Ortofon T2000 med Transfiguration Phoenix

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.950
Sted
Kongsberg
Hei.

Ortofon T-2000 er en fantastisk god trafo, spesiallaget for den originale Ortofon MC-2000 pickupen
(og i en viss grad resten av tusenserien).

MC-2000 (liksom MC-1000) hadde et utgangsignal på rekordlave 0,05 mV og man benyttet trafoer med
et vanvittig høyt omsetningsforhold på 56 ganger (35 dB) - for å bringe det knøttlille signalet opp til =
0,05 x 56 = 2,8 mV.

(Ortofon MC-1000 og MC-2000 ble kalt "pickupene som ingen har hørt" på grunn av det minimale signalet,
men fungerte faktisk utmerket sammen med de matchende (T-1000 og) T-2000 trafoene. - De senere
modellene i tusenserien; MC-2000 Mk.II, MC-3000, MC-3000 Mk.II, MC-5000 og MC-7500 hadde et noe
høyere utgangsignal (0,10 - 0,15 mV), så disse fungerte sammen med T-2000, men også sammen med
andre - mindre potente - step up trafoerer og headamper).

Impedansmessig vil MC-2000 trafoen fungere greit sammen med Transfiguration Phoenix, med en inngangs-
impedans på trafoen = 47.000 / (56 x 56) = 15 Ohm, som gir en dempningsfaktor (DF) på = 15 / 4 = 3,75.
(Anbefalte verdi for DF er mellom 1 og 5 ganger - ved bruk av trafo).

Men, og det er et stort MEN; Med et utgangsignal på 0,4 mV vil signalet ut fra trafoen være hele 0,4 x 56 =
22,4 mV, et signal som vil overstyre de aller fleste RIAAer. Men har du en god (rør-) MM RIAA som takler det,
ser jeg ingen grunn til at kombinasjonen ikke skulle låte bra. Prøv da vel.

mvh
Gunnar Brekke

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.616
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt T-2000 saman med ein MC 7500 (eg meiner det var 0,12 mV ut frå denne), og det gjekk heilt fint inn i min SP 10 (MM-innstilt). Må elles seie at den er den einaste trafoen eg har høyrt eg hadde problem med å sende heimatt etter test....

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
36
Hej Gunnar
Mange tak for dit udførelige svar. Jeg kører med en ASR mini basis riaa. Ville det skalbe nogle problemer? Eller kan jeg sænke udgangssignalet på trafoen med nogle modstande?

Mvh
Frank

Sist redigert:

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
36
Er der nogen der ved, om det er muligt at tilpasse udgangssignalet på trafoen med modstande, så den kommer lidt ned?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.950
Sted
Kongsberg
Hej Gunnar

Mange tak for dit udførelige svar. Jeg kører med en ASR mini basis riaa.
Ville det skalbe nogle problemer?
Eller kan jeg sænke udgangssignalet på trafoen med nogle modstande?

Mvh
Frank
Hei.

ASR RIAAen har mulighet til å settes opp med relativt lite gain (30 dB (?)), så prøv å koble trafoen rett
inn (med 47 kOhm (DF=3,75) eller 15 kOhm (DF=1,2) last) og minst mulig gain. (ASR oppgir ingen verdier
for maks innsignal i noen dokumentasjon jeg finner på nett).
Sett på en plate med rolige partier og hør om det overstyres (forvrenger som i en gitarforsterker).
Om ikke, prøv et musikkstykke med medium nivå. Om det fortsatt ikke overstyres, prøv et musikk-
stykke med høyt nivå. Om det fortsatt ikke overstyres - keep on trucking...

Men skulle du høre ovestyring, er det mulig å lage en spenningsdeler på inngangen til RIAAen, der man
benytter den faste 15 kOhm motstanden i nettverket (om din modell har det - via DIPswichene) samt
setter en 39 kOhm (metalfilm) motstand i serie (fra phonobøssingens + til internkabel som leder ned til print).

Da ser trafoen 39 + 15 = 54 kOhm - så pickupen får en dempningsfaktor rundt 4 - og inngangen på
RIAAen får en spenning på rundt 6 mV. Det bør den greit takle. Da kan du også kan sette opp gain (noe)
i RIAAen for å matche andre (digitale) lydkilder, om det skulle trenges.

Men så til det avgjørende spørsmålet. Hvorfor? ASRen (særlig de senere modellene - hvilken modell har du
Mk. I / Mk. II / Mk. III) har utmerket lydkvalitet med sin MC setting. Så hvorfor?

Joda, jeg forstår deg godt. ;) Selvfølgelig skal man prøve enhver mulighet til å forbedre lyden. Lykke til.

mvh
Gunnar Brekke

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
36
Hej Gunnar
Jeg villle bare prøve at høre om jeg kunne optimere lyden med min gamle trafo :) Jeg synes på en eller anden måde, at lyden bliver mere organisk og flydende, især stemmer med trafoen mellen pick up og riaa.
Min riaa er en ASR mini basis mk. 2. Hvad ville du anbefale mig at loade pick uppen med, hvis jeg kører med aktiv forstærkning?

Mvh Frank.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.950
Sted
Kongsberg
Hei

Jeg skal være litt forsiktig med å komme med noen bombastiske uttalelser om ideell
belastning for Transfiguration Phoenix - all den tid jeg ikke har hørt den i eget anlegg.

Men jeg har testet "lillebroren"; Transfiguration Axia her (Fidelity #50 - side 90) :
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/50_hele.pdf

Den fant jeg at fungerte best med en last rundt 20 ganger spoleimpedansen, så skulle
familielikheten være så stor som man kunne forvente, bør noe tilsvarende også fungere
greit med Phoenix modellen.

Så begynn med dempningsfaktor 20 - så RL = 4 x 20 = 80 Ohm. Finn nærmeste verdi
i ASRen, men prøv også lavere og høyere verdier for belastningsmotstanden. Det er
bare du som kan avgjøre hva du liker best.

Testen min av ASR Basis Mini Mk. II finner du forresten her (Fidelity #34 - side 78 ) :
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/34_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke

PS. Du må for all del også prøve kombinasjonen med Ortofon T-2000!

Sist redigert:
Topp Bunn