Strøm relatert Overspenningsvern for hifi og tv. Noe som duger?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei
Fikk blåst i filler flatskjerm, modem, T-We boks og chromecast for ett par uker siden av et kraftig tordenvær. Hifi er enda ikke koblet opp etter at vi flyttet inn i ny bolig.
Kan ett slikt overspenningsvern som dette fungere? Kjenner jeg får harahjerte så fort det buldrer i horisonten.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.452
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
NEI!
Det er stor enegi som skal "jordes". Denne forstøver ved første treff.
Du må ha GROV VERN på inntaket og FIN VERN der du har utstyret.
Og du må konsultere en autorisert installatør.
Ikke noe for amatører dette.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.415
Du har noen alternativer:
1. Det billigste og absolutt sikreste: Du napper ut alle støpsler tilhørende utstyret du ikke vil knerte ved lyn/torden.
2. Du installerer fin-vern ved utstyret, her vil nok enkelte støy-fanatikere steile? Og et grovvern på inntaket. Dette må gå rett til jordskinna i skapet og sitter gjerne rett etter hovedsikringen. Så her må du ha installatør på plass.

Jeg har grov-vern i skapet, men tar allikevel og napper ut støpslene tilhørende TV, internett og Hifi når jeg reiser bort over lengre tid, samt at det er meldt tordenvær. Better safe than sorry :) Har prestert å sitte med lynradaren oppe på jobb og for så, å se en smørje med lyn bevege seg mot østlandet, for deretter å stikke hjem i full fart for å trekke ut da uværet trakk mot området jeg bor.. :)
Jeg er ikke redd været, men jeg er redd for utstyret. For min del vil enkelte komponenter være vanskelig å erstatte(bass-servo system).
Tung hifi er ikke for de med dårlige nerver.

T

TT.

Gjest

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Joda, å dra ut kontakten er det beste. Men med to ungdommer som er hjemme før de voksne, så er det ikke så enkelt å ha kontroll på akkurat dette. Så et finvern på tv og modem er bare bortkastet penger med andre ord?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Spurte installatører en gang i tiden om overspenningsvern. Han mente at grov-vern
Ikke trengtes. Det holdt at det var grov-vern i kiosken til netteier og at jeg trengte bare fin-vern ved laster i installasjonen.
Kjøpte en del finvern og her skjedde det en del. Vernet til vaskemaskin i kjeller måtte ofte byttes. Detter var den gang det var mye trøbbel her og El utstyr røk nærmest "hele tiden". Men kursen i kjelleren var mest utsatt for overspenning/transienter den gangen.
Etter problemet forsvant har det ikke vert byttet ett eneste fin-vern de siste 7-8 årene.

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
36.831
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Det som settes i sikringsskapet/inntaket heter mellomvern. Det som heter grov-vern er det ofte E-verkene som setter opp og de står meg bekjent stort sett på/ved trafoen ute i periferien. Man trenger både mellomvern og finvern i installasjonen for å være tålig godt sikret, men sikker er man ikke før støpslene er trukket ut av stikkontakten.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.135
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det som settes i sikringsskapet/inntaket heter mellomvern. Det som heter grov-vern er det ofte E-verkene som setter opp og de står meg bekjent stort sett på/ved trafoen ute i periferien. Man trenger både mellomvern og finvern i installasjonen for å være tålig godt sikret, men sikker er man ikke før støpslene er trukket ut av stikkontakten.

Fasiten.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
710
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Dette kan absolutt tiltredes! :)

Ei lita soge, som faktisk er heilt sann!

Eg var og såg på ei garasje det hadde brent i, etter eit lynnedslag like ved.

I denne garasjen var det trekt ein ledning langs drageren som takstolane låg på. Denne ledningen svinga så 90 grader, og fulgte ein stender ned mot golvet til ein dobbelt-kontakt der. Kontakten vart nytta til motorvarmer mm. Lynet hadde kommet seg inn i kursen til denne ledninga.

Det som var interessant å observere, var at der ledningen svinga 90 grader, så var det SVIDD 1 meter vidare langs drageren. Lyn-energien som hadde komme seg inn i ledningen, klarte ikkje 90-graders svingen, og fortsatte rett fram ca. 1 m!

No hugsar eg ikkje lengre kva vern det var på denne kursen. Men dette dømet og andre har synt meg at det er nær ingen ting som kan stoppe eit lyn om det først har kommet seg inn i ein elektrisk kurs.

Eg har til dømes også sett hus brenne ned, etter at lynet traff telefonlinja (kobber). Og det huset hadde glassikringar på inntaket på telefonlinja i huset. Der viste det seg for øvrig at grovvernet til koblingsboksen ikkje montert skikkelig, etter at den var bytta ut kort tid forut..

Men konklusjonen er i alle fall at det sikraste er definitivt å dra støpsel ut av veggen om skikkelig uvær er på veg!

Mvh Arild

lubbesild

Medlem
Ble medlem
03.07.2013
Antall liker
1
Gammel tråd, men like relevant tema. Er på jakt etter helt konkrete produkter som fungerer som finvern. Noen gode forslag?

Topp Bunn