Hej Gunnar
Mange tak for dit udførelige svar. Jeg kører med en ASR mini basis riaa.
Ville det skalbe nogle problemer?
Eller kan jeg sænke udgangssignalet på trafoen med nogle modstande?
Mvh
Frank
Hei.
ASR RIAAen har mulighet til å settes opp med relativt lite gain (30 dB (?)), så prøv å koble trafoen rett
inn (med 47 kOhm (DF=3,75) eller 15 kOhm (DF=1,2) last) og minst mulig gain. (ASR oppgir ingen verdier
for maks innsignal i noen dokumentasjon jeg finner på nett).
Sett på en plate med rolige partier og hør om det overstyres (forvrenger som i en gitarforsterker).
Om ikke, prøv et musikkstykke med medium nivå. Om det fortsatt ikke overstyres, prøv et musikk-
stykke med høyt nivå. Om det fortsatt ikke overstyres - keep on trucking...
Men skulle du høre ovestyring, er det mulig å lage en spenningsdeler på inngangen til RIAAen, der man
benytter den faste 15 kOhm motstanden i nettverket (om din modell har det - via DIPswichene) samt
setter en 39 kOhm (metalfilm) motstand i serie (fra phonobøssingens + til internkabel som leder ned til print).
Da ser trafoen 39 + 15 = 54 kOhm - så pickupen får en dempningsfaktor rundt 4 - og inngangen på
RIAAen får en spenning på rundt 6 mV. Det bør den greit takle. Da kan du også kan sette opp gain (noe)
i RIAAen for å matche andre (digitale) lydkilder, om det skulle trenges.
Men så til det avgjørende spørsmålet. Hvorfor? ASRen (særlig de senere modellene - hvilken modell har du
Mk. I / Mk. II / Mk. III) har utmerket lydkvalitet med sin MC setting. Så hvorfor?
Joda, jeg forstår deg godt.

Selvfølgelig skal man prøve enhver mulighet til å forbedre lyden. Lykke til.
mvh
Gunnar Brekke