Ortofon SPU - Hvordan justere?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har lurt på noe:

Hvirdan justerer man geometrien med Ortofon SPU-pickuper? Med integrert headshell får man ikke justert overheng. Er man avhengig av en arm med en helt bestemt effektiv lengde og monteringsavstand? Hva er det jeg ikke skjønner? Hvordan får man dette riktig?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er flere måter å flytte armen på. Min Nottingham kan jeg flytte armbordet på, f.eks.

La oss si jeg vil ha en spu i min 12" Jelco, da. Oppgitt med 290mm monteringsavstand og 305mm effektiv lengde. (I praksis blir overheng og lengde noe større") Hvordan går jeg frem for å finne monteringsavstanden som blir riktig? Oppgir Ortofon noe? Jeg ville nok bare eksperimentert med "conrad hoffman's arc template generator" til jeg fant et kompromiss som ga OK resultater, men jeg synes det høres litt Bob Bob ut.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
Avstanden fra headshellfestet til nålespissen skal være standardisert til 52 mm, Jf. Ortofon Xpresion :

Xpression

jf. også Technics overhang gauge

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, men hjelper det med å finne ut hvor en gitt arm skal stå for å få fornuftige nullpunkter! Da tipper jeg de er ute etter 15mm overheng slik justeringsmalen til f.eks. 1200 også beskriver?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
Offset vinkelen er gitt av armen, så gjelder det å justere monteringsavstanden/overheng til det passer med en eller annen geometri, dvs antagelig den geometrien som armprodusenten har valgt.

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Offset vinkelen er gitt av armen, så gjelder det å justere monteringsavstanden/overheng til det passer med en eller annen geometri, dvs antagelig den geometrien som armprodusenten har valgt.

mvh
KJ
Det var da dette ikke førte frem jeg begynte å gruble. ;) Jeg har ingen spu selv, altså. Bare lurer.

En 12" Jelco har 19 graders offsetvinkel. Ingen av er kjente geometriene med normale inner- og ytterradier og monteringsavstand på 290 +/- noen mm ga zenith lik dette.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
Prøv evt kalkulatoren på Vinyl engine, der kan du legge inn alle mulige variasjoner av geometrien:
Tonearm Alignment Calculator Pro - Vinyl Engine

Dersom denne linken fungerer så er det Jelco 12" med 19 grader offset, std. 15 mm overheng og hhv +/- 1mm i overhenget (og ditto monteringsavstand), sammenliknet med std geometrien til SME 312.

mvh
KJ

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Og hvis ikke arm eller armboard kan roteres/flyttes,
kan du opbore armhullet til dobbelt størrelse,
og på den måde få mulighed for at flytte på armen,
indtil pu passer med 2-punkt-protractor

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
^ Dilemmaet er at armen - Jelco 12" - er i lengste laget - 305 mm effektiv lengde - til 19 grader offsetvinkel. Med Ortofon SPU på armen så er offset og effektiv lengde gitt, og det er kun kombinasjonen overheng/monteringsavstand å leke med. «Std.» Jelco-gemoetri for 12" gir nullpunkter ved 68,7 & 129,9 mm.

For å få 19 grader offset på Løfgren A & B burde effektiv lengde være omlag 287,5 mm, ditto 273 mm for Stevenson.

mvh
KJ

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Det er bare at rykke pu frem/tilbage,
indtil nålen passer med protraktoren, der passer armen der benyttes.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
^ Dilemmaet er at armen - Jelco 12" - er i lengste laget - 305 mm effektiv lengde - til 19 grader offsetvinkel.

Ja, jeg får alltid zenith litt pekende utover ift. offsetvinkel når jeg justerer med 290-293mm montaringsavstand og Baerwald-geometri. Mye mulig at jeg har plass bakover i headshellet til å bruke 287,5mm. Skal prøve en gang.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nej, men du kan flytte tonearmen.

(find protraktor som passer til armens geometri. flyt arm frem/tilbage indtil nålen passer med de to punkter).
Ja, problemet var jo at alle parametrene ikke stemmer samtidig.

...Men dette blir jo mest en aklademisk diskusjon. Får komme tilbake til det dersom jeg skal prøve en SPU en gang. :)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
SPU er en herlig pu.
Og den behøver nødvendigvis ikke at sidde i eget løse hus.
Man kan få adaptere, så den også kan benyttes i forbindelse med anden fast arm.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.285
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Alle geometriene har feil, uansett hva man gjør så vil man bare flytte beste sporingspunkt på platen til et annet sted. Holder man seg innenfor de 3 mest kjente geometriene må man bare godta at det ikke er mer og gjøre med det hele. Det er ikke mulig og få et 100 %
perfekt resultat så lenge man må ta utgangspunkt i en variabel.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.917
Sted
Sølvbyen
Hittil oppsummert så må man ha mulighet for å kunne flytte tonearmen i armbordet for å få brukt en SPU og få den riktig justert?

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.285
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Husk først at SPU leveres i 3 varianter, med stort hus, med lite hus og med "vanlig" pickuphus som hvilken som helst "normal" pickup som må monteres inn i et head-shell.
Når man monterer en SPU i f.eks en 12" Jelco (og at man har montert Jelco'en der den skal stå) ...... så passer en SPU med stort hus ganske bra med Baerwald's teori/geometri.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.917
Sted
Sølvbyen
Husk først at SPU leveres i 3 varianter, med stort hus, med lite hus og med "vanlig" pickuphus som hvilken som helst "normal" pickup som må monteres inn i et head-shell.
Når man monterer en SPU i f.eks en 12" Jelco (og at man har montert Jelco'en der den skal stå) ...... så passer en SPU med stort hus ganske bra med Baerwald's teori/geometri.
Kjekt å vite.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hittil oppsummert så må man ha mulighet for å kunne flytte tonearmen i armbordet for å få brukt en SPU og få den riktig justert?
Ja,
og hvis ikke der er mulighed for at flytte på armen,
forslår jeg, man borer to nye huller i plinten, en på hver side af det eksisterende huld i plinten.
Efterfølgende benytter man en stiksav, til at udskære på en sådan måde, man får et aflangt oval huld.

Nu kan man fremover justere pickuppen i mål, med en to-punkts-protractor, udelukkende ved at flytte armen frem eller tilbage i hullet. (såre simpelt, men husk at spænde armens bundmøtrik efter endt justering:))

Topp Bunn