Jupp, Jaerbu, lille søte Natalie er virkelig en stor volkalist som kan kunsten å bruke sine virkemidler stilfult og sublimt. Janis sin rake motsetning ;-)Men derimot vil jeg slå et slag for Ex 10000 maniacs Natalie Merchant! Denne fruen kan virkelig bruke stemmen sin.
Det slår meg at med en lettere omskriving, kunne dette ha vært en beskrivelse av hvorfor Miles Davis ikke var en god trompetist. Problemer med å treffe tonen, og ikke kunne han holde takten.Tilgi meg venner... En kvinne som ikke kan synge reint, og som ikke besitter de mest basale teknikker innen sangkunst imponerer ikke meg.
Ikke sant ?!Det slår meg at med en lettere omskriving, kunne dette ha vært en beskrivelse av hvorfor Miles Davis ikke var en god trompetist. Problemer med å treffe tonen, og ikke kunne han holde takten.
For ordens skyld: Jeg mener på ingen måte at det ene er bedre enn det andre. Derimot ønsker jeg å trekke frem de ikke fullt så opplagte eksemplene som har andre kvaliteter....på mange måter motsatte kvaliteter. Kvaliteter som på mange måter utelukker hverandre, men som likefullt har egne verdier.Det bør være mulig å kunne digge både Tom Waits' og Placido Domingos vokalprestasjoner når musiseringen er givende, hvilket den ganske ofte er fra begge to.
Jeg sa aldri at Sinéad var den eneste i hele verden som kunne synge bra, at du Honkey mener hun ikke behersker sangteknikk og klarer å holde en tone tar jeg som en spøk.Tilgi meg venner... En kvinne som ikke kan synge reint, og som ikke besitter de mest basale teknikker innen sangkunst imponerer ikke meg. Sinéad er en sånn en i min verden, selv om hun i det minste greier å være forbanna i lag med en mikrofon.
Skal allikevel gi henne litt cred; særegenhet, det har hun. Ole Paus har også det. Elsk eller hat er vel måten å oppleve sånt på. Sinéad snakker vel ganske enkelt ikke til meg.
Stemme? Shirley Bassey, for eksempel?
Honkey
Sinéad er såvidt spesiell at jeg har forståelse for at hun kan være en helt unik formidler. På det feltet er i grunn alt greit; de mest unike formidlere er også de som skaper størst emosjoner. Jeg mener ikke å objektivisere min rent subjektive oppfatning av henne som komplett uinteressant. Jeg mener, har man stått fram som Ole Paus-fan, skal det litt til å kritisere andre vokalister for manglende teknikk!Jeg sa aldri at Sinéad var den eneste i hele verden som kunne synge bra, at du Honkey mener hun ikke behersker sangteknikk og klarer å holde en tone tar jeg som en spøk.
Det er mange artister som har særpreget stemme, Sissel Kyrkjebø er nevnt. Hva har hun lagd som verden vil huske? Ingenting! Det hjelper ikke bare å ha talent du må være unik og ikke minst forvalte talentet ditt riktig, noe Sissel ikke har gjort.
Se på Tori Amos, Beth Gibbons, Heather Nova eller Chris Cornell, ingen av disse personene lager mainstream musikk eller satser på stafasje fremfor kvalitet, alikevel har de 100% trofaste diehard fans som følger de i flere tiår.
Det heter ikke surt, det heter kromatisk... 8)Men at også Sinéad synger surt inntil det patetiske, kan vanskelig benektes. Linken i trådens start beviser jo dette med betydelig styrke!
Honkey
Den lille håndfull mennesker som i løpet av min levetid har hørt meg "synge" vet at det ikke hjelper å bruke fine ord på det....surt er surt :-(Det heter ikke surt, det heter kromatisk... 8)
Joa, men i tilfellet O`Connor har jeg en klar forestilling om at i det minste en god del av avvikene er frivillige.Den lille håndfull mennesker som i løpet av min levetid har hørt meg "synge" vet at det ikke hjelper å bruke fine ord på det....surt er surt :-(
Det heter det i hvert fall ikke.Det heter ikke surt, det heter kromatisk... 8)
Mvh
Karl Erik
Ville vel heller kunnet strekke meg til "atonalt"....Det heter ikke surt, det heter kromatisk... 8)
Mvh
Karl Erik
Natalie Merchant med Build a Levee på motherland skiva, helt enormt.Skal ikke dra frem hverken Janis eller Aretha her, selv om de virkelig HAR overlegne stemmer.
Men derimot vil jeg slå et slag for Ex 10000 maniacs Natalie Merchant! Denne fruen kan virkelig bruke stemmen sin.
http://www.youtube.com/watch?v=e-p3IrHSl-M&mode=related&search=