Optisk USB-kabel

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Kjører nå på en 20meter lang optisk usb-kabel og det fungerer glimrende ;D
galvanisk skille mellom pc-jord og usb dac gjør noe for gjennomsiktighet og kroppslighet.
$ 234 fra USA levering på døren på 3 dager.
kanonservice fra www.Industrialcomponents.com
IMO
Mvh
Leif

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
fordelen er også at du kan kjøre laaang (opptil 40 meter) usb-forbindelse mellom pc og dac eller fex harddisker/serverløsning
mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
fordelen er også at du kan kjøre laaang (opptil 40 meter) usb-forbindelse mellom pc og dac eller fex harddisker/serverløsning
mvh
Javisst. Men en oppnår det samme med en Toslink-kabel til USD 20 om en har en stillegående Mac ;)

KISS ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
MAC MAC MAC MAC kvakk kvakk kvakk

har du fugleinfluensa?

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Et saklig spørsmål fra meg: USB er vel i utgangspunktet ikke et optisk grensesnitt?
Sitter det en liten opto-isolator krets i hver ende av en optisk kabel?

- Harald

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Javisst. Men en oppnår det samme med en Toslink-kabel til USD 20 om en har en stillegående Mac ;)

KISS  ;D
Sitter og skriver dette på en iMac G5. For å si det som det er, så er den mange lysår unna å være stille nok til å stå i nærheten av "lytteområdet" mitt. Sorry Mac ;)

Og med å respekt å melde; uansett hvor hardt du prøver så klarer du ikke å få en toslink plugg til å passe i en usb plugg ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Sitter og skriver dette på en iMac G5. For å si det som det er, så er den mange lysår unna å være stille nok til å stå i nærheten av "lytteområdet" mitt. Sorry Mac ;)

Og med å respekt å melde; uansett hvor hardt du prøver så klarer du ikke å få en toslink plugg til å passe i en usb plugg  ;D
Kommer an på imacen det. iMac G5 Front Row (okt 05) og de nye Intelmacene vil nok kunne stå i lytteområdet ditt. For ikke å snakke om Mac Mini da.

Forøvrig er det vel liten grunn til å benytte USB når en har Toslink? Men smak og behag... ;)

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Forøvrig er det vel liten grunn til å benytte USB når en har Toslink? Men smak og behag... ;)
Når det gjelder akkurat den der, så er ikke jeg kyndig nok til å mene det ene eller andre, men usb dac m i2s grensesnitt blir jo hevdet å være det beste, da... ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Når det gjelder akkurat den der, så er ikke jeg kyndig nok til å mene det ene eller andre, men usb dac m i2s grensesnitt blir jo hevdet å være det beste, da... ;)
Noen synes sikkert det. Men det er ingenting teknisk som skulle tilsi det. Så det blir som sagt smak og behag. Men i mitt hode er det ganske så tungvint å benytte optisk USB i stedet for Toslink om det er optisk en ønsker. Optisk USB betinger jo to ekstra konverteringer... ;)

Optisk USB kan nå ihvertfall definitivt ikke være KISS ;D

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Optisk USB kan nå ihvertfall definitivt ikke være KISS  ;D
Fra et brukerperspektiv er det vel ett fett: to plugger og en ledning....

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0

KISS ;D
Nå finnes det jo lydkort med Toslink utgang på til pc'er også da vet du.. Men her var vel hele poenget at man benyttet USB !!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
usb har en begrensning på 3 meter uten aktiv hub...derfor optisk .
laptopen har ikke toslink ut og dac´n har ikke toslink inn og jeg vil IKKE ha :
MAC
externt lydkort med toslink
mvh

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
3
galvanisk skille mellom pc-jord og usb dac gjør noe for gjennomsiktighet og kroppslighet.
$ 234 fra USA  levering på døren på 3 dager.
IMO
Mvh
Leif
den linken virker ikke , er den helt riktig ?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
2
$ 234 fra USA  levering på døren på 3 dager.
IMO
Mvh
Leif
Når kommer trådløs USB-forbindelse?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
usb har en begrensning på 3 meter uten aktiv hub...derfor optisk .
laptopen har ikke toslink ut og dac´n har ikke toslink inn og jeg vil IKKE ha :
MAC
externt lydkort med toslink
mvh
Mac-allergien er nå ditt eget lille problem og du har vel fortalt forumet ganske grundig om den...

Vil du ha lang digital forbindelse er vel AES/EBU tingen. Og vil du ha galvanisk adskilt så greier Toslink greit opptil 10m med glasskabel. USB er spekket til 5m og er da i prinsippet ikke et optisk grensesnitt.

Men siden USB er svært praktisk og mye benyttet i industrien finnes da forlengelseskabler som benytter standard optisk grensesnitt a la Toslink for å overkomme lengdebegrensingen på 5m.

Litt dårlig research da, kanskje? Om en ønsker kabel over 5m bør en vel kanskje heller kjøpe/bygge en DAC med AES/EBU ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
so what? dårlig research,men god lyd!

du er piske dausen hårsår for den platespillerkommentaren min ennå!?

IMO

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Når kommer trådløs USB-forbindelse?
Aldri!

USB er og blir et grensesnitt som benytter kobberledninger.

Men USB til wifi 802.11/Blutooth-konvertere får du jo kjøpt.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
so what?   dårlig research,men god lyd!

du er piske dausen hårsår for den platespillerkommentaren min ennå!?

IMO
Det er bare så fristende å i blant parkere deg for "mottoet" ditt:

Only the simplest can acommodate the most complex

Du velger jo bestandig de mest kompliserte og dyre løsningene. Ekstra morsomt blir det når dine løsninger alltid og uten rom for diskusjon brautende presenteres som BEST  ;D ;D ;D

Og brautende, påståelige besserwissere må tåle å få en og annen kommentar, eller? ;)

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Og brautende, påståelige besserwissere må tåle å få en og annen kommentar, eller? ;)
Ikke fordi jeg har noe med det å gjøre.. men selv så "maser du jo som et lokomotiv" om Mac ditt og Mac datt i alle tråder som mer eller mindre omhandler moderne reproduksjon av musikk.. ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det du MÅ få inn i skallen er at det er ikke alle det passer for å bruke MAC av forskjellige årsaker.

om du ser på krestløsningen i mine forsterkere kan de ikke bli stort enklere (i signalveien).

jeg har tidligere operert på fyllinga-nivå og det gidder jeg ikke lenger, så da kan det bli dyrt noen ganger.
så kan du leke med din lille SET!
jeg sier ikke at jeg vet best eller har det beste,men jeg har fått til god lyd og det er det flere som har hørt.

brautende vet jeg ikke,men det er mulig? det får andre avgjøre.

jeg prøver å dele med meg av tips tweaks og erfaringer .disse er valgfritt å følge.

kommentarer tåler jeg godt,men jeg er lei av MAC propaganda når jeg forsøker å finne ut av en problemstilling som overhodet IKKE involverer MAC.

jeg har valgt min vei og den prøver jeg å optimalisere....kan du hjelpe meg med det er det bra,men du trenger ikke prøve å få meg inn på et spor jeg ikke vil

mvh

K

knutinh

Gjest
Aldri!

USB er og blir et grensesnitt som benytter kobberledninger.
Litt forhastet kanskje?
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_USB
"Wireless USB (WUSB) is a new wireless extension to USB intended to combine the speed and security of wired technology with the ease-of-use of wireless technology. WUSB is based on ultra wideband wireless technology defined by WiMedia (IEEE 802.15.3a, yet to be accepted), which operates in the range of 3.1–10.6 GHz."

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Ehhhh... Forhastet??? Om en kaller det WUSB er det jo likefullt et variant av 802.11 en snakker om. Altså: USB til radio (10,6GHz) til radio til USB ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Ikke fordi jeg har noe med det å gjøre.. men selv så "maser du jo som et lokomotiv" om Mac ditt og Mac datt i alle tråder som mer eller mindre omhandler moderne reproduksjon av musikk..  ;)
Dumt at du oppfatter meg som masende da. Jeg har vært aktiv på data-audiotrådene, ja. Og når "rådgivere" her presenterer kompliserte løsninger for folk som ikke er interessert i å bygge datamaskiner tror jeg faktisk at noen har glede av å se at det finnes enkle løsninger å få kjøpt :)

Forøvrig handlet min siste tråd om temaet om en fiks liten sak for Mac, PC og Squeezebox...

Mac`en i denne tråden var en ren provokasjon overfor en allergiker ;D

K

knutinh

Gjest
Dette blir lett litt filosofisk. For da kan du si at det aldri kommer en trådløs variant av noe som helst, det er bare snakk om en konvertering til radio-frekvens og tilbake.

Finnes det ikke trådløse fjernkontroller heller da, bare trådbundne med en IR-diode koblet til kabelen? Heller ikke fjernstyrte biler, bare kabel-biler hvor kabelen er forlenget med en radio :)

Eller ser det jo ut som om wusb bruker/vil bruke ultra wideband radio, som såvidt jeg vet ikke har noe som helst å gjøre med 802.11 standardene?

mvh
Knut

K

knutinh

Gjest
Uansett oppfattes det som støy for de som har investert 10.000,- og/eller 10 år på å lære seg en platform. Jeg vil tro at de fleste oppegående data-mennesker kjenner til mac og vet at den har sterke og svake sider relativt PC.

Hvis jeg skulle besvare absolutt alle tråder med "jaja, ikke bry deg om kabelen, bare kjøp Ole Ivars så er det så bra musikk at du glemmer teknikken" så ville sikkert folk bli irritert på meg også =) (som om de ikke er det fra før)

-k

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Dumt at du oppfatter meg som masende da. Jeg har vært aktiv på data-audiotrådene, ja. Og når "rådgivere" her presenterer kompliserte løsninger for folk som ikke er interessert i å bygge datamaskiner tror jeg faktisk at noen har glede av å se at det finnes enkle løsninger å få kjøpt :)
Når du går inn i en etablert tråd som omhandler pc-løsninger og prater ustanselig om mac, så er vel det litt drøyt kanskje ?

Jeg personlig har ikke noe imot Mac eller andre plattformer, men det er nå en gang slik at hvis man skal ha litt å velge i av hardware og programvare, så er PC den beste løsningen for de fleste.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1

Forøvrig handlet min siste tråd om temaet om en fiks liten sak for  Mac, PC og Squeezebox...

Jeg har vært "hobby mac-evangelist" i nærmere 15 år nå, og erfaringen har lært meg å velge mine kamper med omhu ;) Jeg skjønner godt at enkelte kan bli litt oppgitt når du kommer med plattform spesifikke svar/påstander til et plattform uavhengig spørsmål. Det er en tid for alt, vet du...... ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg vet at MAC har masse positive egenskaper,men det passer ikke inn i det jeg har definert som mitt bruksområde for tilfellet,derfor prøver jeg å optimalisere pc-plattformen.
digital audio blir trolig heller ikke min primære lydkilde av ulike åsaker.
forøvrig var denne tråden kun ment for å dele en positiv erfaring jeg hadde med et produkt ,uten å måtte gå i skyttergravene.
mvh
Leif

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Mye moro med en liten setning ble det da  :D

KISS  ;D
Med assosiasjoner både til Jyllandsposten og Jahve-scenen i Life of Brian...

Og litt mere moro da helt apropos på tampen:

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
0
Takk Leif!

Jeg visste ikke at slike optiske USB-kabler fantes. Den eneste ulempen er vel nødvendigheten av en egen liten strømforsyning til fjern-enden. Nyttig til mer enn PC audio - kanskje tilogmed til Mac...?

Forøvrig, gratulerer med innlegg nr 1000!

- Harald

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.066
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det var faktisk Doede Douma fra DDDAC som tipset meg om det, og han bør jo vite hva han driver med.han jobber forøvrig for ARROW Eelctronics i Tyskland.

ellers må jeg prøve å senke antall innlegg og heller øke kvaliteten 8)

men nå maser bikkja..........på musikk ;D

mvh

Topp Bunn