Ortofon Alpha vs. Ortofon TM 7 og armjustering på Pro-Ject Debut III

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Har nettopp kjøpt en brukt Pro-Ject Debut III Esprit med en Ortofon Alpha PU.
Har lite peiling på hva som er bra, men følte dette spilte meget bra utfra hva lyden i en cd som jeg er vant med nå for tiden.
Men, så dro jeg frem den gamle Marantz 6205 med en Ortofon TM7, og steike den klangen likte æ.
Lyden var nok dårligere grunnet plastkassa med tallerken i alu som bråker mye, selv på "tomgang".
Men klangen likte æ godt, varmere og virket som det gikk dypere i bassen, og Pro-Jecten virket "spissere" i lyden.
Noen som kjenner til disse 2 PU'ene?
Og hva kunne være en grei oppgradering uten å koste skjorta i PU, for en varm klang?

Leser at at PU bør justeres ved hjelp av Cartridge Alignment Protractors | Free Turntable, Tonearm & Cartridge Tools | Vinyl Engine , men skjønner ikke helt dette.
Om det er meningen at nålen skal kunne treffe i senter av de to firkantene uten å vri tallerken, har jeg et probem. Det bommer med så mye at det ikke kan justeres med det lille på PU. Men det er kanskje avhengig av lengden på armen, som er noe kortere på PJ-Debut enn det som er standard har jeg skjønt......

Takksam for hjelp og tips!

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Hei, Martin!
Flere Pro-Jecter? Bra..den der er faktisk veldig grei å gjøre noe med, sålenge du har balansert armen, og justert pickup, sporingsvinkel (Vertical Tracking Angle) , antiskating og nåletrykk( antall gram nåla presses mot plata med) riktig..søk opp sida til Pro-Ject Audio Systems/Ortofon, og finn manualene og data for pickupen der- om du ikke har dem fra før..der står det en Setup Guide..og om ikke der, så iallefall ett eller annet sted på en av sidene..Jeg har funnet en setup til Pro-Ject Debut Carbon Esprit på Youtube..den finner du også, og det gjøres på samme måte på Debuten din. Fiskesnørevekt og det hele...hehe..

Pro-Jecter har denne litt spisse klangen som huslyd, og kler derfor en riaa (phonoforsterker) med RØR i..Men du kan gjøre det enklere enn som så...de har nemlig også LØSE SIGNALKABLER...to phonobøssinger på baksiden, sant? Stikkord: VARME! En brukt VAN DEN HUL D102mk3..den varmer opp klangen til nye, organiske nivåer.! Jeg bruker en selv på min Rega P5, og de koster rundt 500 kr brukt..Good luck! Vil du ha en ny vdH rundt der, får du ikke helt samme lydkvaliteten, men da heter den The Name, og koster 600 på Hi-Fi Klubben..Konstruktøren- A.J van den Hul i Holland har bygd hele firmaet sitt på pickuper til vinyl, og har ei nålesliping opppkalt etter seg..så han kan dette..Huslyden der i gården heller mot det varme, organiske og levende signaturmessig sett..akkurat det du søker, etter det jeg har forstått..
Dazed her inne har dradd Debut III ALT for LANGT..samarbeidende utstyr der koster vel ca 10 ganger så mye som platespilleren...ikke verd å gjøre det, spør du meg..Alpha passer godt til D3, den..det gjelder bare å tøyle den lyse totalklangen- fex som jeg har beskrevet- så ser du hvor mye som bor i platespilleren din...Pickupoppgradering kan komme seinere, men da kan du også holde deg til Ortofon...fex 2M-serien...masse musikk!

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Debut har ikke justerbar VTA, så det behøves en PU som er ca. like høy som den originalmonterte 2M-en. 18mm, altså. Man slipper sikkert unna med 19 også.

Jeg kjenner altså ikke igjen denne "huslyden", og vil heller tro at det er Ortofon som står for den, men det er en annen diskusjon.

For å justere nullpunktene og vinkelen, trenger du en Protractor som bruker Stevenson-utregninger for en monteringsavstand på 200mm.

Den som følger med spilleren, eller denne kan brukes:

Library Downloads | Vinyl Engine

Ellers kan du bruke denne for å lage en mer nøyaktig "arc protractor":

http://www.conradhoffman.com/TemplateGen.zip

Bare tast inn 200mm som monteringsavstand, og velg stevenson. Skriv ut noen og ta kontrollmål der det er anvist for å justere dimensjonene på utskriftene i x- og y-retning. Du ser i programmet hvordan det skal gjøres.

Bortsett fra dette er alt du kan justere på Debut-en stifttrykk og anti-skating.

Selv har jeg null og niks tro på at en ny, dyr signalkabel vil forandre lydsignaturen, men det er meg.

En Ortofon TM7 ser ut til å være en slik type med en proprietær ortofon-innfesting, så den går kanskje ikke an å montere i Debut-armen, men når jeg ser på spesifikasjonene på den, så burde den være temmelig lik både 2M red og Alpha.

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Auditor: Takker for innspill. Signalkabel er ikke av løs type, den går helt inn i armen. Måtte være fra RIAA til forforsterker da evt jeg kunne bytte. RIAA er for øvrig Cambridge 640
Dazed: Takker for utfyllende veiledning, skal forsøke de protacterne heller. De jeg har funet til nå er ike riktige i hvert fall. Vil gjerne bare sjekke at alt så bra som mulig i hvert fall :)

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Debut har ikke justerbar VTA, så det behøves en PU som er ca. like høy som den originalmonterte 2M-en. 18mm, altså. Man slipper sikkert unna med 19 også.
Forresten, det er en eldre modell jeg har, den er levert med Ortofon Alpha og har faste kabler som sagt.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dazed: Du har ingen skarp lyd, fordi du har RØR i signalveien...og har kjørt så langt vekk fra original Debut III som jeg mener er mulig å komme...Prøv å ta den tilbake til original stock- som da du kjøpte den- Da skjønner du kanskje mer om hva jeg mener..og hvorfor jeg har gitt mine tips sånn..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Dazed: Du har ingen skarp lyd, fordi du har RØR i signalveien...og har kjørt så langt vekk fra original Debut III som jeg mener er mulig å komme...Prøv å ta den tilbake til original stock- som da du kjøpte den- Da skjønner du kanskje mer om hva jeg mener..og hvorfor jeg har gitt mine tips sånn..
Jeg skjønner ikke hva du mener men jeg har jo bare hatt 2 stk Pro-ject spillere.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå har jeg det, men det er hverken den eneste pickup-en eller det eneste riaa-trinnet jeg har brukt med spilleren.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Det går ann og bruke justeringsverktøyet til Project:) Jeg får ikke justert VTA helt riktig (20-25 grader). da Project armen ikke kan justeres høyere for ortofon pickupen.mvh Guit
097.JPG

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Regna heller ikke med det, Dazed...bare måten du ordla deg på..Noe skal man lære overkill på..hvorfor ikke denne...Men som jeg sa..jeg har hatt to østerrikere i helt forskjellige prisklasser..samme huslyd der..mistenker dog også Cambridgefor ikke akkurat å hjelpe i nevnte øyemed...greit å ta to fluer i en smekk.. til prisen av en..
Har du tenkt på forslaget mitt ang Carbon hos deg? Tror det ville bli konge, jeg..Audion fortjener noe bedre enn den..og pickupen din også..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva da carbon? Det har jeg ikke fått med meg.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Så du ikke det siste svaret i Thorens/Pro-Ject/ Regatråden, da...jeg foreslo det jeg tror er ei fin oppgradering av Debuten din...bare å pelle av DV, Audion og diverse overkilldeler, og montere dem på en Debut Carbon Esprit for din del, vel??

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Debut Carbon Esprit er jo samme spilleren som Debut III, men med akryltallerken (som jeg har) og karbonarm (8.6C) i stedet for blikk-arm ;) (8.6D), men jeg har jo allerede en Jelco SA-250ST på min, som jeg føler går utenpå begge de nevnte Pro-Ject-armene, så jeg føler ikke akkurat at det ville være vel anvendte penger. Faktisk ville det være penger ut av vinduet, for min modifiserte spiller er nok ikke verdt noe som helst på bruktmarkedet, annet enn armen og pickupen solgt som deler. Å kjøpe et identisk drivverk ville jo da være ganske meningsløst.

Føler forresten ikke at noen av delene mine er overkill. Lyden har hengt godt med investeringene, og selv om et stødigere drivverk med jevnere gange og teoretisk mindre støy/rumble fra motoren og lager, er det en oppgradering jeg ikke tror betyr like mye som armen, og ikke engang i nærheten av pickup-en, for lyden. ...Selv om det selvsagt har betydning. Ikke minst for kvaltetsfølelsen, eiergleden og utseendet. Drivverket har en ganske enkel oppgave: Holde arm og lager i riktig posisjon, Snurre plata rundt med jevn hastighet og isolere mot vibrasjoner. Et billig drivverk i dag er ikke SÅ dårlig på dette. Faktisk er billige spillere av i dag uforskammet bra.

Den dagen jeg skal oppgradere, skal jeg nok gjøre det skikkelig. :)

Beklager at jeg gikk glipp av innlegget ditt i den andre tråden.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Kanskje en Oracle Paris V, da?? Tips var ment dersom du ØNSKA en karbonarm..men du har tydeligvis laga en slags Debut Performance pack- Særp Edition her..bra..om noe sprøtt---ligger visst til østfoldinger..hehe..Selv har jeg en RB700 på..og er fullstendig klar over hva som kan skje dersom den pelles av, og settes på et annet Regaverk--men da går vi opp i trosbekjennelsesklassen mht vinyl...dit skal jeg, men ikke ennå..forresten ..den P5en min er etter mitt syn en slik maskin allerede..mangler bare nye reimer..Her blir det ingen Groovetracer..anser det som å påkalle Satan selv i kirka.. men gleder meg stort til RP10 kommer, jeg...hehe..DET blir maskin, det...prøver forresten å finne ut av et nostalgiprosjekt også...med canadiske deler, og ønske om engelsk arm--

Sist redigert:

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Sender en takk til Dazed for linker til fungerende protractors, det ble en helt annen spiller når jeg fikk justert opp PU.
Vil dog forsøke å sette på en Ortofon 2M red etter hvert.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror som sagt 2M Red er temmelig lik den du har. Såvidt jeg kan se, er Alpha en oem-utgave av 500-serien, så du kan sikkert oppgradere bare stiften til en ny fra den serien. En Stylus 520 eller 530, f.eks.

Sist redigert:

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
En del forskjell på utspenning 3 mV kontra 5,5 mV på red, gjør at volumeratt må høyt, og det forsterker støyen tror jeg.....
Mer "trøkk" i den gamle TM7 faktisk, men ikke så detaljrik. Denne har høyere utspenning. Tar jeg feil?

Topp Bunn