Orfeo historiske utgivelser

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen som kjenner til disse (røde!) Orfeo gjenutgivelsene? Musikken er forsåvidt grei; det er plenty anbefalte innspillinger der; men jeg lurer på masteringkvaliteten til dette merket? Ser at det er et tidsbegrenset salg på MDT, og dersom masteringene er gode, så ser jeg glatt noen titalls plater av største interesse... ikke minst med storheter som Keilberth, Furtwängler, Kubelik, Walter, Knappertbusch etc etc.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_Orfeo/Orfeo0108/

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.065
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt Schubertaftenen og Schwanengesang fra FiDi/ Moore, og de var helt greie; men for å parafrasere Valentino: Der alte Dietrich kunne ha spilt inn på voksrull for meg, det sitter umiddelbart uansett.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
berxter skrev:
Jeg har hørt Schubertaftenen og Schwanengesang fra FiDi/ Moore, og de var helt greie; men for å parafrasere Valentino: Der alte Dietrich kunne ha spilt inn på voksrull for meg, det sitter umiddelbart uansett.

Bernt K
Enig i det forsåvidt; men det er ikke INNSPILLINGENE som sådan jeg er spørrende til; de er bare slik de er; når man skal kjøpe inn en gitt fremførelse/innspilling, så er det greit at de som har masteret og utgitt den har vist den tilstrekkelige respekt for musikken og musikerne. Det er svært stor forskjell på lydkvalitet på en og samme historiske innspilling, avhengig av hvem som har utgitt den; og hvilken master de har brukt og hvordan de har masteret den.

Disse innspillingene, f.eks med Furtwangler, kan kjøpes fra mange forskjellige plateselskaper; musikken er akkurat den samme, innspilt på akkurat samme tidspunkt, på de samme opptaksremedier; men sluttresultatet på cd idag kan altså låte veldig forskjellig avhengig av gjenutgivelses-selskap.

Takker for rundhåndet deling av opplevelser med Orfeo; jeg får vel bare gjøre et prøveinnkjøp på et par-tre plater; om de er bra presentert, så får man vel bare hanke inn resten :)

Miljøet som er interessert i historiske musikere er lite har jeg inntrykk av. Iallefall innen disse vegger her på HFS :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Enig i det forsåvidt; men det er ikke INNSPILLINGENE som sådan jeg er spørrende til; de er bare slik de er; når man skal kjøpe inn en gitt fremførelse/innspilling, så er det greit at de som har masteret og utgitt den har vist den tilstrekkelige respekt for musikken og musikerne. Det er svært stor forskjell på lydkvalitet på en og samme historiske innspilling, avhengig av hvem som har utgitt den; og hvilken master de har brukt og hvordan de har masteret den.

Disse innspillingene, f.eks med Furtwangler, kan kjøpes fra mange forskjellige plateselskaper; musikken er akkurat den samme, innspilt på akkurat samme tidspunkt, på de samme opptaksremedier; men sluttresultatet på cd idag kan altså låte veldig forskjellig avhengig av gjenutgivelses-selskap.

Takker for rundhåndet deling av opplevelser med Orfeo; jeg får vel bare gjøre et prøveinnkjøp på et par-tre plater; om de er bra presentert, så får man vel bare hanke inn resten :)

Miljøet som er interessert i historiske musikere er lite har jeg inntrykk av. Iallefall innen disse vegger her på HFS :)

Mvh Vidar P
Jeg er vel blant de som har en forkjaerlighet for historiske innspillinger (og nyere innspillinger ogsaa). Leser man dsikusjoner paa good-music-guide faar man jo ogsaa inntrykk av at det er delte meninger om hvilke selskap som har "gode" remastringer. En del mener at f.eks. Naxos filterer lyden litt for mye slik at det hoeres "finere" ut, mens man da samtidig mister noe dynamikk/informasjon. Pearl, paa den annen side. slipper alt gjennom (da ogsaa mer knitter og stoey). De nye Melodiya-utgavene med Furtwangler gaar for aa ha bort i mot den beste lyden naar det gjelder innspillingene fra rundt krigstiden. Jeg har noen som jeg ikke har faatt hoert paa enda. Opus Kura er ogssa gode paa Furtwangler. Bruckner's 5te paa Opus Kura er fantastisk gjengitt med tanke paa at den er fra krigens dager. En paale av en fremfoerelse er det ogsaa! Naxos er rimelig bra paa remastringer, men en del EMI har gjort gaar for aa vaere mindre bra. Jeg har ogsaa erfart at et DG-sett med Furtwangler fra krigsaara var rimelig sjabert lydmessig - de Beethoven-innspiilingene er mastret mye bedre av baade Melodiya og Music & Arts.

Orfeo kjenner jeg en del til, men foreloepig har jeg bare Carlos Kleiber Beethoven 4, og den er jo kjempeflott - min favoritt for denne symfonien. Den er jo ikke veldig gammel, men jeg tror ikke Orfeo klusser saa altfor mye til med opptakene i negativ retning.

Og ja, det er umaatelig viktig for meg aa ha et anlegg som evner aa faa det beste ut av disse innspillingene - og der fungerer Naim glimrende for meg! :)

Topp Bunn