Overlegen stemme!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

hennes desidert beste låt ! får frysninger. har en konsert-video av henne på Laserdisc.husker ikke helt tittelen på denne utgivelsen.(innkjøpt i '92 hos akersmic/ PAL-format)

"/ i kill a dragon for you/"

mvh. s,

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
552
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Hør hennes versjon av Elton John/Bernie Taupin's sacrifice på
Two Rooms. Pur magi.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.399
Torget vurderinger
1
Hun er med i trekløveret av tidenes tre største kvinnelige vokalister.

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Antall liker
564
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Lisa Gerrard bør absolutt nevnes i en tråd som heter "Overlegen stemme!"

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
For å fortsette med de "overlegne stemmene" må jeg nevne Eddi Reader som kanskje er mest kjent fra sin tid som vokalist i Fairground Attractions. Hun ser ut som hun rare jenta du alltid så med nesa ned i en bok på biblioteket....en fullblods geek ;-) Hun har en stemme som klarer alle de  krumspring man måtte utfordre den med, men hun har smak nok til å synge så tilsynelatende enkelt og rett frem at det virker nettopp enkelt....likevel har hun den skjeldne evnen til å høres som hun skal til å sprekke eller skjære rett ut....selvsagt uten å gjøre det....tvertimot slingrer hun barnslig lekende rundt i melodien og virkelig smaker på alle dens irrganger uten å gå seg vill...alt med en letthet, lekenhet og selvfølgelighet som får mer skolerte sangere til å høres som en gjeng jurister. Også er "Perfect" en skikkelig sjarmis av en låt ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=Kwvp0oM6P9I

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Men derimot vil jeg slå et slag for Ex 10000 maniacs Natalie Merchant! Denne fruen kan virkelig bruke stemmen sin.
Jupp, Jaerbu, lille søte Natalie er virkelig en stor volkalist som kan kunsten å bruke sine virkemidler stilfult og sublimt. Janis sin rake motsetning ;-)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Tilgi meg venner... En kvinne som ikke kan synge reint, og som ikke besitter de mest basale teknikker innen sangkunst imponerer ikke meg. Sinéad er en sånn en i min verden, selv om hun i det minste greier å være forbanna i lag med en mikrofon.
Skal allikevel gi henne litt cred; særegenhet, det har hun. Ole Paus har også det. Elsk eller hat er vel måten å oppleve sånt på. Sinéad snakker vel ganske enkelt ikke til meg.

Stemme? Shirley Bassey, for eksempel?

Honkey

K

kbwh

Gjest
Ja, eller Elisabeth Schwartzkopf, tanta til Desert Storm-Norman.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.399
Torget vurderinger
1
Tilgi meg venner... En kvinne som ikke kan synge reint, og som ikke besitter de mest basale teknikker innen sangkunst imponerer ikke meg.
Det slår meg at med en lettere omskriving, kunne dette ha vært en beskrivelse av hvorfor Miles Davis ikke var en god trompetist. Problemer med å treffe tonen, og ikke kunne han holde takten.
Så spørsmålet er om du har trukket fram de riktige parametre.

Men bevares, du er tilgitt ja... ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Det slår meg at med en lettere omskriving, kunne dette ha vært en beskrivelse av hvorfor Miles Davis ikke var en god trompetist. Problemer med å treffe tonen, og ikke kunne han holde takten.
Ikke sant ?!

Snodig.....nettopp hva som virkelig var Miles' tone...og som mange av dagens mest toneangivende trompetister i dag mer eller mindre kopierer (NPM, Henriksen, Hassel etc.) Og ja, det er en bra analogi på hva som gjør bl.a. Sinéad, Eddi Reader, og i mine øyne Chet baker, til bra vokalister. Ikke teknisk sett selvfølgelig, men nettopp fordi de ikke lar teknikken komme i veien for uttrykket. Det er en subtil, leken varhet over hvordan de evner å få frem følelser når de synger som en klassisk skolert operasanger bare kan drømme om. Den tillærte evnen til full kontroll henger evig med. Det er en grunn til at operasangere som skal gjøre pop-/jazz crossover er omtrent like vellykkede som undertegnede på dansegulvet. Har du sett / hørt Sissel Krykjebø lete etter groovet? Selv den bleikeste glatte popsoul blir for henne like vellykket som Valgjerd syngende på Klassefesten (eller hva programmet het).

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
...ved nærmere ettertanke faller vel dette utenfor tråden som heter "Overlegen stemme!"....det interessante er seff ikke stemmen i seg selv, men hvordan den benyttes...altså vokalisten med alle de knep/verktøy/ferdigheter vedkommede måtte beherske / velge å bruke.

K

kbwh

Gjest
Men plata von Otter gjorde med Costello funker i mine ører riktig godt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Nå ble jo dette en spennende tråd, plutselig! Jeg må selvsagt gi folket rett i mye av det ovenstående; jeg kan jo like godt stå fram som Ole Paus-fan først som sist. Og derved måtte jeg være rimelig dobbelmoralsk for ikke å akseptere Sinéad O'Connor også. Det jeg reagerer på er vel helst dette med å hevde hennes stemme som overlegen, for akkurat det er den da slett ikke.
For øvrig har jeg hørt Sissel synge med intensitet og feeling. "Pie Jesu" i lag med Oslo Godspel Choir for mange år siden. Meget bra!

Honkey

K

kbwh

Gjest
Det  bør være mulig å kunne digge både Tom Waits' og Placido Domingos vokalprestasjoner når musiseringen er givende, hvilket den ganske ofte er fra begge to.

Denne tråden minner litt om den som ble kalt "Gitarspilling på høyt nivå".

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Det  bør være mulig å kunne digge både Tom Waits' og Placido Domingos vokalprestasjoner når musiseringen er givende, hvilket den ganske ofte er fra begge to.
For ordens skyld: Jeg mener på ingen måte at det ene er bedre enn det andre. Derimot ønsker jeg å trekke frem de ikke fullt så opplagte eksemplene som har andre kvaliteter....på mange måter motsatte kvaliteter. Kvaliteter som på mange måter utelukker hverandre, men som likefullt har egne verdier.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Apropos dine ikke fullt så opplagte eksempler, Trane..Det var en fornøyelse å bli minnet på Eddie Readers storhet. Hun har forgyllet lytterommet mitt i hele kveld!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tilgi meg venner... En kvinne som ikke kan synge reint, og som ikke besitter de mest basale teknikker innen sangkunst imponerer ikke meg. Sinéad er en sånn en i min verden, selv om hun i det minste greier å være forbanna i lag med en mikrofon.
Skal allikevel gi henne litt cred; særegenhet, det har hun. Ole Paus har også det. Elsk eller hat er vel måten å oppleve sånt på. Sinéad snakker vel ganske enkelt ikke til meg.

Stemme? Shirley Bassey, for eksempel?

Honkey
Jeg sa aldri at Sinéad var den eneste i hele verden som kunne synge bra, at du Honkey mener hun ikke behersker sangteknikk og klarer å holde en tone tar jeg som en spøk.
Det er mange artister som har særpreget stemme, Sissel Kyrkjebø er nevnt. Hva har hun lagd som verden vil huske? Ingenting! Det hjelper ikke bare å ha talent du må være unik og ikke minst forvalte talentet ditt riktig, noe Sissel ikke har gjort.
Se på Tori Amos, Beth Gibbons, Heather Nova eller Chris Cornell, ingen av disse personene lager mainstream musikk eller satser på stafasje fremfor kvalitet, alikevel har de 100% trofaste diehard fans som følger de i flere tiår.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.299
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Vil gjerne slå et slag for en sørgelig oversett stemme her:

Dusty Springfield.

Kanskje ikke verdens største register, men en gudbenådet frasering og sangteknikk.
mvh

PS: Er ikke, og har aldri vært homse...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg sa aldri at Sinéad var den eneste i hele verden som kunne synge bra, at du Honkey mener hun ikke behersker sangteknikk og klarer å holde en tone tar jeg som en spøk.
Det er mange artister som har særpreget stemme, Sissel Kyrkjebø er nevnt. Hva har hun lagd som verden vil huske? Ingenting! Det hjelper ikke bare å ha talent du må være unik og ikke minst forvalte talentet ditt riktig, noe Sissel ikke har gjort.
Se på Tori Amos, Beth Gibbons, Heather Nova eller Chris Cornell, ingen av disse personene lager mainstream musikk eller satser på stafasje fremfor kvalitet, alikevel har de 100% trofaste diehard fans som følger de i flere tiår.
Sinéad er såvidt spesiell at jeg har forståelse for at hun kan være en helt unik formidler. På det feltet er i grunn alt greit; de mest unike formidlere er også de som skaper størst emosjoner. Jeg mener ikke å objektivisere min rent subjektive oppfatning av henne som komplett uinteressant. Jeg mener, har man stått fram som Ole Paus-fan, skal det litt til å kritisere andre vokalister for manglende teknikk! :)
Men at også Sinéad synger surt inntil det patetiske, kan vanskelig benektes. Linken i trådens start beviser jo dette med betydelig styrke! :)

Honkey

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.399
Torget vurderinger
1
Men at også Sinéad synger surt inntil det patetiske, kan vanskelig benektes. Linken i trådens start beviser jo dette med betydelig styrke! :)

Honkey
Det heter ikke surt, det heter kromatisk... 8)

Mvh
Karl Erik

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Den lille håndfull mennesker som i løpet av min levetid har hørt meg "synge" vet at det ikke hjelper å bruke fine ord på det....surt er surt :-(

Men, det er klart, andre kan jo bortforklare, som Tom Waits: "I'm not ugly. I've got a masculine face!"

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.399
Torget vurderinger
1
Den lille håndfull mennesker som i løpet av min levetid har hørt meg "synge" vet at det ikke hjelper å bruke fine ord på det....surt er surt :-(
Joa, men i tilfellet O`Connor har jeg en klar forestilling om at i det minste en god del av avvikene er frivillige.

Mvh
Karl Erik

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Mvh
Karl Erik
Det heter det i hvert fall ikke. ;)

Kromatisk refererer seg til den kromatiske skala, som er en skala som er bygget opp på halvtonetrinn.
Det er ingen plass for sure toner (les kvarttoner, etc) i den kromatiske skalaen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0

Mvh
Karl Erik
Ville vel heller kunnet strekke meg til "atonalt".... ;)
Selvvalgt falsksyngeri? Ja vel.. Folk gjør nå de underligste ting, schtøgt er'e uansett! ;)

Honkey

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.900
Torget vurderinger
4
Man kunne jo selvsagt trekke inn Meredith Monk og Lydia Lunch som begge unektelig er "overlegne" stemmer og er grundig skolerte sangteknisk.....få er dyktigere volkalister....Det er vel på grensen av hva som kan kalles sang...mer performance art kanskje. O`Connor "selvvalgt falsksyngeri" blir ren vuggesang i forhold ;-)

C

Cyber

Gjest
Den beste stemmen jeg har hørt til dags dato tror jeg må være David Phelps. Helt totalt vilt.

Topp Bunn