På tur og reise Oslo - Voss - Etne - Oslo

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Om en noen uker skal jeg til reise fra Oslo til Voss, i forbindelse med med et spilleoppdrag.
Dagen etter skal jeg videre til Etne, og dagen etter tilbake til Oslo.
Hva er den enkleste måten å reise på?

Jeg vil i det lengste unngå å bruke egen bil, men tenker meg en kombinasjon av fly og buss hvis det er mulig.
Jeg tenker at fly fra Oslo til Bergen er en god start. Deretter tog eller buss fra Bergen til Voss. Dagen etter må jeg komme meg fra Voss til Etne. Hvilke muligheter har jeg her?

Hva med Etne Oslo? Fly fra Haugesund? Hvordan kommer jeg meg i så fall fra Etne til Haugesund?

Er det noen med lokalkunnskap som kan skrive noen ord om dette?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.083
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
oddgeir skrev:
Om en noen uker skal jeg til reise fra Oslo til Voss, i forbindelse med med et spilleoppdrag.
Dagen etter skal jeg videre til Etne, og dagen etter tilbake til Oslo.
Hva er den enkleste måten å reise på?

Jeg vil i det lengste unngå å bruke egen bil, men tenker meg en kombinasjon av fly og buss hvis det er mulig.
Jeg tenker at fly fra Oslo til Bergen er en god start. Deretter tog eller buss fra Bergen til Voss. Dagen etter må jeg komme meg fra Voss til Etne. Hvilke muligheter har jeg her?

Hva med Etne Oslo? Fly fra Haugesund? Hvordan kommer jeg meg i så fall fra Etne til Haugesund?

Er det noen med lokalkunnskap som kan skrive noen ord om dette?
Dette er kjent område, her sirkler du rundt hjemtraktene mine.
Både Voss og Etne ligger langs hovedrutene til Vestlandets største byer, så det er ikke spesielt avsides.

1:Oslo- Voss er greit, NSB Bergensbanen, eller fly til Bergen og ta tog østover igjen om du syns det er så gøy på fly.
2:Voss-Etne er utfordringen, her må fjorder og daler krysses, men du har flere alternativ. Det enkleste er å dra via Bergen. Tog Voss-Bergen, og buss (Haukeliekspressen, Bergens-ruta) til Etne. Da må du bytte buss på Seljestad, til den ruta av Haukeliekspressen som går til Haugesund. Den tar deg greit til Etne. Du kan også ta Kystbussen fra Bergen til Haugesund, og Haukeliekspressen Haugesund-Etne.
Både Kystbussen og Haukeliekspressen tar det med ferje over fjordene, så du slipper å tenke på det.
3:Etne-Oslo: Haukeliekspressen igjen, bare å sette seg på bussen direkte. Hvis du absolutt må fly er det 1t20min vestover fra Etne til Haugesund og sikkert litt mer til flyplassen. Jeg ville tatt buss.

Bruk denne http://www.rutebok.no/nriiis/Default.aspx
for å sjekke rutetidene og planlegge.
Denne turen er ikke noe problem å få til, det er faktisk en flott rundtur du får der, nesten 'Norway in a Nutshell'. God musikk på øret og åpne øyne er lurt.
God tur!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Haugesund - Etne - Haugesund - da kan du sitte på med meg :) Kjører den ruten nesten hver dag.
Norwegian har startet ruter fra Haugesund-Oslo så nå er det mye bedre priser etter at SAS mistet monopolet på den ruten.

Er det på Fønix du skal spille?

Jeg bruker bare litt over 1t fra Etne til Haugesund....

Vet om fine ruter fra Voss til Etne om du har bil da.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Takk takk, her var mye bra. Det er lenge siden jeg turnerte på disse kantene, nå er det kun seiling ut Oslofjorden som gjelder.

Av og til er det jo moro å dra på tur da, så denne gangen har jeg latt meg overtale til å spille gitar for denne søte damen. Hun kommer visstnok med ny CD.

[video]yobs_0IZOMs[/video]

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da blir det fly til Bergen og tog til Voss. Men fra Voss til Etne er det ikke mulig å reise kollektivt og nå fram til vi skal ha lydprøver. Ikke engang direktefly fra Bergen til Haugesund. Da blir det mest sannsynlig leiebil på den strekningen.
Fra Etne og hjem blir det Haukeliekspressen.

Da kan vi spre det glade budskapet til vestlendingene. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Da var turen tilbakelagt. Jeg landet i Bergen med sol fra blå himmel, ankom Voss til lett overskyet vær, men deretter var det regn, regn og atter regn.

Turen fra Voss gikk via Odda grunnet noe PR-arbeid for en radiostasjon, og videre til Etne, stadig i øsende regnvær.

Hjem fra Etne ble det varebil. (Hiket med lydutstyrsbussen.)

Etnebuene var i riktig festhumør denne lørdagen, så for oss på scena ble det en riktig hyggelig opplevelse. Det ble det også for det fremmøtte musikkpolitiet virket det som.

Alt i alt en fin tur altså. Været er det ikke mye å gjøre med.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.032
Torget vurderinger
2
Capture.jpg
Hva hvis man vil kjører bil Oslo-Voss..T/R en helg

Gule sider sier en vei via Kongsber-Dagali +RV7 , så ferge over fjorden og til Voss.

Alternativet er E16 hele veien...

Hva sier erfarne fjellfolk om alternativene?? A starte med Oslo-Drammen fredag ettermiddag frister ikke helt....

Sist redigert:

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Det raskeste oslo-voss er å kjøre oslo-hønefoss-gol-hemsedal-lærdalstunnellen-voss. kjører den strekningen mange ganger i året, kjøretid er ca 4,5-5,5 timer+ eventuelle pauser.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.032
Torget vurderinger
2
Tusen takk svm88!! Da er ruta i boks!!

V

vredensgnag

Gjest
Hønefoss-Gol-Hemsedal er kjappest; Hønefoss-Fagernes-Lærdalstunnelen-Voss er vakrest, men har en del strekninger med dårligere vei. Så er målet å komme kjapt frem er over Gol best.

Topp Bunn