Optisk til Coax converter

Alexander

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Hei!

Jeg har behov for en optisk til coax converter for å få god lyd fra laptopen min.

Hva trenger jeg for å lage dette?

Jeg har tittet på databladet til TORX-178B, den optiske recieveren som sitter i den usb dacen er det snakk om om dagen. Der står det at jeg trenger en dc spenning på 5v, en kondensator og en spole.

Er det noe mer jeg trenger for å konvertere dette signalet, slik at jeg tør å sende det rett inn i audionote dacen min?

Jeg kan ikke finne denne optiske recieveren på elfa eller farnell, men de har andre typer fra samme leverandør. Hva skal jeg velge?

Mvh
Alexander

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Behringer ULTRAMATCH PRO SRC2496 til ca 1500 kr,-

The ULTRAMATCH PRO SRC2496 is the successor of the renowned SRC2000, and enables you to transfer digital audio signals between devices with different sample rates, formats or interfaces and remove dropouts or jitter from digital media. Simultaneously operable outputs offer splitter functionality. The 24-bit/96 kHz compatible SRC2496 now offers high-quality 24-bit/96 kHz A/D and D/A conversion. The ULTRAMATCH PRO SRC2496 is as such perfectly suitable for studio work. Format conversion between AES/EBU and S/PDIF (coaxial or optical) is provided for, with high-quality signal output with 16-, 20- or 24-bit resolution. Universal sample rate synchronization is done via wordclock or digital input. XLR, RCA and optical outputs are simultaneously operational with separately selectable inputs, turning this unit into a digital patch bay.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
den er vel en smule overkill for bare å gjøre om signalet fra optisk til coax. Alex og jeg har sett på ting rundt på nettet nå og utifra hva vi tror så kan man lage en slik ved å bruke en stk optisk motaker som får strøm fra usb porten på pcen. signalet ut fra mottakern går så rett i en coax plugg. Kan det ikke gjøres så enkelt?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
klart man skal fram med loddebolten :)

men i tillegg til det jeg nevnte omver så må man da altså ha inn to transitorer om gjør om signalet. Det sitter ikke no slikt inni den mottakern da?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Kopler bare TTL til coax-kretsløpet til pinne 1 på mottakeren. Den gir ut TTL.

Ingen transistorer, men en U4C74HC04 eller ekvivalent logikkbrikke, en kondis og to motstander.

Enkelt!

Lykke til :)

Alexander

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
takk for svar!

Jeg kunne ikke finne dette nr hos elfa. Og heller ikke en logikkbrikke.

Hva er en logikkbrikke egentlig?

Mvh

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
såklart, det har vi jo lært om her oppe på haugen (bare i it fåreløbig) der har man jo nok til å bygge en andre veien også på samme brikke.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
I denne kretsen utfører egentlig ikke logikkbrikken en logikkjobb. Den benyttes bare som et buffer. En transistor kunne gjort samme jobben. En op-amp også. Men transistorer og op-amper bruker mye mer strøm og du ville trenge et par motstander for å tilpasse transistorens arbeidspunkt / op-ampens forsterkning.

Logikkbrikker er allsidige... ;)

P

Parelius

Gjest
Gammel tråd, men likevel...

Hadde tenkt å ta ut optisk fra Airport Expressen via konverter og AES/EBU inn i MonsterDAC-en (ONTech). Siden DAC-en har både S/PDIF og AES/EBU innganger (bryter på baksiden), så får jeg brukt samme DAC til CD-transporten (Løkkens gamle Meiridian 500, he he) og Macbook Proen (som da går trådløst).

Har bestilt CO3:

Noen data fins her: http://www.core-sound.com/co3/1.php

Noen som har erfaring med denne saken? Og hva innebærer "Serial Copy Management System (SCMS)" egentlig? Noen som vil bedrive litt folkeopplysning?

Tillegg: Ah, fant selvfølgelig opplysninger om SCMS på nett. Så da vet jeg det. Tidlig variant av DRM (for DAT-maskiner)

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
b-tech selger en for 500kr fra interconnect.no

P

Parelius

Gjest
Har bestilt CO3:
Da er den hentet i Strømstad (sammen med litt Harrymat og alkohol - men ikke røyk!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Gud hvor jeg savner røyken.) Da er det bare å få revet seg løs fra kvinnefavnen, slik at en kan få bedrive mandige sysler. Kan vel ta sin tid...

Pris: 1.300 svenske.

Topp Bunn