Overvåking

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Din analyse er ganske så korrekt Slubert. Min kommentar var mest for å poengtere at selv om Orwell er en av de mest refererte forfattere er han for svært mange en totalt ukjent person.

At 1984 og Animal Farm henter inspirasjon fra østblokken og kommunismens overgrep mot folk er det ingen tvil om. Mannen var inteligent og hadde så meget integritet at han så hvilke feil som skjedde selv om han var sosialist. Nå må vi også huske at det var sterk splid på venstresiden i England på denne tiden. Men det er vel hevet over tvil at mange har oppfattet ham som den rake motsetning til sosialist.

Men uansett så er hans forfatterskap så mye mer enn de to mest kjente bøkene. For de som føler for å bli bedre kjent med skribenten vil jeg anbefale å lese "På bunnen og blakk"!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.127
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
La meg avslutningsvis bare få anbefale folk å lese hans bøker. De har mye å fortelle oss også idag, selv om de ble skrevet for 50-80 år siden!
Jeg har filmmusikken. Får man cred for det?

A

AK27

Gjest
Tror nok at konservativ anarkist (han kalte seg selv tory anarchist) er mer passende enn sosialist, noe som plasserer ham i samme tradisjon som f.eks. vår egen Jens Bjørneboe. Et interessant emne dere diskuterer, kanskje melder jeg meg selv på siden. Jeg vil anbefale Slubbert å lese det opprinnelige forordet til den engelske utgaven av Animal Farm. At anarkistisk, sosialistisk og/eller kommunistisk politikk nødvendigvis må ende opp i autoritær praksis er en interessant nok myte, en i mine øyne mer interessant diskusjon for oss som føres nå om dagen er dette med monopolmakt i oligopolistiske markeder. Det hører også mer hjemme i denne tråden og dagens politiske klima slik jeg ser det. Beklager noe kompleks begrepsbruk, har ikke anledning til å skrive et mer inngående innlegg.

N

Nifelheim

Gjest
Nettby er som kjent nedlagt.

VG nekter å slette profiler og informasjon om brukerne. Epost, mobiltelefon, adresser, navn osv. veldig fin kundedatabase dette her. Brukerne er ei heller i stand til å slette sine egne profiler da siden er nedlagt.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article4156665.ece

Riksantikvaren må bevare, roper VG. Ja, for det var hva folk la inn info og bilder av seg selv om.

Et annet virkelig kronargument:
"VG mener også at dataene bør lagres fordi de har verdi i etterforskning av kriminalitet."

En nettside som har vært nedlagt snart et år eller sånt. Det må vi ta vare på i tilfelle politiet får bruk for eldgammel data.

Go datatilsynet, go!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
AK27 skrev:
Tror nok at konservativ anarkist (han kalte seg selv tory anarchist) er mer passende enn sosialist, noe som plasserer ham i samme tradisjon som f.eks. vår egen Jens Bjørneboe. Et interessant emne dere diskuterer, kanskje melder jeg meg selv på siden. Jeg vil anbefale Slubbert å lese det opprinnelige forordet til den engelske utgaven av Animal Farm. At anarkistisk, sosialistisk og/eller kommunistisk politikk nødvendigvis må ende opp i autoritær praksis er en interessant nok myte, en i mine øyne mer interessant diskusjon for oss som føres nå om dagen er dette med monopolmakt i oligopolistiske markeder. Det hører også mer hjemme i denne tråden og dagens politiske klima slik jeg ser det. Beklager noe kompleks begrepsbruk, har ikke anledning til å skrive et mer inngående innlegg.
Dette er egentlig bare et bilde på årsaken til at Marx og Engels valgte å skape et nytt politisk begrep, kommunisme. Marx syntes at sosialisme var et ord som ble brukt av alle mulige politiske bevegelser og fraksjoner som spenner fra det vi i dag oppfatter som klassisk liberalisme til doktrinær kommunisme. Han ønsket å skille seg ut fra mengden av grupper som vi i dag ikke ville oppfattet som venstreorienterte engang. Det er jo også grunnlaget for at nazistene brukte ordet sosialisme, selv om det i deres tilfelle er uløselig knyttet til ordet nasjonal.

Derfor er det helt uproblematisk å kalle Orwell sosialist. Ja, nesten enhver anarkist kan også passe inn. Bakunin forlot internasjonalen på grunn av Marx autoritære sider. Anarkismen var altså en stund en del av arbeiderbevegelsen, helt klart venstreorientert. I dag favner anarkismen både høyre og venstreorienterte.

Da er det umulig å hevde at sosialisme uvilkårlig vil ende som diktatur, eller at sosialismen nødvendigvis handler om nasjonalisering av næringslivet. En sosialist har fra ordets fødsel beskrevet både grupper som tror og motarbeider det frie marked i vår sosialdemokratiske forståelse av et fritt marked. Selv klassiske liberalister har tatt til orde for regulering av markedskreftene, noe som er en selvfølge for de fleste i dag. Derfor blir det meningsløst å se på ordet sosialisme endimensjonalt, noe Orwell bør minne oss på.

Topp Bunn