anlegget ditt, du må nok et stykke opp i gradene for å finne noe som passer: Graham Slee?
mvh

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Takk i lke måte.

Knut Lauvland anbefalte doxa 010 med en ortofon pu. Er det noen som har hørt dette ?

Mvh

B

break_out

Gjest
Jeg hadde en SME 3009 og Shure V15 II med original nål på min 80’talls Linn LP12 og dette spilte bra. Denne Shure PU’en og SME 3009 kombinasjonen er en kjent vellprøvd kombo. Denne PU’en finnes på eBay ofte og går for en billig penge. Arm og PU er nå montert på en kompis sin Thorens 150, og gjør en brukande jobb her også.

Når det gjelder riaa så finnes det mye bra, så kom med et budsjett så får du nok forslag i fleng.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Det bør ikke koste mer enn 8000,-.

B

break_out

Gjest
Knutn skrev:
Det bør ikke koste mer enn 8000,-.
Da har du mange muligheter, noen som er nevnt mye her på sentralen er ASR minste samt Graham Slee sine (jeg har hatt Graham Slee SE som var bra).

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
søk litt på asr mini du. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her må jeg jo bare melde meg på som ihuga vinylfantast! Tkr har jo alldeles utsøkt smak hva komponenter angår, ;) og jeg kan bare bekrefte at en Graham Slee ERA er en glimrende riaa. Ikke er den forskrekkelig dyr heller. Får du så tak i en Grado Reference Sonata, er du sikret vinylgjengivelse til å få gåsehud av. Passer godt i en SME 3009 gjør den også. Jeg har selv spilt på akkurat den kombinasjonen, og anbefaler den på det aller varmeste!

Topp Bunn