Politikk, religion og samfunn På boktoppen: HEL VED

M

Mr-T

Gjest
På tide å reklamere litt for årets mest maskuline bok-gave: HEL VED av min gode venn Lars Mytting. Boka er en braksuksess og er trykket i et opplag på 109.000 per 15/12 2011. Og det ryktes at opplaget skal økes enda mer....

Uansett - poenget mitt er at dette er en veldig bra og varm (!) bok, og anbefales på det varmeste. Har man den minste interesse av å ikke fryse i vinter så er dette noe man må ha. Løp og kjøp!

http://kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=98231&b_id=987945
http://www.larsmytting.net/Start.html

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jeg kjøpte denne til opphavet i sommer, mest som en kuriosa og fordi jeg er oppriktig glad i ved. Om ikke overraskelsen var stor var den i hvert fall gledelig da det gikk opp for meg at det var en knakende fin sak.
Et høydepunkt kom allerede i forordet hvor Roy Jacobsen skriver at han liker å drive med ved fordi det sier noe om ham som person, det er noe jeg kjenner på selv når jeg hugger ved i den samme skogen som mine tipptipptipp holdt på i for fire hundre år siden.

Ellers er jeg veldig svak for bildet fra Finland, hvor veden står i sinnsyke koster på torget.

N

nb

Gjest
Jeg får den nesten garantert til jul, så da skal den leses.

Gav den selv til pappa, han har produsert nok ved til at familien kan fyre et par generasjoner, så regner med den faller i smak der i gården (bokstavlig talt).

N

nb

Gjest
Jeg har hugget ganske mye ved i mitt liv, det er fin terapi. Å sage med motorsag er morro.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forfatteren og jeg har byttet Ringer.
Han spiller på en av Mr-Ts dipolkonstruksjoner.

Bra mann! ;D

M

Mr-T

Gjest
Lars Mytting er helt klart hel ved sjøl også. Ikke noe tull med en vedstabel, og ikke noe tull med han heller. Og så har han dipoler ja. :)

M

Mr-T

Gjest
nb skrev:
Jeg har hugget ganske mye ved i mitt liv, det er fin terapi. Å sage med motorsag er morro.
Jeg er helt enig. Det mest avslappende jeg vet om (rent mentalt) er å drive med ved. Da har man EN tanke i hodet, og det er befriende.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Vedhogst er en veldig takknemlig og lett målbar aktivitet som står i fin kontrast til bnp hvor hverdagen min ofte består av store vyer og striglet retorikk som peker frem mot et mål som kan være måneder eller år unna. Da er det en fin avveksling å jobbe i skogen hvor hjernen tømmes og man ser resultatene fortløpende.
Og selv om det kan oppfattes som I-landskoketteri er det noe befriende og behagelig med å bli arbeidssliten.

EDIT: også Ringer da gitt, det gir det hele en ekstra dimensjon.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Merksnodigst!

Min lille hjertenskjær kjøpte tre stykker av den den avhandlingen om hel ved (for å gi til noen fjøseksistener hun kanskje ikke mente var hel nok), men dette er tydeligvis en utlegning av en virksomhet som går ut over makramé, brødbakst og sykepleierselvraliseringsmalingutstilling. Det var i det minste hva jeg ble fortalt av den lille hjertenskjær - som kan være ironisk helt inn i alvoret.

Jeg sier som de gamle - også her er guder nærværende. (Satt på listen over ting som må leses!)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
På din ved skal du kjennes.
Flott bok.
En tomt jeg kikker på er uaktuell fordi det ikke er trær som kan hugges for ved i området.
Jeg ga tillatelse til at en eller annen fyr kan ta ned trærne på tomta mi, slipper jeg å gjøre det selv :)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Tror dette blir en perfekt julegave til en i familien, en vedfyrings-/motorsagentusiast :)

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Ahh.... skulle vist om den litt tidligere, har en far som hadde digget den, men nå er jule presangene ferdig kjøpt.
Han er spesielt opptatt av kunsten og stable den så bra som muligt, ingen andre får lov og rote med vedstablene hans. :)
Kanskje jeg må avgårde og kjøpe en ekstra presang til han. ;)

M

Mr-T

Gjest
Det er utrolig mange som har et pasjonert forhold til ved i dette landet. Meg selv inkludert.

Som vist på Dagsrevyen:

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.327
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Estetikk.
Beroligende, vakkert og ikke minst godt å se på.

Håvard

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
Dette er sånn de stabler på vestlandet: med barken opp.

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Mr-T var TV-stjerne i eget vedskjul på lokal'n ifbm lansering av boken :)
Lars Mytting- husker navnet fra en norsk hjemmeside om høyttalerbygging.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
17.236
Sted
Sølvbyen
Den boka her kommer jeg både til å ønske meg og gi bort til jul, har virkelig fått sansen for å fyre med ved etter å ha flyttet inn i rekkehus på landet med vedovn. Fyrer en del med knusktørt tre som jeg kapper opp på jobb og tar med hjem, pluss at jeg har et par kubikk med blanda ved stablet på paller nede i kjelleren. :)

Vedjobbingens terapeutiske egenskaper er velkjent, som f.eks. en av mine favorittforfattere sier i et intervju:

"My working day involves jotting down ideas while doing a seemingly mindless physical task,” he reveals. “Then, when I’m exhausted, I’ll sit down and start writing. Today ?I stacked firewood. That kind of exercise seems to occupy a certain part of my mind, allowing another part to be freed up for thinking about stories.”

http://www.shortlist.com/entertainment/films/chuck-palahniuk#image-rotator-1

N

nb

Gjest
Jeg skal innvie min nymurte peis med å fyre med deler av en bærevegg vi tok ned ifm rehabilitering. 75 mm tykt massivt treverk som har stått tørt siden 1935. Bedre ved enn det er det ikke mulig å finne i følge murmesteren som lagde peisen.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jau, om ikke annet så fordi virket som ble brukt i '35 hadde helt andre vekstbetingelser i leveårene slik at det er mye tettere ved. I dag er skogsdriften en helt annet og broilerskogen har dramatisk mye større årringer enn tidligere, noe som fører til mindre massetetthet.

N

nb

Gjest
Roberten skrev:
Jau, om ikke annet så fordi virket som ble brukt i '35 hadde helt andre vekstbetingelser i leveårene slik at det er mye tettere ved. I dag er skogsdriften en helt annet og broilerskogen har dramatisk mye større årringer enn tidligere, noe som fører til mindre massetetthet.
Jepp, selv om det er knusktørt (relativ fuktighet i treverket er 0% i følge min fuktmåler - kriteriet for "tørr ved" er under 20%) veier kubbene rimelig mye.

M

Mr-T

Gjest
nb skrev:
Jeg skal innvie min nymurte peis med å fyre med deler av en bærevegg vi tok ned ifm rehabilitering. 75 mm tykt massivt treverk som har stått tørt siden 1935. Bedre ved enn det er det ikke mulig å finne i følge murmesteren som lagde peisen.
Kjøp og les boka, så vil du antagelig oppdage at det kanskje ikke er riktig... ;)

Så og si alt treverk tar i seg luftfuktighet, og man snakker om en likevektsfuktighet som skjelden når under 20% eller noe sånt.

Men ligger treverket innendørs om vinteren til tørk sånn som dette antagelig gjør, kan det bli veldig tørt hvis du har lav luftfuktighet innendørs vel å merke.

Helt tørr ved får man bare ved å tørke den ved 100 grader, og fyre med den umiddelbart....

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
Roberten skrev:
Jepp, selv om det er knusktørt (relativ fuktighet i treverket er 0% i følge min fuktmåler - kriteriet for "tørr ved" er under 20%) veier kubbene rimelig mye.
Dette er vel også en konsekvens av mer fuktighet (nedbør) og høyere temperatur. Jeg følger et byggeprogram på Channel 4 som heter Grand Designs, og der lærte jeg hvorfor engelskmenn sjelden anvender trevirke i sine hus: fordi det der blir for bløtt pga hurtig vekst. Kulden og tøffere betingelser her oppe i nord ga oss trevirke som var velegnet til hus - stivere, mer motstandsdyktig mot insekter, osv. (De bruker eik, og har utviklet teknikker for å bearbeide den mens den er nyfelt, så det blir mindre slitasje på verktøyet).

Tregrensen er på vei oppover, og trevirket er i ferd med å bli bløtere. Forandring alle vegne!

Savner motorsag, øks og vedkløyve nå. Får nøye meg med å bla i boken.

M

Mr-T

Gjest
Øks til trøst. Dette er øksa si det: Gränsfors Bruks stor klyvyksa.

N

nb

Gjest
Mr-T skrev:
Men ligger treverket innendørs om vinteren til tørk sånn som dette antagelig gjør, kan det bli veldig tørt hvis du har lav luftfuktighet innendørs vel å merke.

Helt tørr ved får man bare ved å tørke den ved 100 grader, og fyre med den umiddelbart....
Joda, dette har stått innendørs siden 1935 som sagt. Om jeg stikker fuktmålren i trevirke fra trelasthandleren så vider det typisk en 15-20% RF. Reisverk i hus skal være under 17% (eller hva det nå er) før det plateslås.

M

Mr-T

Gjest
Tørrere får du det ikke, det stemmer nok det. Og gammelt tømmer er som nevnt veldig hardt. Faktisk er tettvokst furu helt på linje med bjørk i tetthet og brennverdi.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.327
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kom på at jeg har fått meg en kløyvestabbe.
Stabbe i bjørk. Tung og stabil.
Mangler øks,
- og ikke minst kunnskaper om å slipe/kvesse ei øks.

Håvard

M

Mr-T

Gjest
Huggestabber bør være store i diameter, da fjærer de mindre mot bakken. Og høyden må være tilpasset din egen høyde og lengden på veden. Det jeg ofte ser er at folk har altfor høye huggestabber, og da blir arbeidet unødvendig tungt.

M

Mr-T

Gjest
Det var et portrettintervju med Lars Mytting i Hamar Arbeiderblad i dag. Blant annet nevner han sine hobbyer, som er å skru på gamle biler og høyttalerbygging. Hvor mange forfattere er høyttalerbyggere? Jeg mener, har Anne B Ragde skrevet "Berlinerdipolbaflene", Knausgård "Min Bass", eller Bjørneboe "Uten en koblingstråd". Jeg bare spør. Og jeg har vondt å se for meg Dag Solstad eller Vigdis Hjort som høyttalerbyggere.

Uansett - det var Lars som fikk meg ut på dipol-galeien. Det er jeg ham evig takknemlig. ;D

N

nb

Gjest
De som ikke fikk boka til jul bør kjøpe den selv, dette er svært lesverdig.

Fun facts om ved fra boken:
Norges samlede årlige vedforbruk stablet i to meters høyde vill dekket en kvadratkilometer
I Norge tas kun 12% av den årlige skotilveksten ut som ved, så vi går ikke tomme med det første
Det er dobbelt så mye skog i Norge nå som for 100 år siden.
I Christchurch i New Zealand blir man bøtlagt om man selger ved med over 25% fuktighet.

Og det alle vet: Oslofolk kjøper først ved når det er utsolgt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Brenning av ved er ikke til skade for miljøet, sett fra JORDAS synspunkt.

M

Mr-T

Gjest
Det er riktig det. Om treet råtner i skogen eller om man brenner det, så frigjøres det lik mengde CO2.

I Norge er skogens CO2-regnskap positivt, i og med at tilveksten i skogen er større enn uttaket. Skogen binder opp mer CO2 enn vi frigjør ved utnyttelse av treet.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Jeg er lærer i skolen,
natur er mitt fag,
jeg har en øks og setter aldri mine ben i en sag
mer.
For jeg har sagd meg i leggen,
og jeg har sagd meg i kne'.
Det greier seg fint, så LA MEG HUGGE MIN
VED I FRED.

Det er så lite jeg trenger,
og skogen er grønn
og stinn av orrfugl og bever og bjønn og ved,
som jeg kan fyre med.

Min nabo har motorsag.
Det er en L86 SB.
Han trives med sitt, så LA MEG HUGGE MIN
VED I FRED.
For, før jeg har funnet fram øksa,
har naboen min felt et helt tre.
Menjeg har så god tid,
så LA MEG HUGGE MIN VED I FRED.

Jeg er lærer i skolen,
natur er mitt fag,
jeg har en øks og setter qldri mine ben i en sag
mer.
Det er så lite jeg trenger,
bare en liten favn ved,
som jeg tørker til vinter'n, og som jeg kan varme
meg med.

Og det greier seg fint, så LA MEG HUGGE MIN
VED I FRED.
Ja, jeg har så god tid, så LA MEG HUGGE MIN
VED i FRED.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Det er noe grunnleggende SUNT med dette å sanke sin egen ved fra A-Å. Gir litt innsikt i hva det vil si å anstrenge seg for å oppnå noe. Som som egen produksjon av matvarer.

M

Mr-T

Gjest
Tar dere denne da ?

Trasker i tussmørket, kald og blaut og skitten
Sliten i beina, orker nesten ingenting
Har gått i mange timer, tungt og vondt å se
Lengter etter koia, der er vann og ved

Ref:
Jeg har vann og ved
Jeg har vann og ved og jeg klarer meg med det
Jeg kan fyre opp varme til en kruttsterk kopp
Jeg har hva jeg trenger for en frossen kropp
Når røyken stiger vil jeg takke og be
Jeg har hva jeg trenger, jeg har vann og ved

Sent uti natta, som en ulv om kull
Hva var det du ville, var det bare lek og tull
Ville gi deg varme, ville gi deg alt
du trakk deg unna, og alt ble bare mørkt og kaldt

Jeg har vridd opp trøya, skoa er tømt for vann
Finni ly for stormen, her er fred for en jaget mann
Hører lauet rasler, ?? spraker høyt
Holder godt i kruset, før jeg tar en real støyt

Ref:
Jeg har vann og ved
Jeg har vann og ved og jeg klarer meg med det
Jeg kan fyre opp varme til en kruttsterk kopp
Jeg har hva jeg trenger for en frossen kropp
Når røyken stiger vil jeg takke og be

M

Mr-T

Gjest
pengesluk skrev:
Det er noe grunnleggende SUNT med dette å sanke sin egen ved fra A-Å. Gir litt innsikt i hva det vil si å anstrenge seg for å oppnå noe. Smmae som egen produksjon av matvarer.
Dette er noe som har gått tapt for sju-ølløv (7-Eleven) generasjonen. Dessverre. Og når unga må TEGNE mat på skolekjøkkenet skjønner man at det bærer rett åt skogen (dog ikke bokstavelig).

Topp Bunn