Over fra XP til Vista?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.165
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Godt sagt knutinh. Det er en ting vi ikke får i XP, og det er den nye "lydmodulen" som er integrert i Vista. Hadde vært snaisent å fått den i XP også.
 
K

knutinh

Gjest
Rocker skrev:
En ting til Knutinh: Hvis man velger å se det værste i alt folk skriver, er det lett å starte en uinteressant diskusjon.
Når du sier "Å fy som dere roter rundt med null/ingen/liten peiling" så er det bare en måte å tolke det på. Jeg gjør deg bare oppmerksom på det fordi det skaper unødig irritasjon. Det kan tross alt være enkelte her inne som vet bedre enn deg (og meg).

Jeg går ikke rundt med såret stolthet over kommentaren din.

-k
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Jada, jeg beklager den kommentaren fra min side, og er enig Knutinh.

Har jeg sagt at xp ikke krever innsats?
Mente i såfall bare at xp har så mange oppgraderinger og fixer, at det er rimelig enkelt å få til, i forhold til Vista, hvis man først begynner å plages.

Mvh
Rocker
 
K

knutinh

Gjest
Rocker skrev:
Har jeg sagt at xp ikke krever innsats?
Jeg tolket deg slik.

Jeg mener at mange som vurderer å oppgradere til Vista allerede har XP. For disse koster det naturlig nok ingenting å beholde status quo.

Internet Explorer 7.0 krasjer jevnlig på alle de tre Vistamaskinene jeg bruker. Er det flere som opplever dette?

-k
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Kona bruker 7.0 på sin maskin(xp) og hun har aldri opplevd krasj.
Selv bruker jeg Opera, som virker helt fint.

Mvh
Rocker
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
knutinh skrev:
Rocker skrev:
Har jeg sagt at xp ikke krever innsats?
Jeg tolket deg slik.

Jeg mener at mange som vurderer å oppgradere til Vista allerede har XP. For disse koster det naturlig nok ingenting å beholde status quo.

Internet Explorer 7.0 krasjer jevnlig på alle de tre Vistamaskinene jeg bruker. Er det flere som opplever dette?

-k
Har kjørt IE 7 lenge på XP. Har nå Vista. Fungert glimrende med begge. Er veldig godt fornøyd med Vista, kan ikke tenke meg å gå tilbake til XP igjen (eg kjøpte Vista med ny maskin, oppdaterte ikke).
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
Leste en artikkel på nett om vista. Se her: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1685418
Hvis dette stemmer så er jo vista direkte skummel å bruke. Har også vært borti at pc kjøpere/brukere i usa vil ha xp i stede for vista, så leverandørene måtte ty til xp igjen. Microsoft begynner å miste fotfeste håper jeg. Tapte rettsaken om monopol gjorde de også.

Jeg anbefaler ikke vista til noen. De som kjøper nye pc'er kan formattere og legge inn xp. Må bare passe på at pc leverandøren har drivere til xp for nedlasting. Packard Bell har det ikke. Acer og siemens har det.

Til sist: Noen som har prøvd linux??
 

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
616
Antall liker
96
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Joda.
Har testa div. distroer virtuelt på min maskin.
Har planer på å bygge en maskin for å kjøre linux, men det ligger litt fram i tid.
Morsomt og interessant.

Mvh
Rocker
 
B

BjornE

Gjest
Som jeg forutsatte - ingen har faktisk funnet reelle feil ved Vista.

Det vi ser er egentlig det vanlige vaset med valg av operativsystem og hardware. Jeg har kjørt det som er av OS siden 1973, inklusive Sintran, og er egentlig rimelig forbløffet over hva en stakkars liten 1,8 kilos PC fikser!
 
L

Ludo

Gjest
BjornE skrev:
Som jeg forutsatte - ingen har faktisk funnet reelle feil ved Vista.

Det vi ser er egentlig det vanlige vaset med valg av operativsystem og hardware. Jeg har kjørt det som er av OS siden 1973, inklusive Sintran, og er egentlig rimelig forbløffet over hva en stakkars liten 1,8 kilos PC fikser!
Oj, da har du vært i det gamet i noen år ja :) Jeg husker 8" disketter og min første Winchester harddisk på 5MB - det var highend det...

Men tilbake til Vista; jeg bruker det selv nå uten problemer og selger det også til mange av mine kunder. Vista idag med de fix'er som har kommet
utgjør ikke lengre noe stabilitetsproblem. I min verden vel og merke. Eneste man bør huske på er å sjekke om programmene man har tenkt å bruke
støtter Vista 32/64. Har ikke spesiellt lyst på å gå tilbake til XP nå. Men det skal sies at maskinen som håndterer musikkavspilling kjører WinXP siden
jeg fikk litt trøbbel med Vista og USB-Dac. Men det skyldes nok mer at jeg ikke har funnet tid til å sette meg inn i hva som må gjøres ;)
 
K

knutinh

Gjest
BjornE skrev:
Som jeg forutsatte - ingen har faktisk funnet reelle feil ved Vista.

Det vi ser er egentlig det vanlige vaset med valg av operativsystem og hardware. Jeg har kjørt det som er av OS siden 1973, inklusive Sintran, og er egentlig rimelig forbløffet over hva en stakkars liten 1,8 kilos PC fikser!
Jeg meldte meg ikke på før windows 3.0 eller deromkring. Windows ME er fremdeles det dårligste mainstream OS-et jeg kjenner til.

Jeg er ingen "microsoft-hater" eller "vista-hater". Jeg er en pragmatiker som bruker det som funker for å få utført det jeg vil. Poenget er ikke at Vista er et fryktelig dårlig OS (noe det ikke er), men mine innvendinger mot Vista kan oppsummeres med:
1. For lite
2. For sent
3. Spørsmålstegn rundt DRM
4. Windows XP er (og har vært) et utrolig godt produkt

Mens jeg skriver dette så foretar IE7.0 en "kontrollert restart" mens jeg prøver å laste ned driverne til digitalkameraet. Altså det jeg klassifiserer som en krasj. Jeg liker Opera bedre, men fordi nettbanken min og enkelte andre nettsider er skreddersydd for å låse meg til IE så ble det litt mye knot.

Litt propaganda:
http://it.slashdot.org/article.pl?sid=07/11/26/0643230
"Computerworld is reporting that Windows XP Service Pack 3 runs MS Office 10% faster than XP SP2 — and is 'considerably faster' than Vista SP1. ...
http://dotnet.org.za/codingsanity/archive/2007/12/14/review-windows-xp.aspx
Friday, December 14, 2007 2:06 PM codingsanity
Review: Windows XP
I have finally decided to take the plunge. Last night I upgraded my Vista desktop machine to Windows XP, and this afternoon I will be doing the same to my laptop.
...
XP comes with some impressive device support. In fact, every peripheral I've collected over the years works perfectly with it. Many have the device drivers preinstalled on XP, making their installation a snap, but for the rest it was easy to find device drivers on the Web. In addition I found the drivers quick and reliable, a far cry from the buggy, slow and sparse driver support in Vista.
...
All I can say is "wow!" You can see that a lot of work has gone into making XP more reliable than its predecessor. The random program crashes, and hangs appear to be a thing of the past.

Internet Explorer 7 is much more reliable on XP as well, and has so far not crashed once whilst viewing GMail, when it used to do this several times a day. In addition, I can now actually close the thing down normally every time, instead of sometimes having to kill the process.
...
Multimedia support on XP is vastly better than on Vista. Whilst content-creators had insisted on all sorts of intrusive features in Vista that made the multimedia experience a living hell for Microsoft users, thankfully with XP Microsoft were able to insist that their customers' needs came ahead of the content creators outdated business model. It's nice to see a corporation like Microsoft stand up to the cyber bullies at the MPAA and refuse to assume that its loyal customers are criminals. In any case, the DRM built into Vista was broken shortly after its release anyway.
http://it.slashdot.org/article.pl?sid=07/11/19/1341253
A survey by King Research has found that Ninety percent of IT professionals have concerns using Vista, with compatibility, stability and cost being their key reasons. Interestingly, forty four percent of companies surveyed are considering switching to non-Windows operating systems, and nine percent of those have already started moving to their selected alternative. "The concerns about Vista specified by participants were overwhelmingly related to stability. Stability in general was frequently cited, as well as compatibility with the business software that would need to run on Vista," said Diane Hagglund of King Research.
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Men det skal sies at maskinen som håndterer musikkavspilling kjører WinXP siden
jeg fikk litt trøbbel med Vista og USB-Dac. Men det skyldes nok mer at jeg ikke har funnet tid til å sette meg inn i hva som må gjøres ;)
Skyldes det virkelig at du ikke har brukt tid på å "sette deg inn i det"?
USB DAC var da plug'n'play i WinXP, så hvorfor ikke i Vista...hmm..
jeg mistenker dette har sammenheng med beskyttelse av "premium content"

The core elements in Vista have been designed to protect access to premium content. The design requires changes in multimedia cards before Microsoft will support them for Vista use.

Content that is protected by digital rights management (DRM) must be sent across protected interfaces. This means cards using non-protected interfaces can't be used by Vista PCs.
http://www.techworld.com/opsys/news/index.cfm?newsid=7675
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hos meg var i alle fall USB-dac plug 'n' play i Vista. Som BjornE skjønner heller ikke jeg hva som er problemet. Har brukt Vista siden i vår uten noen problem.

Frode
 
B

BjornE

Gjest
Kan Vista være for lite eller for sent?

Vista er et mer omfattende og mer "fancy" os enn XP -> krever mer maskinvare og mer RAM.

Dersom du har en treg, kjiip maskin er faktisk Windows 98SE det beste systemet, minst krav til RAM og minst krav til prosessorkraft.

Vedrørende Plug & Play funksjonalitet er dette faktisk gitt av tredjeparts drivere. Det er rimelig irriterende, men en trøst er at det er verre med Apple sine produkter. Betydelig mindre markedsandel og når de går fra 10.4 til 10.5 er det aktisk svært få leverandører som gidder å oppgradere drivere for sine produkter. Særlig printere etc. som har vært en mannsalder på markedet(18mnd).

Derfor er jeg svært skeptisk til å legge inn Vista på en eldre maskin - sjansene for driverproblemer er overhengende. Problemet er faktisk at Vista her endel generiske drivere. Disse får maskinen til å funke, men alt lugger og går tregt. Dersom du har lagt inn Vista, sjekk nøye om du faktisk har korrekt driver, eller om det er en "reserve" driver som kjører maskinen. Dette gjelder særlig skjermkort.
 

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Innlegg
120
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
BjornE skrev:
Vista er et mer omfattende og mer "fancy" os enn XP -> krever mer maskinvare og mer RAM.

Dersom du har en treg, kjiip maskin er faktisk Windows 98SE det beste systemet, minst krav til RAM og minst krav til prosessorkraft.
Vista legger beslag på mye systemressurser, hvilket gjør at mange gamere, selv med moderne spillemaskiner, bevisst velger WinXP fremfor ressurshungrige Vista. Moderne hardware kjører raskere på XP enn Vista (Spillytelse, WinXP vs. Vista). Vista har gjort seg så upopulær at Windows XP gjenopplives ;D

BjornE skrev:
Vedrørende Plug & Play funksjonalitet er dette faktisk gitt av tredjeparts drivere. Det er rimelig irriterende, men en trøst er at det er verre med Apple sine produkter.
At det er mangel på drivere til Vista er mye Microsoft sitt verk ::) I samarbeid med film- og musikkbransjen har de satt en rekke strenge krav til alle ledd i kjeden som behandler audio/video. Dette betyr "paranoiadrivere", som er kostbare å utvikle, da de må bli mest mulig usynlige i systemet (på linje med et virus som ikke ønsker at antivirusprogrammer oppdager hva de holder på med), slik at ivrige hackere ikke skal kunne lokalisere ukrypterte A/V bitstrømmer ;)

En konsekvens av alt hemmelighetskremmeriet vedrørende driverne, er at ytterst få utviklere tillates innblikk i hvordan driveren fungerer som enhet. Dette medfører at frie utviklere ikke levnes en sjanse til å portere driverne til frie operativsystemer. Ikke bra for konkurransen :'(
 
K

knutinh

Gjest
BjornE skrev:
Vedrørende Plug & Play funksjonalitet er dette faktisk gitt av tredjeparts drivere. Det er rimelig irriterende, men en trøst er at det er verre med Apple sine produkter.
Hvorfor skal jeg som pragmatisk slutt-bruker bry meg med hvem sin "feil" det er at ting er som de er, dersom det finnes et bedre alternativ?

Det svir alltid å komme med noe nytt. I mange tilfeller (som Windows XP) så er nyvinningene så store at det kan gjøre det verdt å være tidlig ute med å bytte. I andre tilfeller så finnes ikke gevinsten der, og da sitter man igjen med kostnader, tidsbruk og redusert ytelse/stabilitet. Hvorfor?

-k
 
B

BjornE

Gjest
Tror egentlig dumme Bush har gitt svar på hvorfor oppgradere, 'Cause I can!
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hei, poster et innlegg fra en annen tråd:

Kan bare informere om at sevicepack 3 til xp kommer nå på nyåret. Denne releasen kommer til å gjøre xp til det beste op.syst. pr. dags dato. Kjører forøvrig selv Vista på et råskinn av en pc, fungerer ganske greit her men kopiering av filer kan ta en evighet, selv med sata disk og 4gb ram
 
Topp Bunn