berxter skrev:
Jeg har hørt Schubertaftenen og Schwanengesang fra FiDi/ Moore, og de var helt greie; men for å parafrasere Valentino: Der alte Dietrich kunne ha spilt inn på voksrull for meg, det sitter umiddelbart uansett.
Bernt K
Enig i det forsåvidt; men det er ikke INNSPILLINGENE som sådan jeg er spørrende til; de er bare slik de er; når man skal kjøpe inn en gitt fremførelse/innspilling, så er det greit at de som har masteret og utgitt den har vist den tilstrekkelige respekt for musikken og musikerne. Det er svært stor forskjell på lydkvalitet på en og samme historiske innspilling, avhengig av hvem som har utgitt den; og hvilken master de har brukt og hvordan de har masteret den.
Disse innspillingene, f.eks med Furtwangler, kan kjøpes fra mange forskjellige plateselskaper; musikken er akkurat den samme, innspilt på akkurat samme tidspunkt, på de samme opptaksremedier; men sluttresultatet på cd idag kan altså låte veldig forskjellig avhengig av gjenutgivelses-selskap.
Takker for rundhåndet deling av opplevelser med Orfeo; jeg får vel bare gjøre et prøveinnkjøp på et par-tre plater; om de er bra presentert, så får man vel bare hanke inn resten
Miljøet som er interessert i historiske musikere er lite har jeg inntrykk av. Iallefall innen disse vegger her på HFS
Mvh Vidar P